
Bílý hrad – Matcha
Čajové rozšíření prověřené hry.
„Čajový obřad je jedním ze základů japonské kultury. Ztělesňuje nejhlubší a nejpodstatnější koncepty zenové filozofie, pohostinnosti a respektu. Věřilo se, že čaj, který byl dovezen z Číny v průběhu 13. století, léčil neduhy buddhistických mnichů, kteří jej pili. S postupem let se z čajového obřadu stala příležitost pro odpočinek, kdy si mohli samurajové oddychnout daleko od vřavy bitevního pole. Mistr Sen no Rikjú povýšil čajový obřad na ukázku společenského statusu a později také na příležitost k jednání o kultuře, náboženství a politice celého Japonska. Pokud dostanete členy klanu na dobrá místa v čajovně, získáte ještě větší vliv na dění v hradu Himedži.“

Úvod
Před pár dny jsme se podívali na herní tutovku Bílý hrad, kde má hráč pouze devět tahů na to nahrát hromadu bodů. Bílý hrad sice vyšel již loni, ale nyní TlamaGames naskladnily rozšíření společně s dotiskem základu. A právě na toto velké rozšíření se dnes podíváme. Autory Matchy jsou stále ti, kteří stáli u zrodu základu, tedy designéři Isra C. a Shei S. společně s ilustrátorem Joanem Guardietem. A pokud jste naši recenzi minuli, určitě si ji prve přečtěte, neboť v Matche naskočíme do rozjetého vlaku.


Čajování
Rozšíření přidává novou spodní část herního plánu s vlastním zeleným mostkem a zelenými kostkami, jezírkem a čajovnou, mezi kterými se toulají gejši hráčů. Jelikož se čaj stal novým zdrojem, najdete v krabici i nové desky hráčů, které z nějakého důvodu postrádají kartonovou část pro akční kartu. Společně s novými destičkami cvičiště a kartami do všech balíčků přibyly i nové destičky čajovny a žetony jezírka. Úplnou novinkou jsou pak dřevěné figurky gejš a karty kaligrafie a květinového aranžmá.
Zásadní změnou je ale zvýšení počtu tahů, kdy se hraje stále na tři kola, ovšem po čtyřech tazích. Tím se natáhne i původní herní doba. Zatímco dříve stačilo tak dvacet minut na hráče, nyní je to zhruba třicet minut. Nové zelené kostky lze umisťovat na nové lokace i na původní podhradí a studnu. Nicméně v paláci Himedži pro ně místo není.
Gejši na jezírku hráči na konci kola přinesou výhody stejně jako zahradníci. A samozřejmě se přítomnost gejš u jezírka, na stezce čajovou zahradou či v čajovně odrazí i v závěrečném bodování.


Zhodnocení rozšíření
Matcha přináší širší možnosti bodování víceméně bez nových pravidel a nových komplikací v závěrečném bodování. Hra je delší a lze hrát a bodovat na více frontách. Rozhodně to není esenciální rozšíření, Bílý hrad sám o sobě vám vystačí na mnoho partií. Přesto lze Matchu pochválit za výše zmíněné – rozšiřuje možnosti, ale nekomplikuje. Sice se partie prodlouží, ale stále je to snesitelné. Měl jsem pocit, že se mi lépe hrálo na budování řetězu karet u lucerny, což zlepšuje její konkurenceschopnost dvořanům.

Herní plán zahrad je krásný a pěkně navazuje na ústřední plán s hradem. Osobně mi však ilustrace, akce a políčka tohoto rozšíření nepřišla od pohledu zcela jasná a vše se objasnilo až s přečtením pravidel. Pravidla jsou psaná opět mravenčím písmem na šedém podkladu, ale chválím, že autory napadlo dát finální bodování partie na jeden list. Hráči tak nemusí listovat oběma sešity pravidel, stačí se řídit instrukcemi z přehledu v Matche. Navíc součástí tohoto velkého rozšíření je i promo č. 4, které přidává tři žetony časen – což se může hodit pro obměnu zdrojů na studně.

Co se týká solitérní varianty, hráči s Matchou získají tři nové zelené karty automy. I pro sólo mód platí, že je bohatší a snad také jednodušší oproti původnímu, kdy automa získávala mnoho výhod, aniž by něco ztrácela.
Krabice Matchy nepřekypuje k prasknutí jako základ, ale přesto dostanete v komponentech i mechanikách za cenu kolem čtyř či pěti stovek velmi slušný počin. Pro mě osobně to není rozšíření, které bude součástí každé další partie. Ale pro zpestření ho rád občas vytáhnu.


Bílý hrad – Matcha získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Hru můžete zakoupit přímo zde.