Zachraňte příšerky

Rozmazlujte své fantasy mazlíčky!

Roku 2019 vyšla dětská hra s názvem Zachraňte příšerky (Monster Baby Rescue), za kterou stojí český autor Vladimír Suchý a jeho společnost Delicious Games. Pana Suchého můžeme znát jako designéra spíše složitějších her jako jsou třeba Truhlaříci, s.r.o. nebo Messina 1347. Proto mě celkem dost zajímá, jak se popral právě s příšerkami. No a za grafickou podobou stojí Jana Kiliánová, která ilustrovala třeba obrázková Krycí jména. Jak hra funguje? Zaujme pouze děti, nebo i jejich dozor? Na to a něco navíc se pokusím odpovědět v následujících řádcích.

Deník designéra

Volné převyprávění příspěvku z BGG.

Roku 2018 se pan Suchý zmiňoval v jednom ze svých designérských deníků o svých postupech při vývoji her. Psal o tom, že nejdříve vymýšlí herní mechanismy a téma se ukáže během jejich testování. Se Zachraňte příšerky to ale prý bylo jinak. U nich přišlo první téma. Během hraní s jeho dcerami se totiž rozhodl, že potřebuje rodinnou hru, kterou by si zahrál právě s dětmi, ale zároveň by mohla sloužit jako výplňovka pro ostřílenější hráče. Původní idea byla taková, že hráči se budou starat o kočky a psy z řad záchranářů. Hráči by nalezli nějaké opuštěné kotě nebo štěně, o které by se následně starali. Například by jim mohli uklízet, koupat je, kupovat jim hračky a třeba i pelíšky. Díky tomuto prototypu vznikl mechanismus pohybu figurek po mapě a posouvání destiček nákupu. Posun pak stojí na tom, že čím je destička novější, tím je dražší a obráceně. Tento prototyp v podstatě zůstal až do finální podoby hry.

zdroj: BGG

Některé detaily bylo samozřejmě třeba vyladit. Příkladem může být cena za nákup nových destiček, která měla původně hodnotu jedna, dva a tři. Na základě zpětné vazby hráčů byla cena upravena na dva, tři a čtyři, aby nejstarší destičky nebyla až moc levné. Když už byla hra téměř hotová, vše fungovalo jak má, ale nedocházelo k nijak zajímavým situacím či strategiím. Navíc tou dobou vycházela spousta kočičích her a tak jsme se rozhodli jít fantasy cestou. Změna na fantasy mazlíčky vedla i ke změně grafiky a následně došlo k něčemu, co se podle slov pana Suchého ještě nestalo. Autor změnil herní mechanismy na základě nového vzhledu hry. Například míčky z původní hry se změnily na drahokamy a zapojily se do závěrečného bodování. Na desky hráčů se nově přikládaly vylepšení v řadách a tak přišla myšlenka na bodování za dokončené řady.

zdroj: BGG

Obsah krabice a jeho kvalita

V krabici najdeme v podstatě jen obrovské množství kartonu, pokud nebudu počítat pár plastových diamantů a stojánky na kartonové standees. Jedná se o dílky, které budou tvořit základní a vylepšené verze příšerek, včetně mnoha hracích dílků. Všechny tyto menší kartonové komponenty trpí jedním velikým problémem. Nevím, jak k tomu došlo, ale jsou celkem zdeformované. Zřejmě k tomu došlo špatným nastavením nějakého lisu nebo něčeho podobného. Této technologii nerozumím, ale faktem zůstává, že kartonové dílky mají na rubové straně jakési prolisy.

Mezi největší komponenty pak patří oboustranný herní plán a lišty hráčů. V krabici nalezneme i celkem propracovaný kartonový insert. Vše pojme bez problémů a zamezí nějakému cestování komponent po krabici. Nicméně nějaké problémy se ho také týkají. Především bych zmínil nutnost pečlivějšího vyskládání jednotlivých dílků příšerek. Některé jsou totiž větší a kdyby se vyskládaly halabala, nevešel by se do krabice herní plán. Plastové diamanty jsou kouzelné a vůbec se nedivím, že v nich příšerky našly zalíbení. Vypadají opravdu moc dobře. Druhým zástupcem plastu jsou stojánky pro standees figurky. Tyto stojánky jsou za mě jedna velká katastrofa. Nemohl jsem do nich karton dostat za žádnou cenu. Někdy za cenu rozcupování kartonu. Bez dalšího nástroje, kterým jsem si stojánek rozevřel, to prostě nešlo. Navíc jeden stojánek mi prasknul. Plastové stojánky jsou za mě velký průšvih a zkazily mi dojem z celé hry. Koho by bavilo si ničit herní komponenty dalšími herními komponenty že?

Jak hrát a jak vyhrát

Tah hráče je velice jednoduchý. Na řadě je vždy ten hráč, který je úplně poslední na herním plánu. Vybere si jeden z dostupných dílků v nabídce a zaplatí za něj pohybem. Čím novější dílek je, tím více musí hráč překonat polí a tím spíše se dostane na tah déle. Nově nabytý dílek buď umístí na patřičné místo své hráčské desky, ponechá si ho když nese prvky vyhodnocované na konci hry a nebo ho odhodí. Téměř na konci tahu hráč zkontroluje, jestli nesplnil jeden z deseti úkolů. Pokud ano, vyloží tento úkol nad svou příšerku a na konci hry mu přinese vítězné body (VB). Jakmile je dobrán poslední hrací dílek, odehrají všichni hráči poslední kolo a přejde se k závěrečnému bodování. K tomu slouží rubová strana herního plánu a je myslím logické, že zvítězí hráč, který získá nejvíce bodů. Pokud můj popis nebyl dosti pochopitelný, doporučuji videonávod Petra z Deskofobie.

Nejvíce přímočará cesta k vítězství spočívá v levlování příšerky. Respektive ve snaze mít vyšší úroveň jednotlivých dílků příšerky dřív, než ostatní hráči. Za to má hráč možnost získat nejvíce destiček úkolů a vězte, že to přinese hodně VB. Pokud hráč splní zadání z destičky úkolu jako první, vezme si ji k sobě a na konci hry získá uvedený počet VB. Takový úkol spočívá například v dosažení druhé úrovně všech tří dílků příšerky nebo třeba dosažení čtvrté úrovně hlavy. Navíc může získat bod za každou destičku úkolu v kombinaci s čarodějem. Tyto destičky totiž přinesou VB násobené počtem čarodějů. Pokud se tedy hráči povede vylepšit svou příšerku jako první, a k tomu sežene pár čarodějů, tak má takřka jistotu, že zvítězí. Samozřejmě také platí obecné pravidlo, jako u většiny her, že se vyplatí být všestranný a sbírat od všeho trochu, což v součtu přinese slušnou dávku VB.

Nejlepší počet hráčů a herní doba

Ideálním počtem hráčů pro záchranu příšerek je dvojice. Důvod je jednoduchý. Hráči jsou na řadě dříve, než při vyšším počtu hráčů. Dá se také lépe plánovat pohyb po herním plánu a to tak, aby hráč odehrál více tahů najednou. Pořadí samozřejmě určuje pozice na herním plánu, ale většinou to plus mínus vychází tak, že hrají své tahy ve stejném intervalu, jako by hráli po směru hodinových ručiček. Jak to tak ale bývá, s rostoucím počtem hráčů roste i zábava a debaty u stolu. Od toho se také odvíjí herní doba. Pokud bude hrát dvojice, která už hru párkrát hrála, určitě ji stihne do udávaných dvaceti minut. V plném počtu hráčů se hra může dostat klidně i k hodince. V tomto ohledu také záleží na hloubavosti hráčů. Tahy jsou ovšem celkem jednoduché a přímočaré, takže snad k analytické paralýze nedojde.

Nejhezčí komponent

V Zachraňte příšerky není o nejhezčím komponentu pochyb. Jsou to jednoznačně plastové drahokamy. Být trochu těžší, opravdu bych věřil tomu, že je to drahokam. Stejný názor na to má i můj čtyřletý syn, který po drahokamech sáhne vždy jako první. Moc se mu líbí a kdykoliv byl drahokam v nabídce, sahal po něm. Myslím si, že další slova nejsou nutná. Při pohledu na drahokamy mi jistě dáte za pravdu.

Plusy

Mezi výhody bych určitě zařadil téma. V dětských hrách není obvyklé a dává mi smysl. Starat se o své fantasy mazlíčky děti zkrátka baví. Je to taková obdoba tamagoči. Jako velice povedené hodnotím i bodovací kolečka, která se nasazují na standees. Je to detail, který mě neskutečně baví! Povedená je podle mého i použitá grafika. Má ideální úroveň infantilnosti, která zaujme děti a neurazí dospělé. Záleží tedy jak které, protože třeba mě se ilustrace moc líbí. Vítaný je i insert, který má sice své mouchy, ale vzhledem k použitému materiálu je víc než povedený. Herní design je také hezky propracovaný. Moc se mi líbí pravidlo určující pořadí tahu, které dává další prostor plánování a snižující se cena v obchodě s hracími dílky. Slabinu pak vidím asi jen v již zmíněné taktice s nejrychlejším vylepšením příšerky. Ano, každý má stejnou šanci, ale přeci jen tu roli hraje náhoda a tak někdo může mít větší štěstí a převálcovat ty ostatní. Nedojde k tomu ale v každé partii, a tak jde spíše o vítanou věc.

Mínusy

Do tohoto odstavce bych zařadil sumárně celou produkci hry. Pokud bych to měl rozvést, tak se jedná především o katastrofální stojánky pro standees a zničené hrací dílky od lisu nebo něčeho takového. Na druhou stranu, za nějakých pět set korun se to asi dá prominout. Herně s příšerkami problém nemám. Ta hra je přesně taková, jakou jsem ji čekal. Jedete si svoje, hrajete si se svou příšerkou a kupujete jí pelíšky nebo třeba stavíte prolézačku. Je to miloučká, ale zároveň chytrá hra. Vidím to přesně tak, jak to popisoval pan Suchý na BGG – je to hra pro děti, která zabaví i ostřílenější hráče.

Hodnocení

Zachraňte příšerky je hra, která mě opravdu bavila. Jedná se o pravidlově velice jednoduchou hru, která ale zároveň nabízí spoustu herních rozhodnutí. To by se zcela jistě dalo nazvat Geniálním designem, a rozhodně to nevylučuje to, že si hra zaslouží i ocenění Vstupní hra. Grafika i herní mechanismy mají jasnou cílovku a proto nejde jinak, než hře udělit ocenění Pro nejmenší hráče. Pokud hledáte jednoduchou rodinnou hru s neobvyklým tématem, pak budou příšerky dobrou volbou.

Ty stojánky příšerkám ale neodpustím!

Zachraňte příšerky získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: