Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Star Wars: Klonové války

Skrz invaze a blokády ve jménu Republiky

Úvod

Galaxii zachvátil chaos! Velká armáda Republiky odvážně vzdoruje hrozivé droidí armádě, které velí hrabě Dooku, zatímco planeta za planetou podléhají zlovolnému sithskému lordovi a jeho separatistické válečné mašinérii. Rozhodněte tento zničující konflikt ve hře Star Wars: Klonové války založené na herním systému Pandemic. V roli legendárních Jediů podpořte své spojence a ve čtyřech vzrušujících scénářích se postavte legiím bitevních droidů a jejich zákeřným vůdcům. Využijte své unikátní schopnosti a Sílu a spolupracujte při plnění misí, které jednou provždy ukončí Klonové války.

Ve hře Star Wars: Klonové války založené na herním systému Pandemic, se spojí slavní generálové Jediů, aby vedli týmy klonů proti oddílům separatistických droidů. Využijte schopnosti svých Jediů a klonů, abyste se probojovali záplavou droidů a spolupracovali při plnění misí, které mohou zvrátit průběh války.

Do předaleké galaxie nás tentokrát zavede Alexandar Ortloff, designér pracující pro Z-Man Games, které tuto licencovanou hru vydalo. Ortloff se již podílel na rozšířeních pro Star Wars: Imperial Assault či předělávce Milostného dopisu pro vícero hráčů z roku 2019. Konflikt napříč hyperprostorem zachytil Atha Kanaani, který se podílel již na několika dílech Pandemicu, trilogii Century, či Taj Mahalu z roku 2000. Star Wars: Klonové války je kooperativní hrou pro dva až pět hráčů. Klonové války lze hrát i sólově, v tom případě však hráč ovládá dva rytíře Jedi a simuluje tak hru dvou hráčů.

Pod víkem

V krabici najdeme formovaný insert pro 11 figurek hrdinů a zlosynů, dále pak 4 tabulky zlosynů, 36 figurek bitevních droidů, 3 figurky blokád, velkou dvanáctistěnnou bojovou kostku a s dalšími drobnými plastovými komponenty i hromadu karet. Ta je tvořena osobními kartami Jediů poskytujícími volnou akci, 4 unikátními balíčky po šesti kartách pro každého zlosyna, kartami misí, kartami invaze a kartami jednotek. Karty misí určují, kolik je potřeba způsobit na cílové planetě útoků a jakými kartami jednotek lze symboly útoku nahradit. Karty invaze zobrazují planety, na které jsou přidáváni nepřátelští droidi.

V řadách jednotek nalezneme čtyři druhy – útok, infiltraci, obranu a transport. Vzácně jsou mezi nimi i unikátní karty spojenců. Ty poskytují volnou akci. Řád Jedi tu reprezentuje velmistr řádu Yoda, mistr Mace Windu, mistr Obi-Wan Kenobi, mistryně Luminara Unduli, rytíř Anakin Skywalker, rytířka Aayla Secura a padawanka Ahsoka Tano. Temnou stranu Síly reprezentuje hrabě Dooku, Maul, Asajj Ventress a generál Grievous.

Pravidla

Na začátku hry si zvolíte počet misí, který musíte splnit proto, abyste se dostali do finále. Připravíte herní plán a osázíte ho droidy dle prvotních pokynů. Na jednu z planet také umístíte zlosyna vybraného pro tuto partii hry a k plánu položíte jeho balíček šesti karet. Jediové mají vždy ve svém tahu čtyři základní akce, během kterých mohou dělat toto: letem se přesunout na jinou planetu, dobrat posily, tj. z balíčku jednotek si dobrat jednu kartu, útočit na nepřátelské figurky, anebo útokem a kombinací karet zdolat misi. Poté aktivní hráč otočí kartu zlosynova balíčku, provede její efekt a závěrem díky otočení karet invaze zjistí, kam doputují droidí posily Separatistů.

Každý hráč může mít maximálně sedm karet jednotek. Je-li zraněn při útoku, musí dle počtu zranění odstranit počet jednotek. Odstranění droida, blokády i zlosyna se musí provést během jedné akce. Totéž platí pro splnění mise. Zkrátka hodíte kostkou a nehodili-li jste dostatek zásahů, připojíte karty svých odpovídajících jednotek. Ty tapnete, tedy otočíte o 90°, a tím pádem jsou až do vašeho dalšího tahu takto použité jednotky vyčerpané. Útok vede každý Jedi sám za sebe, při plnění mise mohou aktivnímu hráči kartami přispět i ostatní Jediové přítomní na cílové planetě. Ve hře jsou po většinu doby aktivní vždy dvě mise (každá na jiné planetě).

Droid má jeden život, blokáda dva, zlosyn obvykle dva či tři. Na každé planetě může být maximálně trojice droidů. Má-li být přidán čtvrtý, tak nastane okupace, tj. přidáte k planetě namísto čtvrtého droida blokádu a zvednete stupeň ohrožení o jedna. Ve hře jsou dvě stupnice – ohrožení a invaze. Od čísla na stupnici invaze se odvíjí počet otáčených karet invaze, tedy na kolik planet bude umístěno po jedné droidí posile. Stupnice ohrožení přibližuje pád Republiky do spárů Darth Sidiouse. Pokud žeton ohrožení vystoupá na sedmý stupeň, hráči prohráli. Pokud hráči splní všechny mise, dojde k otočení tabulky zlosyna. Je-li zlosyn po finálové výzvě poražen, Republika alespoň protentokrát vítězí.

Zhodnocení komponentů

Figurky jsou pevné, čepele obvykle nezohýbané, insert pro figurky funkční. Masivní kostka se dobře kutálí a i droidi a blokády vypadají, že něco vydrží. Figurky droidů jsou opravdu titěrné a bál jsem se, že běžnou manipulací jim ohnu či ulomím paži s blasterem, ale zatím se tak nestalo. Masivní jsou i ostatní žetony misí a žeton prvního hráče, karty a tabulky zlosynů jsou též z pevnějšího papíru. Zamrzí, že není součásti krabice nějaký alespoň papírový insert pro ostatní součásti (pro jiné než figurky). Pravidla jsou srozumitelná, ale všiml jsem si minimálně jedné chyby v překladu, respektive chybějícího textu. V balíčku Asajj Ventress jsou dvě karty Assasin a byť mají být identické, jedné z nich chybí první část první věty, což efekt činí nesrozumitelným. Hráč tak hledá symboly útoku pro pohyb Ventress a neví, že pro zjištění počtu těchto symbolů měl prve hodit kostkou. Grafické a celkové vizuální zpracování karet, figurek i herního plánu je opravdu vydařené a tematicky tak nesedí pouze bojová pozice Dookua na jeho tabulce i figurce – jedná se o pohyb, který ve svých bojových formách neužíval.

Zhodnocení hry

Hra funguje, ale nemohu říci, že bych z ní byl nadšen. Je to zkrátka trochu modifikovaný a dvakrát tak drahý Pandemic. Pojďme si tento komentář rozdělit na dvě části – funkčnost hry a tematické zpracování.

Hru rychle připravíte a pokud ji již umíte, tak i během pěti minut vysvětlíte novým spoluhráčům. Herně dává smysl propojení stupnice ohrožení se stupnicí invaze i dalšími efekty ovlivňujícími právě posun žetonu po stupnici ohrožení. Napětí tu vytváří zejména karta Planeta v obležení, jež je přítomna v balíčcích všech zlosynů. Její efekt, který na jednu novou planetu přidává tři droidy a zároveň recykluje již dříve odhalené karty invaze, vede ke zvyšujícímu se tlaku na ty stejné planety a to včetně těch cílových, na kterých je nutno splnit misi.

Tematicky tak sedí i pravidlo, kdy namísto přidání čtvrtého droida přidáte blokádu a zvednete stupeň ohrožení. Na rozdíl od původního Pandemicu se tak hrozba nepřelévá z lokace do lokace. Nepřátelé si tím vybudují základnu, odkud opět zvyšují tlak na rytíře Jedi a lákají je tak k sobě, čímž je zdržují od plnění misí. Od Pandemicu prošla zjednodušením i reakce na situaci, kdy dojdou karty v jakémkoliv balíčku – zkrátka jen zamícháte vyřazené karty a dobírací balíček obnovíte.

Mechanicky však děláte stále to samé a velmi rychle se vám začne zajídat i samotná údržba hry. Zaházíte si kostkou na útoky či mise, šoupnete figurkou, naberete si a protřídíte karty. Pak otočíte kartu zlosyna, vyřešíte ji a zaotáčíte si karty invaze pro přidání droidů. Neříkám, že hra neposkytuje dilemata a že tabulky jednotlivých zlosynů hru nezpestřují a neztěžují. Jen jsem si to v záplavě stále stejných úkonů neužil. Proto bych ji nedoporučil ani pro sólové hraní, kdy hrajete za dva rytíře Jedi a na celou údržbu jste sami. Promarněnou příležitostí jsou karty. Snad každá karta je unikátní svou malbou a názvem, vypadají krásně a máte pocit, že se toho hodně děje. Nicméně to je klam. Až na několik málo unikátních karet spojenců si velký balíček karet jednotek rozdělte na čtyři druhy. Transport, obranu, útok a infiltraci, což je efektově jinak barevný útok. Zkrátka máte čtyři barvy/ikony/efekty. To je vše. Celý balíček se až na spojence skládá z mechanicky tří/čtyř karet v několika desítkách kopií. Ve větším počtu hráčů si můžete užít zvýšenou míru interakce a komunikace. Zejména, pokud si domácími pravidly verbální komunikaci nějak ztížíte. Přeci jen ony všechny karty hráčů jsou veřejně známé a tak nedává smysl se vzájemně usměrňovat, kdo je kdy a jak použije.

Závěr

Málokdy vychází opravdu dobré licencované hry. Tak, že tematicky sedí, téma a specifika fandomu jsou propojena s mechanikami a hra přitom není příliš jednoduchá ani přeplácaná. Klonové války jsou fungující hrou, ale eurohráčům a obecně zkušenějším hráčům nemají co nabídnout. Jedná se o další variaci crisis managementu s ameritrashovými prvky.

Konkrétně u Star Wars pojetí her a kulturního vývoje seriálů je kamenem úrazu antropocentrismus a zjednodušení motivů na základní archetypální stále se opakující téma a atributy, jaké známe z příběhů z dílny Disney studia, Pixaru či Marvel universa – stále totéž v jiných kulisách. Příběhy jsou na rozdíl od I.–VI. filmové epizody ploché a protahované akčními scénami prokládanými hláškami obvykle svědčícími o černobílém vidění světa skrze oči jednajících postav.

Tím chci říci, že stále čekáme na Star Wars hru, kdy nebudete hrát za jednotlivé rytíře Jedi a Sithy či politiky a oportunistické lovce odměn, ale zosobníte samotnou vůli Síly či alespoň představitele planet zmítaných válkou. Kdy vám různým způsobem vyhrožuje Republika s vojsky klonů za zády a Separatisté se svými zabijáky. Kdy v případě ztělesnění Jediho nehrajete nutně podle konvencí Senátu a Republiky, kdy v případě Sitha neusilujete jen o chaos a destrukci. Kdy je vám nabídnut k prožití komplexní příběh.

Z období epizod I.–III. stále nevyšlo tolik her jako z epizod mapujících časy pozdější. Takže možná si Klonové války užijete. Zejména, pokud si kreativně vymyslíte doma další scénáře a přidáte další figurky a komponenty. Pro mě zatím zůstává nedostiženým Star Wars: Queen’s Gambit a stále čekám na hru, která mě ohromí věrným ztělesněním příběhu Hvězdných válek napříč epizodami.

.

Star Wars: Klonové války získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: