Spící královny 2: Králové v nesnázích

Aneb, teď je řada na královnách, aby zachránily situaci.

Před spoustou let nemohla jedné březnové noci tehdy šestiletá Miranda Evarts usnout. Přemýšlela nad královnami, ale ne jen tak ledajakými – nad Hvězdicovou královnou, Palačinkovou královnou či Růžovou královnou. Všechny měly veliký problém, potřebovaly být probuzeny! A nápad na skvělou karetní hru byl na světě. Následujícího rána poprosila o pomoc svoji starší sestru Madeleine a samozřejmě se zapojili také jejich rodiče – Denise a Max. V roce 2005 pak světlo světa spatřila senzační rodinná hra Spící královny.

V rodině Evartsových však nezaháleli a díky jejich pilné práci vyšlo letos pokračování. Spící královny se již mají čile k světu. Za to králové se dostali do svízelných situací. Někdy jim jde doslova o život. Na pomoc jim ochotně přispěchaly královny, které na to ovšem nebudou samy. Díky roztomilým a velmi praktickým pomocníčkům se jim podaří krále zachránit raz dva. Musí si ovšem dávat pozor na záludná a na každém rohu číhající stvoření – čaroskřítky, vrbky ospalky nebo měnibaby – která jim mohou v okamžiku zpřetrhat plány…

Spící královny 2 s podtitulem „Králové v nesnázích“ (v anglickém originále Sleeping Queens 2: The Rescue) nám v letošním roce přinesl ADC Blackfire. Hra vychází pod hlavičkou vydavatelství Gamewright. Na svědomí ji má rodina Evartsových a ilustrace, stejně jako v prvních Spících královnách, obstaral Jimmy Pickering. Jedná se o kompetitivní, kostkově karetní hru s větším podílem náhody, ale roli zde hraje i matematika (nebojte, stačí na ni prsty na rukou) a strategie. Vítězem se stane hráč, který zachrání jako první příslušný počet králů. Doporučeno pro dva až pět hráčů od osmi let s časovou náročností dvacet minut.

A teď již pojďme k samotné hře

Součást balení:

  • 92 karet ve dvou velikostech (40 číselných, 20 speciálních, 12 královen, 10 králů, 10 pomocníčků) – kvalita více než dobrá. Máme odehraných moře hodin a na kartách to jde znát minimálně (sem tam na lícové straně ždibíček sedřené barvy + lehoulince se zvedají boční strany karet velice častým dobíráním.
  • 6 rytířů z oboustranného pevného kartonu a k nim 6 stojánků.
  • 1 kostka a se stranami 3, 3, 2, 2, 1 a symbol červeného draka.
  • 2 průvodci tahem v českém a druhý ve slovenském jazyce.
  • Česká a slovenská pravidla.

Krabička nám od jedničky o dost povyrostla, bohužel i prázdný prostor. Insert je uživatelsky velmi příjemný – vše má své místo a pohodlně se bere. Jedině rytíři na svých bujných ořích se nevejdou do vymezeného prostoru i se stojánky, resp. ne všichni. Naštěstí stojánky se nasazují krásně a rychle. Jediné malé mínus – mohli se inspirovat výroční edicí Spících královen, která je v krásné plechové krabičce. Plechovky prostě táhnou a také ji máme doma. Tedy anglickou verzi, protože jako správné milovnice této snad již kultovní hry, jsme ji museli mít hned doma…

IMG_20221122_133723.jpg
Číselné karty jsou inspirované králi. Přiznám se, že než jsem to takto poskládala, tak mi „dvojka“ řádně zamotala hlavu. Nemohla jsem přijít na to, co je na ní vyobrazeno. Rub karet mají všechny karty stejný krom králů. Ti mají zelený, herně to nevyužijete, ale když se náhodou zamíchají do balíčku, tak se dobře hledají. Pomocníčci mají fialový rub a menší velikost karet.
IMG_20221122_122129.jpg

Rytíři v jedničce bezostyšně kradli královny a nyní ve dvojce se jim rozhodli pomáhat. Asi se v nich hnulo svědomí. Každý rytíř dává hráči speciální schopnost a také lehce zvyšují variabilitu hry. Aby to bylo spravedlivé a vyvážené, tak nebývají celou hru stoicky jenom u jednoho hráče, ale v jejím průběhu mohou měnit majitele, což se u nás občas neobešlo bez mračících se pohledů, protože si dcera oblíbila fialového, a kdyby mohla, tak si ho i podepíše a nikomu nikdy nedá.

IMG_20221122_123231.jpg
Zleva:
čaroskřítek – další hod kostkou určí efekt,
měnibaba – můžete si vyměnit kartu s jiným hráčem,
vrbka ospalka – uspí vaše královny, pokud žádné nemáte, tak zafouká vítr a uspí sousedovic královny,
kniha kouzel – můžete si „vylovit“ z odhazovacího balíčku číselnou kartu.

A jdeme zachraňovat

Než se neohroženě vydáte pomoci králům, je potřeba si hru nachystat. Bohatě vám na to budou stačit dvě minutky času. Prostorově jsou krapet náročnější než jednička. Při dvou hráčích jsme se ještě dokázali namáčknout na půlku stolu. Při více hráčích jsme si zabrali stůl raději celý.

Uprostřed všeho je dobírací balíček a vedle něj „základ” pro odhazovací. Další kruh jsou pomocníčci lícem dolů a jako poslední králové lícem nahoru. Každý hráč dostane náhodně jednoho rytíře se stojánkem, který mu zajistí jedinečnou výhodu.

A nyní již může záchranná výprava započnout.

  • Hráč hodí kostkou a vezme si příslušný počet karet. Když hodí draka, může si probudit jednu svoji uspanou královnu a také se rytíři přesunou po směru hodinových ručiček. Poté hází tento hráč znova, dokud nehodí na kostce nějaké číslo. Rekord máme tři draky po sobě, i když tak trochu podezřívám dceru, že lehce švindlovala, aby se k ní dostal její zamilovaný fialový rytíř.
  • Karty se symbolem blesku v levém horním rohu – karty okamžitých akcí (čaroskřítci, měnibaby a vrbky ospalky) se musí zahrát přednostně.
  • Zbytek karet si hráč vyloží lícem před sebe do své „říše“ a může udělat tolik akcí, kolik chce a může:
    • Použít kartu kniha kouzel a vybrat si z odkládacího balíčku jakoukoli kartu s číselnou hodnotou.
    • Vytvořit ze svých číselných karet matematický příklad a vzít si jednoho pomocníčka, který je lícem dolů, do své říše.
    • Odložit dvě stejná čísla a probudit všechny své královny, které byly uspané vrbkou ospalkou.
    • Použít královnu a pomocníčka se stejným symbolem v levém horním rohu k záchraně jednoho krále z nezáviděníhodné situace. Zachráněné krále vám již nikdo nikdy nemůže sebrat. Tedy alespoň ne do konce celé hry.
  • Na konci svého tahu si hráč zkontroluje počet karet ve své říši a pomocníčci a zachránění králové se nepočítají. Pokud jich má více jak pět, musí nějaké odhodit, nebo se pokusit je ještě využít.
  • Vyhrává ten hráč, který zachrání patřičný počet králů:
    • 2 hráči = 4 krále
    • 3 – 4 hráči = 3 krále
    • 5 hráčů = 2 krále

Herní dojmy

Po první hře jsme všichni měli rozpačité pocity. Přišlo nám to až zbytečně překombinované a složité. Abych byla zcela upřímná, bylo to do jisté míry způsobené i tím, že mi pár drobností v pravidlech uteklo. Zdá se mi, že čím jednodušší pravidla, tím víc záludností v tom člověk čeká, anebo naopak je přeletí rychlostí blesku, odloží a jde hrát s tím, že vše chápe. A pak ejhle. Také sama pravidla mají pár malilinkatých vad na kráse – nejednoznačností. Na Zatrolených hrách již najdete revidované vydání pravidel. Každopádně vyzbrojeni lepším zvládnutím pravidel, jsme se pustili nebojácně do dalšího a dalšího zachraňování králů v nesnázích. Hra si postupně „sedla“ a vše do sebe hezky zapadlo. Samozřejmě se nejde ubránit srovnání, které se nenápadně, ale tvrdošíjně nabízí. Zjednodušeně lze říct, že stejně jako za ta léta dospěla Miranda, tak i Spící královny „povyrostly“.

Z velmi jednoduché dětské hry se stala hra po trochu větší děti, kde se může v rámci jednoho tahu kombinovat vícero akcí. Například dcera si dobrala měnibabu a vyměnila se mnou moji uspanou královnu za svoji číselnou kartu. Poté pomocí knihy kouzel prohledala odkládací balíček, aby našla „pětku“. Odložila dvě karty s hodnotou pět a probudila si tu královnu. Nakonec zkombinovala královnu a pomocníčka k zisku nejen krále, ale zejména vítězství. Přibyly další povolené matematické operace – násobení a dělení.

Paní učitelka by asi z těch prstů neměla radost, ale na druhou stranu se dceři (9let) podařil super úžasný příklad. A já neměla to srdce jí říct, že nemůže v rámci jednoho příkladu kombinovat různé druhy matematických operací. Protože ta radost v jejich očích nad vlastní šikovností byla krásná. Taky mám drobné tušení, že to pravidlo je tam kvůli „srovnání“ věku a tím pádem matematických dovedností různě starých dětí. Anebo naopak můžete hrát jen s plus a minus, pokud máte menší děti.

Pozici měnící rytíři vyžadují větší soustředění, aby hráč nezapomínal využívat jedinečnou schopnost, kterou právě díky rytíři má. Stejně tak je vhodné si víc hlídat soupeře. Jednak protože během hry můžete mít příležitost si nějakou tu kartu od soupeře vzít, popř. vyměnit. Ať už s cílem vlastního prospěchu, a/nebo trochu zkomplikovat plány soupeři. A také proto, abyste mu případnou ne zcela promyšlenou výměnnou nenahráli. Velký podíl nyní má i náhoda – kolik a jaké karty si doberete a zda se vám podaří si dobrat toho správného pomocníčka. A díky tomu, že můžete provést více akcí a máte na výběr víc matematických operací, tak při více hráčích někdy trvá než se na daného hráče opět dostane řada. Promýšlet tahy dopředu moc nejde, protože nevíte, jaké karty dostanete.

Dcera je dítě štěstěny a v hrách s větším podílem náhody mě vždy „převálcuje“. Zejména viz. obrázek nahoře vlevo, kdy si v jednom svém tahu dobrala přesně ty dvě královny, které potřebovala ke svým již dříve získaným pomocníčkům. Nahoře vpravo k mému totálnímu debaklu chybělo, aby si dobrala ty královny tři. Na kostce je tři, dcera si vzala čtyři karty, protože fialový rytíř přidává jednu kartu navíc, což z něj dělá za mě nejsilnějšího rytíře.

Měla jsem možnost vzít Spící královny 1 i 2 mezi sedmileté slečny, kdy jedna z nich měla zkušenost pouze s jedničkou, ostatní toho zatím všeobecně neměly moc nahráno.

  • Spící královny 1 je ihned uchvátily, bavily je, rychle pochopily.
  • Spící královny 2 chtěly trochu více času, bylo toho na ně najednou krapet hodně a taky se občas čekalo dlouho na tah. Ale postupně se do toho dostávaly a vizuálně se jim líbily.

Kdybych měla zvolit pouze jednu z těchto her, tak pro jejich univerzálnost bych vybrala jedničku. Pokud byste se mě zeptali, jestli chci i dvojku, když už mám jedničku, tak odpověď je jednoznačně – ano chci. Právě proto, že už mi dcera z „jedniček“ vyrostla. Občas se k nim vrátíme, protože se jí královny moc líbí, ale herně už to není úplně ono a chtělo to nějakou „hráčtější“ verzi. Nebo protože dvojky jsou více přemýšlecí, můžete kombinovat tahy i zavařit soupeřům (občas nevědomky) a musíte se víc soustředit na sebe, ale i na soupeře.

A když budete až moc chamtiví, tak dopadnete jako moje dcera, která tak vehementně střádala královny až neměla pořádně z čeho sestavit příklad, aby získala taky pomocníčka.

Závěrem

Spící královny 2: Králové v nesnázích je skvělá hra pro děti, které již odrostly jednoduchosti Spících královen a téma jim je stále blízké. Také pro unavené rodiče, které nebaví stále dokola jedna hra a obměnu uvítají. A taky se mi líbí, že hra jakoby roste s dětmi. Nejdřív je učí základním matematickým operacím + a –. Pak plynule navazuje dvojka, která je pomalu a nenásilně učí kombinovat tahy, víc se soustředit na hru, počítat s pravděpodobností, pamatovat si soupeřovy karty a obsahuje i o trochu víc matematiky – násobení a dělení do deseti není pro starší děti takový problém, spíš je někdy problém to v těch číslech jakoby „uvidět.“ Za nás bych doporučila ideálně pro dva až tři hráče, popřípadě čtyři – pokud hrají i dospělí anebo zkušenější děti, aby se jedno kolo neproměnilo v nudné čekání na tah.

Spící královny 2: Králové v nesnázích u nás doma sesadily z pomyslného trůnu jedničku a zachraňujeme ve velkém místy nešikovné krále. Jednička má však stále svoje místo v knihovně a občas vytáhneme i ji. A taky čeká na dvojčata až povyrostou z fáze „zničím vše, co potkám“, do fáze „tak jo, dám si na to pozor… Možná.“ A co my víme, možná se za pár let dočkáme pokračování, tentokrát pro puberťáky.

Hra Spící královny 2: Králové v nesnázích získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: