Sobek pro dva hráče

Nelítostný souboj obchodníků v říši krokodýlího boha.

Stareogyptský bůh Sobek byl bohem Nilu, nilské záplavy a s ní spojenou hojností potravin. Stejně jako rozvodněná řeka však mohl dávat i brát a krokodýl byl kromě boha Sobka také znakem pro žravost a nenasytnost. Ostatně, napadení krokodýlem patřilo ve starověkém Egyptě vedle uštknutí hadem k těm častějším příčinám smrti… 

Sobek pro 2 hráče je velmi interaktivní a škodící hra o sbírání sad (set collection) pro dva hráče od deseti let s herní dobou okolo dvaceti minut. V češtině ji vydal v roce 2022 MindOK. Autory hry jsou Bruno Cathala a Sébastien Pauchon. První z nich je spoludesignérem her jako 7 divů světa: duel nebo Abyss, druhý má ve svém portfoliu například skvělou dvojkovku Jaipur nebo Yspahan. Bruno Cathala je rovněž autorem hry Sobek z roku 2010, což je set collection hra, na niž Sobek pro dva hráče navazuje. V dvojkové podobě Sobka budete v rolích egyptských obchodníků soupeřit o nejvýhodnější zboží a přízeň krokodýlího boha.  

Komponenty hry. V pozadí uražený kontrolor kvality, protože v Egyptě se přeci uctívaly kočky, jaký krokodýlí bůh?

Obsah krabice

Malá krabice s dětsky vypadající grafikou a obligátní pyramidou je naditá obsahem. Uvnitř najdete herní plán – tržiště a deset startovních a čtyřicet pět běžných dílků zboží. Zboží je šest druhů – slonovina, eben, mramor (já ho první dvě hry považovala za maso), obilí, ryby a dobytek. V krabici je dále deset dílků osob (s oranžovým rubem), dvě desky korupce, jeden sáček na debeny (mince) a třináct žetonů debenů různé hodnoty, dva přehledové listy, jeden dřevěný anch (ano, vím, že ve hře je ankh, ale česky se to prostě píše anch, snad s výjimkou Ankh-morporku, ale ten nemá s egyptským znakem pro život nic společného) a konečně třináct žetonů pirog. Moment, pirogy v Egyptě? Jestli jste nadskočili jako já, protože víte, že Egypťané používali rákosové čluny (které jsou ostatně na žetonech „pirog“ zcela správně nakresleny) a ne lodě dlabané z kmenů stromů, vězte, že je to chyba originálu – i tam jsou „pirogues“. Sešit pravidel má dvanáct stránek a je plný ilustrací – pravidla hry Sobek pro dva hráče jsou opravdu velmi jednoduchá a hru rozchodí i nehráči nebo trochu hravé rodiny. 

Sobek pro dva hráče očima egyptologa

Přiznávám, že se hrám s egyptskou tématikou spíš vyhýbám. Trochu se totiž bojím, co na mě z krabice vyskočí. Sobek je naštěstí – snad kromě těch nešťastných pirog – k člověku Egypta znalému milosrdný. Platí se tu debeny a byť to ve skutečnosti nebyly mince (ty do Egypta přišly až s nadvládou Řeků), debeny (mědí) se skutečně platilo či alespoň sloužily jako převodní jednotka výměnného obchodu. Veškeré vaše aktivity ve hře se řídí znakem života, a anch byl v Egyptě všudypřítomný. Postavičky spíše připomínají Egypt Asterixe a Obelixe, ale ono to k té hře tak nějak patří…     

Tržiště i přístaviště připravené pro začátek hry. Zatímco zboží se pokládá lícem vzhůru a nekupujete zajíce v pytli, žetony osob i pirog jsou lícem dolů, tedy skryté.

Příprava hry

Příprava hry Sobek pro dva hráče je jednoduchá. Nejdéle vám zabere rozkládání dílků zboží na tržiště. Začíná se od startovních dílků, z nichž si oba hráči vylosují po dvou a následně čtyři náhodné dílky umístí doprostřed herního plánu (tržiště). Zbylé startovní dílky se vrátí do krabice a tržiště se doplní z dobíracího sloupečku vytvořeného z dílků zboží a osob, přičemž zboží se na tržiště pokládá lícem nahoru a osoby lícem dolů. Dílky se doplňují v pořadí určeném symboly na plánu. Jeden symbol se šipkou určuje, odkud se budou doplňovat čtyři základní dílky. Dva symboly se šipkou označují místo, odkud se začnou pokládat běžné dílky zboží/osob. Po zaplnění tmavší části tržiště se další dílky pokládají od symbolu se třemi znaky s šipkou. Toto pořadí zaplňování políček se dodržuje i při případném doplňování nabídky tržiště. Po doplnění tržiště se do příslušných políček přístavu doplní pět náhodně vybraných žetonů pirog (lícem dolů), ostatní se opět odstraní ze hry. Nakonec se promíchají žetony debenů v pytlíku, každý hráč obdrží desku korupce a hráč, který naposledy nakupoval na tržišti, se stane začínajícím hráčem a dostane anch.    

A za takovéto situace je třeba doplnit tržiště uprostřed hry – hráč, který by si chtěl vzít dílek zboží, si žádný vzít nemůže, jelikož anch ukazuje zcela mimo hrací plochu (častěji prostě tam, kde už žádné dílky nezbyly).

Jak se to hraje

Cílem hry je, jak se na hru o obchodování sluší, zbohatnout. A zbohatnout více než soupeř a pokud možno si u toho příliš nepošpinit prsty korupcí, protože ta vám u Sobka zrovna na oblibě nepřidá. Bohatne se prodejem zboží – vykládáním sad po nejméně třech dílcích. Pravidla hry jsou skutečně jednoduchá. Nejprve si začínající hráč vezme jeden ze čtyř základních dílků uprostřed tržiště a na jeho místo postaví anch tak, aby šipky směřovaly do směrů naznačených na právě odebraném dílku. Pak už se hráči střídají na tahu, dokud není splněna podmínka konce hry. Hráč musí (pasovat nelze) ve svém tahu provést jednu ze tří akcí: vzít si dílek z tržiště, prodat (tedy vyložit) sadu dílků, nebo využít efekt osoby

  • Získání dílku z tržiště (snažíte se levně nakoupit a draze prodat) je omezeno tím, kam právě ukazují ramena anchu. Pokud si navíc vezmete dílek, který od anchu neoddělují dílky jiné, nic se neděje. Můžete si ale vzít i dílek, který se nachází dále – v tom případě si ale musíte vzít i všechny dílky zboží, které oddělují váš vybraný dílek od anchu, a umístit je na svou desku korupce. 

A tady už se projevuje asi největší dilema hry a zároveň její nejzábavnější část. Vzít si dílek, který právě potřebuji, ale nastavit soupeři anch pro něj ideálním způsobem? Nebo se naopak spokojit s průměrným dílkem, ale zavařit soupeři pro něj zcela nevhodným umístěním a natočením anchu? Mnohokrát jsem se ve hře zastavila těsně před výběrem skvělého dílku s tím, že: „Tohle ti ale přece nechat nemůžu!“ – dílek, na který by poté ukazoval anch, by soupeři doplnil velmi dobře placenou sadu. 

  • Některé dílky zboží mají v pravém horním rohu symbol debenu – ty můžete okamžitě poté, co je získáte, prodat. Dílek odhodíte a vezmete si za něj žeton debenu. Debeny se ze sáčku losují náhodně, a za takto prodaný dílek můžete získat až devět debenů – vítězných bodů. Pokud si z tržiště vezmete žeton osoby, můžete na políčko, které takto uvolníte, postavit anch natočený libovolným směrem. Efekty osob jsou různé a často závislé na herní situaci, mohou pomáhat vám nebo škodit soupeři. Pokud si chcete vzít dílek z tržiště, ale na linii určené anchem se žádný dílek nenachází, položíte anch stranou a doplníte tržiště stejným způsobem, jako se zaplňovalo na začátku (přeskakujete zaplněná políčka). To lze provádět, dokud se v dobíracím sloupečku nacházejí dílky (odhozené dílky se vyřazují ze hry, netvoří nový dobírací balíček). Druhá možná akce, prodej sady spočívá prostě ve vyložení nejméně tří dílků téhož zboží (jeden nebo více lze nahradit „žolíkem“ v podobě sošky boha Sobka. Do sady lze vyložit i dílek osoby, která má na sobě symbol stejného zboží, k němuž patří sada, v tom případě se ale neprovede efekt osoby – osobu jste využili jako zboží). Později budete takto vyloženou sadu moci rozšiřovat. Jakmile prodáte sadu, vyberete si jednu z pirog v přístavišti: všechny si můžete prohlédnout a vyberete si jeden z nich.

 Mimochodem, pirogy mohou s hrou pořádně zamávat. Umožňují vám například okamžitě zahrát dodatečný tah, vzít si do ruky všechny své žetony korupce, nebo donutit soupeře, aby si ve svém příštím tahu vzal jeden konkrétní dílek v linii určené anchem (takže nejenže soupeře donutíte vzít si pro něj bezcenný dílek a ztratit tak celý tah, ale ještě vám může nastavit anch přesně tak, jak potřebujete). Navzdory roztomilé grafice je Sobek opravdu krutě škodící hra.

Tak tohle se šedému hráči povedlo. Zahrál osobu architekta, která mu umožnila vybrat si ze tří náhodně tažených zbylých žetonů pirog tři, jeden si vybrat a ihned jej zahrát. Žetonem nutí oranžového hráče, aby si v následujícím tahu vzal postavu pod žetonem a s ní hned tři dílky korupce. Anch sice bude oranžový hráč moci postavit libovolně, ale vždy bude možné získat užitečný dílek… Mimochodem, postavou po žetonkem byl zcela neužitečný písař…
  • Třetí a poslední z možných akcí je zahrání efektu osoby (z ruky). I tady má hned několik osob efekty značně škodící, například zloděj vám umožní ukrást soupeři jeden náhodný dílek z ruky (vidíte ale ruby, takže poznáte dílky osob), písař donutí soupeře, pokud má v ruce více než šest dílků, odkládat dílky na svou desku korupce tak, aby mu jich v ruce zbylo právě šest (tady alespoň volí, kterých dílků se zbaví), popř. architekt vám dovolí vylosovat tři dílky z ve hře nevyužitých dílků pirog, jeden si vybrat a ihned ho zahrát… Jedinou možností, jak ve hře Sobek pasovat, je zahrát dílek osoby, jejíž akci právě nelze využít. V tomto případě je bez efektu odhozen a na tahu je váš soupeř. 
Blíží se konec hry. Dochází zboží, hráči ale ještě mohou mít nějaké sady na ruce. Zatím je navíc možné dobrat postavu v horní části tržiště. Hráč, který si postavu dobere, může rozhodnout, jak rychle hra skončí. Pokud „namíří“ anch přímo dolů, nebude již možné dobírat dílky z tržiště.

Konec hry

Konec hra nastává v okamžiku, kdy jeden z hráčů nemůže provést ani jednu ze tří akcí. V tom okamžiku může soupeř, má-li v ruce dokončenou sadu zboží, odstranit ze hry dílky, které ji tvoří. Zbylé dílky z ruky umístí oba hráči na svou desku korupce. Následně si hráči porovnají dosaženou úroveň korupce: každý dílek na desce korupce zvyšuje vaši úroveň korupce o jeden stupeň a máte-li na své desce korupce příslušný žeton či žetony pirog, zvýšíte svou korupci o jednu až tři další úrovně. Hráč s nižší úrovní korupce získá jeden deben, plus jeden deben za každé tři úrovně, o něž je jeho korupce nižší než úroveň soupeře (i tyto debeny losuje z pytlíku a za jediný vylosovaný žeton tak může získat tři až devět vítězných bodů). Následně oba hráči vyhodnotí své dosažené bohatství. K tomu slouží stupnice na zadní straně přehledové karty dílků osob, kde je i symbolicky uvedeno, jak bohatství počítat. U každé sady zboží vynásobíte počet dílků, které obsahuje, počtem skarabů, které se v ní nacházejí (skarabi jsou vyobrazeni ve spodní části dílků, další vám může přinést žeton pirogy přiřazený k sadě). Následně sečtete hodnoty všech žetonů debenů, případně žetonů pirog s hodnotou, a vše sečtete dohromady. Bohatší kupec ovládl tržiště na břehu Nilu a stává se vítězem. 

Naše dojmy

Jak už jsem v recenzi zmínila několikrát, Sobek je hra založená na škození soupeři. Na Board Game Geeku sice najdete doporučení, jak hru udělat méně krutou vyřazením některých škodících pirog a osob, ale byť sama nejsem úplně škodícím hráčem a fanouškem škození, tady mi bylo po pár hrách jasné, že škození a někdy pouhá jeho možnost dodává hře strategickou hloubku. Teoreticky by bylo ideální s vyložením sady počkat, až se mi podaří získat ještě čtvrtý nebo dokonce pátý dílek s více skaraby (nové dílky se standardně dají k sadě přikládat zase jen jako sada tří, s výjimkou využití dílku postavy kurtizána), ale pokud sadu vyložím hned, podaří se mi vybrat si – a soupeři vyfouknout – silnější pirogu. Počet dílků, které mohu mít na ruce, je neomezený – ale opravdu chci hrát s dvanácti dílky na ruce, když soupeř může kdykoli zahrát písaře? Jinými slovy, Sobek bez škození je poloviční zážitek a pokud vám – někdy vážně zničující – škození vadí, této hře se vyhněte. Nicméně, pokud si jen nejste jisti, určitě jí dejte šanci: hra vám zabere kolem dvaceti minut a tak budete mít vždy čas na odvetu! Hra má i poměrně silný vliv náhody. Můžete skvěle taktizovat, ale pokud si vylosujete vždy jen debeny hodnoty tři a soupeř rovnou devět, bude se vám s tím pracovat těžko. Stejně tak se mi v jedné hře stalo, že jsem získala dva písaře – kteří mi ale byli k ničemu, protože soupeř se před efektem písařů bránil a nikdy neměl víc než šest dílků v ruce. Jeho první dvě osoby? Zloděj a architekt… Díky tomu, jak rychle je hra odehraná, se i s náhodou dá žít. Dost často ji dokážete taktickým hraním vyrovnat, a opět. Vždy je čas na odvetu. Sobek je tak nakonec jedna z mála her, kde mě škození vyloženě baví – ono je totiž jasné, že si budeme škodit oba navzájem. Snad jen pozor u dětí, byť k hraní s nimi svádí roztomilá grafika: je dobré se předem ujistit, že zlomyslnůstky Sobka unesou.  

V poměrně malé krabici se také skrývá značná znovuhratelnost: ne všechny komponenty se objeví v každé hře, tržiště bude pokaždé sestaveno jinak, a hlavně anch po něm bude putovat zcela jinými cestami.

V naší fotopartii zvítězil o jediný bod (!) šedý hráč. Mimochodem to, že u nás Sobek dost často končí velmi těsně (a ne, ani tohle jsme nenafixlovali pro účel recenze), značí, že se tu s náhodou dá pracovat a hra funguje dobře.

SOBEK pro dva hráče získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: