Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Hlavovar s cílem spojit zdánlivě nespojitelné

Prolog

Na začátku července jsem se vypravil jako skautský vedoucí na tábor. Při přípravě programu mě napadlo využít své deskoherní kontakty a rozšířit táborové aktivity při špatném počasí o některé novinky ze světa deskových her. Děti v oddíle totiž moderní deskové hry příliš nehrají, a tak mi mohly posloužit jako skvělý testovací kolektiv pro mé recenze. Dostal jsem k tomuto účelu k dispozici hry Hamouni, Život na dlani, Spoj 5, Mazaný lišák a Fiesta de los Muertos.

Krabice hry

Růžový příběh – sen každého žáka

Základní škola. Hodina českého jazyka. Učitelka vchází do třídy. Žáci vstávají. Napětí by se dalo krájet. Je před čtvrtletní písemkou. Děti zpytují svědomí. „Naučil jsem se dost?“ „Neměl jsem jít včera z venku domů dřív?“ Učitelka dokráčela ke katedře. „Sedněte si!“ řekne stroze. V ruce drží tajemný balíček. Třídou se nese vzrušený šepot: „Co to má?“ „TIŠE!“ pronese učitelka výhružně. Po chvíli pokračuje: „Kdo chybí?“ „Pavelka,“ pronese tiše Bětka. „Hmmm, chtěl se vyhnout čtvrtletní písemce,“ pobaveně řekne učitelka. „To se mu ale nepodaří.“ Třídou se opět nese vzrušený šepot. „Písemka snad nebude?“ „TIŠE!“ zvolá učitelka a pobaveně se usmívá. „Písemku si napíšeme zítra. Dneska…,“ učitelku přeruší hromový jásot. Učitelka se ani nesnaží zjednat pořádek a čeká, až bude zase ticho. Pak pokračuje: „Dnes si zahrajeme hru.“ Hrobové ticho ve třídě. Děti oněměly. „Zdá se mi to?“ myslí si většina z nich. Učitelka pobaveně přehlédne třídu a pokračuje: „Dneska si zahrajeme hru Spoj 5. Ukliďte si všechno z lavic kromě tužek. Vysvětlím vám pravidla. Poslouchejte: „…“

Azurové rychlé seznámení

Spoj 5 je rychlá párty hra se slovy. Vymyslel ji Carl Briére a výtvarnou stránku hry má na svědomí Silby Jellie (Cóatl). Hru původně vydalo vydavatelství Synapses Games a díky vydavatelství ADC Blackfire si hru můžeme užít i v našem rodném jazyce.

Hru si může společně zahrát dva až osm rychlých jazykolamců starších deseti let. Jedna partie jim zabere asi půl hodinky.

Společenská hra Spoj 5 využívá mechanismu hodu kostek pro zvolení slov, časomíra pak omezuje čas určený na přemýšlení a vkládá do hry maličký stresový prvek. Nakonec je zde také mechanismus hlasování, kdy hráči společně přijímají či odmítají sporné odpovědi jednoho z nich.

Obsah hry

Žluté velké rozbalení

Hra přišla na táboře na řadu jako poslední a popravdě ani nevím, kdy byla rozbalena. Přišel jsem už k hotovému. Po otevření krabice jsme nalezli tenoučká pravidla, deset pěkných kostek v pěti barvách, každá s vyraženým symbolem, deset kartonových šablon také v pěti barvách odpovídajících kostkám, přesýpací hodiny s pískem na tři minuty a jeden tlustý trhací blok pro hráče na zapisování jednotlivých kombinací slov.

Intermezzo:

Spoj 5 má podle mě moc pěkně vyrobené komponenty. Líbí se mi systém kostek pro zvolení jednotlivých slov. Samozřejmě by pro hru stačila zásoba barevných kartiček s jednotlivými slovy, ale ruku na srdce, kdo by tu zásobu kartonu třídil a míchal. Autor se využitím kostek elegantně problému hromady kartonu vyhnul. Kostky jsou moc pěkné, zaoblené a jednotlivé symboly jsou na nich vyražené. Přesýpací hodiny jsou plastové standardního povedení a co je důležité, písek se v nich bez problémů přesýpá. Při hře se pak jednotlivé kostky umisťují do kartonových oboustranných šablon ve stejné barvě. Pro každý symbol na kostce lze zvolit jedno ze dvou slov, kam kostku přiřadit.

Brožurka s pravidly je sice čtyřstránková, avšak samotná pravidla hry jsou rozepsaná pouze na jedné straně. Hra lze z pravidel krásně pochopit, neboť nechybí obrázky a příklady.

Jediné, co mi v této hře citelně chybí, jsou tužky. Myslím si, že hra, která počítá s psaním by měla tužky již obsahovat a nepočítat s tím, že si je hráči někde seženou.

Připravená hra

Fialová dovolená příprava

Připravit Spoj 5 na stůl nezabere skoro žádný čas, teda kromě hledání tužek po domě. Každý z hráčů si vezme jeden list z poznámkového bloku a tužku. Od každé barvy se vybere jedna kostka, se kterou se bude hrát a mezi kartonovými šablonami se vyhledají ty odpovídající kostkám. Nakonec se na stůl připraví přesýpací hodiny a můžeme začít hrát.

Bílá hra

Samotný průběh hry je velice jednoduchý. Nejprve se hodí pěticí kostek a jednotlivé kostky se položí do šablon. Hráči se domluví, kterou stranu šablony pro danou kostku použijí. Pak se otočí přesýpací hodiny a všichni začnou rychle přemýšlet a spojovat vždy slova ze dvojice kostek v jednu myšlenku. Pro pochopení využiji příklad z pravidel, kde žlutá kostka se slovem „voda“ a fialová kostka se slovem „masožravec“, přímo vybízí k napsání slovního spojení žralok. Hráči se snaží vyplnit do listu všech deset možných kombinací. Jakmile uplynou tři minuty a hodiny se dosypou, všichni odloží tužku a vzájemně si přečtou své odpovědi u jednotlivých kombinací. Za každou odpověď získá hráč jeden bod. Pokud však dokáže hráč vymyslet odpověď, kterou napíšou i jiní hráči, získají si shodně body dva. Říkáte si: „Fajn, něco napíšu a mám bod.“ Úplně tak jednoduché to ale není. Hráči totiž mohou vyvolat hlasování o vaší odpovědi a odpověď zamítnout. Nebo samozřejmě opět hlasováním odpověď schválit. Jakmile si hráči přečtou a odhlasují všechny své odpovědi, sečtou si body a zapíšou je do příslušné kolonky na svůj list. Pak začne nové kolo hry, kdy nový hod kostkami určí kombinace nových slov. Hra trvá celkem tři kola. Kdo v součtu získá nejvíce bodů, zvítězí.

Intermezzo II:

Jak jsem již psal, hra má velice jednoduchá pravidla. Nicméně vymýšlení kombinací pro jednotlivé dvojice slov mi dala vždy docela zabrat. Samozřejmě, některé byly snadné a nabízely i více možností. V těchto případech jsem si zase hodně lámal hlavu, kterou možnost zvolí ostatní hráči, abych získal více bodů. Některé dvojice slov však byly naprosto bláznivé a vymyslet, byť jen jedno řešení, byl tvrdý oříšek. Občas to dopadlo i tak, že jsem napsal nějaké slovo, jen aby řádek nezůstal prázdný, a doufal jsem, že ostatní přesvědčím o své pravdě.

A právě další část hry, to předčítání jednotlivých slov a jejich vyhodnocování je na Spoj 5 to nejlepší. U hlasování o uznávání či neuznávání slov jsme se náramně bavili. Občas to pak sklouzávalo k hlasování typu: „Ty jsi mi minule neuznal kosmonauta ani Paříž, tak proč bys měl dostat bod za švestkové knedlíky a mrtvolku!“ Nebo: „Hele, ona má moc bodů, tím pádem bych toto rozhodně neuznával!“ Prostě párty hra jak vyšitá a vlastní výsledek zas až tak důležitý není.

Spoj 5 splňuje přesně to, co jsem od ní očekával. Je to párty hra, tak mě pobavila. Je to hra se slovy, tak člověk musí přemýšlet a pátrat ve své slovní zásobě. Navíc je hra jednoduše pochopitelná pro nové hráče, rychle odehraná a lze ji vzít prakticky kamkoli.

Na závěr si dovolím připojit hodnocení svých mladých spoluhráčů

Dobrá hra na zasmání, ale jinak se u toho moc přemýšlet nemusí.“

Takové hry mě moc nebaví, připomínají mi školu, ale hlasování bylo docela fajn.“

Bavilo mě vymýšlení nejrůznějších bláznivých kombinací slov. Ostatní mi toho ale moc neuznali.“

Vtipná hra, při které se můžu s radostí pohádat s ostatními.“

Za vyzkoušení hry a následné připomínkování chci poděkovat Alex, Janě, Hynkovi, Jonymu, Rádi a Přemkovi.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: