Turbo Kidz
Kreslící závod s palcovým joystickem.
V doku
Blackfire přišel s další závodní hrou. Tentokrát se však nejedná o velké závody jako v titulech Rallyman: GT či Heat. Nečekají nás tak závody poháněné kostkami ani kartami. Namísto toho se autor Emmanuel Gauvain chytl za nos, a taky za palec, a řekl si, že pro mladší publikum přichystá navigování pomocí prstového joysticku.
Podstata Turbo Kidz spočívá ve spolupráci slepého řidiče a všímavého navigátora. Jaký tým projede trasu první, vítězí!
V kokpitu
V krabici na hráče čekají dvě zaslepovací masky, dvě fixy a dva hadříky na čištění desek, šestnáct desek tratí ‒ osm oboustranných desek ve dvou kopiích, kartonové šablony bomby a prádelní šňůry a šest jedinečných vozítek mířících za slávou a zkázou soupeře.
Zmrzlinovým vozem položte na soupeřovu trať bombu, které se musí vyhnout. Ještě komplikovanější situace spojená se skokem čeká soupeře, když mu natáhnete do cesty prádelní šňůru. Dálkovou rušičkou vám zase soupeř může zrušit palcový joystick a vy jste tak odkázání po nějakou dobu jen na slovní pokyny. Vaše auto vám může též urychlit cestu k cíli při využití kluzáku při skoku nebo aktivováním nitra při turbo překážce a prodloužení efektu rychlé jízdy. A pokud vás potkává jeden karambol za druhým, možná oceníte přenosný záchytný bod, díky kterému se netřeba vracet až k předchozí modré čáře, ale stačí navázat na svou předchozí linku spálených pneumatik.
Navnaděni? Pojďme si představit gró hry.
Na trati
Turbo Kidz je jednoduchá a přístupná hra. Vše se naučíte za pět minut. Stačí utvořit dva týmy po dvou či třech hráčích a vydat se na trať. Hra je kompetitivní. Ve dvoučlenném týmu navigátor mluví i vede ruku řidiče, v týmu tříčlenném jsou navigátoři dva, z nichž jeden vede ruku a druhý sděluje pokyny verbálně. Pokud je málo závodníků, pouze dva nebo tři, proběhne partie kooperativně. Stačí vybrat výzvu na konci sešitu pravidel a zvládnout danou trať či tratě do stanoveného času.
Týmy si zvolí trasu a každý řidič k ruce dostane její vlastní desku. Také si každý tým opatří svou jedinečnou zaručeně vítěznou kraksnu. Stačí, aby se řidič chopil fixu a nandal si spící masku. Ale rozhodně ať neusíná! Maska by mu měla pomoci zbystřit smysly. Protože pravou rukou bude zakreslovat to, co mu navigátor ukáže pohybem palce jeho levé ruky. Navigátor může i mluvit, ale teprve s tichým navigátorem je to opravdu výzva.
Cíl je prostý. Dojet do cíle na své desce dříve, než to stihnou soupeři. Je třeba se udržovat své vozidlo/fix mezi bílými hraničními linkami vozovky. Pokud se jich fix dotkne, je to ještě v pořádku, ale běda tomu, kdo je protne. Ten vyjede z vozovky a musí se vrátit k poslední modré čáře, kterou projel. Zkrátka restart karambolu známý z videoher přenesený na papír. Za karambol se též považuje, zvedne-li řidič fix. Musí zkrátka stále setrvávat na trati, stůj, co stůj.
Kličkující mezi překážkami
Na trase se však může vyskytnout nejedna nečekaná situace, se kterou se vypořádat. Když řidič najede na žlutý skokánek, musí mu navigátor přenést ruku fixem na dopadové místo a teprve poté se vrátit ke své úloze joystickového vodiče. Občas se trasa zakroutí a nechybí tu mosty a šneci, kterými navigátor musí řidiče provést. Nechybí ani turbo režim, podobný tomu se skoky. Ovšem tentokrát navigátor nevede ruku vzduchem, ale pomáhá řidiči zakreslit ohnivou čáru. Pokud řidič vjede do potrubí, musí se spolehnout na palcový joystick, neboť navigátorovi nebude fungovat vysílačka. No a vjede-li do olejových skvrn, zakřičí navigátor: Bacha!” a sám řidič namaluje pěkné tři smyčky jako hodiny, které právě chytil pro svou nepozornost.
Pokud to vše zvládne, zbývá protrhnout cílovou pásku.
Na bedně
Hra je sakra zábavná! Úplnej srandy kopec. Kreslení poslepu a k tomu palcový joystick. Ať už čekáte cokoliv, musíte to vyzkoušet. Desky tras se zdají být malé, ale s maskou přes oči se cítění promění a náhle vám připadají velké nebo akorát. Mohly by jen mít silnější okraje, protože takto si snadno pokreslíte stůl. Doporučuji tak použít igelit z hodin výtvarné výchovy.
Desky i karty vozidel nakreslené dvojicí Nikao a Rémy Tornior vypadají fajně a u tras oceňuji nápaditost a stoupající obtížnost.
Počet tras pro kompetitivní variantu hry stejně jako výzev pro kooperativní úpravu je dost a dost. Hra ode mě nedostává ocenění Vstupní hra, protože se na ni nenaučíte žádné běžné mechaniky a neusnadní vám tak osvojení si složitějších titulů. Ale co do své přístupnosti a interaktivitě, lze ji vřele doporučit pro děti pro procvičování motoriky, rodinám i samotným dospělým, aby zjistili, co všechno nezvládnou a jak umí být cesty buginou poslepu nevyzpytatelné.
Vážně jsme se nasmáli hodně. Jak naše skupina ohodnotila znovuhratelnost? „Můžeš to hrát do nekonečna a stejně se pokaždé s tím člověkem zabiješ.“ A to se vyplatí!
Turbo Kidz získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.
Hru můžete zakoupit přímo zde.