Tainted Grail – věky minulé a budoucí

Počátek a rozuzlení úžasného příběhu ostrova Avalon

Příběh

Tento ostrov nebyl nikdy souzen lidem. V zemi rozprostírající se mezi naší realitou a starobylou silou známou jako Divnota dříve žila záhadná rasa známá nyní pouze z legend. Nakonec však i do těchto bohapustých končin přišli lidé – s dřevěnými loděmi, ctižádostivým králem a jeho bratrstvem rytířů.

Prchajíce před nákazou pustošící jejich vzdálenou domovinu si ostrov kus po kuse podrobili. Cestou vztyčovali menhiry hrozivých tvarů a záhadného účelu. Z bývalých vládců ostrova časem zbyla jen legenda.

O čtyři sta let později již nevíme ani to, jak se jmenovali. Lidé Avalonu je nazývají „předchůdci.“ Přišly těžké časy. Rudá smrt se vrátila. Menhiry hasnou a bez jejich síly se celá země propadá zpět do Divnoty. Vaši vůdci proto shromáždili pětici těch nejsilnějších a nejmoudřejších hrdinů a vyslali je žádat o pomoc v dalekém Kamelotu. Stojíš opodál a sleduješ, jak se skupina bojovníků vydává vstříc nebezpečím této divoké země.

Ty totiž NEJSI jedním z nich.

Prolog nadšeného hráče

Pokud jste někdy slyšeli, nebo četli tato úvodní slova, pak patříte mezi ty šťastlivce, kteří znají úžasnou výpravnou hru Tainted Grail: pád Avalonu. Možná jste si ji i zahráli a v roli kováře Beora, druida Červa, farmáře Arewa či kněžky Ailei jste prožívali nádherný a rozvětvený příběh ostrova Avalon.

Objevovali a poznávali jste příběhy ostrova opředeného aurou tajemna, poznávali jste a postupně odkrývali osud své postavy. Zaplétali jste se do nejrůznějších půtek mocných. Udržovali jste v chodu menhiry, zapalovali nové, vylepšovali schopnosti své postavy a určitě jste také mnohokrát při své hře neuspěli a zemřeli.

Tainted Grail: pád Avalonu je krutá a zlá hra, ale zároveň je lákavá a svým příběhem dráždí zvědavost hráčů, kteří začínají znovu a znovu, aby se dozvěděli, co vlastně bude dál.

Dvakrát jsem hru opravdu dokončil. Jednou za Arewa, podruhé za Červa, ale pokaždé jsem měl namále. Nesčetněkrát jsem však také hru prohrál. Mrzí mě, že se mi nepovedlo dohrát hru s více hráči. Vždy po několika sezeních hra skončila, protože přestávky mezi hraním byly příliš dlouhé. Přesto na tuto hru nedám dopustit. Hrát ji patřilo k největším deskoherním zážitkům, jaké doposud mám. Vždy jsem se kochal úžasnými ilustracemi na kartách lokací tvořících ucelenou mapu ostrova, se zatajeným dechem jsem pročítal v tlusté knize příběhů důsledky mých rozhodnutí a při každém boji či vyjednávání jsem obdivoval neotřelý a nápaditý systém bojů a diplomacie pomocí řetězení karet. Mnohokrát jsem měl bolehlav, jak všechny své karty zkombinovat, abych v potyčce zvítězil. Při vylepšování postavy jsem promýšlel všemožné kombinace, jaké nové vlastnosti získat a které výhody se mi budou nejvíce hodit. Také jsem obdivoval krásné a propracované figurky postav a hlavně nestvůr, které jsem si ke hře dokoupil a které mnohonásobně zvyšují zážitek z hraní. S hrůzou jsem prchal před Prastarým, jež mě od jisté chvíle neúnavně pronásledoval přes celou mapu. S napětím jsem nechával dopadnout úžasnou kovovou minci rozhodující o mém osudu, a jásal či sténal nad rozsudkem, který mi určila.

Zkrátka jsem si Tainted Grail: pád Avalonu zamiloval, a tiše a toužebně jsem doufal ve velké české rozšíření. A jistě jsem nebyl sám.

A proto mé srdce zaplesalo, když v létě Albi na Albi Game Days oznámili českou lokalizaci Tainted Grail: věky minulé a budoucí.

Seznamte se

Stejně jako za základní hrou, stojí za vydáním Tainted Grail: věky minulé a budoucí vydavatelství Awaken Realms. Rozšíření stvořilo trio autorů Andrzej Betkiewicz, Krysztof Piskorski a Marcin Świerkot. Nádherné ilustrace a úžasné figurky do hry mají na svědomí Piotr Foksowicz, Ewa Labak a Piotr Gacek. Jde o osvědčené grafiky, kteří vytvářeli i dřívější hry Awaken Realms jako Etherfields, Lords of Hellas, This War of Mine či Nemesis. Jak jsem již zmínil, český překlad si vzalo pod křídla vydavatelství Albi.

V rozšíření Tainted Grail: věky minulé a budoucí zažije skupina dvou až čtyř, alespoň čtrnáctiletých dobrodruhů dvě kampaně po patnácti kapitolách. Jednotlivé kapitoly trvají dvě až tři hodiny, takže každá kampaň zabere tedy skoro stejný herní čas jako základní hra, a to je pořádná porce zábavy. Hru můžete samozřejmě hrát i jako samotář.

Pohled pod víko

Ve veliké černé krabici s jednoduchým designem, srovnatelné svými rozměry se základní hrou, nalezneme v krásném insertu obrovské množství herních komponent. Deset dopisů jednotlivým postavám od jejich učitelů, ukládací archy pro obě kampaně, osm kartonových desek nových nehrdinů a jejich osm nádherných propracovaných figurek. Pro každou kampaň jsou čtyři. V Posledním rytíři jsou to Mabd, Dagan, Sloan a Fyul, ve Věku legend pak Caolin, Duana, Naazer a Thebalt. Každá kampaň dále obsahuje svou sadu velikých karet lokací, karty setkání v modré, zelené, bílé a fialové barvě, karty nového vybavení a artefaktů, karty boje a diplomacie jednotlivých postav, karty děje jednotlivých kapitol a také karty událostí. Samozřejmě pro každou z kampaní nechybí ani veliká kniha příběhů.

Velmi mě potěšilo, že součástí české verze hry bude také minirozšíření oslík, s pěti akčními kartami, a hlavně s vlastní figurkou roztomilého oslíka s mašličkou na zadku.

Intermezzo I

Před nedávnem jsem si pořídil anglickou verzi tohoto rozšíření a při prohlížení ilustrací na kartách jsem byl opět unešený uměním, které autoři vytvořili. Obrázky se mi moc líbí, vše vypadá tak propracovaně a promyšleně. Už se nemůžu dočkat, až na mě karty budou promlouvat česky. I karty boje a diplomacie mají na sobě obrázky s dějem. Laťka zpracování základní hry byla hodně vysoko a veliké rozšíření Tainted Grail: věky minulé a budoucí, tuto laťku minimálně udrželo.

Zvědavý jsem byl také na figurky postav. A opět jsem byl nadšený. Jsou nádherné, se spoustou detailů. Zejména oslík mi hned přirostl k srdci. Prostě bude radost ponořit se opět do dějů na ostrově Avalon.

A proč jsem si pořídil anglickou verzi hry, když vyjde česká? Inu mám rád obalené karty ve hře a v insertu není dostatek místa pro karty obou kampaní s obaly. Proto si doma kampaně rozdělím do dvou krabic.

Co nás čeká v kampaních?

Jak jsem se již zmínil, v krabici na nás čekají dvě veliké kampaně. V pravidlech se píše, že lze hrát tři hlavní kampaně v libovolném pořadí, je však doporučeno po základní hře odehrát nejprve kampaň Poslední rytíř a až poté kampaň Věk legend. Ve svém popisu se tedy budu držet tohoto doporučení.

Poslední rytíř

Od zmizení jediného pravého krále uplynulo už čtyři sta let. V dobách největší slávy Avalon vzkvétal, ale teď už menhiry úplně vyhořely a donutily obyvatele přežívat jen v několika zbývajících obyvatelných oblastech. Hrdinové, královny i králové zmizeli z paměti živých a dlouhotrvající podzim se přesunul do nekončící zimy.

Za normálních okolností by se v průběhu staletí udála spousta věcí. Ale kdo by nazýval tyto chladné a temné staletí normálními?

Dnes vše pokrývá sníh a led. I Divnota jako by byla chladem zmražena. Je slabší a bledší než dříve.

Předchůdci sice nedokázali dobýt svou zemi zpět, ale přesto se tisíciletý příběh lidí na Avalonu chýlí ke konci. Něco totiž narušuje křehkou rovnováhu ostrova.

V kampani Poslední rytíř, odehrávající se čtyři sta let po příběhu Pád Avalonu, se seznámíme s důsledky našich rozhodnutí v základní hře. Budeme cestovat zamrzlou a pustou krajinou Avalonu a hledat odpovědi. Možná i spásu. Tisíciletá historie lidského dobývání ostrova se chýlí ke konci. Budeme řešit nové záhady, nová setkání a navštěvovat nová záhadná místa. To vše s pomocí neočekávaného spojence.

Náznaky změn a nových pravidel

V základní hře se na kartách lokací objevovaly pod názvem tři symboly. Prvním byl symbol menhiru, druhý symbol přátelského či nepřátelského sídla a třetí symbol snu. V Posledním rytíři ještě přibývá symbol svatyně, která vyjadřuje místo, kde je postava i mimo dosah aktivních menhirů chráněná před šílenstvím a může pouze ztratit život.

Druhá úprava základních pravidel se týká menhirů. V Posledním rytíři často nebude na mapě ani jeden aktivní menhir. Místa mimo aktivní menhiry nejsou odhozena, pokud jsou na nich figurky postav či jiných obyvatel, či lokace přímo sousedí (i diagonálně) s lokací, na níž je jakákoli postava. Na začátku dne, namísto standardních trestů, získá postava mimo aktivní menhir pouze jedno šílenství.

Největší zajímavostí je však pro mě pravidlo Vystavení se vlivu extrémního počasí. Jelikož Avalon je zmrzlý až na kost, hráč vystavující se drsnému klimatu získá jednu červenou kostičku, kterou si položí na plastový ukazatel maximálního počtu životů. Pokud ho kniha příběhů poté vyzve opět k přidání další kostičky, posune si hráč celý ukazatel o jednu pozici níže, čímž si sníží maximální počet pohybů a životů, a to klidně i vícekrát v průběhu hry. Maximální hodnotu lze získat zpět pouze v případě, že k tomu hráče vyzve opět kniha příběhů. Kostičky budete získávat také za cestování mimo lokace se symbolem obydlí.

Intermezzo II:

Už původní kampaň byla drsná a já měl co dělat, abych s životy a pohyby nějak přežil. A nyní se dozvídám, že mi hra ještě bude ukrajovat mé maximální hodnoty. No to jsem teda velmi zvědavý, jak to bude fungovat a těším se, až na Avalonu budu mrznout.

Na kartách setkání se objevují některé nové ikony. První je rozšíření podmínky k použití některých karet na tři vlastnosti daného druhu. V první kampani bylo maximem dvě vlastnosti.

Také je zde několik nových povah bojových střetnutí. Nebudu je zde vyjmenovávat všechny, zaujal mě však nepřítel, který přidává omrzliny, kdy při zisku nevyhnutelného poškození, přidáte své postavě také vystavení se vlivu extrémního počasí. Nebo nepřítel, který používá odplatu. Za každé dvě karty, jež máte v ruce, dostanete navíc jedno nevyhnutelné poškození.

Příprava kampaně

Hra také myslí na vaše činy v ostatních kampaních. Kniha příběhů obsahuje docela dlouhý seznam, který vám přesně určí, jak nachystat hru v závislosti na stavech získaných v předchozích kampaních.

Nastavit si poté můžete také balíčky setkání podle toho, jak obtížnou hru si chcete zahrát.

A nyní již se podívejme na kampaň druhou.

Věk legend

Uplynuly čtyři roky od doby, kdy se lidé poprvé vylodili na břehu této podivné země. Čtyři roky hořkých svárů, strachu a hladu.

Artuš a jeho bojovníci, napadeni Avalonci, kteří vládnou silám přesahující i ty nejmocnější lidské kouzelníky, se stále drží svého jediného opěrného bodu – malého kousku země bezpečného před Divnotou – pevnosti Tintagel.

Časem připluly nové lodě a lidem se podařilo dostat se do vnitrozemí ostrova. Pomalu se k lidem začalo přiklánět štěstí.

Nyní se lidstvo připravuje na další krok. Merlin si uvědomil, že mnoho lodí z vlasti přistálo v nepřístupné západní části Avalonu a plánuje zmapovat jižní průchod a obejít tak nepřátelské hlavní město Tuathan.

Přidáváš se ke stovkám vojáků, průzkumníků, osadníků a dobrodruhů, kteří se rozhodli následovat Merlina na jeho výpravě.

Ve věku legend se vrátíme na počátek tisíciletého osidlování Avalonu lidmi. Staneme se jedním z prvních lidí, kteří na ostrov vstoupili a budeme objevovat vznik legend a tajemných míst, se kterými jsme se setkali v první kampani. Připojíme se k rytířům kulatého stolu a budeme s nimi plnit nejrůznější úkoly a zkoušky. Šest set let před událostmi v první kampani budeme svědky lidského království na Avalonu, jež je na vrcholu své moci.

Náznaky změn a nových pravidel

Stejně jako v kampani Poslední rytíř, i ve věku legend přibývá na kartách lokací symbol svatyně, která tentokrát vyjadřuje místo, kde postava nezíská žádné šílenství ani neztratí životy, přestože by se nacházela mimo dosah aktivních menhirů. Lokace se svatyní zároveň není odstraněna ze hry, když je mimo dosah menhiru, pokud se na ní nacházejí postavy, či je spojena s jiným menhirem alespoň jednou jinou lokací.

Druhá úprava základních pravidel se opět týká menhirů. Menhiry sami o sobě nevyhasínají, neboť kouzla v nich jsou mladá a silná. Jsou odstraněny pouze v případě, že je třeba menhir přesunout na jinou lokaci, nebo se hráči rozhodnou menhir uhasit jednou svou dovedností či kartou tajemství, či menhir uhasí nepřátelská armáda.

A tady je jedno z lákadel této kampaně. Armády.

Ve Věku legend je zavedena nová mechanika s názvem vojenská síla. Jedná se o jediný způsob interakce s nepřátelskou armádou. Hráč si však musí svou armádu nejprve vybudovat.

Každá postava s alespoň jednou vojenskou jednotkou se stává vůdcem. Na konci každého dne musí vůdce zaplatit za každou ze svých vojenských jednotek reputaci či peníze.

Při tažení bojového setkání může vůdce toto setkání zrušit, pokud je celková síla jednotek větší než obtížnost dané karty setkání. Pokud vůdce se svými jednotkami vstoupí na lokaci, kde se nachází karty jednotek, začíná bitva.

Pokud postava žádné jednotky nemá, ztratí život a pohyb a utrpí jedno šílenství, pak se přesune do jakékoli sousedící lokace.

Vůdce má také dvě nové akce.

Plenění – za čtyři pohyby získá jídlo či bohatství za každou jednotku, kterou ovládá.

Propouštěcí rozkaz – za jeden pohyb ztratí jednu reputaci a prodá jednu jednotku jiné postavě, či libovolný počet jednotek odstraní ze hry.

Intermezzo III:

Na armády, jejich pohyby a boje jsem velice zvědavý. Vůbec nevím, co od toho čekat. Předpokládám, že na začátku budou nepřátelské armády blokovat hrdiny bez armád, aby nemohly vstupovat na některé z lokací a neposouvaly se příliš rychle v příběhu. Později snad pak budou svedeny velké bitvy, ale na to, jak budou probíhat si budeme muset počkat. Z toho, co jsem četl a výše popsal je také zajímavé, jak se autoři vypořádali s žoldem pro vojsko. Hráč může mít ohromné vojsko, se kterým každého porazí, ale bude ho to stát spoustu peněz či reputace a jak si pamatuji z první kampaně, zdrojů není nikdy nazbyt. No nezbývá než se těšit na příběh, který nám v pravý čas jistě prozradí víc.

Na kartách setkání se objevují oproti první kampani některé nové ikony. První je podmínka použití karty na tři vlastnosti daného druhu. V první kampani bylo maximem dvě vlastnosti.

Také je zde několik nových povah bojových střetnutí. Nebudu je zde vyjmenovávat všechny, zaujal mě však nepřítel, který své útoky zaměří pouze na jednoho člena skupiny na základě zobrazeného pravidla. Nebožák tak přijímá všechny nepřátelské útoky, i když hrají jiné aktivní postavy.

Na kartách tajemství se také objevuje klíčové slovo Globální, které znamená, že účinek karty je aplikován na všechny postavy.

Příprava kampaně

Hra také opět myslí na vaše činy v předchozích kampaních, podle kterých si na začátku nastavíte vaši hru

Nastavit si zase můžete také balíčky setkání podle toho, jak obtížnou hru si chcete zahrát.

Intermezzo IV:

Opravdu se nemůžu dočkat, až českou lokalizaci hry Tainted Grail: věky minulé a budoucí doma otevřu a ponořím se do nových příběhů ostrova Avalon. Věřím, že budou alespoň tak dechberoucí, jako byl příběh první. Opět budu sedět nad hrou, zanedbávat rodinu, kamarády a povinnosti, jen abych se dozvěděl, jakým směrem se děj bude ubírat. Raději již nyní začnu všechny na tuto skutečnost pomalu připravovat. A víte co? Začnu hned, jdu si oživit děj prvního příběhu, třeba za Ailei. Třeba to dohraju ještě před příchodem kampaní Poslední rytíř a Věk legend. A třeba přesvědčím i kamarády, aby se po Avalonu se mnou ještě jednou zkusili projít.

Další perličky

Zatím jsem zde psal jen o veliké krabici obsahující dvě nové kampaně. To však není vše, co si na nás Albi připravilo ze série Tainted Grail.

Těšit se můžeme na Tainted Grail: Ozvěny minulosti. Malé karetní rozšíření rozšiřující všechny tři kampaně. Jedná se o osobní příběhy a unikátní vzpomínky každé ze třinácti postav. Za plnění speciálních úkolů a cílů postavy si zaškrtnete políčko na listině individuálních úspěchů a za odměnu se dozvíte se o své postavě nové skutečnosti z jejího života, její slabosti a nejhorší obavy, díky nimž možná změníte pohled na svou postavu. Splněním podmínek tří úspěchů poté získáte možnost použít mocnou legendární jednorázovou akci své postavy. No a pokud dosáhnete všech devíti úspěchů, získáte trvalou druhou schopnost ke své postavě.

V krabičce naleznete knihu vzpomínek postav, listy úspěchů a karty legendárních akcí a pokročilých schopností.

Možná vás zarazilo, že mluvím o třinácti postavách. Ve třech kampaních je přece postav jen dvanáct. Ne nezmýlil jsem se, třináctá postava a její karty dovedností jsou další minirozšíření, jež si pro nás Albi připravilo.

Jedná se o hrdinku Niamh.

Niamh se liší od všech našich ostatních postav. Nemá vlastní základní balíček. Místo toho může použít kterýkoli ze základních balíčků jiných postav, vybrat si kteroukoli ze čtyř desek hráčů a vstoupit do jakékoli kampaně. Má samozřejmě vlastní herní desku a 30 unikátních vylepšovacích karet pro boj a diplomacii. Velice užitečná je její schopnost vklouznout nepozorována dovnitř a ven z Osad, pokud je sama. A samozřejmě má i svou nevýhodu. Niamh je na mnoha místech notoricky známá. Jako taková má značný trest za pověst, který se vztahuje na každého, kdo s ní cestuje.

Pro větší herní zážitek si také můžete pořídit figurky čtyřech zvířecích pomocníků – Šťastný čuník, Tajemný jezevec, Stará vrána a Divoký rys, se kterými jste cestovali v průběhu první kampaně, a na jejichž vlastnosti jsem alespoň já mnohokrát zapomněl, neboť leželi na stole pouze ve formě karty.

Dalším herním doplňkem je stylová hrací podložka.

Také si můžete pořídit sběratelskou figurku krále Artuše, která však ve hře nemá vůbec žádnou funkci.

Zato poslední z herních rozšíření ve hře funkci rozhodně má a velice, velice se na něj těším. Jedná se o Tainted Grail: Monsters of Avalon 2. Je to veliká krabice figurek nových tvorů pohybujících se po ostrově Avalonu a znepříjemňujícím hráčům život. V krabici jich naleznete hned dvacet a také dvacet karet setkání, kterými si můžete zpestřit svou hru.

Někdo by mohl namítnout, že figurky ke hře nejsou potřeba a pouze hru prodražují. Já si to nemyslím. Můj herní zážitek byl o mnoho silnější, když mě po plánu pronásledovala opravdová nestvůra namísto obyčejné karty. Ale to je věc názoru každého z vás.

No, myslím, že se máme na co těšit. Nezbývá než doufat, že výroba a doprava proběhnou podle plánu a za pár měsíců se budeme moci prohrabávat tím obrovským množstvím herního materiálu.

Přál bych si, aby se i rozšíření prodávalo stejně dobře jako základní hra, neboť na své počeštění stále čeká ještě menší z kampaní s názvem Tainted Grail: Rudá smrt. Bylo by krásné, kdyby v létě Albi oznámilo českou lokalizaci i tohoto posledního dobrodružství.

Tags:

3 Replies to “Tainted Grail – věky minulé a budoucí”

  1. Krásně napsané. Miluji příběhové hry a presto přes veškerou snahu jsem Tainted Grail nedal. Ta hra není pro mě a přesto po přečtení tohoto textu mám pocit, že bych to měl zkusit a bojovat..

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: