Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Arkham Horror: Lovecraftův dopis

Příčetnost na hraně: Lovecraftův dopis svírá mysl i karty

Ve starobylém městě Arkhamu se za hranicí lidského rozumu skrývá cosi nepojmenovatelného. Šeptající stíny, zakázané knihy a slizká přítomnost bytostí z jiného světa čekají na každého, kdo se odváží pohlédnout příliš hluboko. Arkham Horror: Lovecraftův dopis je hra, která proměňuje jednoduchou mechaniku Milostného dopisu v temnou výpravu za hranice příčetnosti, kde každý tah může vést ke slávě, nebo šílenství.

Mechanismus Milostného dopisu, vytvořený Seijim Kanaiem, se proslavil svou jednoduchostí a elegancí. V původní hře hráči manipulují s minimálním balíčkem karet a snaží se být posledním, kdo zůstane ve hře, nebo mít na konci kola kartu s nejvyšší hodnotou. Vzniklo nespočet variant – od Hobbita přes Star Wars až po Marvel. Ovšem jedinou verzí, ke které se sám Kanai vrátil jako designér, je právě Lovecraftův dopis. A není se čemu divit. Pravidla jednoduchého výběru jedné ze dvou karet dostává v této variantě nový rozměr – šílenství. A pro úplnost faktů je zapotřebí zmínit, že do místních luhů a hájů tuto hru přineslo v našem mateřském jazyce před pár týdny vydavatelství Asmodee.

Arkham Horror: Lovecraftův dopis je hra pro dva až šest hráčů, která se odehrává v sérii krátkých kol. Každé kolo začíná tím, že hráč má jednu kartu v ruce, během svého tahu si lízne druhou a jednu z těchto dvou karet musí zahrát. Karty představují stopy, postavy a bytosti, jež hráč během vyšetřování odhaluje. Cílem je přežít kolo s co nejvyšší hodnotou karty, nebo zůstat jako poslední ve hře. Komu se to podaří, získává jeden žeton Mýtu, přičemž stav jeho mysli v daném kole určuje, zda se žeton počítá jako příčetný, nebo šílený. Aby hráč zvítězil v celé hře, musí nasbírat dva žetony příčetnosti, nebo tři žetony šílenství. Případně existuje třetí možnost – totální zkáza lidstva.

Hlavní inovací oproti klasickému Milostnému dopisu je přítomnost deseti karet Jiného světa. Tyto karty mají tmavší pozadí a dvě varianty efektu – příčetný a šílený. Jakmile hráč odhodí první kartu Jiného světa, okamžitě propadá šílenství a po zbytek kola může využívat silnější, ale nebezpečnější efekty karet. Tím ovšem vstupuje do nevyzpytatelného území. Na začátku každého svého tahu musí takový hráč provést Zkoušku příčetnosti – otočit z balíčku tolik karet, kolik má před sebou karet Jiného světa. Pokud mezi nimi narazí na další kartu z Jiného světa, jeho mysl nevydrží a je okamžitě vyřazen z kola. Pokud ne, pokračuje dál. Tento prvek přináší do hry napětí a výrazný prvek náhody a riskování.

Šílené efekty karet jsou mnohdy ničivé. Jedna karta umožňuje jednoduše vyřadit jiného hráče, jiná pak může, za splnění podmínky dvou odhozených karet Jiného světa, přinést okamžité vítězství v celé hře. Tyto momenty dramaticky mění dynamiku kola a nutí hráče přemýšlet, zda podstoupit riziko a pokusit se o rychlý triumf, nebo zůstat příčetný a sbírat body pomaleji, ale bezpečněji.

Z hlediska komponent je Lovecraftův dopis prémiovým vydáním. Karty mají luxusní povrch, tmavé barvy a symboliku věrnou světu Arkham Horror. Grafické zpracování zdůrazňuje kontrast mezi normálním a šíleným efektem na každé kartě. Některé detaily ale mohou být pro část hráčů matoucí – není vždy zcela jasné, kdo je v dané chvíli šílený, protože se to musí sledovat podle odhazovacích balíčků. Při hře ve více hráčích to může zpomalovat tempo a vést ke zbytečným zmatkům.

Nejzábavnější a nejnapínavější je hra ve skupině pěti až šesti hráčů. Při menším počtu hráčů lépe vynikne strategické plánování a dedukce známé z původní verze hry, zatímco napětí a nečekané zvraty tolik nevystoupí do popředí. Lovecraftův dopis je tedy vhodnější pro ty, kdo chtějí hru plnou nečekaných zvratů, eliminace hráčů a dramatických momentů. Prvek šílenství hře dodává další vrstvu napětí, ale i nepředvídatelnost. Každý tah je zároveň taktickým rozhodnutím i psychologickým soubojem se sebou samým – jak moc jsem ochoten riskovat pro sílu, která mě může zničit?

Arkham Horror: Lovecraftův dopis není jen temnější verzí známé hry, ale i svérázným vyjádřením samotné podstaty hororu podle H. P. Lovecrafta. Čím víc toho víš, tím víc riskuješ, že přijdeš o rozum. Hráči zde nesoupeří jen o vítězství, ale o vlastní příčetnost. A někdy je nejlepší strategií prostě nebýt poslední, kdo slyší zpěv Cthulhu ve snech. Co však zůstává stejné jako u Milostného dopisu je výrazná jednoduchost, přístupnost a kompaktnost obohacenou o nové šikovně navržené twisty. 

Arkham Horror: Lovecraftův dopis získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: