Summoner Wars: Války Vyvolavačů, Mistrovská sada (druhé vydání)

Dokážete ovládnout a sjednotit rozštěpenou Itharii v epické bitvě Vyvolavačů?

Summoner Wars není novinkou, naopak už se jedná o mezi svými fanoušky kultovní záležitost. Hra poprvé vyšla v roce 2009 a následně byla doplněna mnoha rozšiřujícími balíčky o další frakce. V roce 2021 ovšem došlo na restart, který se nám nyní dostal do rukou. Tuto druhou edici jsme vyzkoušeli, nedá se moc kombinovat s tou původní verzí, ale přináší vylepšená pravidla (včetně herního materiálu) i nový grafický vizuál, který působí svěžeji, moderněji a atraktivněji.

O čem je Summoner Wars?

Pokud jste se s hrou dosud nepotkali, jedná se o LCG, tedy živou karetní hru. V základu hry najdete startovní balíčky několika frakcí, které proti sobě budou svádět boje. Jedná se o striktně duelovou hru, tedy bitva jeden proti jednomu, kdy každý hráč zastupuje jednu z frakcí. Spolu s rozšiřujícími balíčky přinášejícími nové frakce, přichází i možnost vytvářet vlastní balíčky, které budou složeny i z kombinací karet z různých frakcí. Tím si můžete vytvořit vlastní armádu dle svých preferencí a hráčských dovedností a strategií.

Nutno dodat, že ačkoli je možnost vytváření vlastních balíčků zmíněna v pravidlech již v základní hře této druhé edice, ze zde dostupných karet si vlastní balíčky nevytvoříte a musíte se spokojit se základním složením frakcí. To není nic proti ničemu. Frakcí zde najdete hned šest, což je celkem dostatečné množství, aby se hra jen tak neobehrála. A mezitím by měly vyjít rozšiřující balíčky, které snad již nabídnou karty, které by šlo kombinovat dle pravidel sestavování vlastních balíčků.

Proč druhé vydání?

Ačkoli původní verze byla více než oblíbená, tvůrcům se podařilo obměnit “schopnosti” jednotlivých karet i další mechanismy hry natolik, aby byla hra vyrovnanější a napínavější, aniž by ztratila na kouzle svého originálu. Změn se dočkalo zaznamenávání magie, jež probíhá na stupnici na herní ploše namísto použití karet; pravidla pro hraní karet událostí, které jsou tentokrát vázány často na specifické fáze hráčského tahu; povinnost hráče útočit v každém svém kole, tato je “vymáhána” postihem ztráty 1 života v opačném případě. Změny však postihly i jednotlivé karty – běžné jednotky armád jsou vyrovnanější a hra se netočí tolik pouze kolem hrdinů, upravená je i “životnost” portálů, které už nejsou tolik nezdolné. Navíc se mohou při troše taktiky stavět i na protivníkově půlce herní desky. To všechno vyrovnává hru, nic z toho navíc nepůsobí ani rušivě, ani škodlivě.

Dalším důležitým faktorem je restart po grafické stránce. Ilustrace na jednotlivých kartách, ale i herní deska, vše se dočkalo nového kabátku, který je mnohem líbivější i působivější, čímž je podtržen i zlepšený herní požitek z hraní nové verze. V dnešní konkurenci dalších LCG her, jako jsou Pán prstenů, Hra o trůny, nebo Marvel Champions, působí nová grafika více konkurenceschopně. Jistě i tato všechna fakta přispěla k nominaci na cenu Golden Geek za nejlepší hru pro dva hráče.

Co na hráče čeká v novém vydání?

V první řadě herní deska představující bitevní pole o velikosti 6 x 8 polí pro jednotlivé vyložené karty postav, jednotek a portálů. Na ploše nechybí ani zázemí pro oba ze soupeřů: místo na dobírací i odhazovací balíček, stupnice magie a stručný souhrn průběhu tahu, aby byl neustále na očích. Majoritní většina hry tedy probíhá na této desce a krom karet v rukou se pouze trvající události pokládají mimo ni.

Pro použití primárně v bojích je určeno osm šestihranných vínových kostek se symboly namísto čísel. Jako ukazatelé na stupnici magie, stejně jako pro indikaci zranění či posílení slouží celkem 36 kartonových žetonů, v případě zranění a posílení jsou oboustranné: na jedné straně v hodnotě 1, na druhé v hodnotě 3.

Základem hry je balíček celkem 204 karet. Jak již bylo zmíněno, je zde šest frakcí. Balíček každé z frakcí je sestaven z Vyvolavače, tří hrdinů, jednoho startovního a tří obyčejných portálů, 16 bežných a dvou počátečních jednotek, dvou epických a šesti standardních událostí. Frakce jsou následující:
Padlé království, Vyvolavač: Ret-Talus
Elementalisté, Vyvolavač: Tacullu
Jeskynní goblini, Vyvolavač: Plížoun
Polární trpaslíci, Vyvolavač: Svara
Stepní elfové, Vyvolavač: Abua Shi
Strážci, Vyvolavač: Sera Eldwynová

Vzhůru do bitvy!

Partie Summoner Wars probíhá v klasickém rytmu střídání se na tahu, kdy hráč odehraje celý svůj tah a následně čeká na soupeřovy akce. Počáteční rozestavení je odvislé od samotného Vyvolavače, je dokonce vyobrazené na jeho rubové straně. Cílem hry je porazit soupeře a to tím, že zabije jeho Vyvolavače. Není armády, když není Vyvolavače.

Vyvolavač není pouze lídr, ale díky moci prstenu může vyvolávat hrdiny a jednotky, aby mu pomohli v boji, a to za pomoci portálů, jež může též budovat. K tomu všemu je potřeba magie. Všechny karty na sobě mají – krom svých názvů a vyobrazení druhu – též uvedenou cenu v magii, jež použití takové karty vyžaduje. Na kartách jsou též uvedeny speciální “schopnosti”, u události její popis. Všechny postavy a jednotky, stejně jako portály, mají i svou životnost. Jakmile je jejich počet životů zredukován na nulu, opouští hru a přesouvají se na odhazovací balíček. Pouze poražením Vyvolavače končí hra, ale pokud hráč nebude mít portál či body magie, tak jen těžko bude pokračovat v boji, je-li na ploše jeho Vyvolavač osamělý. Tudíž útočení na Vyvolavače je jedna z cest k vítězství, ale útočení i na ostatní karty soupeře vede k jeho vyčerpávání a oslabování, které může cestu k vítězství urychlit.

Ve svém tahu hráč nejdříve Vyvolává nové jednotky, jediným omezením je dostatek zdrojů (magie). Následně může Pohybovat až třemi svými jednotkami po ploše, v další fázi Budovat nové portály, následně musí Útočit (pokud nedosáhne na soupeře a chce se vyhnout postihu za neútočení, může zaútočit i na své karty; v některých efektech karet k tomu může být dokonce motivován nějakou výhodou). Body Magie hráč získává buď za poražení cizích jednotek nebo za vyhození karet ze své ruky na odhazovací balíček (s tím je ale třeba pracovat opatrně, přílišné “utrácení” se může značně prodražit). Na konci tahu si hráč dobere do 5 karet v ruce.

Zápisky z fronty

Summoner Wars jsou po grafické stránce velice pohledně zpracované. Jednoduchý princip pravidel dovoluje hráčům rychle se pustit do první partie. Velkou předností hry je dostatek materiálu. Šest frakcí v základní sadě vystačí dostatečně dlouho. Pár partií může zabrat, než se hráči naučí správně kombinovat karty a jednotky frakcí k většímu prospěchu. Dalším faktorem dobré znovuhratelnosti je množství kombinací, kolik nabízí duely celkem šesti rodů. Podobně pozitivně hodnotím i základní balíčky, které jsou každý orientovaný na určité schopnosti a přednosti, ať už se jedná o šíření nákazy, oživování či alternativní pohybové schopnosti (lezení, přitahování apod.). Popravdě je ve většině balíčků nedostatek slabých karet k vyhazování za účelem navýšení bodů magie. Hráči tudíž vybírají spíše na základě momentální situace nebo ceny karet.

Na druhou stranu vidím jako nevýhodu hry fakt, že hráč kompletně odehraje svůj tah a poté musí pouze “prosedět” tah soupeře, v němž nemá možnost víceméně žádné reakce na akce protivníka. Dokonce i boj je zcela jednostranný. Aktivní hráč zaútočí a dále už záleží jen na výsledku hodu kostkami, ale druhá strana se nemá jak bránit. Jedná se tedy spíše o poziční strategii, zda hráči stojí za to, přiblížit se jednotkám soupeře za cenu ztráty životů. Nutnost útočit, stejně jako jediné zakončení hry (smrt jednoho z Vyvolavačů), tlačí hráče do útočné hry, což je dobře. Lepší než kolem sebe kroužit a bát se zaútočit, jistě. Ale každá akce vyvolává i odvetu, která díky faktoru náhody v podobě hodu kostek může být kontraproduktivní. Tady asi záleží na chuti každého hráče. Někomu bude vyhovovat více duelovka typu Siegestorm, kde se hraje do vyčerpání balíčku; někomu naopak bude vyhovovat Unmatched, kde jsou souboje více interaktivní; a samozřejmě si své fanoušky najde i Summoner Wars. Ve finále i ubývající dobírací balíček nutí k více otevřené hře, a jakmile balíček dojde úplně, půjde už o řež do posledního života a poslední jednotky. Svou poziční strategií hra vychází ze šachu, ale tím samozřejmě podobnost končí. Jedná se zkrátka o fantasy duelovku od A do Z.

Co ovšem je třeba vyzdvihnout, je možnost vytváření vlastních balíčků. O té se mluví v pravidlech, kde jsou popsány způsoby i pravidla. Bohužel chybí zmínka, že ze základní sady se prostě vlastní balíčky postavit nedají, protože pravidla symbolů na kartách to nedovolují. Což by samo o sobě bylo v pořádku, přece jen je hra založená na dodatečných a rozšiřujících balíčcích. Ale bylo by fér narovinu vše říct již v pravidlech, když už je tam o vytváření vlastních balíčků řeč. Například v LCG Pán prstenů si balíčky též tvoříte hlavně až po přidání karet z doplňujících balíčků dobrodružství, ale víte od začátku na čem jste.

Summoner Wars je tedy rozhodně zajímavý titul, obzvláště tato druhá edice, která je propracovanější a nabízí vyrovnanější a napínavější partie. Jen je třeba promyslet, pokud se zajímáte o fantasy duelovku, co konkrétně od ní čekáte. Stejně jako u Unmatched či Siegestorm se jedná primárně o bitvu. Pokud hledáte dobrodružství s příběhem, můžete se podívat spíše na již zmíněnou (kooperativní) LCG Pán prstenů. Summoner Wars je však propracovaný fantasy svět, který vás pohltí od první partie, ať už svými ilustracemi, nebo provázaností karet v základních balíčcích.

Summoner Wars získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: