Strážci divočiny
Co vznikne když zkřížíte Pandemic, Divukraj a Scythe? Co třeba Strážci divočiny!
Jde to jak na běžícím páse, resp., mám na mysli téměř až frenetické tempo oznamování dalších a dalších nových deskových her, které nám čeští distributoři přinesou v našem mateřském jazyce. Což je za mě rozhodně super, tak se pojďme podívat na další nově oznámený titul Strážci divočiny (v originále Defender of the Wild), který nám do místních luhů a hájů přinese vydavatelství TLAMA Games.
Strážci divočiny jsou kooperativní deskovou hrou zasazenou do pohádkového světa, kde se zvířata z lesa zvaného Commonwood spojila, aby čelila hrozbě nebezpečných strojů. V tomto lese se po mnoho let střídaly období prosperity a těžkostí, zatímco občasné spory mezi jednotlivými frakcemi se řešily diplomatickou cestou. Vše se však změnilo ve chvíli, kdy proroci předpověděli dlouhou a brutální zimu. Skupina vlivných zvířat se tajně spojila a rozhodla se tento přirozený proces změnit. Pomocí nebezpečné kombinace magie a technologie vypustili armádu strojů, která se vymkla kontrole a začala ničit samotnou podstatu Commonwoodu.
Každý hráč ve hře přebírá roli zástupce jedné z frakcí, která má k dispozici unikátní balíček bojovníků. Hra je založená na systému ovládání oblastí a inspirována mechanikou ze hry Pandemic, přičemž hráči využívají partyzánské taktiky k zastavení šíření strojů, bojují proti mechům a sniperům a snaží se obnovit divokou přírodu. Cílem je znovu sjednotit les a zastavit stroje dříve, než bude vše nenávratně zničeno. Nevím jak vám, ale takto na papíře to na mě působí, jako by někdo tematicky „říznul“ Divukraj se Scythe a špetkou toho Pandemicu.
Herní plocha je tvořena šestiúhelníkovými topografickými dílky, znázorňujícími ekosystém Commonwoodu. Hráči zde tráví svůj tah cestováním po mapě, připravováním útoků, budováním táborů a odstraňováním znečištění, jenž za sebou stroje zanechávají. I když hra sdílí podobný tahový systém jako Pandemic, zde podobnosti končí. Strážci divočiny přináší vlastní jedinečný soubojový systém, založený na kartách a kostkách, probíhající na relativně malém, ale kompaktním herním plánu.
Hráči si budou moci vybrat jednu ze čtyř zvířecích frakcí a následně volí jednoho ze dvou dostupných vůdců, kteří jim umožňují specializovat se v určitých schopnostech. Každý vůdce nabízí jiný přístup k frakčním dovednostem. Frakce mají specifické schopnosti a vlastní biotopy, kde mohou nejlépe využít své dovednosti. Vhodné kombinace frakcí mohou výrazně ovlivnit úspěšnost kooperace mezi hráči, protože každá frakce nabízí ostatním určité výhody. Některé frakce se specializují na léčení, jiné na pyrotechniku, odstraňování znečištění nebo poskytování dalších akcí.
Hráči získávají podporu zvířecích obyvatel plněním hrdinských činů, jako je likvidace mechů a odstraňování znečištění. Jakmile hráči nasbírají dostatečnou podporu, mohou vybudovat tábor a získat další karty umožňující pokračovat v boji. Postupem hry se však získávání podpory stává stále obtížnější. Přílišný důraz na boj proti strojům může hráče připravit o cenné karty. Otázkou je, jak tento herní mechanismus bude fungovat v praxi, ale vypadá to, že by mohlo jít o důležitý element.
Nepřátelé se neustále snaží komplikovat hráčům jejich úsilí budováním barikád, zakládáním továren a nasazováním mobilizovaných mechů a sniperů. Hráči mohou prohrát hru třemi způsoby. Pokud dojde k přílišnému znečištění lesa, pokud přijdou o příliš mnoho bojovníků v boji, nebo pokud nepřátelské stroje postaví příliš mnoho továren. Stroj má vlastní balíček karet, obsahující různé nebezpečné akce, jež postupně ztěžují hru.
Bojový systém zahrnuje střety s mechy a továrním znečištěním. Mechy mohou buď volně putovat po mapě, nebo být umístěny jako snipeři na továrnách. V obou případech se používá hod kostkou. Útok na pohybující se mechy je vždy vítězný, ale míra poškození závisí na hodu kostkou. Při dosažení čtyř poškození hráč ztrácí jednoho z bojovníků z ruky. Pokud hráč provede akci v hexu sousedícím s továrnou obsazenou snipery, probíhá další hod kostkou, ale účinnost sniperů je omezená. Pro útok na továrnu je nutné prolomit její zeď, aby bylo možné eliminovat snipery. Odstranění znečištění je snadné, pokud jsou v oblasti méně než tři žetony znečištění. Pokud se na hexu nacházejí tři žetony, oblast se stává toxickou a hráč při jejím vyčištění utrpí jedno poškození.
Hra nabízí možnost upravit obtížnost jednoduchým způsobem. Silnější karty stroje mohou nahradit standardní sadu, čímž se zvýší náročnost konkrétní oblasti nebo karty, kterou si hráči přejí více zkomplikovat. Ještě stojí za zmínku, že sólo mód ve hře umožňuje hráči kontrolovat dvě různé frakce, přičemž každá má vlastní balíček karet.
No nevím, jak vy, ale mě to přijde, že v TLAMA Games si pro nás připravili další velmi zajímavě vypadající záležitost, na kterou se rozhodně těším. A když se podívám na předpokládané datum vydání, Strážců divočiny bychom se měli dočkat již za pár týdnů, přesněji řečeno během listopadu letošního roku.