Věčná zima: Paleoindiáni

Jak vypadali Američané před dvanácti tisíci lety?

V srpnu loňského roku jste se na Říši her mohli dočíst o plánované lokalizaci hry Endless Winter: Paleoamericans. Článek napsala naše kolegyně Vlasta a mimo jiné v něm sdělila i český název hry – Věčná zima: Paleoindiáni. Tato hra kombinující především deck-building, modulární plán a worker-placement si prošla velice úspěšnou kampaní na kickstarteru, kde získala více než osmnáct milionů korun od téměř dvanácti tisíc podporovatelů. Za Věčnou zimou stojí herní designér Stan Kordonskiy, který šel s kůží na trh pod záštitou vydavatelství Fantasia Games. Tahounem celé kampaně mohl být také The Mico, který se postaral o krásné ilustrace. Jde o velice plodného ilustrátora, který se v poslední době podepsal pod spoustu her. Jeho pravé jméno je Mihajlo Dimitrievski a pochází ze Severní Makedonie. O lokalizaci pro český trh se postará vydavatelství pana Miroslava Tlamichy – tedy Tlama Games.

Věčná zima je časově posazená zhruba dvanáct tisíc let nazpět. Do dob, kdy světu vládla doba ledová, do doby nazvané pleistocén. Tehdy bylo možné přejít Beringův průliv suchou nohou, a právě toho využili první obyvatelé Ameriky. Putovali z Asie a tuto teorii potvrdil nález těla mladé dívky, kterou badatelé pojmenovali Naia. Žena měřila necelého půl druhého metru a její DNA naznačuje asijskou genetickou linii, stejně tak jako tu americkou. Naia se tedy nechtíc stala velice cenným důkazem toho, že Ameriku osídlili pravěcí lidé až z Asie. Navíc bylo potvrzeno, že tito lidé měli potravu velice bohatou na bílkoviny, což podporuje teorie o lovu mamutů a mastodontů. A když už jsme u mamutů, chtěl bych poznamenat, že Mamut je i název jednoho z minirozšíření pro Paleoindiány.

Z pohledu rozšíření je Věčná zima: Paleoindiáni vcelku neobvyklou záležitostí. Zároveň se základní hrou vychází i několik rozšíření. Některé by se daly možná také nazvat promem, ale většina by se dala nazvat stretch goaly. Navíc je podle mě skvělé, že si můžete vše koupit jako komplet, a ještě k tomu o nějakých 130 korun levněji. To je poštovné doma! Komplet obsahuje krom základní hry rozšíření Předci, Aurora Borealis, Psí společníci, Posvátná půda a již zmíněného Mamuta.  

Co pod sebou ukrývají ti dva lovci?

Komponentů je ve hře Věčná zima: Paleoindiáni je opravdu veliká spousta. Počínaje více jak dvě stě kartami, přes spousty kartónu až po krásné plastové figurky. Největším kartónovým komponentem je hlavní deska, která slouží k umisťování pracovníků a třeba zaznamenávání VB. Velice hezká je i deska totemu, který k indiánům neodmyslitelně patří, a navíc se jedná o krásně tematický prvek. Totem je do hry přidán především kvůli zisku VB. Kdykoliv hráč nějakým způsobem získá symbol sošky, může posunout sošku na totemu. Pokud hráč získá symbol megalitu, může umístit jeden ze svých žetonů megalitů na desku megalitu. Samotné umisťování je velice zajímavé. Megality jsou na desce hráče seřazeny podle přesných pravidel a nejprve tedy hráč umístí šedé neutrální megality. Čím víc megalitů umístí, tím větší přinesou výhodu. Pokud je navíc megalit umístěn přímo na desku, hráč okamžitě získá danou odměnu. Pokud čtyři žetony megalitů tvoří čtverec, lze doprostřed tohoto čtverce umístit další megalit pro zisk VB. Velice vychytané jsou i desky hráčů, které jsou slepené z dvou desek, přičemž ta horní je vyřezaná. Díky tomu má deska prohlubně na všechny potřebné komponenty, a pokud nechtíc drknete do stolu, vše zůstane na svém místě. Na desce je také počítadlo potravy, které podle mě funguje naprosto geniálně. Je spojeno se zásobou táborů, a jakmile hráč použije žeton tábora, uvolní tak místo další potravě. Kmen se rozrůstá a tak logicky potřebuje více potravy. Krásně tematický mechanismus!

Nevím jak vy, ale já mám kartónové komponenty moc rád, a zde jich je jak chlupů v kožichu mamuta. Krom spousty kartónu najdeme v krabici také spoustu karet dvou rozměrů. Větší karty jsou rozměrů 59×92 – tedy European Standard. Menší karty představují především karty zvířat, a jsou rozměrů 44×68 – tedy European Mini. Na obrázku níže máme kartu kmene nazvanou Tulák. Krom krásné ilustrace zachycující pravěkého lovce, na ní můžeme najít symbol karty kmene. Ten je v pravém horním rohu, a naproti v tom levém, můžeme vidět možný zisk bodů práce. Vlevo od názvu karty je vyobrazen počet VB, které hráč obdrží na konci hry. Z druhé strany lištu s názvem uzavírá symbol druhu karty. Tíhu názvu karty nese na svých bedrech schopnost proveditelná v akční fázi, a tu na oplátku podepírá schopnost použitelná ve fázi zatmění.

Plast zahrnuje figurky kmene, což jsou základní workeři v podobě hezkých panďuláčků s nástrojem v ruce. Tento materiál tvoří i ukazatele surovin, které hráč použije na své desce. Jsou opět hezky tematické, jelikož připomínají kostky ledu. Z plastu jsou ale také krásné osady v podobě pravěkých chýší či ukazatel kola v podobě mamuta. Opravdovým plastovým lákadlem jsou ovšem unikátní figurky náčelníků. Jsou vyvedeny ve stylu ilustrací Mica a postavené na obligátní kruhový podstavec. Jsou opravdu povedené a níže se můžete podívat, jak vypadají, když si je majitel hry nabarví.

V krabici také můžeme najít dva sešity s pravidly. Jeden je čistě pro sólo hraní a ten druhý obsahuje standardní pravidla pro dva až čtyři hráče. Pravidla jsou popsána na dvaceti stránkách, srozumitelně a věcně. Vše je doplněno flavor i návodnými obrázky. Rozhodně nejde o nijak složitá pravidla. Ve hře je spíše spousta možností, co může hráč dělat. Proto jsou krapet delší, aby vše potřebné vysvětlila. Nenašel jsem v nich žádnou gramatickou chybu či překlep. Vše vypadá hezky a profesionálně. Jestli takto bude vypadat i zbytek herního materiálu, máme se opravdu na co těšit!

Připravme se k lovu

Ne na podlahu, ne na zeď, ale doprostřed stolu hráči umístí hlavní desku. To je středobod nádherně ilustrované hry Věčná zima: Paleoindiáni. Disponuje sto bodovou stupnicí VB a společnost jí budou dělat připravené karty kmenů a kultury, díky kterým budou moci hráči budovat své decky. Paleoindiáni kombinují především deck-building a worker-placement. Příprava těchto karet je tedy krok logický, stejně jako příprava spousty žetonů a pracovníků na desce hráče. Po přípravě desek hráče přichází velice zajímavý krok přípravy hry. Každý hráč si dobere jednu kartu přípravy hry. Karta hráče může odměnit ziskem různých surovin či karet. Jde o zajímavý prvek, díky kterému je příprava každého hráče asymetrická, a podporuje ji i zisk surovin v závislosti na pořadí hráčů. První hráč nezíská nic a čtvrtý hráč získá dvě suroviny. Originální je i příprava Megalitu. Slovo Megalit pochází ze spojení dvou řeckých slovíček mega – velký, a lithos – kámen. Jedná se tedy o velké neopracované kameny využívané například k pohřebním či astronomickým účelům. Nejznámějším Megalitem bude zřejmě Stonehenge, který je vystavěn v dokonalých tvarech a obrazcích. Stejně tak mohou mít různé tvary desky megalitů ve hře Věčná zima. Tvary se mění v závislosti na počtu hráčů a níže si můžete prohlédnout všechna schémata.

Počet hráčů také ovlivňuje stavbu plánu krajiny z přiložených hexů (šestiúhelníky s vyobrazenými krajinkami). Konkrétně ji ovlivňují přidáním hexů ledovců a náhodně přidaných hexů. Všech osmnáct hexů, které budou tvořit plán krajiny je nyní třeba pořádně zamíchat. Samozřejmě lícem dolů, a následně se souměrně rozloží kolem počátečního hexu, na který hráči umístí svůj tábor. Krásný žeton ve tvaru teepee. Jak megality, tak i plán krajiny, by měly zajistit skvělou znovuhratelnost. Herní plán bude pokaždé trochu jiný a pokud hráče přestane bavit jeden obrazec megalitů, mohou postavit jiný tvar, a opět tak hru oživit. Modulární herní plán by také mohl odbourat tíhnutí k ozkoušené počáteční taktice, a ledovce závislé na počtu hráčů zajistí ten správný přísun surovin a volného prostoru. Samotný setup se skládá ze sedmnácti kroků, které nejsou nikterak složité, ale nějaký čas zaberou. Vzhledem k bohatému obsahu krabice je to logické.  

Hleďte! Mamuti!

Paleoindiáni se hrají na čtyři kola, která představují generace dávných obyvatel Ameriky. Každá generace se bude zlepšovat víc a víc, až dosáhnou vyspělé vzkvétající společnosti. Toho mohou dosáhnout hráči, kteří se stanou vůdci pravěkých kmenů. Každá generace si bude muset projít třemi fázemi kola.

  • Fáze akcí: Tato fáze se skládá ze tří tahů každého z hráčů. Ty se v tazích střídají v pořadí, které určuje pořadí žetonů na stupnici pořadí hry. V tahu musejí v daném pořadí zahrát několik kroků. Mezi ně patří zahrání karet kultury, které pomáhají se ziskem VB a přinášejí různé výhody a akce. Například za jednu potravu lze umístit tábor na počáteční hex a jedním táborem pohnout. Navíc hráč okamžitě za tuto kartu obdrží jeden VB. Dalším krokem této fáze je umístění workera a provedení příslušné akce. Umístí se na jeden ze čtyř akčních sloupků. Každý sloupek je rozdělen na vrchní, prostřední a spodní sekci. Hráč nejprve umístí svého workera do vrchní části a tuto akci smí použít kolikrát chce, pokud tedy splní dané podmínky. Opět se jedná o zisk něčeho za něco – tedy směna karet, surovin či ostatních komodit. Jakmile hráč tuto akci provede kolikrát chce, a nemusí ji provést ani jednou, posune se do nižší části. Akci prostředního pole smí však využít pouze jednou, a poté se přesune do poslední nejnižší sekce. Ta nabízí akci pouze pro první figurku, která se zde ocitne. Každý další hráč na posledním políčku akci využít nesmí. Pro každý akční sloupek platí, že požadují po hráčích body práce, které přinesou danou výhodu akce. Jak ale tyto body získat? Je to jednoduché. Stačí zahrát některou kartu kmene z ruky. Ty přinesou různý počet bodů (i půlbody) v závislosti na tom, kdy je hráč vynese. Je tedy třeba uvážit, kdy přinese vyložení karty největší zisk. Body práce lze ale také získat za utracení potravy, či umístěním pracovníka na pole odpočinku během fáze zatmění. Posledním krokem akční fáze je odhození zahraných karet.

Pokud již hráči odehráli všechny tři tahy, musejí si na úplném konci této fáze utvořit hromádku zatmění. Tu vytvoří odhozením libovolného počtu karet z ruky, lícem dolů, tak aby ostatní hráči karty neviděli. Nyní mají hráči příležitost k blufování. Mohou do této hromádky odhodit karty kultury, které se jim po vyložení vrátí zpět do ruky. Mohou tedy tak své protihráče vyprovokovat k vyššímu vyložení karet.

  • Fáze zatmění: Představte si, že nemáte v podvědomí poznatky ze školy. Poznatky o tom, kde se každé ráno bere Slunce, kam jde spát, a co je to zatmění Slunce. Můžete se maximálně tak dohadovat o tom, co se děje, nebo uvěřit v božstva a magické síly. Tak to nejspíš měli i naši pravěcí předkové. Uvěřili v magické schopnosti Slunce a považovali tyto běžné cykly za něco nadpřirozeného. V Paleoindiánech hraje zatmění Slunce také svou roli, a to konkrétně během druhé fáze – fáze zatmění. V této fázi hráči určí pořadí hráčů v následujícím kole na základě hromádky zatmění. Hráč s nejvyšším počtem bodů práce z těchto karet bude příští kolo začínajícím hráčem. V tomto novém pořadí hráči provedou několik akcí. Nejprve získají bonus svázaný s daným pořadím. Následně získají výhody za symboly zatmění uvedené na kartách zatmění a na krajinách. Posledním krokem této fáze bude zisk odměn z desek hráčů.
  • Fáze přípravy dalšího kola: Provedení úklidu, doplnění karet a příprava hry na nadcházející kolo. V posledním kole se tato fáze přeskočí a namísto ní se provede závěrečné bodování.
  • Závěrečné bodování: Nyní je třeba sečíst VB a zjistit, kdo se stal vítězem. Nyní budou hráče zajímat VB podbarvené černou barvou, které získají na čtyřech místech. Tím prvním je totem, a zde rozhodne žeton sošky. Dále pak stupnice cti, karty kmene, karty kultury a nepoužité karty zvířat. V případě shody vítězí hráč, který je aktuálně dříve na tahu.

Odpočinek na ledovci

Základní hra ve svých útrobách ukrývá i dva volitelné moduly hraní. Jsou zastoupeny žetony ledovců a žetony odpočinku. První mód pracující s žetony ledovců je herně velice jednoduchý, ale zároveň by mohl hru hodně ovlivnit a oživit. Během přípravy se tyto žetony umístí na hexy ledovců. Jsou umístěny lícem dolů a hráč je smí otočit pokud se tohoto pole dotkne svým táborem. Pokud hráč následně umístí osadu na dílek s žetonem ledovce, získá odměnu na něm vyobrazenou. Žetony odpočinku se umístí na hlavní desku a první hráč, který v daném tahu umístí svou figurku na pole odpočinku, smí uzmout jeden z těchto žetonů pro zisk konkrétní odměny.

Obaly a doplňky

Věčná zima: Paleoindiáni obsahuje poměrně velké množství karet, které by si rozhodně zasloužily obalení. Však proč si nezachovat tak krásný art od Mica co nejdéle že? Navíc se jedná o deck-building, takže se držení a častému míchání karet prostě nevyhnete. Pokud o obalení uvažujete, pak vězte, že balení základní hry obsahuje tyto rozměry a počty karet.:

  • 165 karet velikosti 59×92
  • 65 karet velikosti 44×68

Pokud si Paleoindiány objednáte u Tlama Games, doporučuji přihodit tento set obalů, který je sestaven přímo pro základní hru.

Globální oteplování

Tak jako doba ledová skončila globálním oteplením, tak posledním odstavcem končí tento článek. Věčná zima: Paleoindiáni je velice krásná hra. O tom není pochyb. Je nabušená herním materiálem a vše krásně dokreslují ilustrace od Mica. K tomu přihoďte luxusní figurky náčelníků a máme tu opravdový skvost. Bude na stole vypadat velkolepě a bude chloubou každého hráče. Jak to bude vše fungovat herně nedokážu říct, jelikož jsem ještě neměl to štěstí ji vyzkoušet. Hra disponuje spoustou mechanismů, navzájem se ovlivňujících fází a velkým množstvím herních ploch. Respektive ploch, po kterých se dá pohybovat figurkami, umisťovat na ně žetony nebo z nich brát karty. Moc si nedokážu představit, jak to bude vše fungovat dohromady. Nicméně dle hodnocení na BGG by se mělo jednat o velice dobrou hru. V době, kdy jsem psal tento článek, hra disponovala hodnocením 7,9 vyplývajícím z 360. hodnocení. Pokud vás zajímá, jak hodně je hra dobrá, můžete si počkat na naší recenzi. O tu se s vámi co nejdříve po vydání podělíme. Pokud ale nevydržíte čekat, nezbývá než si tuto krasavici pořídit a přesvědčit se na vlastní hru.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: