7 divů světa v kostce
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Kostková podoba slavné civilizační hry
Jedna z nejznámějších moderních deskových her se dočkala nové podoby. Repos Production připravuje titul 7 divů světa v kostce, který do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce společnost asmodee. Příjemným překvapením je, že česká lokalizace je součástí oficiální kampaně, a tak si hráči budou moci vychutnat novinku v plnohodnotné domácí verzi hned od samotného vydání. Hra vychází z oceňovaného originálu 7 divů světa od Antoina Bauzy, tentokrát však přichází v podobě svižného kostkového provedení, které na první pohled kombinuje jednoduchost hodů s budováním antického města.
V 7 divech světa v kostce se hráči ujmou role vládců starověkých metropolí a postupně budou rozvíjet své město, budovat velkolepý div a usilovat o co největší prosperitu. Princip hry stojí na sérii kol, během nichž se hráči rozhodují, jak naloží s kostkami, které představují různé možnosti rozvoje. Každé kolo začíná tím, že se kostky zamíchají v krabičce zvané Fórum a následně odhalí svou hodnotu i cenu. Hráči si pak volí, zda kostku využijí pro stavbu budovy, zda se pustí do budování svého divu, nebo zda naopak ukončí svůj tah a získají mince. Každé rozhodnutí je pevně spojeno s možnostmi na jejich osobní herní desce, která zobrazuje město rozdělené na ekonomickou část a horní část plnou budov a institucí.

Herní obsah tvoří sada deseti barevně odlišených kostek, z nichž sedm se používá na začátku hry a tři speciální se objevují až v jejím průběhu. Každá barva odpovídá konkrétním typům budov a akcí. Hráči mají k dispozici vlastní desku, mazatelnou tužku a hadřík, aby mohli zaznamenávat postup výstavby, zisk mincí a surovin a odemykat nové možnosti. Kostky ukazují symboly, které odkazují na konkrétní budovy, přičemž každá z nich má své políčko s určitými náklady a efekty. Tyto efekty přinášejí nové výhody, ať už v podobě vítězných bodů, posílení vojenské síly, přístupu k dalším budovám nebo uvolnění speciálních kostek.
Zajímavou součástí hry je systém sousedství. Kasárna představují vojenskou moc vůči městům nalevo a napravo, což znamená, že hráči musí sledovat i postup ostatních. Cechovní soud zase umožňuje postup pouze tehdy, pokud má hráč stejný nebo vyšší počet políček v určité budově než jeho sousedi. Tím se propojuje rozvoj vlastního města s neustálým ohledem na ostatní účastníky. V případě hry pro dva hráče se pravidla přizpůsobují a sousedství je vyřešeno přímým srovnáváním mezi soupeři.

Součástí herního systému je i využívání mincí a surovin. Produkce surovin se zaznamenává ve skladu a ty zůstávají hráči k dispozici po celou dobu hry. Pokud hráč nemá dostatek surovin k zaplacení nákladů, může je nahradit mincemi, které zároveň slouží i k zaplacení ceny vybrané kostky. Hra začíná se sedmi mincemi a jejich správa je důležitá pro další postup. Dalším významným prvkem je stavba samotného divu, která probíhá bez použití kostky, pouze za cenu uvedenou na jednotlivých etapách. Každý div má tři fáze a specifické efekty, které mohou hráči využít při dalším rozvoji.
Významnou roli hraje také univerzita, jež umožňuje odemknout speciální kostky černé, bílé a fialové. Tyto kostky přinášejí nové možnosti, jako je přímé zaznamenávání políček, přístup do galerie vůdců či do cechovního soudu. Galerie vůdců poskytuje další efekty, které urychlují rozvoj města, zatímco agora nabízí možnost získat dodatečné body při jejím kompletním vyplnění. Tržiště umožňuje volnější pořadí zaškrtávání, zatímco pokladnice uchovává mince a sklad produkuje suroviny potřebné pro stavbu. Každá část desky má svůj význam a dohromady vytváří obraz prosperující civilizace.

Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů vyplní všechna tři bonusová políčka, čímž spustí závěrečné kolo. Poté následuje bodování, které určí vítěze. Body se získávají za různé budovy, vojenskou sílu, divy a další efekty. V případě shody rozhoduje počet nezakřížkovaných mincí v pokladnici. Pokud ani to nerozhodne, vítězství si hráči dělí.
7 divů světa v kostce je dílem autora Antoina Bauzy, jehož jméno je s původní hrou neodmyslitelně spjato. Ilustrace tentokrát připravila Agnès Ripoche, která vizuálně přetvořila prostředí antického rozvoje do nové kostkové podoby. Hru vydává Repos Production a do místních luhů a hájů ji přinese společnost asmodee. Novinka tak přináší další způsob, jak se ponořit do světa starověkých měst a jejich slavných staveb, tentokrát prostřednictvím rychlého kostkového mechanismu, který zachovává tematickou atmosféru původního díla. Přesné datum vydání jsem nezaznamenal, ale očekávám, že k vydání by mohlo vyjít během pár měsíců.















