Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Boj o korunu

Hra o trůny tak trochu jinak.

Na sklonku středověku se v krajině rozednívá nové světlo. Mocné rody unavené dlouhými roky zbytečných střetů, se navenek tváří jako spojenci. Za zdmi zdobených paláců však kypí nevyhnutelné napětí a opatrné smlouvy se rodí i hroutí ve stínech honosných síní. Namísto zpřetrhaných pout se rychle tkají nová spojenectví, avšak ta mohou být stejně vratká jako sliby vytčené do větru. Všichni přítomní cítí, že stačí pouhý impuls, jediný chybný krok či falešné slovo, aby se mír sesypal jako stará pergamenová listina a mezi rody opět propukla otevřená válka.

Boj o korunu (v originále For a Crown) je svižná desková hra z dílny Repos Production, která dokáže v pouhých čtyřiceti pěti minutách rozpoutat ostrý konflikt až mezi pěti soupeři. Autorem je Maxime Rambourg a do místních luhů a hájů nám tuto hru přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství Asmodee. Hra je určena pro hráče od osmi let, kteří se nebojí intrik, blafování, zvratů a touhy získat královský trůn za každou cenu. Ve hře se ocitáme na úsvitu renesance, kdy se pět urozených rodů rozhodlo ukončit vleklé války a společně vybudovat prosperující království. Mír však vzal brzy za své, protože vyvstala otázka, kdo usedne na trůn a stane se vládcem všech. Odpověď se skrývá v tom, kdo dokáže nashromáždit nejvíc rubínů, symbolu největší moci a bohatství. Nákup žoldnéřů, posílání zlodějů, nečekané efekty událostí a neustálý boj o vliv tvoří jádro této svérázné hry.

Na začátku partie si každý hráč vybere jeden z pěti rodů, vezme si z něj barevnou truhlici, pět odpovídajících obalů na karty, deset rubínů a rodinný klenot taktéž v hodnotě deseti rubínů. Hráči si pak skryjí svůj počáteční majetek do truhlice, takže nikdo vlastně přesně neví, kolik rubínů či mincí komu zbývá. Důležitou roli hraje také stupnice vlivu, na níž se žetony hráčů řadí od nejmocnějších po ty nejméně vlivné. Pozice na stupnici ovlivňuje například to, kolik hráč dostane na začátku mincí, jak se na něj může vztáhnout některá z karet událostí, anebo jaké pořadí při verbování žoldnéřů bude mít. Nabídka žoldnéřů, rozložená na pěti sloupcích podle jejich síly a ceny, zpočátku vypadá přehledně a lákavě. Jenže čím mocnější žoldnéř, tím je nákup dražší a někdy si musíte rozmyslet, zda vám stojí za to utratit mince i cenné rubíny – ty se totiž na konci hry přepočítávají na vítězné body.

Verbování probíhá od nejvlivnějšího hráče k nejméně vlivnému, přičemž každý zaplatí cenu vyznačenou u sloupce s žoldnéřem, kterého si vybral. Karta se vloží do obalu, aby bylo jasné, komu patří, a jde rovnou do společného dobíracího balíčku. Jakmile všichni nakoupí, nabídka žoldnéřů se doplní novými kartami, pokud jsou ještě k dispozici. Později v partii se navíc ceny sníží posunutím žetonů cen na herním plánu, takže s každým kolem se některé žoldnéře vyplatí koupit více než dřív. Jenže je otázka, zda si hráči v pozdější fázi dokážou vynahradit to, co ztratili, nebo promarnili na začátku.

Nejvíc zvratů a napětí ovšem přináší druhá fáze kola, kdy dojde k odhalení karet. Všechny nově pořízené i starší karty ze společného balíčku se zamíchají a otáčejí se po jedné. Pokud se objeví karta události, její efekt zasáhne všechny hráče najednou. Může jít o nečekaný skandál, který připraví méně vlivné rody o rubíny, nebo třeba o nepříjemné zlodějské nájezdy. Pokud se odhalí žoldnéř, spustí se efekt pro hráče, jemuž karta patří. Některé efekty přinesou mince, jiné zvýší vliv rodu, další umožní přímo krást rubíny soupeři, případně vyslat na protivníka zloděje. Přidává se i prvek hodu kostkou, který může ještě víc znásobit nahodilost útoku nebo odměn. Hra vám tak nedopřeje klidné plánování, což je buď obrovská zábava, nebo nevyhnutelná frustrace – podle toho, co preferujete. Čili milovníci euroher z této hry nadšení nebudou, nicméně na ně autoři ani necílili. 

Tento model „sdíleného balíčku“ dává pocit, že stavíte jeden společný engine, kde se vaše a cizí karty různě prolínají. Vy se přitom modlíte, aby váš mocný žoldnéř, který krade rubíny, dorazil ve správnou chvíli, zatímco ostatní doufají, že se nepotkají s nešťastnou událostí ve chvíli, kdy mají před sebou zlodějské žetony. Zde se také projeví strategie: v prvním kole děláte zásadní nákupy, protože vybraní žoldnéři se budou objevovat hned čtyřikrát, tedy ve všech následujících kolech. Často tak vyvstane otázka, zda stojí za to dát cenné rubíny hned na začátku a získat silnou kartu, nebo si je raději ušetřit na závěrečné bodování. Nebývá to lehká volba, protože rubíny jsou zároveň platidlem i vítěznými body. Zajímavou, i když lehce podivnou roli, hraje rodinný klenot – má hodnotu deseti rubínů a pokud ho obětujete, abyste pokryli nedoplatek nějaké pokuty, přijdete o něj a s tím i o deset bodů. Pokud ho ovšem do konce hry udržíte, počítá se vám též jako deset rubínů. Je tedy otázkou, zda by nestačilo rovnou dostat víc rubínů na start a pravidlo s klenotem vynechat, jenže i takové detaily mohou mít pro někoho své kouzlo. Na mě osobně to fungovalo.

Hra končí po čtyřech kolech, případně ve chvíli, kdy některý z hráčů není schopen zaplatit povinné rubíny a nemá už ani rodinný klenot. Ve finále se rubíny v truhlici každého hráče sečtou, přičemž klenot má samozřejmě cenu deseti rubínů. Vítězem se stává ten, kdo jich má nejvíc. V případě remízy se rozhoduje podle stupnice vlivu, takže někdy i zdánlivě drobné posuny v pořadí dokážou ovlivnit, kdo nakonec usedne na královský trůn.

Některé herní momenty mohou vyvolat rozporné pocity. Ve hře existují akce cíleného útoku, kdy si vyberete, komu z protivníků uškodíte, což spoustě hráčů nemusí sedět. Přidáte-li k tomu kostku, která umí zcela převrátit důsledky vaší strategie, získáte poměrně vysokou míru konfliktu a nepředvídatelnosti. To pro některé představuje vítanou zábavu, zatímco jiní se mohou cítit bezmocně a otráveně. Vedle toho je tu ovšem povedený koncept sdíleného balíčku, parádní vizuální zpracování s luxusními komponenty a možnost blafovat o svém skutečném jmění. Krabice obsahuje pevné, barevně sladěné obaly na karty pro každý rod, krásné žetony rubínů a mincí a celou řadu detailů, které dokreslují atmosféru pětice starobylých rodů. To vše je v krabici rozmístěno ve velmi chytrém insertu v podobě kartonových truhlic a jedné velké, kde jsou umístěny rubíny, zlaťáky atd. Navíc hra nezabere příliš mnoho času, takže vám dá šanci prožít kompaktní, ale intenzivní partii plnou intrik.

Boj o korunu se tak řadí k těm hrám, které nadchnou hráče milující interakci, risk a vzájemné škodění, kde se s radostí využije každá možnost, jak někoho potopit a přitom se blýsknout na stupnici vlivu. Pokud naopak patříte mezi ty preferující mírumilovnější strategické hry bez nevyzpytatelných útoků a náhody, možná vás herní systém bude víc rozčilovat než bavit. Rozhodně však stojí za to si tenhle kousek vyzkoušet, ať už pro originální nápad s obaly žoldnéřů, luxusní komponenty nebo svěží kombinaci deck-buildingu a blafování.  Pokud milujete intriky a nevadí vám míchat strategii s trochu nevyzpytatelným chaosem, připravte si rubíny, naostřete zbraně a vzhůru do královského boje. Zbylá těla mohou odpočívat v dobových kronikách a vítěz si s úsměvem na rtech odnáší odlesk královské koruny.

Boj o korunu získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: