Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Ztracený ostrov Arnak

Dobrodružná výprava za tajemstvími a poklady neprozkoumaného ostrova

Ztracený ostrov Arnak je českou deskovkou, kterou přináší vydavatelství CGE (Czech Games Edition) v distribuci MindOKu. Jedná se o dílo tvůrců se záhadnými jmény Mín & Elwen, za nimiž se skrývají Michal a Michaela Štachovi. Jedná se o rozsáhlejší hru s dobrodružnou tématikou, jež nás zavede do minulosti, kdy objevné plavby za neznámými končinami byly příslibem bohatství, slávy, ale též velkých výzev během samotného zkoumání nových krajů. Takovéto výpravy se zúčastníte jako hráči, každý z Vás povede vlastní výpravu, bude postupně objevovat nové části ostrova, jeho kulturu, historii, nástrahy i lákadla. Zoufat nemusíte ani pokud se Vám nepovede sehnat herního parťáka, protože hra vyvíjená v době covidové byla jasným znamením tvůrcům, že sólová varianta nesmí chybět. A nechybí.

Ostrov Arnak nás vítá!

Po grafické i tématické stránce Vás možná napadne Robinson Crusoe. Určitá podobnost se nabízí, ale primárně je způsobena tím, že prozkoumáváte neznámý ostrov. Nutno ale říct, že pravidla jsou sympaticky vytvořená, přehledná, plná doplňujících a vysvětlujících obrázků. Zároveň jsou dobře strukturovaná i napsaná, resp. přeložená. Ano, přeložená. Jak pravidla, tak i video-návod ke hře jsou v angličtině, pravidla vytvořil Jason Holt, ačkoli tvůrci jsou z Brna. Hra totiž vychází díky CGE i na dalších trzích, ne pouze u nás.

Základním tématem je vše úhledně spojeno, jak jednotlivé tahy hráčů, tak možnosti akcí, využívání komponentů, pohyb a vše, co budete provádět je napasováno na příběh a dává smysl jako jednotlivé kroky průzkumné výpravy. Zároveň je hra plná ikonek a symbolů, které (po jejich zažití či díky přiloženým nápovědním kartám) Vám pomohou orientovat se mezi možnostmi použití jednotlivých komponentů i efekty akčních karet.

Po herní stránce se jedná o kombinaci více mechanismů, jež jste už určitě potkali v jiných hrách, nejvýraznějšími jsou deck-building, tedy budování balíčku karet. Narozdíl od čistě deck-buildingových her – jako je třeba Dominion – zde nepůjde Váš balíček do monstrózních rozměrů a počet karet se bude držet v nižších jednotkách, povětšinou nepřekoná dvacítku (počáteční stav je 6). Díky tomu se na karty častěji dostane, protože v každém kole máte možnost použít vždy minimálně pět z nich.

Druhým mechanismem je worker-placement, takže budete vysílat své figurky – archeology – do terénu, aby objevovali, získávali a bojovali. Každý hráč má pouze dvě figurky, takže ani tentokrát to nebude žádné masivní figurkování, v každém kole tedy každého z páru archeologů vyšlete na různé lokace, a to buď ty již objevené, nebo naopak neznámé. V každém případě něco získáte, nějaké zdroje, a následně můžete čelit nějakému nepříteli – strážci dané lokality.

Vzhůru na expedici!

Každý z hráčů má svůj základní tábor – desku, na níž je místo právě na balíček karet, na archeology, na všemožné suroviny, na sošky trofejí a na dvojici pomocníků, jež můžete během hry získat. Vedle herní desky budou probíhat Vaše tahy, budete vykládat karty, díky nimž budete moci buď cestovat (využívat cestovní možnosti karet), zahrávat jejich akce, nebo získávat určené suroviny. Většinu karet totiž můžete použít jedním ze dvou způsobů, čímž se rozšiřují Vaše akční možnosti. Pomocníci Vám poté pomohou v každém kole získat nějakou výhodu či výnos. Sošky trofejí budete objevovat v neznámých krajích a budou přinášet jednorázové pomocné kroky.

Surovin je ve hře dostatek, základními jsou kartonové mince a kompasy, oboje jsou určené k nákupu karet (Vybavení, resp. Artefaktů), kompasy navíc využijete k objevování nových krajů. Dalšími surovinami jsou drahokamy, hroty, kamenné destičky, jež budete využívat pro další herní mechanismy. Karty v balíčku budou tvořeny již zmíněnými zakoupenými Vybaveními a Artefakty, dále kartami Strachu, jež figurují jako postihové karty (-1 bod), ale zároveň obsahují i možnost cestování. Každý z hráčů má v základní sadě dvojici Strachů, k tomu dvojici karet mincí a dvojici karet kompasů. Zároveň tak mají šest možností cestování – buď pěšky (2x díky Strachu), lodí (2x) či vozem po pevnině (2x). Za dvě mince si dále můžete jednorázově “najmout” letadlo s pilotem.

Tím se dostáváme k hernímu plánu. Ten je oboustranný, na jedné straně je ostrov s chrámem Ptačího boha pro počáteční partie, na opačné je ostrov s chrámem Hadího boha, jež je náročnější na hraní primárně kvůli pozměněným nákladům na jednotlivé herní kroky. Obě strany jsou krásně propracované, barevné, dýchají exotikou i tajemnem. Jak jste již asi pochopili, ostrov sám o sobě nebude úplně neobydlený. Respektive na něm určitě žila v minulosti nějaká pokročilá civilizace. Tím se stává lákavějším právě pro výzkumné expedice, tedy i pro Vás jako hráče.

Na plánu je prostor pro karty – doplňovací i odhazovací balíčky a zároveň vyložení nabídky karet. V rámci toho je chytře zakomponované počítadlo kol, jichž je celkem pět, jsou označeny fázemi měsíce a ukazatelem je tzv. měsíční hůl, jež dělí nabídku vyložených karet mezi Artefakty a Vybavení. Na opačném konci jsou pole pro zásoby jednotlivých surovin, pro zásobu kartiček pomocníků a dalších kartonových dílů pro jednotlivé lokace. Místo pro ně je víceméně uprostřed plánu – krom počátečních pěti, již odhalených, se jedná o dalších osm polí pro bližší končiny a čtyři pro ty vzdálenější. Ty se budou odhalovat z balíčků až ve chvíli, kdy se někdo rozhodne je objevit. Díky tomu pátrající předem neví, co mu mohou přinést. Po odhalení nových krajů jsou ještě přiřazeni strážci z dalšího balíčku.

Den po dni postupujeme dále…

Jak již bylo zmíněno, čeká na Vás pět kol. Do každého budete mít pětici karet na ruce, k dispozici dva své archeology a na ploše dva žetony na stupnici bádání. A jak budete hrát? Budete se střídat v hraní hlavních tahů, každý hráč vždy provede jednu hlavní akci a k ní může přidat libovolné množství vedlejších (označených bleskem). Že se Vaše akce nebudou neustále řetězit zaručuje omezené množství karet, surovin a zdrojů, zároveň v duchu deck-buildingu budou Vaše možnosti v průběhu hry růst a v třetím kole toho odehrajete značně více než v tom prvním. Je to právě kombinace mechanismů, jež dovoluje tento postupný vývoj, ponechává hru napínavou a zároveň nechává vše ve Vašich rukou. Podíl náhody je zde poměrně minoritní; výběr možností, jimž se můžete věnovat, je více než široký a bude tedy záležet pouze na Vašem úsudku a strategii, které z nich využijete. Určitě nestihnete všechno, co byste rádi.

Hlavní akcí rozumějte jednu z následujících: nákup karty (Artefakty za kompasy, Vybavení za mince), zahrání karty z ruky (její primární akce nebo využití příjmu mince či kompasu), objevení nové lokality (zaplacením cestovních nákladů a kompasů odhalíte vybranou lokalitu, čímž získáte sošku trofeje a nalezené suroviny, zároveň tím bude odhalen i strážce), prohledávání lokality (buď těch již odhalených, nebo těch prvotních; získáte na nich vyobrazené suroviny pouze za cestovní náklady – není třeba používat kompasy), poražení strážce (zaplacením vyobrazených surovin, získáte strážce a jednorázovou výhodu na jeho kartě) či bádání (viz níže). V případě, že již nemůžete či nechcete hrát další akce, můžete ještě pasovat. Jakmile pasují všichni hráči, kolo končí. Může se tak stát, že někteří hráči odehrají více tahů než jiní, pokud měli více surovin a možností, nebo s nimi “lépe hospodařili” (což není vždy úplně přesné, i v kratším množství akcí se dá získat více než v překombinované změti kroků).

Už jsme historii na stopě

Poslední částí herní plochy je stupnice bádání, cesta vedoucí až k samotnému chrámu. Na tuto cestu se můžete vydat kdykoli, pokud zaplatíte náklady ve formě vyobrazených surovin. Pokaždé takovým posunem něco i získáte, jednorázové bonusy pro každého hráče i další bonusy pro prvního, jež dosáhne dané mety. Každý hráč má dva ukazatele, lupu a knihu, jimiž bude postupovat v bádání, jedinou podmínkou je, že se kniha nikdy nemůže dostat před lupu. Lupa značí zkoumání, kniha spisování nálezů. Objevovat budete právě tu ztracenou civilizaci. Pokud se dostanete až k chrámu, tak můžete dalšími zdroji odhalit legendy (obsahující vítězné body). Tato stupnice přináší velkou porci vítězných bodů, ale není to jediná cesta k výhře. Je tedy třeba dobře hospodařit a věnovat se všem možnostem na desce.

Po pěti odehraných kolech se již pouze sčítají získané body a hráč s nejvyšším počtem vyhrává. Vítězné body získáváte za své pozice na stupnici bádání, koupí žetonů legend, získáváním sošek trofejí, vlastnictvím karet Vybavení a Artefaktů a za každý žeton poraženého strážce ve Vašem držení, od tohoto se odečítají ztrátové body za karty Strachu.

Až si troufnete na chrám Hadího boha, budete muset už znát základní mechanismy a orientovat se ve hře a možnostech, protože rázem budete převracet každou minci (i další suroviny), všeho bude nedostatek, takže každé rozhodnutí bude ještě důležitější. To je asi největší rozdíl mezi oběma variantami hry. Půjdete totiž po stopách expedice, která k ostrovu zamířila již před nějakou dobou a nikdo už o nich znovu neslyšel. Možná však objevíte její trosky a povede se Vám je přesvědčit, aby Vám pomohli. Zároveň však budete objevovat více temných znamení na cestě k chrámu a i ti nepověrčiví z Vás začnou pochybovat o svém zdravém rozumu, celá pouť bude mnohem strachuplnější.

Hra nejen do karantény

Vyrazili jste k ostrovu Arnak sami a celou výpravu náležitě ututlali? Můžete tedy vyrazit na sólovou jízdu. Brzy však zjistíte, že i sebelépe ututlaná výprava nezůstane nepovšimnuta. V průběhu zjistíte, že na ostrově zdaleka nejste sami. Váš protivník bude fiktivní, nepotřebujete tedy živého soupeře. Po vzoru jiných her bude použit automatický protivník, jehož akce budou řízeny balíčkem deseti kartiček. V každém kole tedy odehraje vždy plných deset akcí, ale některé z nich propadnou, protože nepůjdou provést. Zároveň bude výprava vždy o krok napřed a bude tedy v každém kole začínat. A jelikož celkem je soupeřových destiček patnáct, tak výběrem desítky z nich zároveň určíte náročnost svého oponenta.

Proti automatickému soupeři můžete vyrazit jak na výpravu k chrámu Ptačího boha, tak i Hadího boha. Jelikož se v této době nacházíme bez spoluhráčů častěji, než je nám libo, tak autoři hry mysleli i na to a v pravidlech na Vás čeká odkaz na webové stránky www.arnak.game, na nichž naleznete více sólo zábavy. Prozatím najdete třetí úroveň náročnosti pro sólovou hru díky pětici fialových kartiček, dále jedno mini-rozšíření, které přináší úkoly pro soupeřící automatickou expedici. Do budoucna autoři plánují další přídavky, sólovou kampaň, nové cíle a výzvy a možná… možná že se Vám podaří i zjistit, co se stalo se “ztracenou” expedicí profesora Kutila. Zkrátka Vás hra nepustí ze svých spárů, ani pokud budete sedět v karanténě. A to se vyplatí.

Hodnocení – 5 z 5

Musím se přiznat, že cestu této hry jsem sledoval již po velkou část loňského roku, kdy probíhaly testovací hraní všudemožně po republice. Bohužel jsem se však k žádné sám nedostal, o to více jsem se však těšil až hru vyzkouším ve finální podobě. A musím říct, že se čekání vyplatilo. Kombinace herních mechanismů je rafinovaná a důmyslná, grafická stránka celého díla Vás pohltí svou atmosférou a i o chladných večerech se budete cítit jako na exotickém “ztraceném” ostrově. Lost Ruins of Arnak, jak zní anglický název hry, dokazuje, že v našich končinách vznikají kvalitní a zábavné hry pro náročnější hráče a že třeba Vlaada Chvátil má nezanedbatelné soupeře (pomyslně; sami tvůrci mu neopomenuli děkovat za rady a podporu). A já se jdu pustit do další partie této krásné hry.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOk.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: