Voidfall
Epická vesmírná strategie, kde každé rozhodnutí formuje osud galaxie.
Vstupte do hlubin vesmíru, kde se střetávají velké galaktické civilizace, a každé rozhodnutí může mít osudové důsledky. Voidfall, epická desková hra, která kombinuje prvky klasického 4X žánru s těžkými euro mechanikami, slibuje jedinečný zážitek pro všechny milovníky strategických her. Hráči budou muset balancovat mezi ekonomickým rozvojem, průzkumem vesmíru a bojovými akcemi, přičemž každý jejich tah může být klíčem k vítězství nebo cestou k porážce. S obrovským herním světem, asymetrickými frakcemi a propracovanými herními systémy je Voidfall připraven stát se středobodem pozornosti všech, kdo hledají komplexní a bohatý herní zážitek.
A vzhledem k faktu, že nám tuto „lahůdku“ přinese do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce společnost Albi a datum vydání se pomalu a nezadržitelně blíží (dle současných informací půlka října), tak si pojďme něco málo ke hře říct, co od ní čekat, a jak se hraje. Než se do toho pustíme, řekněme si základní faktografická fakta – titul je určen pro jednoho až čtyři hráče, s doporučeným věkem od dvanácti let a jedna partie by měla zabrat okolo devadesáti až dvě stě čtyřiceti minut. Čili klasická záležitost na celý večer.
Jak jsem v úvodu tohoto preview zmínil, jde o epický vesmírný 4X titul, který přetváří klasickou formuli žánru a přidává k ní těžké euro herní mechanismy. 4X žánr je známý svými čtyřmi základními principy – průzkum, expanze, těžba a eliminace – a všechny tyto prvky jsou ve Voidfallu přítomné. Přesto se hra více zaměřuje na ekonomiku a správu zdrojů, než na chaotické boje, jenž často dominují jiným 4X hrám. Voidfall vypadá, že by mohla být hra vyžadující precizní plánování, kde každý tah může mít dalekosáhlé důsledky pro celkové vítězství.
Předtím, než se vůbec započne samotné hraní, je třeba počítat s tím, že příprava hry zabere významné množství času. Hra obsahuje velké množství komponent, včetně mapových hexů, které představují jednotlivé sektory galaxie, frakčních desek, žetonů surovin, flotil a technologických karet. Dá se tedy očekávat, že nějaký šikovně navržený insert bude nejspíše nezbytnou součástí. Otázka je, zda bude již v původní krabici, nebo si jej budeme muset dokoupit sami. Samotná mapa se skládá ze sektorů, kde každý z nich má specifické nastavení, například počet obyvatel, suroviny které produkuje, a potenciální nepřátele.
Tak a konečně si pojďme v kostce říct, jak se to na stole rozhýbe. Partie je rozdělena do tří cyklů, přičemž každý cyklus zahrnuje několik kol a je zahájen i ukončen určitými událostmi. Hráči během každého cyklu střídavě hrají své akční karty, jenž jim umožňují provést dvě ze tří možných akcí na dané kartě. Akční karty vypadají, že by mohly být klíčovým prvkem hry a přinášejí širokou škálu možností. Každý hráč začíná s vlastní asymetrickou frakcí, nabízející specifické schopnosti a technologie. Asymetrie frakcí se odráží i v tom, že každá frakce má rozličnou herní desku a technologie, což přispívá k bohatosti herních možností.
Jednou z nejvýraznějších mechanik ve Voidfallu je deterministický bojový systém. Na rozdíl od jiných 4X her, kde jsou bitvy často závislé na náhodě nebo hodu kostkou, v této hře je výsledek boje předem daný. Hráči přesně vědí, jaká je síla jejich flotil, jaké technologie mají k dispozici, a jaké jsou jejich šance na úspěch. Tento přístup činí bojové střety více taktickými, protože hráči musí pečlivě plánovat, kdy a jak zaútočit. Vypadá to, že boje nebudou ve hře až tak časté, protože mnoho času věnují hráči budování svého impéria, ale když dojde k bitvě, bude mít nejspíše klíčový význam pro další vývoj hry. Na první dobrou to vypadá, že budou euro nadšenci slintat blahem.
V rámci jednotlivých tahů mají hráči možnost provádět různé akce, které zahrnují rozvoj technologií, produkci surovin, budování flotil a obsazování sektorů galaxie. Voidfall se silně zaměřuje na správu zdrojů, což bude určitě klíčový aspekt ekonomického rozvoje. Hráči produkují potraviny, vědu, materiály a další klíčové suroviny, jenž potřebují k rozvoji svých frakcí. Produkce však není automatická; hráči musí vykonat specifické akce, aby mohli suroviny získat. To vytváří tlak na optimalizaci tahů a důkladné plánování, protože každé rozhodnutí může mít dalekosáhlé důsledky.
Dalším herním prvkem, stojícím za zmínku, jsou technologie, které hráči mohou vyvíjet. Technologický strom ve Voidfallu je velmi rozmanitý a každá frakce má přístup k jedinečným technologiím ovlivňujících herní styl. Hráči mohou například vyvíjet technologie zaměřené na zlepšení obrany, útoků nebo ekonomiky. Získávání technologií je však omezené počtem akcí, které hráči mohou provést během každého cyklu, což je nutí volit mezi rozvojem technologií, bojovými akcemi a ekonomickým růstem.
Hra také obsahuje systém agend, což jsou specifické cíle, jež mohou hráči plnit během hry. Každá agenda má specifické podmínky, jako například kontrolu nad určitým počtem sektorů, vývoj určitého počtu technologií, nebo získání specifických surovin. Plnění těchto agend je jedním z hlavních způsobů, jak získat vítězné body, což je v této hře konečným cílem. Hráči tedy musí pečlivě plánovat nejen expanzi svého impéria, ale také plnění agend, aby maximalizovali svůj bodový zisk.
Voidfall nabízí několik herních režimů. Kromě klasického kompetitivního režimu, kde hráči soupeří proti sobě o kontrolu nad galaxiemi a vítězné body, nabízí hra i kooperativní a solo režim. V těchto módech hráči čelí Voidborn, nepřátelské frakci ovládané samotnou hrou. Voidborn pravidelně útočí na hráčské sektory a klade hráčům různé výzvy, které musí překonat. Kooperativní a solo režimy přidávají do hry další a hlavně odlišný herní zážítek, protože hráči musí reagovat na náhodně generované události, jenž mohou výrazně ovlivnit jejich strategii.
Co se týče variability hry, Voidfall na mě působí, že by mohl excelovat v poskytování mnoha různých možností, jak přistoupit k hernímu plánu. Každá hra by se mohla vyvíjet jinak v závislosti na tom, jaké technologie hráči zvolí, jaké strategie přijmou a jak se rozhodnou reagovat na akce ostatních hráčů nebo Voidborn. Asymetrické frakce a různé herní módy zajišťují, že každá partie bude unikátní a hráči budou mít možnost objevovat nové kombinace schopností. Čili o vysokou míru znovuhratelnosti bych se opravdu nebál.
Mimochodem, jedním z nejzajímavějších aspektů hry je, že Voidfall poskytuje hráčům možnost vrátit své tahy zpět, pokud udělají chybu, dokud neodhalí nějakou náhodnou informaci. To dává hráčům prostor experimentovat a učit se, aniž by se museli obávat, že jejich chyba bude mít katastrofální následky po zbytek hry. Hra je tak více o strategickém plánování a optimalizaci, než o penalizování za chyby, což ocení především hráči, kteří mají rádi složité a komplexní hry. Nicméně tak hrozí, že partie bude opravdu časově náročná, obzvláště, když máte v herní skupině jedince posedlé analytickou paralýzou.
Lze očekávat, že Voidfall bude hrou, která vyžaduje důkladnou přípravu a strategické myšlení, ale odmění hráče krásným herním zážitkem plným různorodých možností. Hra přichází s komplexními mechanikami a parádním strategickým prvkem, který osloví hráče hledající výzvu a toužící po hře, nabízející skutečně epický vesmírný zážitek. Takhle to na mě působí. Otázka je, zda budou všechny tyto moje očekávání naplněna, ale to se dozvíme, až se nám hra dostane do rukou, abychom si ji vyzkoušeli. Pokud jste se rozhodli, že je to pro vás must-have hra, je možné si ji už nyní předobjednat.