Spící bohové

Výpravy za dobrodružstvím na palubě parníku Mantikora

REXhry pro nás chystají českou lokalizaci příběhové kampaňové hry Ryana Laukata Spící bohové. Hra je určena pro 1-4 hráče od 14 let. Trvání jedné kampaně je kolem 20 hodin (pokud tedy dříve nezemřete), hru je ale možné průběžně ukládat, a jedna herní partie tak může trvat i třeba jen hodinu.   

Spící bohové jsou v angličtině k dispozici již od minulého roku, a tak si můžeme udělat alespoň určitou představu, co nás v kůži posádky parníku Mantikora čeká. V zemi, jejíž bohové spí, budeme cizinci toužícími po návratu domů. K tomu, abychom se mohli vrátit zpět do našeho světa, budeme ale potřebovat pomoc bohů. A bohy je možné probudit pouze pomocí artefaktů, které jsou roztroušeny po celém světě.

Každá dvoustrana herního atlasu nabízí spoustu míst k prozkoumání. Atlas, Mantikora, devět členů posádky… rozehraná hra zabere opravdu hodně místa.

Spící bohové jsou hrou v otevřeném světě, kde si příběh vytváříte postupně tak, jak hrou procházíte. K tomu slouží rozsáhlý herní atlas s mapami, které můžete zkoumat, kniha příběhů a karty událostí (či spíše pohrom), které vás na cestě budou potkávat. Během jedné kampaně neodhalíte zdaleka všechna tajemství Moře zatracenců a ke Spícím bohům se budete vracet – už jen proto, že hra nabízí 13 různých zakončení. 

Zahraniční recenzenti přirovnávají Spící bohy k 7. kontinentu či k ostatním příběhovým hrám Rynana Laukata, z nichž je u nás nejznámější Cestou necestou (česky vydaly rovněž REXhry). Podobně jako v Cestou necestou i zde kromě „pouhého“ putování po mapě, rozhodování a plnění testů či boje je přítomen silnější herní prvek, avšak na rozdíl od pocitově oddělené worker-placement (umísťování paňáců) části Cestou necestou by měl být resource-management (spravování zdrojů) Spících bohů více integrován do samotného průběhu a příběhu hry: o Mantikoru i její posádku je nutné se starat, jinak dobrodružná výprava brzy skončí nezdarem. 

Zadní strana krabice

Obsah krabice

Hra je, máte-li alespoň trochu rádi grafiku Ryana Laukata, nádherná. Namísto pískových barev Cestou necestou je laděna do modra. Na obálce je zdánlivě idylicky plující Mantikora, na niž však v hlubinách číhá nebezpečí v podobě obrovské mořské příšery. Krabice obsahuje i praktický insert v podobě krabiček, do nichž je možné složit i rozehranou hru taky, aby ji bylo možné rychle rozehrát tam, kde jste přestali. Komponentů je ve hře hodně a o velkém množství možností, které hra nabízí, svědčí zejména atlas s celou řadou navzájem propojených map a kniha příběhů a také množství karet: 90 karet dobrodružství, 32 karet nákupu, 180 karet úkolů, 54 karet událostí, 78 karet nepřátel a 60 karet schopností. Každá hra tak má potenciál být zcela jiná. 

Jak se Spící bohové hrají

Základní pravidla hry jsou jednoduchá, to nejdůležitější budete objevovat postupně tak, jak Mantikora popluje Mořem ztracenců a vy v roli její posádky budete odhalovat nová dobrodružství v Knize příběhů a na kartách. Pro svůj tah budete mít k dispozici kapitánku (ta není ovládána žádným z hráčů) a ty z dalších osmi členů posádky, které ovládáte (ve hře čtyř hráčů má tedy každý hráč pro svůj tah k dispozici kapitánku a “své” dva členy posádky). Klíčovými prvky hry jsou žetony rozkazů a žetony únavy. Žetony rozkazů slouží k aktivování zvláštních schopností členů posádky a karet dobrodružství, které vám umožňují zasáhnout do dění i v tahu některého z vašich spoluhráčů. Žetony únavy vás nutí zejména rovnoměrně využívat všechny členy posádky: kdykoli kterýkoli člen posádky podstoupí zkoušku, musíte na něj umístit žeton únavy. Jeden žeton únavy jej nijak neomezuje, dva žetony únavy s sebou již nesou postihy a především člen posádky se dvěma žetony únavy už nesmí podstupovat zkoušky, dokud se únavy nezbaví.

Mantikora nabízí spoustu možností, je ale nutné se o ni i starat.

Základní struktura tahu hráče zůstává ale vždy stejná. Každý tah je rozdělen na 3 hlavní části: lodní akci, událost a dvě akce hráče. Lodní akce je přípravou či posílením a Mantikora (v nepoškozeném stavu) nabízí celkem pět možností. Můstek umožňuje dobrat si jednu kartu schopnosti a tři nebo čtyři žetony rozkazů (podle počtu hráčů) a zároveň odstranit všechny žetony rozkazů umístěných na všech členech posádky. V kuchyni si doberete 1-2 karty schopností, 3 žetony rozkazů a můžete odhodit přesně jednu kartu schopnosti z ruky, abyste odstranili jeden žetony únavy z jednoho člena posádky. Na palubě rovněž získáte tři žetony rozkazů a můžete postupně odhalit až tři žetony hledání. Ty vám mohou poskytnut cenné zdroje či zásoby, ale při neopatrném hledání může dojít k poškození lodi. V kajutách získáte 1 kartu schopnosti a 4-5 žetonů rozkazů a zároveň můžete odstranit 2-3 žetony rozkazů z libovolného člena posádky nebo karet dobrodružství. Konečně na ošetřovně získáte 1 kartu schopností, 4-5 žetonů rozkazů a můžete obnovit 1 bod zdraví libovolnému členu posádky. 

Jeden z mnoha ostrůvků, které budete s Mantikorou moci prozkoumat.

Další fází tahu hráče je vyhodnocení karty události. Zde na vás může čekat zkouška, rozhodnutí nebo nějaký stálý efekt, který bude platit do té doby, než se vám kartu podaří odstranit ze hry. Ve hře je celkem padesát čtyři událostí rozdělených na běžné, nebezpečné a smrtící. Během přípravy hry náhodně vyberete po šesti od každé z nich. Balíček osmnácti událostí projdete během kampaně celkem třikrát (v pozměněné podobě). 

Rozložená hra 2 hráčů. Spící bohové budou vyžadovat velký herní stůl.

Po vyřešení události může hráč provést celkem dvě akce. Na výběr je ze čtyř akcí, přičemž je možno provést tutéž akci dvakrát: cestování, průzkum, tržiště a přístav. Akce cestování umožňuje přesun lodi do nových oblastí a pro každé cestování je třeba provést zkoušku zručnosti. Podle výsledku zkoušky se poté můžete pohnout o určitý počet polí (minimálně o 1, v této zkoušce uspějete vždy). Některá z cílových polí mohou skrývat nebezpečí, což obnáší novou zkoušku (v ní už je možné selhat). Akce průzkum umožňuje prozkoumat jednu z lokací (označených číslem v červeném kruhu) ve stejné oblasti jako je loď. Nejprve vyberete, kterou z lokací chcete prozkoumat a nalistujete příslušný odstavec v knize příběhů. Důsledky vaší volby vás přivedou ke zkoušce či boji. Po jejich vyřešení získáte odměnu nebo utrpíte postihy. Když se dočtete k instrukci „vraťte se na loď“, dobrodružství dané lokace končí a vy pokračujete v tahu. Akce tržiště vám umožní navštívit tržiště (lokaci se symbolem tržiště v modrém kruhu) a obchodovat zde. Odhalíte sedm vrchních karet nákupu a libovolný počet z nich si můžete koupit zaplacením ceny uvedené vedle jejich jména. Poslední akce přístav umožňuje zotavení či vylepšení na poli označeném symbolem přístavu v modrém kruhu. Přístav nabízí celkem čtyři možnosti, které je možné využít i všechny najednou. V hostinci si po zaplacení čtyř mincí může každý člen posádky obnovit dva body zdraví a odstranit jeden žeton únavy. U léčitele můžete po zaplacení jedné mince obnovit veškeré zdraví jednomu členovi posádky (takto můžete léčit všechny členy posádky za cenu jedné mince za každého člena posádky). V loděnici můžete zaplatit libovolný počet žetonů materiálu nebo mincí, a opravit jedno poškození za každý takto zaplacený žeton nebo minci. V přístavu můžete rovněž utratit body zkušenosti a zakoupit kartu úrovně pro jednoho nebo více členů posádky (cena v bodech zkušenosti je uvedena na příslušných kartách). 

Nepřátelé a jejich „mřížka zdraví“.

Zajímavě je řešen boj, kdy má každý nepřítel na své kartě tabulku 3×3 polí, kterou mu postupně ničíte (překrýváte žetony udělených zranění) a podle toho, na která pole se rozhodnete zacílit, bude protivník postupně ztrácet životy, zvláštní schopnosti nebo útočnou sílu. Ať již k boji došlo nebo ne, po provedení druhé akce tah hráče končí a na řadě je další hráč, jehož tah začíná lodní akcí. 

Přijmete pozvání Rexíků na dobrodružnou výpravu Mořem zatracenců? My se na Spící bohy těšíme a jsme zvědaví, kam naše Mantikora dokáže doplout.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: