Zóna: Tajemství Černobylu

V zakázané Zóně kolem Černobylu na Vás čekají výzvy, dobrodružství, sláva, bohatství… a zkáza

V době omezených možností cestování přináší vydavatelství ADC BlackFire možnost vycestovat do drsných podmínek opuštěné krajiny v okolí ukrajinské jaderné elektrárny, která se stala v roce 1986 slavnou tím, že nedělala to, co se od ní čekalo. Nebo naopak udělala, podle těch, jež se takové události děsili. Desková hra od polského studia Rebel Vás přivítá do černobylské oblasti.

Oblast se nazývá Zóna, stejně jako samotná hra; její podtitul slibuje (odhalení) Tajemství Černobylu. A právě to bude Váš cíl. Nebudete vědci, vlastně ani nebudete “klaďáci” – naopak se vydáte do Zóny za bohatstvím a slávou (a téměř jistou smrtí) v kůži jednoho z deseti “mrchožroutů” (v orig. “scavenger”), tedy hledačů čehokoli hodnotného, jež se nebojí snad vůbec ničeho. Hru si můžete zahrát sólo nebo až ve čtyřech hráčích – “zásoba” desítky postav Vám tedy chvilku vystačí k tomu, aby každá partie byla trochu jiná díky speciálním vlastnostem a vybavení každé persóny a jinému základnímu rozložení.

Samotná pravidla jsou celkem dobře strukturována, takže i při hře celkem rychle najdete, co potřebuje. To budete určitě v první partii či dvou potřebovat, protože jsou obsáhlá. Tím by však byla škoda nechat se odradit, protože hra slibuje pastvu nejen pro oči (o tom jsme psali už v samostatném unboxingu), ale i pro zážitek a dojmy ze hry.

Na velké hrací desce bude probíhat většina putování po oblasti Zóny. V závislosti na počtu hráčů (1-2 nebo 3-4) použijete správnou stranu, rozložíte kartičky pro jednotlivé lokace a sektory, připravíte samostatnou desku tržiště s vybavením a veteší k prodeji a každý hráč si připraví svou postavu s figurkou a počátečním stavem a předměty. A pak už se můžete vrhnout do víru dění.

Každý hráč může zahrát až dvě akce, následně každý vyhodnotí kartu události příslušející k jeho sektoru/lokaci a nakonec proběhne událost “globální”, která může mít vliv na kterékoli hráče. A tak pořád dokola, struktura kol je jednoduchá, pořadí hráčů se v každém kole mění, čímž jsou vyrovnávány jakékoli rozdíly v šancích. Cíl hry je též jednoduchý: dostat se do centra reaktoru – do sarkofágu – a přežít poslední zkoušku či zkoušky, aby hráč vyhrál. Jakmile vstoupíte do sarkofágu, už není cesty zpět, rozhodně ne naživu. Chce to být dobře vybaven a připraven. Na cokoli. Na cokoli, co Vás může potkat (a dozajista i potká).

Možné akce jednotlivých hráčů jsou: pohyb do sousední oblasti, provedení místní akce, odpočinek, průzkum oblasti nebo otevření tajné lokace. Každá lokace na ploše má svou specifickou místní akci, jež můžete vyhodnotit; někdy bude potřeba vyzkoušet jednu ze svých schopností, jindy zase musíte něco vlastnit. Při průzkumu oblasti vyhodnotíte střetnutí s anomálií či monstrem ve své oblasti. Proč? Protože z případné výhry vždy něco vytěžíte: předmět, artefakt nebo trofej, jež budete moci prodat na tržišti nebo využít v jiných herních situacích.

Vraťme se ale k ploše. V základu je rozdělena na tři sektory – zelený (nejdál od sarkofágu), žlutý a červený (vstup do sarkofágu). Každá se dělí na jednotlivé venkovní lokace. Mezi nimi se skrývají tři “bunkry” – bezpečné lokace, kam se můžete schovat, odpočinout, načerpat vybavení apod. Po krajích hrací plochy se nachází čtyři tajné lokace, do nichž se budete muset vydat – budete je muset odemknout a následně vyhodnotit události dle speciálních karet. Každá otestuje Vaše schopnosti, ale zároveň Vám nabídne i nějaký důležitý a hodnotný předmět. A tajemství. Abyste totiž mohli do sarkofágu vůbec vstoupit, musíte objevit dvě tajemství v tajných lokací (každé v jiné).

V rámci svých akcí se budete utkávat s různými monstry a vypořádávat s anomáliemi. Během událostí můžete narazit na další nebo případně i na jiné “mrchožrouty”. Mohou Vám přinést něco pozitivního, ale nic nebude zadarmo. Kdykoli se máte utkat nebo provést jakoukoli zkoušku, přijde na řadu trojice žlutých, šestibokých kostek. Na základě jedné ze svých schopností – ostražitost, důvtip, fyzička a síla vůle – a výsledku hodu určíte výsledek zkoušky, jež může skončit buď úspěchem (něco získáte, nebo se Vám alespoň nic nestane) nebo neúspěchem (utrpíte zranění). Kostky Vám mohou přidat či ubrat body dané schopnosti, ale mohou také uvolnit další radiaci, neboť jste prostě v oblasti, kde si nemůžete být nikdy ničím jisti, co se záření týče.

Zranění jsou tří druhů – psychická, fyzická a radiace. Každému se dá bránit, pokud máte předmět nebo vybavení, které takovou obranu nabízí. V opačném případě si přidáte žeton zranění na desku postavy na vyznačená políčka. Po jejich naplnění a překročení získáte slabost, která sníží jednu Vaši schopnost. Pokud získáte čtyři žetony slabosti, Vaše postava umírá. Krom zranění máte ještě počítadlo únavy, bude-li únava nadměrná, přidá Vám další žeton zranění.

Při akci odpočinku si můžete snížit svou únavu. V bunkru si potom navíc můžete léčit i své bolístky v rámci rozšířené místní akce táboření. Můžete se uzdravovat, opravovat své vybavení, prodávat či nakupovat na tržišti. Třeba trofeje zabitých monster jsou celkem hodnotné kořisti, čímž získáte peníze na nabytí zdraví i vyzbrojení se. Bez něj totiž nemáte v cílové rovince sarkofágu nejmenší šanci.

Jakmile zamíříte do červeného sektoru, už není cesty zpět – buď uspějete a vyhrajete, nebo padnete. Ale vězte, že pokud zemřete, neznamená to konec. Můžete začít znovu s jinou postavou – přijdete o své vybavení, ale můžete se znovu zapojit do stávající partie. Jen už budete mít méně času.

Kdy hra končí? Vlastně okamžitě, pokud někdo úspěšně dokončí událost v sarkofágu a jeho postava přežije veškeré nástrahy. Tento hráč tedy ihned vyhrává. Další variantou je prohra všech, pokud vyprší čas. Ten odměřují kartičky zvěstí neboli globálních událostí, jež se vyhodnocují na konci každého kola. Ty zároveň často zvyšují radioaktivitu, pokud ta se dostane na nejvyšší stupěň, přijde únik radiace, který znamená nemalé ztráty zdravotní, ale zároveň i zvrat v rozložení hry – stávající monstra, anomálie i předměty na tržišti se totiž zahodí a přijdou do hry jiné. Hrozby (monstra/anomálie) navíc do jiných lokací.

Hodnocení – 5 z 5

V unboxingu už jsme zmiňovali, že je hra zdařilá po grafické stránce. K tomu je třeba vyzdvihnout i hratelnost a variabilitu díky množství komponentů. Uznání si zaslouží i sólo varianta, která je plně hratelná, což je způsobeno faktem, že se jednotliví hráči až tak moc neovlivňují během partií. Je to spíše boj s časem a hrozbami, než přímý souboj “mrchožroutů”.

Na druhou stranu je ve hře velkým faktorem vliv náhody. Hody třemi kostkami jsou prostě nevypočitatelné a nespolehlivé a mohou celou Vaši strategii pohřbít. V průběhu hry to tolik nevadí, během poslední fáze v sarkofágu to může být chvílemi až deprimující, pokud Vám budou pořád padat mínusy nebo radioaktivity. I při plné výbavě a zdraví Vás takové hody mohou přivést až “na buben”. Tehdy hodně záleží, co Vám zrovna přijde za výzvy. Ale na druhou stranu – samotná výprava do takového prostředí by asi nebyla o moc odlišná.

Rozhodně se nejedná o budovatelskou hru, je to hon za profitem a slávou, který je zároveň téměř sebevražednou misí. Umí být napínavý, zábavný, frustrující, ale rozhodně si zaslouží, abyste si jej zahráli. Znovu a znovu. A znovu.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tags:

One Reply to “Zóna: Tajemství Černobylu”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: