
Babylon
Vznešenost visutých zahrad. Aneb architekturu, která přečkala věky, si hráči užijí ve hře Babylon.
Starověké divy světa jsou fascinujícími příklady lidského důvtipu, kreativity a odhodlání. Mezi nimi zvláště vynikají visuté zahrady Babylonu – stavba, která podle legendy spojila krásu přírody s mistrovským architektonickým umem. Zahrady byly nejen symbolem lásky krále Nebukadnezara II. k jeho manželce Amytis, ale také ukázkou technické geniality. Ačkoliv jejich přesná podoba zůstává zahalena tajemstvím, myšlenka na tuto stavbu dodnes inspiruje umělce, spisovatele a dokonce i tvůrce deskových her.
Jedna z těchto inspirací v podobě deskových her nese název Babylon a vytvořil ji Olivier Grégoire a ilustrovalo The Creation Studio. Hráče přenese do 6. století př. n. l., kdy král Nebukadnezar II. usiluje o vytvoření velkolepých visutých zahrad na počest své manželky Amytis z Médie. Tento projekt, považovaný za jeden ze sedmi divů starověkého světa, klade důraz na strategické myšlení, precizní plánování a estetický zážitek. A navíc nám kluci z brněnského vydavatelství REXhry oznámili na svém facebookovském profilu, že nám tuto hru lokalizují.

Hra je určena pro dva až čtyři hráče ve věku od osmi let s herní dobou přibližně čtyřicet až šedesát minut. Jak již bylo řečeno, hráči se ujímají rolí architektů povolaných králem, aby navrhli a vystavěli co nejpůsobivější zahrady. Každý hráč má vlastní stavební plochu, na níž postupně buduje víceúrovňové zahrady pomocí destiček a dalších dekorativních prvků. Hra probíhá v sérii tahů obsahujících tři hlavní fáze – těžbu materiálů, stavbu a odkládání nebo skladování nevyužitých prvků.
Těžba materiálů je klíčovou částí hry, neboť si hráči vybírají destičky z různých vrstev „lomu“. Každá vrstva nabízí různé výhody a nevýhody. Horní vrstva obsahuje méně kvalitní materiály, jenž však hráčům poskytují více sloupů, potřebných pro stavbu vyšších pater zahrad. Naopak spodní vrstvy, jako je bazalt, umožňují větší flexibilitu při dekoraci zahrad, protože nabízejí širokou škálu možností. Například stavbu mostů, fontán, soch nebo schodů. Schody jsou obzvláště náročné na umístění, avšak jejich správné využití přináší velkou uspokojivost.

Stavba samotná je strategickým jádrem hry. Hráči umisťují destičky na své herní plány a využívají sloupy k vytváření vyšších úrovní zahrad. Přidávání dekorativních prvků, jako jsou mosty a fontány, zvyšuje bodovou hodnotu zahrad. Klíčem k úspěchu je však plánování – nejen jak stavět do výšky, ale také jak udržet viditelné prvky, protože bodování na konci hry vychází z pohledu shora. Zakryté prvky se do závěrečného skóre nezapočítávají.
Každé kolo přináší nový prvek v podobě destičky s pravidlem ovlivňujícím všechny hráče. Může se jednat například o možnost získat další dlaždici zdarma nebo o flexibilitu při volbě dekorativního prvku. Tyto změny mohou výrazně ovlivnit herní dynamiku a hráče nutí přizpůsobit své strategie aktuálním podmínkám. Postupem hry se stavební plán hráčů stává stále složitějším, což zvyšuje nároky na precizní manipulaci s komponenty. Komplexní konstrukce mohou být křehké a při neopatrné manipulaci hrozí jejich zborcení.

Hra Babylon z dostupných obrázků vyniká svou vizuální působivostí. Komponenty, jako jsou dekorativní prvky a víceúrovňové struktury, vytvářejí na stole nádherné obrazy visutých zahrad. Přestože hra není obtížná na pochopení, její strategická náročnost může překvapit i zkušenější hráče. Možnost volit mezi budováním do výšky a maximalizací bodů prostřednictvím dekorativních prvků, činí hru fascinující a uspokojující. Tedy alespoň takto to vypadá na papíře. Jsem osobně velmi zvědav, zda strategická náročnost bude opravdu na tak vysoké úrovni vzhledem k doporučenému věku osm plus, což by spíše naznačovalo příjemnou rodinnou hru, což dokresluje i grafická stránka věci.
Již zmíněná nádherná produkční hodnota bude pro mě jedním z velkých otazníků, na jejichž zodpovězení si budu muset počkat, až se mi hra dostane do rukou, nebo nám o ní REXíci řeknou něco více. Mám obavu, že jednotlivé herní komponenty budou z kartonu, a během častého hraní dojde k opotřebení. Nebo bude využit jiný materiál než karton? Vejdou se všechny komponenty do krabice složené, tak abychom je nemuseli pokaždé skládat jako třeba vodopád u Divoké Amazonie? To je prozatím má jediná obava, ale rozhodně jsem po stránce hratelnosti na Babylon velmi zvědavý a nemohu se dočkat, až vám ze hry přineseme podrobnější poznatky v naší recenzi. Ale to bude nejdříve tak za rok, resp., v průběhu příštího roku.