Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Složte svému hrdinovi epickou (B)baladu

Víkendový event Albi Game Days byl opravdu našlapaný jedním velkým oznámením za druhým. Ještě dnes vstřebávám nášup rozšíření pro Tainted Grail nebo oznámení, že se plně v češtině dočkáme vydání vesmírného dobrodružství s opulentní ISS Vanguard. Co mě však velmi příjemně zahřálo u srdce, bylo oznámení i her, které pochází z české dílny, konkrétně od Time Slug Studio, které si pro nás připravilo hned dvojici titulů: flip & write hru Balada a dobrodružnou sandboxovou hru na motivy stejnojmenného filmu Jan Žižka.

Dnes se pojďme trochu blíže podívat na Baladu, za níž stojí trojice autorů – Jindřich Pavlásek, Jakub Muřín a Petr Vojtěch, který nám prozradil pár drobností ze zákulisí vývoje. Pro doplnění základních údajů zmíním, že Balada je určená pro 1-6 hráčů s doporučeným věkem 8 let a jedna partie zabere okolo 15 minut.

Startovní premisa hry může působit snad až poeticky, kdy si budete připadat jako bard a trubadúr Marigold, který zaznamenává odvážné činy svého přítele Geralta z Rivie. V každém kole se otočí tři karty – jedna karta prostředí a dvě karty událostí. Nutno zmínit, že události mají dva samostatné balíčky, jejichž pojmenování je “A” a “B”. Stačí si vybrat jednu událost a zaznamenat ji přiloženou tužkou na svůj list mapy do pole příslušného prostředí. Čím bude epičtější cesta vašeho hrdiny, tím většího věhlasu dosáhne. Přeloženo do řeči hry – získá více bodů. Je však zapotřebí dávat pozor na to, aby váš hrdina v boji nepadl, protože posléze by nezískal tolik bodů.

Vývoj Balady započal před dvěma lety, kdy se trojice autorů sešla na víkend v jedné nejmenované letovické tiskárně a během něj vymysleli první prototyp, který ale potřeboval ještě hodně péče.

Petr Vojtěch zavzpomínal, jak vypadal první prototyp hry a jak se změnil do současné podoby: “Základ hry byl hotový poměrně rychle, ale trochu se změnil žánr. První verze byl vlastně survival. Hráč sice sbíral body, ale snažil se hlavně dojít do cíle a přežít. Zároveň se otáčela jen jedna karta události, kterou kreslili všichni. Během testování se však ukázalo, že hra se celkem snadno ohraje a nenabízí tak široké možnosti. Odklonili jsme se tedy od smrti a začali řešit primárně body. Největší změnou bylo přidání balíčku “B”, takže se každé kolo otočí dvě karty a hráči si z nich jednu vyberou. Díky tomu se snižuje šance, že by dva hráči volili stejné události, ale hlavně vznikají různé možnosti kombinací a strategií. Smrt ve hře sice neznamená konečnou, ale hráč kvůli ní přijde o hodně bodů a musí pak přemýšlet, zda je dožene jinde. Tenhle posun k otevřenější hře s širšími možnostmi bodování hře jednoznačně prospěl a tehdy jsme si řekli, že je to natolik dobré, abychom to zkusili vydat, což se také povedlo. Trochu nás samozřejmě zbrzdila pandemie, ale hru jsme docela pohodlně začali testovat na dálku přes videohovory.

Pod víkem Balady bude k nalezení mimo jiné 100 listů mapy a tužky. Původně to však mělo být jinak: “První verze Balady vznikla s kartonovými deskami mapy, na které se psalo fixou. To jsme ale postupně opustili, protože u trhacích listů není limitován počet hráčů, fixy vysychají a hlavně desky jsou po opakovaném hraní špinavější a špinavější. Když jsme hru dělali, tak jsme zvolili fantasy téma, protože to v žánru roll & write, resp. flip & write, téměř neexistovalo. To už dnes samozřejmě neplatí. Nedlouho po našem víkendu se třeba objevila hra Cartographers, ale ta je na druhou stranu herně dost jiná” dodává autor.

Určitě je zajímavé se dozvědět, co stojí za vývojem hry, které se dočkáme již během několika týdnů na pultech obchodů. Pokud máte rádi flip & write hry, určitě si Baladu poznačte do svých wishlistů. To, jak se bude titul hrát ve skutečnosti, vám určitě přineseme v naší recenzi, jakmile to bude možné.

Tags:

One Reply to “Složte svému hrdinovi epickou (B)baladu”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: