Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Andromeda: Na hranici galaxie

Dobrodružství mezi prstenci mlhovin a šepotem kvazarů

Vstupte do rozlehlého kosmu, kde se z odvahy a důmyslných strategií rodí nová impéria; každý manévr rezonuje mezi prstenci mlhovin a jediný tah dokáže vychýlit rovnováhu sil v celém hvězdném moři. V této galaxii bez pevných hranic, kde o nadvládu soupeří rozličné frakce, není jisté nic kromě toho, že cesta k vítězství vede skrze promyšlené plánování, nečekané zvraty a neustálý boj o každý kout vesmírného prostoru. To je velmi křehce nastíněné dějství deskové hry Andromada: Na hranici galaxie, kterou nám do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce vydavatelství MindOK již během pár týdnů, tak se pojďme podívat co od této nadějně vypadající pecky můžeme čekat.

Andromeda: Na hranici galaxie je velkoryse pojatá strategická hra, v níž se ujmete vedení jedné z unikátních frakcí, které svádějí urputný boj o přežití na samém okraji soustavy Andromeda. K jedné partii mohou usednout 2 až 4 hráči s doporučeným věkem od 14 let a jedna partie zabere přibližně 180 minut. V samotné podstatě jde o spojení klasického euro‑resource managementu, propracovaného rozmísťování dělníků v podobě kosmických lodí a nepřehlédnutelných prvků area control, které dohromady mohou vytvářet pocit mohutného vesmírného dobrodružství. Ve hře se budete soustředit na budování stanice, sběr modulů z tajemných asteroidových polí, vylepšování lodního parku, postup po pěti různých stupnicí pokroku, průzkum planetárního okraje a především na vybudování sítě rozvinutých základen na planetách, jež vám otevřou cestu k vítězným bodům.

Každá partie začíná rozložením centrální herní mapy, která se skládá z hexagonálních dílů planet a aliančních základen. Počet planet závisí na množství zúčastněných hráčů, ovšem šestice stálých aliančních sektorů lemuje bojiště vždy stejně. Tyto sektory představují klíčové uzly pro hospodaření s energií, obchod s univerzálními surovinami či nábor taktických karet. Planety jsou oproti tomu zdrojem specifických měsíčních žetonů a současně místem, kde lze během hry budovat základny. Variabilní rozestavení planet naznačuje, že každá partie nabídne odlišné rozložení zdrojů a bude nejspíše nutit hráče dynamičtěji reagovat na aktuální geografii galaxie. Kromě toho herní desku oživují zlotřilí raideři – autonomní pirátské frakce reprezentované nápadně zlatými miniaturami – kteří se objevují prostřednictvím samostatného balíku událostí a pravidelně testují obranyschopnost hráčů i pevnost jejich pozic.

Hlavním pohonným motorem každého kola je jednoduché, avšak efektivní rozhodnutí mezi dvěma volbami: vyslání lodi nebo odvolání flotily zpět na domovskou stanici. Vysílání lodí je aktem expanze. Hráč vybere jedno ze svých dostupných plavidel v hangáru – může jít o transportér, bitevní loď, křižník nebo vědeckou loď – a podle pravidel pohybu jej umístí na vybraný sousední díl mapy. Zvolí‑li planetární hex, získá příslušný měsíční žeton, jenž se okamžitě umístí do zásobníku na osobním panelu. Vybere‑li alianční základnu, provede tam vyobrazenou akci, typicky zisk energie, karet nebo konverzi surovin. Důležitým pravidlem je, že během jednoho tahu musí všechny vyslané lodě tvořit souvislou řadu – každá další loď v daném tahu musí sousedit s některou lodí, která byla v tomtéž tahu již vyslána. První loď může být umístěna libovolně, ale následující lodě musí navazovat, čímž se přirozeně vytváří plynulý řetězec expanze napříč mapou.

Druhou a neméně významnou možností je svolat flotilu zpět. Tento okamžik návratu flotily zpět představuje ústřední prvek engine‑buildingu celé hry. Jakmile se lodě vracejí do hangárů, umisťují se na hráčskou stanici do jedné řady nebo sloupce a tím aktivují všechny moduly v daném směru. Aktivace probíhá zleva doprava nebo shora dolů a každý aktivovaný modul poskytuje efekt – generuje suroviny, posouvá ukazatele na stupnicích pokroku nebo rovnou uděluje vítězné body. Klíčovou roli přitom hraje správné načasování návratu lodí, protože promyšlené rozložení aktivovaných modulů může přinést silné řetězce vzájemně se podporujících efektů. Odvolání flotily může proměnit jednotlivá kola ve sled provázaných efektů schopností, taktických karet a bonusových kroků. Lze si snadno představit, že právě díky této mechanice bude v nejedné partii docházet k dramatickým zvratům.

Zmíněné moduly představují relikvie zaniklé civilizace, které si hráči pořizují prostřednictvím specifických akcí na aliančních základnách výměnou za suroviny. Některé zvyšují pasivní příjem zdrojů, jiné umožňují směnný obchod, další zrychlují technologický postup nebo poskytují okamžité body. Klíčovou roli tu hraje energie, univerzální platidlo nezbytné k aktivaci modulů v okamžiku zpětného vrácení flotily. S přibývajícími sloty se stanice bude nejspíše rozrůstat do působivé mozaiky symbolů, jejichž propojení otevře prostor k vytváření obdivuhodně složitých kombinací. 

Nedílnou součástí Andromedy je pět vzájemně provázaných pokrokových ukazatelů. Každý z nich odpovídá jedné barvě planet a zaměřuje se na odlišnou oblast rozvoje frakce. Lze získávat stálé pasivní bonusy, okamžitý přísun bodů, vylepšené limity počtu karet v ruce u taktických karet či mocná vylepšení lodních trupů. Postup po těchto stupnicích probíhá průběžně – hráči se po nich posouvají nákupem modulů, stavbou základen nebo specifickými akcemi aliančních základen. Milníky na těchto stupnicích navíc odemykají další možnosti, které posilují ekonomiku frakce a přispívají k neustálému pocitu růstu. Stupnice zároveň slouží jako hlavní zdroj vítězných bodů..

V okamžiku, kdy transportní loď hráče dosáhne planety, může se rozhodnout ji proměnit v trvalá základna. To obnáší obětovat transport, zaplatit příslušnou surovinu a umístit na planetu plastovou budovu reprezentující komerční stanici, vědeckou observatoř či těžební zařízení v barvě oblasti. Každá taková výstavba uděluje hráči vítězné body podle počtu vůdců přítomných na cílové planetě a v přilehlých oblastech, současně posouvá po odpovídající postupové stupnici a zvyšuje jeho kontrolu nad daným územím. Díky tomu na hráče čeká rozhodování, kdy a kde vývoj dokončit. Vyprázdněný hangár pak lze doplnit novou lodí získanou z technologického stromu průmyslu – pokud už byl vylepšen.

Kombinační potenciál hry je bezesporu umocněn bohatým balíkem taktických karet. Tyto karty lze hrát v během řady situací – během vlastní akce, v průběhu bitvy či dokonce uprostřed tahu soupeře. Umožňují tajné přesuny lodí, anulování soubojů, manipulaci s raiderskými jednotkami, okamžitý posun po stupnicích pokroku a jejich účinky často nahrazují standardní akce, které by jinak vyžadovaly spotřebu surovin či modulární aktivaci. Hráči si nové karty dobírají na aliančních základnách a současně rozšiřují svůj limit karet na ruce právě prostřednictvím stupnice civilizace.

Na hracím plánu se hráči bezesporu nevyhnou střetům. Kdykoli se na stejném poli ocitnou lodě soupeřů nebo pirátští raideři, rozpoutá se bitva řízená kostkami. Každý zúčastněný hodí až šesti klasickými šestistěnnými kostkami v závislosti na počtu lodí a dalších bonusech. Výsledek není součtem, ale řídí se nejvyšší hozenou hodnotou. Díky mechanismu zaměřování, jehož hodnota vychází ze součtu vlastností lodí, aktivních modulů a případných taktických efektů, mohou hráči přehazovat všechny kostky s výsledkem nižším než jejich aktuální hodnota zaměřování. Tato jednoduchá, ale elegantní pojistka brání pocitu bezmocnosti a zamezuje extrémním výkyvům náhody, aniž by eliminovala napětí z hodu kostek. Vítěz bitvy postupuje na samostatné stupnici dominance a získává další odměny, poražený ovšem neodchází s prázdnou – obdrží jako kompenzaci buď jeden zdroj dle vlastního výběru, nebo taktickou kartu. Jednu svou loď, kterou si zvolí, musí přesunout na kartu hangáru lícem dolů – ta je považována za zničenou a bude opravena až při příští akci Návrat.

Podstatnou roli budou hrát určitě i události, které přepisují podmínky v rámci celé galaxie. Průběh událostního balíčku sleduje společný ukazatel a po jeho dosažení se spustí předdefinovaný efekt. Může jít o náhlý přílet nových raiderů, úpravu cen surovin na základnách nebo globální trzích apod. Každá událost tedy podněcuje napětí a výrazně mění situaci na mapě – například příchodem nových raiderů, úpravou podmínek na aliančních základnách nebo vyvoláním dalších efektů.

Délku partie určuje především nastavená cílová hranice vítězných bodů. Před začátkem se hráči shodnou, zda zvolí kratší hru na 50 bodů, střední na 60, nebo plnohodnotnou vesmírnou ságu končící na 70 bodech. Postup bodového ukazatele bude nejspíše zpočátku pomalejší, protože hlavní přísun bodů přichází s postupem po jednotlivých stupnicích technologie a stavbou vývojových komplexů, tyto akce se však s rostoucí ekonomikou stávají stále častějšími. Osobně si myslím, že tempo bude kulminovat ve druhé polovině hry, kde se každé odvolání flotily může stát potenciálním finišem.

Jakmile některý z velitelů překročí sjednaný bodový limit, dohraje se ještě celé kolo tak, aby každý z hráčů odehrál stejný počet tahů. Teprve poté dojde na závěrečné vyhodnocení. Hráči si přičtou zbývající posuny na jednotlivých stupnicích, získají dodatečné body za vývojové komplexy na základě úrovně odpovídajících stupnic a připočítají také body z odhalených destiček převahy. Vítězem se stává ten, kdo dosáhne nejvyššího celkového skóre, tedy frakce, která dokázala nejlépe skloubit rozvoj stanice, kontrolu vesmíru i dominanci na bojišti.

Z hlediska variability nabízí už samotná základní hra impozantní soubor proměnných prvků. Dvanáct asymetrických frakcí přináší jedinečné schopnosti, které ovlivňují strategii každého hráče. Každá frakce disponuje specifickým efektem spojeným s lodní třídou a také unikátní sadou vylepšení pro jednotlivé typy lodí. V úvodu si hráči vybírají jak svou frakci, tak i jednu z možných kombinací výchozích vylepšení, což zajišťuje výraznou odlišnost herních stylů napříč partiemi. Různorodé kombinace raiderů, planet, aliančních sektorů a událostí znamenají, že taktické priority se budou určitě liší od partie k partii.

Tímto komplexním, avšak harmonicky provázaným systémem Andromeda: Na hranici galaxie úplně vybízí pořádnému galaktickému zážitku, který kombinuje přísnou optimalizaci zdrojů, smělou průzkumnou strategii a dávku adrenalinu v kostkových bitvách. Společnost MindOK tuto epickou záležitost přinese do místních luhů a hájů již za pár týdnů v našem mateřském jazyce. Bez ohledu na to, zda upřednostňujete budování motorů, přetahování o teritorium či taktické zvraty v pravou chvíli, Andromeda bude nejspíše poskytovat prostor, v níž se všechny tyto preference mohou potkat a pod něžnou září vzdálených kvazarů utkat o vliv v nejzazších koutech galaxie. Takto se Andromeda: Na hranici galaxie jeví podle dostupných informací. Osobně jsem zvědavý, jak se tento dojem potvrdí během skutečné partie. Za zmínku také stojí příznivá cena, vzhledem k tomu, o jak moc velkou hru se jedná. Pokud vás tedy Andromeda: Na hranici galaxie zaujala můžete si ji nyní již předobjednat, abyste se do této epické hry mohli ponořit co nejdříve.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: