
Blesky a šílenství
Magická cesta šílenstvím.
Říše her se primárně zaměřuje na deskové hry, spojující strategii, kreativitu a společenský zážitek. Avšak čas od času se objeví něco, co dokáže překlenout hranici mezi deskovou hrou a literaturou. Jedním z těchto unikátních projektů je gamebook, a nyní mám na mysli konkrétně titul nesoucí název Blesky a šílenství, spadající do oblíbené série Negart Group. Tato interaktivní kniha v sobě skrývá napínavý příběh s herními mechanikami a přináší výjimečný zážitek na pomezí literárního a herního světa.
Autorem Blesků a šílenství je Zbyněk Dach, který na 272 stranách dokázal vytvořit opravdu zajímavý příběh plný napětí, magických momentů a těžkých rozhodnutí. Hlavní postavou je mladý mág Ill Agrill, student prestižní Školy blesků, jehož život se náhle změní poté, co školu zničí výbuch divoké magie. Tato katastrofa, způsobená neopatrným experimentem s artefaktem Relikt, otevřela portály do neznámých dimenzí a přivolala děsivé bytosti ohrožující svět. Ill Agrill musí čelit nejen bezprostřednímu nebezpečí, ale také odhalit tajemství, jenž stojí za touto tragédií.

Atmosféra gamebooku je jeho jednoznačnou předností. Od první stránky vtahuje čtenáře (hráče) do světa plného magických lokací a neobvyklých bytostí, které jsou doslova protkané tajemstvím. Autor klade mimořádný důraz na detailní popis prostředí, což čtenáři umožňuje cítit se jako součást příběhu. Čtenář se ocitne v prostředích, jako jsou gigantické knihovny plné zakázaných vědomostí, střežených kovovými automaty, nebo podzemní síně zalité studeným magickým světlem. Jednou z nejpůsobivějších lokací je Věž snů, zahalená záhadnou mlhou evokující pocit nadpřirozena. Naproti tomu ruiny školy, poničené magickými výbuchy, umocňují pocit naléhavosti a bezprostředního ohrožení.
Tyto scény ožívají díky ilustracím, které patří mezi doprovodné prvky gamebooku. Kresby groteskních tvorů, dramatické výjevy soubojů a detailně zpracované magické artefakty dodávají každé stránce další rozměr. Ilustrace nejsou pouhou vizuální dekorací, ale funkčním doplňkem příběhu. Pomáhají hráči lépe si představit prostředí, podtrhují klíčové momenty a dodávají celkovému zážitku na intenzitě. Každý obrázek přenáší temnou energii příběhu, což přispívá k hlubšímu ponoření se do světa Blesků a šílenství.

Struktura příběhu je navržena tak, aby hráčům poskytla maximální volnost a zároveň je nenásilně vedla dějem. Nelineární systém číslovaných sekcí umožňuje, aby si každý hráč prožil dobrodružství vlastním způsobem. Navigace mezi sekcemi je intuitivní a jasná, což zajišťuje hladký průchod příběhem bez zbytečných komplikací. Každá volba, jenž hráč učiní, má jasné a smysluplné důsledky, což zvyšuje pocit odpovědnosti za osud hlavní postavy. Například hráč může zvolit, zda riskovat boj s nebezpečnou nestvůrou, prozkoumat zříceninu, nebo hledat alternativní cestu. Tento přístup podporuje vysokou znovuhratelnost, protože každá volba ovlivňuje další směr příběhu. Chápu, že pro zaryté fanoušky gamebooků je to asi samozřejmost, ale pro někoho, kdo o této formě zábavy, přesněji řečeno prožití příběhů ještě neslyšel, nebo si gamebooky pořídí jednou za čas, tak myslím, že bude z tohoto systému nadšen. Nicméně tato volnost může být v průběhu času výrazně omezena čtenářovým pominutím mysli, resp., jeho postavy hlavního protagonisty.

Herní mechaniky jsou promyšlené a nabízejí hráčům široké možnosti strategie. Postava je definována několika klíčovými atributy, jako jsou síla, životy, magie, příčetnost a vůle, jejichž hodnoty se dynamicky mění podle situací v příběhu. Boje probíhají napínavě a využívají prvek náhody, s využitím klasických šestihranných kostek (zcela logicky nejsou součástí knihy) a kombinací kouzel, vybavení nebo získaných bonusů. Magie zde hraje zásadní roli – od útočných kouzel, jako je blesk, který devastuje nepřátele, po obranné štíty a zrcadla odrážející útoky. Taktéž je velmi příjemným prvkem, že před samotným dobrodružstvím je možné si upravit podle svého uvážení, jako je původ postavy, jaký absolvovala postava výcvik apod.

Příběh však není jen o soubojích a strategii. Zahrnuje i emocionálně silné momenty a nezapomenutelné scény vtahující hráče hlouběji do světa postav. Autor například přivádí hráče k dialogům s excentrickými postavami, jako je troll popíjející z hrnku, nebo k pozorování drobných, ale významných událostí v magickém světě. Tyto momenty dodávají příběhu lidskost a vytvářejí kontrast s napětím a nebezpečím. Humorné prvky, včetně sarkastických poznámek nebo ironických přirovnání, odlehčují temnou atmosféru a činí příběh přístupnějším.
Blesky a šílenství excelují také v detailním vykreslení konfliktů a prostředí. Autor nejen že mistrně popisuje akční scény, ale dokáže čtenáře zaujmout i všedními detaily, jako jsou tajemné knihy nebo magické předměty mající hlubší význam. Ilustrace tyto prvky věrně zachycují a pomáhají čtenářům snadněji si je představit.

Gamebook Blesky a Šílenství nabízí mnohovrstevnatý příběh, kde každá volba má dopad. Napětí umocňuje skutečnost, že žádné rozhodnutí není jednoznačné. Hráč tak musí pečlivě zvažovat své kroky, což přidává celému zážitku na intenzitě. Kombinace propracované struktury, napínavých momentů a promyšlených mechanik dělá z Blesků a šílenství mimořádně poutavou záležitost.
Osobně se přiznám, že tato zkušenost byl můj první gamebook s kterým jsem se setkal a budu rád, když si najdu chvíli na jakýkoliv další. Blesky a šílenství je dle mého názoru dílem ukazujícím, jak moc může žánr gamebooků nabídnout. Zbyněk Dach zde vytvořil jedinečný zážitek, který propojuje příběh, hru a vizuální zpracování do harmonického celku. Tento titul patří do série Negart Group a rozhodně by neměl chybět v knihovně žádného fanouška interaktivního vyprávění.
Blesky a šílenství získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme nakladatelství Perseus.
Gamebook můžete zakoupit přímo zde.