Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Vystavte slavné visuté zahrady na svém stole

V chystané deskové hře Babylon si hráči mohou na vlastním stole vybudovat proslulé visuté zahrady starověkého Babylonu. Hru navrhl Olivier Grégoire a původně vyšla u vydavatelství Geek Attitude Games. Do místních luhů a hájů se tento titul chystá přinést v našem mateřském jazyce vydavatelství REXhry během pár týdnů, tak je čas si o hře říci více informací, abychom věděli co od ní očekávat a na co se těšit. Hra je určena pro 2–4 hráče od 8 let a jedna partie trvá okolo 40 až 60 minut. Titul je prezentován jako rodinná strategická hra s přístupnými pravidly, která ale díky široké škále strategických voleb zaujme i zkušené hráče.

Hra Babylon čerpá inspiraci z jednoho ze Sedmi divů starověkého světa – visutých zahrad Babylonu. Každý hráč se ocitá v 6. století př. n. l. jako královský architekt pověřený velkolepým úkolem: vybudovat úchvatné zahrady pro mladou manželku babylonského krále Nebukadnezara II., královnu Amytis. Podle legend nechal Nebukadnezar tyto zahrady vystavět z lásky ke své ženě, a ve hře se tak ujímáte stejného cíle – vytvořit zázračné zahrady plné zeleně, květin a dekorací. Hráči spolu soupeří o titul největšího architekta království. Jen ten, kdo předloží králi nejpůsobivější návrh zahrad, získá jeho přízeň a vyhraje hru. Atmosféra hry tak navozuje pocit vznešenosti a tvořivosti; jde o stavitelskou hru zasazenou do období starověké Mezopotámie, kde se mísí královský lesk s krásou bujné vegetace. Téma je podpořeno i příběhovým zasazením, protože hráči vlastně společně přetvářejí legendu o visutých zahradách, což dodává hraní nádech historického eposu.

Už z dostupných obrázků je patrné, že Babylon vyniká svým nezvyklým trojrozměrným provedením. Hlavním stavebním materiálem jsou čtvercové destičky teras (zahradních platforem), na jejichž jedné straně je vyobrazen druh stavebního materiálu (např. hlína, žula nebo čedič) a na druhé straně motiv zahrady se zvoleným druhem květin. Každá taková destička má v rozích vyznačena čtyři místa pro sloupy a případně ikonky dekorací, které na ni lze umístit. K destičkám patří plastové sloupky dvou velikostí. Nízké a vysoké, jenž slouží k podpírání teras a stavbě vyšších pater. Dále hra obsahuje řadu detailních dekorativních prvků, jako jsou schodiště, fontány, sochy či malé pavilony, jimiž hráči mohou své zahrady zkrášlit (tyto prvky jsou buď přímo umisťovány na destičky, nebo spojují patra zahrad). Každý hráč má vlastní herní plán (stavební plochu), na kterém svou zahradu buduje. Ten znázorňuje půdorys zahrad a zároveň pomáhá udržet sloupky na místě. Celá hra tak na stole působí velmi efektně: hráči postupně vytvářejí barevnou 3D strukturu připomínající terasovité zahrady porostlé květinami a ozdobené drobnými plastikami.

Za pozornost stojí i samotné balení hry. Krabice totiž slouží jako herní prvek – představuje lom neboli zásobárnu materiálu. Při přípravě partie se do středu krabice ve třech vrstvách rozloží všechny destičky materiálem nahoru (ve spodní vrstvě destičky s čedičem, nad nimi vrstva žulových a nahoře hliněné). Tím vznikne jakási „třístupňová pyramida“ kamenolomu, odkud si hráči budou brát nové dílky. Plastové sloupy a dekorace se roztřídí do přihrádek po okrajích krabice, takže krabice funguje i jako praktický organizér komponent. Tento důmyslný insert nejen usnadňuje přípravu hry, ale také posiluje tematický dojem. Hráči skutečně „těží“ materiál z krabicového lomu a proměňují ho v nádherné zahrady před sebou. 

Babylon je hra založená na umísťování destiček ve spojení s prostorovým budováním do výšky. Princip hry je originální: hráči staví své visuté zahrady patro po patře a snaží se je co nejlépe ozdobit. Každá partie se odehrává v sérii kol (dle počtu hráčů přibližně 10 až 14 kol). Během jednoho kola provede každý hráč jeden tah, který se skládá ze tří fází: těžba, stavba a uskladnění.

Na začátku svého tahu si hráč z nabídky lomu uprostřed stolu vybere jednu destičku terasy. Volba není náhodná, ale hráč by měl strategicky zvážit, z které vrstvy lomu dílek vezme. Destičky z horní vrstvy (hlína) jsou jednodušší a „méně hodnotné“, ale obvykle za ně hráč obdrží více sloupů jako stavební materiál. Naopak destičky ze spodních vrstev mohou nabídnout více možností dekorace a přinést více bodů, protože mívají více pozic pro ozdoby, avšak poskytují méně sloupů. Jakmile si hráč vezme z lomu vybranou destičku, získá k ní sadu sloupků. Počet nízkých sloupů je odvozen od pozice destičky v lomu a typicky se pohybuje mezi 1 a 5 kusy.

V hlavní fázi tahu hráč využije získané sloupky a destičku k rozšíření své zahrady. Destičku musí umístit ve své stavební oblasti tak, aby byla podepřena alespoň třemi sloupy. Čtyři rohy destičky odpovídají maximálně čtyřem podpěrám. Pokud se rozhodne destičku podložit všemi čtyřmi sloupy, vytvoří pevné terasy. Pokud ji podepře jen třemi sloupy, vznikne přečnívající roh, kam zpravidla patří speciální dekorativní prvek (tzv. belveder či altánek) vyznačený na destičce, jenž tuto chybějící oporu symbolicky nahrazuje. Takto lze stavět i další patra zahrad. Hráči mohou pokládat nové destičky na sloupy postavené na již umístěných terasách, čímž vznikají vyšší úrovně. Pro budování vyšších pater jsou k dispozici vysoké sloupy, které reprezentují robustnější podpěry. Ty lze získat výměnou za dva spojené malé sloupky.

Jakmile hráč umístí novou destičku (zahradní terasu) do své konstrukce, může na ni přidat dekorace, pokud splnil příslušné podmínky. Každá zahradní destička má vyznačeno, jaký druh dekorativního prvku na ni smí přijít. Například některé dílky umožňují umístit schodiště vedoucí do vyššího patra, jiné pojmou fontánu nebo i sochu. Pokud hráč právě takový dílek postavil a má k dispozici vhodnou miniaturu dekorace, může ji ihned umístit na označené místo. Dekorace nejenže činí zahradu krásnější na pohled, ale hlavně budou důležité při závěrečném bodování. Ve fázi stavby může hráč také dál pokračovat ve zvedání svého monumentu. Na právě položenou terasu může postavit další sloupky a připravit si tak základ pro eventuální třetí patro zahrady v dalším tahu. Fantazii se meze nekladou, jen je nutné respektovat pravidlo minimální podpory, tzn., žádná destička nesmí viset ve vzduchu s oporou menší než na třech sloupech.

Třetí fází tahu je úklid a příprava na budoucí tahy. Ne vždy se podaří využít všechny získané sloupy či destičku okamžitě. Hráč si proto může nevyužité materiály uschovat do své osobní zásoby. K dispozici má omezený sklad, obvykle pojme maximálně jednu nepostavenou destičku a několik (například až 6) sloupků do dalších kol. Co se nevejde do úložiště je ztraceno.

Jakmile všichni hráči dokončí své tahy, do hry vstoupí náhodný herní prvek: z balíčku žetonů efektů se otočí vrchní žeton, který určí, jaké zvláštní pravidlo bude platit v příštím kole. Tyto kulaté žetony mohou představovat drobný bonus či postih platný pro všechny hráče v daném kole. Například možnost získat dodatečný sloupek, nebo naopak omezení v tom, kolik sloupů lze vytěžit. Když dojde na poslední kolo a objeví se žeton konce hry, přichází čas na závěrečné bodování.

Když je stavění u konce, přichází na řadu sčítání bodů a určení vítěze, tedy toho, komu se podařilo vytvořit nejvelkolepější zahrady v očích krále. Hlavním zdrojem bodů jsou dekorace umístěné v zahradách. Každý dekorativní prvek má určitou bodovou hodnotu, která se navíc násobí úrovní, v níž je umístěna. Jednoduše řečeno, čím výše v konstrukci se dekorace nachází, tím více bodů vynáší. Například fontána umístěná až ve třetím patře se bodově zhodnotí mnohem lépe než tatáž fontána na úrovni přízemí. Zároveň ale platí, že bodování probíhá z pohledu shora, tedy pouze viditelné prvky se počítají. Pokud nějakou dekoraci v průběhu hry zastavíte dalším patrem a zcela ji zakryjete, nebude se na konci do skóre započítávat.

Kromě jednotlivých dekorací hra odměňuje i sbírání různorodých setů. Konkrétně hráči získají bonusové body, podaří-li se jim do svých zahrad zakomponovat všechny čtyři druhy dekorací (tedy mít alespoň jednu fontánu, sochu, schodiště a altán) a obdobně pokud obsadí zahradu všemi čtyřmi druhy květin (každá terasová destička má na sobě květinu určité barvy/druhu). Dále mohou být udělovány body za dokončená patra či jiné dílčí úspěchy. Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem bodů, jenž si vyslouží titul hlavního architekta krále Nebukadnezara a pomyslně tak zvítězí v soutěži o realizaci této slavné královské zakázky. 

Desková hra Babylon slibuje nevšední kombinaci strategického stavění a působivé 3D prezentace na stole. Hráči se mohou těšit na kreativní zážitek, při němž vlastníma rukama vztyčí do výše malé modely visutých zahrad plné květin a ozdob. Zároveň jde o hru, která vyžaduje prostorovou představivost a plánování. Je potřeba promyslet konstrukci tak, aby zahrada byla nejen vysoká a krásná, ale také efektivně obodovaná.

Pokud máte rádi stavitelské hry nebo vás fascinuje historie a legendární divy světa, Babylon by mohl upoutat vaši pozornost minimálně svým námětem. Česká verze by měla být k dispozici v srpnu díky klukům z brněnského vydavatelství REXhry. Pokud vás zaujala je možné si ji již nyní předobjednat, tak abyste se do tohoto stavebního procesu mohli pustit hned první den od naskladnění. Pochopitelně se vám pokusíme přinést naše zevrubné pocity a dojmy v recenzi, jakmile to bude jen možné.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: