Dokážete se vcítit do cizí mysli?

Vážení televizní diváci, vítám vás u dnešního pokračování oblíbené soutěže SIMILO!“

Potlesk v sále.

Dnes k nám přijela rodina Bystrá z malé vesničky Myslivna. Vítejte, Bystří! Poprosím Vás o krátké představení.“

Dobrý den, já se jmenuji Iveta, je mi 42 let a jsem na mateřské dovolené.“

Ahoj, jmenuji se Standa, je mi 51 let a jsem zaměstnaný ve výzkumu.“

Dobrý den, jmenuji se Markéta, je mi 23 let a studuji práva na vysoké škole.“

Já jsem Ivoš, mám 14 a chodím do školy.“

A co tě baví, Ivoši?“ „Baví mě hádanky, kvízy a hraju závodně šachy.“

A co ty? Ty se trošku stydíš, viď? „Ano.“ „A jak ti říkají?“ „Lucinka.“ „A kolik je ti let?“ „Pět.“ „Tak to ještě nechodíš do školy, viď?“ „Ne.“

No, tak soutěžící jsme si představili, ale já na ně ještě prozradím, že zde v publiku mají svého maskota. Kdo to je, paní Iveto?“ „V hledišti ještě sedí náš šestiměsíční Otakárek s babičkou.“

To je krásné. Ale nyní už ke hře. Kdo z vás bude Napovídač?“ „Tady Ivoš.“

Tak se Ivoši připrav, vyber si kartu, pak ji zamíchej k těmto jedenácti a můžeš začít odkrývat svých pět nápověd. Hra začíná.“

LEV, TYGR, NOSOROŽEC, PÁSOVEC,

PAPOUŠEK, KOBRA, ŽIRAFA, SLON,

KLOKAN, OPICE, SUP, MROŽ.

POPELKA – souvisí.“

Počkej Ivoši, jak můžeš napovídat Popelku, to je přece z jiné sady!“

Trošku jsme hru upravili, jednu sadu používáme k zadání a druhou k nápovědám. Vy jste nečetl pravidla, Stando? Takže, co vyřadíte?

Rodina se radí.

Myslím, že můžeme zrušit Mrože.“

Dobře. Hrajeme dál. Ivoši, druhá nápověda?“

KAPITÁN HOOK – nesouvisí.“

Rušíme PAPOUŠKA.“

Výborně, stále jste ve hře. Jaká bude další nápověda, Ivoši?“

PRINC – souvisí.“

Hoho, tak to máme doma, rušíme vše kromě Lva – krále zvířat.“ „Tatínku, ne, to je špatně, správná karta je PÁSOVEC!“ „Ale prosím tě, Lucinko, co má společného POPELKA a PRINC s PÁSOVCEM?“

Tak jak to bude, Bystří?“

Vybíráme LVA a basta!“

Dlouhá pomlka moderátorky a vzápětí reklama.

.

Jsme zpět v soutěži a já vám, Bystří, musím sdělit špatnou zprávu. LEV je špatná odpověď, vypadáte ze hry. Lucinka měla pravdu, správná karta byla PÁSOVEC!“

Ivošu, já tě přetrhnu, co má společného POPELKA a PRINC s PÁSOVCEM!?!“

Tatínku, nechej mě, POPELKA je stejně špinavá a společně PRINCEM jsou krásní a mají útlý pas!“

Tak to je ode mě ze studia vše, těším se na vás zase u příští partie SIMILA.“

(V textu je zašifrován název hry, dokážete jej nalézt? Řešení je napsáno na konci recenze.)

Barevné krabičky

Seznamte se

Karetní dedukční hra Similo není v našich luzích a hájích žádný nováček. První tři krabičky – Pohádky, Báje a Historie, vydalo Albi již v roce 2019. Nyní však do rodiny Simila přibyly další dvě krabičky – Safari a Zvířata. Všechny varianty pocházejí původně od vydavatelství Horrible Guild. Hru vymyslelo autorské trio Hjalmar Hach, Pierluca Zizzi a Martino Chiacchiera, a opravdu krásné ilustrace karet pochází z pera Xaviera Naïade Durina. Similo je hra pro alespoň dva hráče, hrát ji sice může teoreticky neomezený počet lidí, ideálně ale dva až pět hráčů. Tedy vlastně taková rodinka. Na krabičce se píše věk hráčů alespoň sedm let, ale hru Similo Pohádky jsme doma hráli bez problémů i s pětiletou dcerou. Pravdou je, že některé z postaviček neznala a musela se při hře naučit, která postava patří do jaké pohádky. Nové Similo Safari a Zvířátka jsou pro děti ještě vhodnější. Jedna hra zabere maximálně deset minut a můžu vám garantovat, že u jedné partie rozhodně nezůstane. Mé děti chtějí hru opakovat znovu a znovu.

Obsah krabičky

Ingredience v krabičce

Jednotlivé krabičky Simila jsou od sebe barevně odlišené. Pohádky jsou fialové, Historie oranžová, Báje modré, Safari žluté a Zvířata červená. Pokud si tedy variant hry pořídíte více, budete mít doma pěknou paletu krabiček. V každé krabičce naleznete papírový vysouvací boxík s třiceti kartami. Materiál karet je obyčejný, ničím se neliší od standartních karetních her. Nedalo mi to, abych při psaní těchto řádků neprohlédl i rok a půl staré, ohrané karty Pohádek a můžu tak říct, že karty mají velmi dobrou kvalitu tisku a povrchovou úpravu, neboť i po takové době a bezpočtu odehraných partií jsou jako nové, neošoupané, se sytými barvami ilustrací. Na kartách jsou napsány také informace o vyobrazené postavě či zvířeti, což na jednu stranu pomáhá při hře a na stranu druhou jsou zde zajímavé informace. Mé dvě dcery Báje příliš nehrají, neboť nemají zažité potřebné souvislosti, ale karty mají nastudované do posledního písmenka, neboť je velice zaujali řečtí bohové a mýtické bytosti. Dokonce si díky tomu začaly číst i Ilias a Odysseu.

Příklady karet Similo Zvířata

Při prohlížení obrázků a porovnávání jednotlivých sad mě velice nadchla práce Xaviera Naïade Durina, který ve všech sadách drží naprosto stejnou techniku kresby a výrazy postaviček. Hra totiž umožňuje kombinovat dva různé balíčky karet a podobné ilustrace umocňují zážitek ze hry.

Příklady karet Similo Safari

Málo pravidel, hodně zábavy

Karetní hra Similo je kooperativní hra, což znamená, že všichni hráči hrají společně proti hře a společně vyhrají či prohrají. Patří mezi dedukční hry, kdy hráči dávají či dostávají nápovědy a snaží se uhodnout smysl nápovědy. Naší nejznámější dedukční hrou jsou dozajista Krycí jména.

V Similu se jeden z hráčů stane Napovídačem, zamíchá karty a na horní z nich se tajně podívá. To je karta, kterou mají ostatní hráči – Hádači, pomocí jeho nápověd uhodnout. Poté si Napovídač lízne dalších jedenáct karet a zamíchá je s vybranou kartou. Všech dvanáct pak vyloží obrázky vzhůru do třech řad po čtyřech kartách. Z tohoto zadání Hádači vybírají tu správnou kartu. Ostatní karty se položí bokem. Napovídač si z nich vezme pět karet do ruky a z nich vybírá nápovědu pro ostatní Hádače. Na výběr má ze dvou možností. Buď vybranou kartu položí na stůl se stejnou orientací jako ostatní karty – to znamená, že vyložený obrázek něčím souvisí s hledanou kartou. Pokud kartu vyloží pootočenou o devadesát stupňů, tak to pro Hádače značí, že tato ilustrace nesouvisí s hledanou kartou. Hádači pak diskutují o nápovědě a musí alespoň jednu kartu odstranit ze hry. Můžou však zahodit i více vyložených karet. Pokud zůstává hledaná karta stále ve hře, Napovídač si dobere další kartu z balíčku do ruky a vybere Hádačům další nápovědu. Celkem jich bude ve hře pět. Pokud však Hádači vyřadili hledanou kartu z nabídky, hra končí nezdarem. Po páté nápovědě Hádači musí na stole ponechat pouze hledanou kartu, čímž všichni společně vyhrají. Pokud se jim to nepodaří, hra končí porážkou.

Připravená hra Similo Pohádky v kombinaci se Zvířaty

Pokud si chcete ztížit obtížnost hry, zkuste zkombinovat dvě varianty Simila. Z jedné sady, třeba ze Zvířat, vyberte hledanou kartu a dalších jedenáct karet nabídky, ale k nápovědám použijte sadu jinou, třeba Pohádky. To je pak teprve sranda. Hru to povýší na úplně novou úroveň.

Intermezzo

Je až neuvěřitelné, jak pracuje fantazie u této hry. A zejména u dětí. Co her jsme prohráli, neboť jsme prostě nepochopili Napovídače, jež nám třeba dal skvělé vodítko, ale my jsme se nedokázali vžít do jeho myšlenek. Děti si často všimnou nějakého detailu na kartě, výrazu postavy, či barvy a tu vám předhodí. A jako dospělý pak máte docela problém, neboť nedokážete zjistit, co dítko zrovna zaujalo. To neberte jako kritiku hry, naopak, je to věc, která se mi na hře neuvěřitelně líbí. Pokud hrajete pouze s jednou sadou karet, nápovědy se brzy naučíte a hra sklouzne k jednoduchosti. Začnete automaticky zařazovat již otřepané nápovědy muž/žena, postavy ve stejné pohádce, hodný/zlý, masožravec, býložravec, voda/sucho, peří/srst a tak dále. Nic proti tomu, když byly holky malé, užili jsme si i tak spoustu legrace a děti měly radost, že správně napověděly, či uhodly a vyhrály. Teď jsou však již starší a začali jsme kombinovat jednotlivé varianty. A to je teprve ten správný zážitek! Jak chcete napovědět, že hledaná karta je slepice, když máte v ruce Petra Pana, Plecháče, Mořskou čarodějnici, Tři prasátka a Prince? Nebo vám Napovídač vyloží osla, který má souviset s kapitánem Hookem, Zlým vlkem, Aladinem či Alenkou. Ale ani kombinace dvou nových sad – Zvířata a Safari není snadná. Máte v ruce klokana, nosorožce, gorilu, či mrože, ale napovídat máte na kobru. Samozřejmě namítnete – dám nesouvisí. Ale co když takové karty chodí celou hru?

Holkám se nejvíce líbí kombinovat pohádky se Zvířaty či se Safari. Přemluvil jsem však ke hře i naší ostřílenou herní skupinu. Zvolili jsme si Báje se Safari a Báje se zvířaty a ze tří her se nám podařilo jen jednou zvítězit, ale i tak jsme moc bavili.

Kombinace sad je prostě skvělá a já ji můžu jen doporučit.

Rozehraná hra Similo Safari v kombinaci se Zvířaty

Líbí či nelíbí?

Similo je malinká karetní dedukční kooperativní hra, kterou sice odehrajete za pět minutek, nicméně děti, a vlastně i dospělí, ji budou chtít hrát znovu a znovu. Takže nakonec zjistíte, že jste při hraní strávili tolik času jako u jiné veliké deskové hry. Hra má působivou grafiku, která se ještě zvýrazní při kombinování jednotlivých sad hry. A že nezůstanete jen u jedné sady, na to můžete vzít jed. První tři sady karet – Pohádky, Báje a Historie pro hru s dětmi příliš kombinovat nešly. Ale jakmile si pořídíte Zvířátka a Safari, děti nebudou chtít přestat a vy budete společně s nimi vybírat další a další karty, napovídat, hádat a především se budete skvěle bavit a smát se jako, jako, no jako malé děti.

A ačkoli Similo není jen pro ty nejmenší hráče, neboť Báje a Historii podle mě ocení starší hráči, tak sady Similo Pohádky, Safari a Zvířata získávají OCENĚNÍ ŘÍŠE HER: PRO NEJMENŠÍ HRÁČE.

Otázky a odpovědi

Na závěr přikládám rozhovor o hře se svými dcerami.

Co je Similo za hru?

Verunka (8): Je to zábavná karetní hra. Jeden napovídá pěti kartami a ostatní hádají, jaké to je zvířátko nebo postava.

Káťa (6): Karetní hra, ve které se vyloží 12 karet a z pěti jeden vymýšlí, jak by poradil, aby to ostatní pochopili.

Kterou sadu karet máš nejraději?

Verunka (8): Safari, protože jsou tam krásná zvířátka, třeba pštrosice.

Káťa (6): Zvířátka, protože se mi moc líbí obrázky, hlavně žabka a pejsek.

Hraješ raději s jedním balíčkem, nebo je ráda kombinuješ?

Verunka (8): Lepší je je kombinovat. Nejvíc se mi líbí hrát Zvířata a napovídat Safari.

Káťa (6): Ráda kombinuju, hlavně Safari a Zvířata.

Jak často vyhráváš?

Verunka (8): Vyhráváme velice často, ale někdy se to prostě nepovede.

Káťa (6): Hodně.

Jak se ti líbí karty? Máš nějakou oblíbenou?

Verunka (8): Jsou moc krásné, nejhezčí je kolibřík.

Káťa (6): Dobrý, nejhezčí je žabička.

Jaký volíš postup při napovídání?

Verunka (8): Třeba masožravec nebo býložravec, malé nebo velké, létá nebo nelétá.

Káťa (6): Zvířátka v lese nebo jinde, úzký a široký, nebo barvy.

Je při hře legrace? Co se ti stalo nejlegračnějšího?

Verunka (8): Ano, je u toho moc legrace. Nejlepší bylo, jak jsem dávala nápovědu na pásovce, prince, jako že je chlapík a má úzký pas.

Káťa (6): Ano, nejsrandovnější je pštrosice, vypadá jako by křičela: neber mi vajíčko!

(Řešení šifry: V úvodním textu je zašifrován název hry SIMILO.)

(Naleznete ho, když seřadíte první písmenka ze jmen soutěžících a jejich maskota dle věku.)


Similo Safari, Zvířata a Pohádky získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru je možné koupit zde.

Tags:

2 Replies to “Similo”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: