Štvanice
Válečná vřava na stole.
Začátek druhé světové války přinesl do Atlantiku napětí a neklid, který se šířil vodami jako neviditelný nepřítel. Německá válečná loď Admiral Graf Spee, děsivý pancéřový křižník, měl za úkol narušit spojenecké obchodní cesty a zasadit těžké rány britské ekonomice. Britské královské námořnictvo se s obavami pustilo do rozsáhlé honby. Nasadilo všechny dostupné lodě a posádky, aby tuto nepolapitelnou hrozbu zničilo. Každý pohyb na moři byl krokem do neznáma, každé rozhodnutí mohlo znamenat život nebo smrt. V hlubinách Atlantiku se odehrávalo drama, jež definovalo strategické mistrovství, odvahu a neúnavnou vůli přežít.
A právě do této situace budou doslova vrženi hráči v deskové hře Štvanice (v originále The Hunt), která je nyní dostupná i v našem mateřském jazyce díky společnosti Fox in the Box. Toto vydavatelství je známé tím, že českým hráčům přináší hry, jež kladou důraz na hlubokou strategii a náročné rozhodování, a Štvanice není výjimkou. Zkrátka a dobře, Foxí hry nejsou pro každého a vyžadují už nějaké ty zkušenosti s deskovými hrami a rozhodně bychom je nemohli označit jako vstupní hry. Hned na začátku této recenze zmíním, že tato hra nabízí intenzivní a napínavý zážitek, který je ideální pro ty, jenž hledají výzvu a chtějí se ponořit do dramatického světa námořních bitev a historických konfliktů.
Štvanice je napínavá a promyšlená desková pro dva hráče, přenášející hráče do Jižního Atlantiku během prvních měsíců druhé světové války. Hra, kterou navrhli Matthias Cramer a Engin Kunter. Jejich rukopis můžete znát třeba z jiné historické dvojkovky WatterGate, kterou nám v minulosti Fox in the Box vydali taktéž v českém jazyce. Téma hry se točí kolem známého a již zmíněného německého pancéřového křižníku Admiral Graf Spee a jeho honby za britskými obchodními loděmi, zatímco se sám snaží uniknout britským lovcům. Jenda partie zabere dvacet až čtyřicet pět minut a je určena pro hráče od deseti let. Představuje asymetrický duel, kde jeden hráč zaujímá roli Německého námořnictva a druhý Britského královského námořnictva. Německý hráč má za úkol potopit pět britských obchodních lodí dříve, než se dostanou do cíle, zatímco britský hráč se snaží Admiral Graf Spee najít a zničit.
Herní plán symbolizuje rozlehlý Atlantický oceán a hráči používají dřevěné nebo kartonové žetony k označení lodí, poškození a postupu. O grafické zpracování hry se postaral Albert Monteys a svým vzezřením připomíná komiks. Každá karta evokuje akci a napětí té doby, což hráče vtahuje do atmosféry historických událostí, které hru inspirovaly. Grafické provedení těchto karet je opravdu velmi vydařené a tu a tam se zastavíte, že si je jen tak prohlížíte, zatímco promýšlíte váš další tah. Mimochodem, když už jsem u té produkční hodnoty, určitě stojí za zmínku, že v balení jsou i obaly na tyto karty, tzn., není zapotřebí cokoliv dokupovat. A když uvážíme v potaz, že cenovka hry se pohybuje okolo sedmi set korun, tak přináší vynikající poměr cena/výkon.
Nechci zde opisovat pravidla, která jsou napsána s citem a srozumitelně. Jejich přečtení sice nezabere pět minut, ale nemohu říct, že by mi nebylo cokoliv jasné a vznikal prostor pro šedé zóny. Jen ve stručnosti tedy zmíním, že mechanicky je hra rozdělena do tahů, kdy se každý hráč střídá ve svých akcích. Možná to nebude lingvisticky správně, ale rozdělme si účastníky bitvy na Německého hráče a Britského hráče. Německý hráč ve svém tahu hraje kartu a dobírá, aby měl v ruce tři karty. Zatímco Britský hráč nejprve posune všechny obchodní lodě o jedno pole směrem k jejich cílům, poté hraje kartu a na konci svého tahu dobírá, aby měl v ruce pět karet.
Karty mohou být použity buď pro získání operačních bodů, nebo „aplikovat“ události, které na nich jsou napsány. Operační body jsou klíčové pro pohyb lodí po herním plánu a pro hledání a útoky. Německý hráč si může tyto body mimo jiné rezervovat pro budoucí tahy, nebo je použít na opravu svého letadla. Britský hráč může operační body využít k hraní dalších karet ovlivňující nadcházející hod kostkou, nebo k přivedení dalších útočných sil. Už minimálně tato různorodost zvyšuje zmíněnou asymetrii zúčastněných stran.
Klíčovým prvkem hry je hledání a útok. Německý hráč může zaútočit odhalením své lodi Admiral Graf Spee na stejné pozici jako britská obchodní loď a následným hodem kostkou se určí úspěch jeho útoku. Výsledek pět nebo více znamená úspěšný útok a potopení obchodní lodi. Britský hráč může útočit po úspěšném nalezení, kdy hodí kostkou a při výsledku pět nebo více, najde loď Admiral Graf Spee, což spustí závěrečnou bitvu. Závěrečná bitva je dramatickým vyvrcholením hry, kdy oba hráči doberou do pěti karet a hrají sérii pěti duelů s kartami. Každý duel se vyhodnocuje porovnáním akčních bodů na kartách a udělováním poškození. Hráč s menším počtem poškození vyhrává bitvu. Hra může skončit také historicky věrně tím, že německý hráč použije kartu „Montevideo“ a britský hráč „Potopení v Montevideu„, což reflektuje skutečné události z prosince třicet devět. No a to ještě není vše, těch možností je vícero.
No, co vám budu povídat, celé mi to připomíná pořádnou válečnou vřavu, jež „sledujete“ seshora v teple domova a snažíte se najít to správné rozuzlení celého konfliktu. Navíc u Štvanice dostává slůvko strategie dokonalého naplnění a navíc mnohdy některé partie působivě gradují. Třeba právě závěrečnou bitvou. Tento prvek závěrečné fáze přináší, co mnohdy v duelovkách chybí. Postupná gradace a prvek napětí až do úplného konce. Jasně, hra se nebojí využívat náhodu v podobě hodu kostkou, ale jsem schopný s tím žít úplně v míru. Přeci jen, nemusí být každá hra euro záležitostí vyžadující jenom a pouze hlubokou analytickou rozvahu.
Hra přináší komplexní strategii a psychologické napětí. Oba hráči musí pečlivě plánovat své akce a přemýšlet několik tahů dopředu. Německý hráč se musí snažit zůstat skrytý a efektivně využívat své karty, zatímco britský hráč musí optimalizovat své akce pro nalezení a zničení Admiral Graf Spee. Hra také nabízí hluboký historický kontext a každý prvek je propojen s reálnými událostmi druhé světové války, což ocení zejména milovníci historie.
Mírové řešení
Štvanice je skvělou volbou pro hráče, kteří hledají napínavý a strategicky náročný zážitek s bohatým historickým pozadím s velmi přívětivým nárokem na časovou náročnost partií. Tento titul přináší silné emocionální a intelektuální uspokojení. Je to hra, kterou se vyplatí prozkoumat a opakovaně hrát, protože každá partie přináší nové možnosti a výzvy. A to vše je korunováno velmi příznivou cenovkou a líbivým vizuálem.
Štvanice získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.
Hru můžete zakoupit přímo zde.