Splendor Duel

Staneš se královským klenotníkem?

Úvod

„Jako mistr klenotnického cechu vytváříte majestátní ozdoby nejvyšší kvality pro panovníky a další mocné představitele renesance, abyste zvýšili svou prestiž a majetek. Máte však ambiciózního soupeře a je na čase ukázat své umění!“

Splendor Duel vytvořil Marc André, původní autor Splendoru, jehož můžete znát i díky hře Majesty: For the Realm či Barony. Na tvorbě se tu podílel ovšem i jiný matador, Bruno Cathala, jež je známý jako autor Five Tribes, ale ještě známějším spoluautorem her jako Kingdomino, Abyss, Raptor, Shadows over Camelot, Kanagawa či Jamaica. Také se podílel na duelové verzi 7 Divů světa. O ilustrace se postaral Davide Tosello.

Hra původně vyšla u Space Cowboys a české lokalizace se dočkala díky vydavatelství Blackfire.

Pod víkem

V krabičce se skrývá podařený insert se 4 kartami královských rádců, kartami klenotů třech úrovní, 3 svitky výsad, hrací deskou, informativní destičkou se třemi cestami k vítězství, váčkem a 25 žetony. 20 žetonů je pět druhů drahokamů po čtyřech kusech, zbytek tvoří 3 žetony zlata a 2 žetony perel. Perly fungují stejně jako drahokamy a odlišně se hraje pouze se zlatem představujícím žolíka schopného nahradit jinou surovinu. Zlato lze také získat pouze jednou jedinou akcí, na rozdíl od ostatních surovin.

Pravidla

Hráč ve svém tahu může provést jednu, dvě či žádnou volnou akci a poté si vybrat jednu ze tří povinných hlavních akcí.

První volnou akcí je odevzdání výsady a dobrání si jednoho žetonu drahokamu či perly z herního plánu. Druhou volnou akcí je doplnění žetonů na herní plán od středu ve směru spirály. Žetony jsou za tímto účelem postupně losovány z váčku, dokud není váček prázdný. Soupeř jako kompenzaci obdrží výsadu.

Jaké jsou ty hlavní akce? Buď si z herního plánu doberete tři sousedící žetony (vyjma zlata), nebo jeden žeton zlata a rezervujete si kartu z pyramidové nabídky, tj. položíte ji lícem dolů před sebe na stůl jako dosud nesplněnou, anebo koupíte kartu, tj. splníte ji tím, že vykážete potřebné bonusy na svých kartách a odevzdáte patřičné žetony při zaplacení.

Sousedící žetony jsou ty tři žetony vedle sebe v ortogonálním i diagonálním směru. Pokud je mezi žetony mezera či zlato, nelze si takovou trojici vzít. Pokud si vezmete tři žetony stejné barvy, nebo obě dvě perly, soupeř si kompenzačně dobere výsadu.

Ve hře narazíte na limit maximálně deseti žetonů, které na konci tahu můžete vlastnit (přebytečné nutno odhodit), a maximálně tři rezervované karty, které můžete vlastnit.

Pokud si pořídíte kartu, disponuje symbolem nějaké suroviny (drahokamu či perly), kterou máte k dispozici do konce hry. Je to stejný princip jako v 7 divech světa. Dále vám karta může udělit body prestiže, korunu, a schopnost. Schopností je pět a hráč musí schopnost aktivovat okamžitě po získání karty. Koruny a prestiž vás přibližují k vítězství.

Hru totiž vyhraje ten, kdo jako první splní jednu ze tří podmínek. Buď získá dvacet bodů prestiže na různě barevných kartách surovin, nebo deset královských korun, nebo deset bodů prestiže na kartách jedné suroviny, tj. kartách stejné barvy.

Když získáte třetí a šestou korunu, tak si vyberete z nabídky a získáte jednoho královského rádce, který vám dá body prestiže a nějakou schopnost.

Zhodnocení

Originální Splendor pochází z roku 2014. V letech 2014–2016 nasbíral spoustu ocenění a stal se bestsellerem. V roce 2014 byl dokonce nominován na prestižní ocenění Spiel des Jahres. Mě osobně několik let míjel, protože mě nelákalo téma a jeho uchopení, kdy je v pravidlech psáno, že klenotníci nestaví klenoty, ale kupují klenoty. Hra tak působila jako abstraktní hon na kvalitně zpracované žetony. Když jsem si hru zahrál, tak to bylo přesně tak. Prvoplánový sběr, žádnou strategii jsem v tom neviděl. Hra byla přímočará, ale bez jakéhokoliv zvratu a člověk dělal mechanicky ty samé věci stále dokola a jen čekal, až ho množství jeho tahů opakované mechaniky dovede do cíle.

Nu a Splendor Duel je to samé. Čekal jsem nějaký zvrat, vyšší složitost či komplexnost. Přeci jen ho vyvíjel Bruno Cathala, který pracoval i na předělání 7 Divů světa na duelovou verzi. Ovšem to se nestalo.

Sbírka klenotů na konci hry. Hráč vyhrál za dvacet bodů.

Komponenty jsou kvalitní, insert funkční a líbí se mi pravidlo, že pokud si máte dobrat svitek výhody a v otevřené nabídce již žádný svitek není, doberete si výsadu od soupeře.

Naopak mi nepřijde dobře řešena situace, když oba hráči mají po deseti žetonech a nemohou či nechtějí postavit žádnou kartu. Váček je prázdný a nelze tak doplnit další žetony na herní desku se zbývajícím dvěma žetony surovin a třemi žetony zlata. Hráč je pak nucen si vzít zlato, rezervovat si kartu a doufat, že hra donutí koupit zbytečnou kartu právě soupeře a ne jeho.

Vizuálně mi vadí, že kromě začátku hry se herní plán nezaplní nikdy znovu a tak spirála po okrajích postrádá smysl. Hra by mě bavila mnohem více, když by třeba od každé suroviny byl žeton navíc a tyto extra žetony by tvořily prvotní zásobu ve váčku. Kolísal by tak poměr tažených žetonů a dávalo by to hráči podnět k zamyšlení navíc v rozhodování, kdy z váčku nabídku vyložit.

Splendor Duel je hra jednoduchá, přímočará a určitě se hodí pro ty, kteří s deskovkami teprve začínají. Pro mě však postrádá více úrovní, kombinace či rafinovanost.

Z obchodnických duelovek a duelovek vůbec bych rozhodně doporučil Jaipur taktéž vydaný Blackfirem.

Splendor Duel získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: