Vesmírná loď Interstellar

Na tuhle záchranu lidstva budete ještě dlouho vzpomínat.

Představte si vzdálenou budoucnost, kde se Slunce proměnilo ve smrtící hrozbu, hrozící pohltit naši Zemi. Lidstvo stojí na pokraji zkázy a jediné, co nám zbývá, je pokusit se uniknout před tímto apokalyptickým scénářem. V tomto napínavém příběhu se ocitáte v roce 2357, kdy lidstvo zjišťuje, že životadárná hvězda, jež nás po milióny let zahřívala a poskytovala nám světlo, se začíná měnit v rudého obra. Globální oteplování, které nám dnes připadá jako závažný problém, je ve srovnání s touto katastrofou pouhou banalitou. Slunce se pomalu stává obří kouřící koulí hrozící zničit veškerý život na Zemi.

Do tohoto světa přichází masivní desková hra Vesmírná loď Interstellar, jež hráče postaví do čela jedné z nadnárodních korporací mající za úkol zachránit lidstvo před jistou zkázou. Hráči se ujímají rolí vůdců těchto korporací a musejí spolupracovat, aby našli nový domov pro zbytky lidské populace a zároveň musí každý z nich být lepší než ostatní, aby se stal vítězem. Jinými slovy se jedná o takový kooperativně kompetetivní mix, což kolikrát vede k zajímavým twistům během hraní, ale nepředbíhejme.

Titul je určen pro jednoho až čtyři hráče, jedna partie zabere přibližně dvě hodiny a je vhodná pro hráče starší čtrnácti let. Rozhodně nejde o titul vhodný pro malé děti. Toto je fakt pro zkušené a odrostlé hráče. Pro pořádek ještě zmíním, že před pár týdny jsme se této hře věnovali v našem preview a do místních luhů a hájů tento titul přinesla společnost Blackfire. No a ještě než se pustíme do rozborů a dojmů, musím hned na úvod této recenze zmínit, že určitě nebudu šetřit chválou, protože toto je opravdu masterpeace, pakliže vám sedne sci-fi téma. Samotná atmosféra honby za záchranou lidstva je základním pozitivním stavebním kamenem.

Příběh Vesmírné lodi Interstellar vtáhne hráče do napínavé atmosféry roku 2357, kdy lidstvo musí čelit smrtící hrozbě. Každá hvězda se jednoho dne transformuje v rudého obra, a naše Slunce není výjimkou. Jako vůdce nadnárodní korporace máte za úkol najít nový domov pro lidstvo, než bude Země pohlcena plameny. Hra probíhá v kolech, která se dělí na tři fáze: Akce, Záchrana a Vláda. Každá fáze přináší nové výzvy a možnosti, jak se pokusit zachránit lidstvo.

Během fáze akcí si hráči vybírají z pěti různých akcí, které mohou podniknout. Solární těžba je jednorázová akce umožňující získat potřebné suroviny, avšak urychluje konec hry a zároveň vytváří negativní obraz vaší korporace. Výzkum technologií je opakovatelná akce, kterou lze provádět, dokud hráči mají potřebné prostředky a vědce, a dovoluje hráčům přístup ke speciálním možnostem. Obchodováním na trhu a cestováním mezi planetami jsou další akce, které lze provádět opakovaně, a hráčům přináší nové možnosti. V souvislosti třeba s cestováním po planetách zmíním, že důležitým prvkem hry je ekonomika zdrojů. Když nemáte palivo, tak se vaše raketoplány nikam neposunou. Poslední akcí je planetární výroba, umožňující aktivovat žetony výroby na Zemi či jiných planetách, kde hráči mají základny.

Během fáze záchrany se ukáže, jak se hráči připravili v minulé fázi. Hráči budou muset použít suroviny k provedení různých speciálních akcí, které pomohou zachránit lidstvo. Je možné se přesunout na mapě vedoucí k soustavě Trappist a získávat různé bonusy. Pokud máte rádi politiku, můžete vyslat zástupce do světové vlády, kam umístíte svého vědce, aby získal různé bonusy. Záchrana populace je další možností, kterou hráči realizují přesunutím figurek do kryomodulů. Poslední možností je sestavení mechanismu pro vesmírnou loď Interstellar, k jehož vytváření dojde zaplacením určitého objemu surovin, načež přemístíte kostičku s různým bodovým ohodnocením na modul vesmírné lodi, ve snaze ho zaplnit tak, aby zaplnění odpovídalo počtu hráčů. Jakmile mají hráči vypotřebované veškeré suroviny nebo se hráči rozhodnou, že už hrát nechtějí pokračovat ve fází záchrany, začne poslední velice zajímavá fáze.

Během fáze vlády aktuální guvernér získá bonusy a hra se začne připravovat na další kolo. Z tržiště se odstraní nejvíce početné suroviny, žeton nebezpečnosti Slunce se posune po solární spirále, populace se doplní a planety se pohnou. Což je kruciální prvek celé hry, který dělá každé kolo téměř nepředvídatelné a hrozně těžko naplánovatelné. Pozor, nikoliv náhodné. Je zapotřebí si vše pořádně propočítat. Jinými slovy, pokud se u stolu sejdou nějací analytičtí hráči, připočtěte k průměrné herní době dalších třicet až čtyřicet pět minut na takového hráče.

Partie ve hře Vesmírná loď Interstellar může skončit tak, že žeton spirály doputuje až k Zemi, což představuje dosti neslavný konec. Navíc ho lze uspíšit skrze dříve prezentovanou akci solární těžba, přinášející suroviny navíc, ale také může předčasně ukončit hru. Jsou tu však také pozitivní závěry. Když se podaří dokončit třetí modul vesmírné lodi Interstellar, zaplnit všechny dostupné kryomoduly, nebo objevit soustavu Trappist alespoň jednou sondou. Pak máte vyhráno.

Jedním z největších pozitiv hry je její komplexní a promyšlený herní systém. Osobně oceňuji široké spektrum herních možností, lépe řečeno nutnost dlouhodobého plánování, což dodává hře značnou míru znovuhratelnosti. Každá partie je jiná, což hráče nutí neustále přizpůsobovat své strategie.

Komponenty hry jsou velmi kvalitní, s detailně zpracovaným herním plánem, přesněji řečeno dvojplánem. A ano, připravte si opravdu velký stůl, na němž budete tuto hru hrát. Jediné, co bych trochu vytknul, je sice přítomný insert, ale na trhu jsou k mání mnohem lepší varianty, které hlavně urychlí samotnou přípravu hry, která nepatří úplně k těm nejrychlejším. Tematická stránka hry zaměřující se na evakuaci lidstva před hrozbou rudého obra, je velmi poutavá a vtahuje hráče do atmosféry hry i po grafické stránce.

Dalším velmi zajímavý prvkem je skutečnost, že hra začíná kooperativně, což vyžaduje spolupráci mezi hráči při budování a plánování, ale postupem času se stává velmi kompetitivní. Tento prvek dynamiky je klíčovou výhodou, protože dodává hře napětí a nutí hráče přemýšlet o svých aliancích a strategických rozhodnutích. Nehledě na to, že ve větším počtu hráčů dochází opravdu k zajímavým a nečekaným twistům u stolu. Další výhodou a podtržením faktu, že každá hra je jiná, je velké množství cest k vítězství, což podporuje kreativitu a myšlení hráčů.

Jednu věc, musím zmínit, resp., jen na ni upozornit a neberte ji jako výtku. Tento titul nepatří rozhodně k těm, které se naučíte během patnácti minut, ani dvaceti. Je zapotřebí opravdu pečlivě nastudovat dlouhá pravidla, která jsou mimochodem napsaná srozumitelně, ale obsahují řadu mini pravidel a výjimek, které je zapotřebí znát. Každopádně během prvních pár partií budete do návodu koukat dost často. Pro nové hráče může být obtížné se zorientovat ve všech mechanismech a možnostech, což může vést k frustraci během prvních několika her. Zas na druhou stranu a obhajobu tohoto faktu se autoři rozhodně nesnažili cílit na rodinné hraní. Toto je opravdu masterpeace pro hardcore hráče, kteří už mají nahraný třeba High Frontier a hledají něco jiného v podobném duchu.

Pokud vám možnosti, které nabízí již tato základní sada hry Vesmírná loď Interstellar, nestačí, tak jsou k dispozici další variace, které mohou herní zážitek ještě více obohatit, včetně režimu pro sólo hráče, který je mimochodem velmi zdařilý. Na a jestli vám to stále nestačí, tak vězte, že Blackfire to vzal opravdu z gruntu a přinesl v češtině i trojici velkých rozšíření. První expanze, Danger from Kuiper, pracuje s myšlenkou asteroidů, které máte možnost za pomoci vašich mobilních palebných platforem zachytávat. Tohle rozšíření vás nechá pálit do asteroidů, jejichž žetony hrají zásadní roli především ve fázi solární aktivity a na konci fáze vlády, během nichž je vždy „rozpohybujete“. Samotné palebné platformy pak přinášejí žetony akce spojené s jejich aktivací. Jakožto celek přináší tato expanze zajímavý aspekt, na nějž je třeba reagovat.

Druhé rozšíření, Anti Matter, do hry přináší prvek Moscovium, získatelný solární těžbou a syntézou. Kromě něj tu pak jsou také specialisté operující v laboratoři, kde s právě objevenou novinkou pracují. Normální solární těžba je problematická, ale při získávání Moscovia hráči neztrácejí reputaci, ani není zapotřebí posouvat ukazatel solární těžby. Aktivním zakomponováním této složky měníte oběžnou dráhu planet, což je slušná divočina, která hraje roli náhody. Nejednou se může stát, že nastane přesun planety k jejímu následnému zničení. A právě toto rozšíření mě na první dobrou zaujalo nejvíce a uvažuji, že bych si toto rozšíření pořídil, abych si ještě o něco málo vyšperkoval herní zážitek.

Poslední expanzí je Halley’s Comet. Jak napovídá její samotný název, nepřidává do hry Vesmírná loď Interstellar nic jiného, než Halleyovu kometu, která na své cestě vyvolává slušné pozdvižení. Kometu je možné těžit, získávat z ní suroviny, ale především ji přesouvat, protože tahle kráska rozhodně nebude „sedět“ v rohu mapy. Během jejího průletu pak hráči řeší gravitační působení planet a vývoj komety samotné, jež ze sebe „valí“ čím dál tím více surovin.

Tak to pojďme shrnout

Vesmírná loď Interstellar představuje výrazný titul na poli strategických her. Je to robustní desková hra, která hráče dokáže pohltit na řadu hodin. Každá partie je napínavá a plná výzev. Hra nabízí opravdu atmosférický herní zážitek a množství hodin zábavy. Pochopitelně mnohdy po každé partii následují dlouhé hodiny rozebírání toho či onoho, což je takový nechtěný a příjemný after game prvek.

Po několika partiích se nám ve skupině konečně podařilo splnit žádané podmínky, díky čemuž mohu říci, že tato hra je opravdu impozantní vesmírnou strategií, v níž se pustíte do „boje“ se samotným Sluncem, v jehož případě se snažíte být rychlejší, než žeton pohybující se po solární spirále. Rozhodně to není nic jednoduchého a hra vám nic nedaruje. Tempo je neúprosné a na každém tahu kvůli tomu záleží.

Musím taktéž ocenit produkční hodnotu, která podtrhuje atmosféru daného tíživého okamžiku. Robustní základy této hry umožňují postavit leccos, a v tomto případě tu máme výborný boj o přežití ve vzdálené budoucnosti, který hráčům může prohrát nenasytnost ostatních i vaše vlastní chyby. Zkrátka a dobře, zážitek ze hry jako takové, je nesmírně intenzivní. Pokud máte rádi náročné strategie, Vesmírná loď Interstellar by neměla chybět ve vaší sbírce. A mimochodem, na to že jde o jednu z fakt větších a epických her, tak je cena přijatelná.

Výpravy do minulosti získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: