Výpravy do minulosti
Posloupnosti v zábavné hře, nejen rodinné.
Vítejte ve firmě na zážitky dávno minulé
Vydavatelství Blackfire nám přineslo možnost cestovat časem v díle Charlieho Binka a jeho vydavatelství Underdog Games. Jedná se o jednoduchou rodinnou hru pro dva až čtyři hráče, byť je ji možné odehrát i solitérně. Ilustracemi zásadních životních momentů lidského pokolení napříč časem ji obohatil Eric Hibbeler.
Výpravy do minulosti jsou přístupný titul pro deskoherní nováčky a přitom zabaví i zkušené hráče. Měl jsem možnost si původní verzi v angličtině několikrát zahrát a byl jsem nadšen zábavou i vzdělávací složkou, které se zde umně kloubí.
Jaký je příběh hry?
Díky společnosti Wayback Tours se hráči vydají strojem času na třídenní výlet mapovat největší okamžiky lidských dějin. Prožijí řadu historických událostí, jež jim zaberou rozdílný objem času a které je radno navštěvovat v chronologickém pořadí.
Jak cestovat
Hráči se na tahu střídají podle toho, jak moc zaostávají – vždy hraje ten, který zatím zážitky strávil nejméně času. Cílem hry je nasbírat během tří kol co nejvíce bodů. Body hráči získávají v průběhu partie za zaplňování své desky itineráře i při závěrečném bodování za své časové osy poskládané z karet. Pokud v rámci hraní nevyužili všechny krystaly času, získají po bodu i za každý zbylý.
Ve svém tahu si hráč z nabídky šesti karet vybere jednu z událostí, kterou chce navštívit a začlenit ji tak do své časové osy. Na každé události je zobrazen čas, který událost zabere. Hráč tak nejprve postoupí po plánu hodin o daný čas svou figurkou kapesních hodinek a následně přijme odměny ze samotné karty i ze slotu, na kterém se aktuálně nachází. Kartu pak umístí do své časové osy. V závěru tahu posune karty doleva, zaplní tak vyprázdněný slot a též odhalí šestou kartu na vrchu balíčku.
Hráč se snaží budovat co nejdelší časové osy pro vyšší zisk bodů v závěru partie. Vybírá události tak, aby je mohl na sebe napojovat v časové posloupnosti od pravěké minulosti až po nedávná devadesátá léta dvacátého století. Kdykoliv této podmínce nemůže dostát, musí založit novou časovou osu. Někdy se tak hráči může vyplatit si na místo karty z nabídky vzít kartu předků, která slouží jako takový žolík v časové ose karet i ho obdaří žolíkovým žetonem mementa pro jeho itinerář. Ovšem ochudí se tak o příjem několika odměn spojených s kartami z nabídky. Karta předka stojí střední hodnotu, tedy tři jednotky času.
Odměny jsou šesti druhů – čtyř žetonů zážitků: osobností, událostí, inovace a pokroku sloužících pro zaplňování lišících se itinerářů. Pátým zdrojem je žolíkový žeton mementa a šestým je krystal času. Krystal času můžete zaplatit kdykoliv, kdy mají vaše kapesní hodinky v důsledku vybrané karty postoupit po hodinách. Za každý krystal si cestu zkrátíte o jednotku času. Ovšem vždy je třeba alespoň o jeden dílek hodin postoupit vpřed.
Jakmile vaše kapesní hodinky dojdou na dvanáctou hodinu, kolo pro vás již končí. Ti, kteří posledním pohybem skončí přesně na dvanáctce, dostanou bonusové body za přesnost.
Na konci kola hráči vyprázdní své itineráře, vyberou si nový z dosud nepoužitých, připraví balíček a nabídku z karet nového dne a po vzoru Černé zmije se v čase přenesou za dalším dobrodružstvím.
Rozšíření a solitér
České vydání přichází s dvěma malými rozšířeními – rozšířením Časové víry pro standardní hru a sólovým módem.
Časové víry zpestřují opakované hraní. Pro každou hru jsou vylosovány tři a v každém kole se uplatní jeden z nich. Hráči se ve svém tahu mohou rozhodnout aktivovat jednorázový časový vír namísto dobraní si karty z nabídky. Pokud je vír neomezený, tedy aktivní celé kolo, hráč jeho efekt využije kdykoliv, když splní uvedenou podmínku.
V solitéru se hráč utká s historikem, kterému hráč obsluhuje jeho speciální itinerář. Stačí si na počátku partie prohlédnout dvě oboustranné desky a zvolit si vyhovující obtížnost ze čtyř možných. Ve svém tahu si historik vždy vybere kartu té nejvzdálenější minulosti tak, aby mohl budovat co nejdelší časovou osu. Pokud to není možné, založí časovou osu novou. Poctivě sbírá všechny žetony odměn a díky zvláštním bonusům za zaplňování ve svém itineráři pořádně zatápí živému cestovateli. Historik má jeden itinerář na celou partii a neobměňuje ji mezi koly. Historik může snadno rozebrat nabídku karet předků, zbavit hráče krystalů času, získat navíc žeton mementa, anebo dokonce vyhrát hru čistě zaplněním jednoho ze sloupců itineráře.
Použití rozšíření Časových vírů pro solitér je možné. Může to tak kompenzovat obtížnost a pomáhat živému hráči, neboť na historika se vztahují podmínky a efekty neomezených vírů, ovšem jednorázové nevyužívá a nechává z nich benefitovat pouze živáčka.
Spokojenost zákazníka
Jak jsem již psal v úvodu, hra se nám osvědčila a to ve skupině dospělých, dětí i smíšených/rodinných. Nastudujete ji i odehrajete do hodiny a půl, s dalšími partiemi se lze vejít do uváděné jedné hodiny, pokud netrnete dlouho na vážkách, jaké datum v kombinaci s aktuálními odměnami si zařadit do své řady karet.
Pravidla jsou přehledná, jasná, jen v nich zmate jeden ilustrační obrázek. Žetony jsou plastové, a tak se nezdržujete loupáním kartonu. Karty historických událostí a osobností nabízí na rubové straně krásné texty seznamující hráče s podrobnostmi o zásadních dějích a postavách naší historie.
Komponenty jsou kvalitní a sednou skvěle do dokonalého funkčního insertu. Je to vše bezchybně zpracované a vzhledem k obtížnosti hry i přeprodukované, ať již se bavíme o žetonech, neoprénové podložce či insertu na míru. Ovšem právě díky tomu si můžete pořídit hru, která skvěle funguje, skvěle vypadá a zahrajete si ji naprosto s kýmkoliv, kdo dosáhl školního věku.
A jaká je cena? Hra s takovýmto obsahem a produkcí si obhájí cenu dvanáct set až patnáct set korun. Ostatně kolem patnácti set korun se její anglická verze i na českém trhu prodávala. Česká verze vás vyjde na devět set. Takže absolutně není nad čím váhat.
Rozšíření Časové víry zvyšuje variabilitu hry, dává hráči nové možnosti a přitom mu neruší jeho pozornost věnovanou obměňující se nabídce možností. Se správným kalkulem hráčům pomáhá též přehledový list uvádějící data všech událostí k navštívení během jejich třídenní pouti časem. A nechybí samozřejmě ani pomocné karty.
Skvělou znovuhratelnost bych však ve Výpravách do minulosti nehledal; hra vás bude bavit stále, ale stále to budou ty jednoduché principy sběru karet a sběru žetonů. Žádný rozšiřující modul prohlubující zážitek ze hry či její dostatečné variování tu není. Vše se odvíjí jen od zamíchání balíčků karet a vylosovaných itinerářů, případně zpestřujících Časových vírů.
Solitérní varianta funguje a bavila mě moc. Oceňuji historikovy itineráře s novými výzvami a zapeklitostmi. Obsluha automy hráče zatěžuje minimálně a musí si tak zvyknout jen na neustále posouvání a doplňování karet v nabídce.
Sečteno, podtrženo, kdo hledá jednoduchou pěkně vypadající hru vhodnou pro návštěvy, rodinné hraní i použitelnou jako plnohodnotné zpestření pro zkušené hráče, ten ať neváhá. Princip hry řazení karet podle dat se může zdát primitivní, ale dohromady s itineráři a dobře namíchanými třemi balíčky skvěle funguje. Tak šťastnou cestu!
Výpravy do minulosti získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.
Hru můžete zakoupit přímo zde.