Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Světlonoš

Sbírej záblesky světla a probarvi temnotu fantasy světa

Světlonoš je menší deskovka od tvůrce Cédricka Chaboussita, který stojí i za tituly Lewis & Clark nebo Shamans. V případě Světlonoše s přiléhavě přeloženým názvem se jedná o vysoce kontrastní hru, a to nejen po stránce grafického zpracování.

Hra kontrastů

Uvnitř krabice menších rozměrů, která již na první pohled zaujme svou grafikou – černobílými kresbami fantaskních tvorů založených na pozemských zvířatech, najdete monochromatickou nálož. Napůl složená herní deska je oboustranná a (převážně) černobílá. Menší deska (setkání) graficky pokračuje v nastoleném stylu, stejně jako balíček karet. Těch najdete celkem 53 – 7 karet dobrodruhů s bílým pozadím, za něž budou hráči svádět boj v partiích. Zbylé karty jsou rovným dílem (po 23 kusech) rozdělené do balíčků označených na rubu černým pozadím a písmeny A a B. Na kartách najdete černobílé kresby postav – společníků, jež budou hráčům sloužit coby pomocníci. Každý z nich má své unikátní schopnosti a dovednosti.

Zásoba žetonů je tvořena celkem 88 menšími kartonovými kolečky – 24 stop, stejný počet světlušek (vždy 1 symbol na jedné straně a 2 symboly na druhé) a 40 žetonů opakování hodu; dále větší kulatý žeton pro prvního hráče, plus sedm stejné velikosti představující kouzla.

Pro každého z hráčů jsou připraveny ještě dřevěné komponenty – 4 sady po 5ti kusech lodiček v barvách bílá, černá, šedá a dřevěná/béžová. 7 ukazatelů bodů, 7 žetonů táborů a 7 žetonů společenství jsou vždy po jednom exempláři v barvách hráčů – modrá, zelená, červená, žlutá, fialová, oranžová a azurová.

Poslední komponenty jsou ty nejatraktivnější a nejvíce kontrastní: průhledné vrhací kostky – 20 velkých a 10 malých – v jasných pastelových barvách, se speciálními symboly na bocích. Záplava kostek v celkem 8 barvách – 7 kopírujících barvy hráčů a k tomu černá.

Tmou vstříc světlu

Ve hře se hráči stávají dobrodruhy, jejichž životním posláním je boj o hledání záblesků světla. Tento boj zažijí pouze jednou za život po dlouhých letech tréninku. Během osmi dní (osmi kol) se budou snažit posbírat co nejvíce záblesků světla (aka bodů na stupnici po obvodu herní desky). Každodenní kolotoč započne výběrem společníka, jenž se přidá do jejich družiny a spojí své schopnosti s těmi, jež přináší ostatní společníci a dobrodruh. Každý draftovaný s sebou přinese i kostky (či případně žetony stop).

Hráči následně hodí všemi kostkami v jejich držení a (po možnosti přehazování libovolnými kostkami za cenu žetonů přehození či ztráty bodů) hozené hodnoty používají po zbytek daného kola. Nejprve vyhodnotí všechny dovednosti na kartách svých společníků a dobrodruha, čímž mohou získat (či ztratit) body, žetony světlušek, stop či přehození, ale třeba i přijít o daného společníka. Vždy je nutné vyhodnotit veškeré efekty dle hodnot kostek, ať už se jedná o pozitivní či negativní dopad na hráče a jeho družinu. Stejné hodnoty kostek jsou poté použity k pohybu hráčových týmů po hlavní herní desce. Po ukončení pohybu se většina kostek vrací do nabídky, načež se připraví další herní kolo/den.

Ale zpět k pohybu: na oboustranné desce čekají dvě odlišné výzvy, pro něž hráči využijí i částečně jiná pravidla a komponenty. Na straně Provincie stínů postupuje každý z hráčů svým žetonem společenství po jednotlivých polích, jak mu dovolí jeho kostky (či žetony stop). Kdykoli během partie může – po dosažení vesnic – umístit na dané místo žeton tábora, jež mu na konci hry přinese body dle svého umístění.

Strana desky se Souostrovím temnoty přináší sestavu ostrovů, po nichž budou putovat loďky hráčů. Tentokrát přinese každá z lodí (značně chudší) bodový příjem hráči dle své pozice. Pravidla pro pohyb se liší, což nutně vede k odlišné strategii ve hře, jinému využívání kombinací na kartách a hodnot kostek a tedy i k odlišnému hernímu zážitku.

Závěrem

Svou grafickou podobou hra rozhodně vybočuje ze zástupu ostatních deskovek. Už na pultech obchodů zaujme svou krabicí, ale teprve po rozbalení a odhalení kontrastně barevných kostek dýchne kouzlo hry a fantastického světa Světlonoše.

Ač by barevnost kostek, vyobrazení zvířat, či menší rozměr krabice mohly svádět ke snadnému zaškatulkování hry mezi spíše dětské hry, nemá se věc tak jednoduše. Na hru založenou na vrhání kostek a draftování karet z vyložené nabídky, jež napovídá nemalou míru náhody, se jedná o kousek, v němž si rádi zakombinují nejen malí, ale i velcí hráči.

Ano, rozhodně se nejedná o fantasy herní epos na celý večer, Světlonoš je spíše rodinnou záležitostí, ale potěší oko i srdce všech deskoherních nadšenců a nabídne příjemnou zábavu s relativně krátkým herním časem, středně složitými pravidly a zajímavě prezentovaným prostředím/světem.

Těm, kdo se se pro hru rozhodnou, nabídne dvě herní varianty, atraktivní podívanou a herní zážitek, jež bude bavit všechny a klidně v něm mohou vyhrát děti nad svými rodiči, pokud dokáží dobře využít kombinací karet a kostek.

Poznámka: Světlonoš má svou variantu i pro sólo hru. Její detaily nejsou součástí balení hry, prozatím je tato verze dostupná na komunitním webu BoardGameGeek.com, kde jsou pravidla a komponenty (8 kartiček) dostupné ve francouzském a anglickém jazyce. Dle českého vydavatele ADC Blackfire se na české lokalizaci pracuje a můžeme se na ni brzy těšit. Nemělo by být třeba dokupování žádných komponent, vše vyřešíte přes tiskárnu a díky barevnosti hry není nutný ani barevný tisk. Palec nahoru!

Světlonoš získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru je možné koupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: