Co všechno dokážete vykouzlit z pouhých osmi karet? Přesně tuto otázku předkládá svým hráčům nejnovější počin autora Thomase Lehmana, Res Arcana.

V ní se vžijete do rolí čarodějů, kteří za pomoci magických artefaktů a vyvolaných mýtických bytostí soupeří o zřídla moci, jež jsou klíčem k vítězství v kouzelnické bitvě.  A stejně jako je tomu u autorovy nejslavnější hry, Dobyvatelů vesmíru, i zde se vše točí okolo karet a jejich vzájemných synergiích, kdy se z minima snažíte vytěžit maximum. Res Arcana je tedy především kombinační karetkou, ve které budete za zdroje vykládat karty artefaktů a následně využívat jejich efektů k tomu, abyste získávali další suroviny, které nakonec budete různými způsoby konvertovat na vítězné body.

 Jednoduché mechanismy, několik karet, meta deseti bodů nutných k vítězství a hlavně tuna možností, jak onoho cíle dosáhnout. To je ve stručnosti Res Arcana, kterou na náš trh přináší vydavatelství ADC Blackfire v kompletní české lokalizaci. Jedná se o hru pro 2–4 hráče a v praxi ji lze dohrát za cca 30–60 minut (dle počtu hráčů), což je na hloubku, kterou hra nabízí, velmi příjemný čas.

Kratší herní doba je do jisté míry ovlivněna i nižším počtem druhů komponent potřebných ke hraní. Co tedy v krabici se hrou najdeme?

Seznámení s komponenty

Karty artefaktů jsou jádrem hry. Představují kouzla, bytosti a předměty, které mohou hráči v průběhu hry vykládat a následně využívat jejich efektů. Na celou hru jich každý hráč obdrží pouhých osm.

K vykládání karet hráči potřebují esence, ty jsou vyhotoveny z kvalitně vyřezaného dřeva. Ke hře je přibalen i vyndavatelný insert, ve kterém lze esence skladovat i v průběhu partie.

Karty mágů propůjčují hráčům specifickou schopnost a příjem esencí pro každé kolo. Každý hráč bude hrát hru jen s jedním vybraným mágem.

Karty monumentů vždy stojí čtyři zlata a dávají vítězné body a také mnohdy silný efekt. Jsou přítomny ve veřejné nabídce a hráči o jejich zisk v průběhu hry společně soupeří.

Magické předměty dávají na jedno kolo jejich majiteli nějaký efekt či příjem. Hráč si vždy vybere právě jeden pro každé kolo.

Místa moci sice stojí mnoho esencí, ale jsou také zároveň nejefektivnějším zdrojem vítězných bodů…

…a právě místa moci vás k metě deseti bodů, která je podmínkou ukončení hry, přiblíží nejrychleji. Cíl hry je tedy jasný, a co zbytek pravidel?

Jak se Res Arcana hraje

Res Arcana jde cestou dynamické hratelnosti: Hráč na tahu vždy provede jen jednu akci. Může:

  • Vyložit jednu kartu artefaktu z ruky do své herní oblasti za zaplacení ceny v esencích. Většina karet krom svého efektu také dává příjem v esencích na začátku každého kola, což je důležité hlavně zpočátku hry.
  • Získat z veřejné nabídky kartu monumentu za zaplacení 4 zlatých nebo místa moci za esence a vyložit si danou kartu do své herní oblasti.
  • Spustit efekt jakékoliv karty ve své herní oblasti tím, že ji otočí do horizontální podoby. To znamená, že efekt z každé karty lze použít jen jednou za kolo. Dobré je však poznamenat, že některé efekty umožňují vrátit kartu do původní polohy a tím pádem ji i použít vícekrát za kolo.
  • Odhodit kartu a získat za ní až dvě libovolné esence nebo jedno zlato. Odhozené karty ze hry nemizí, nýbrž jdou jen na odhazovací balíček hráče. Tyto karty se tak mohou opět objevit na ruce hráče poté, co mu dojde dobírací balíček.
  • Pasovat. V ten moment si hráč dobere jednu kartu artefaktu ze svého balíčku, vrátí magický předmět do společné nabídky a vezme si nový. Navíc, pokud pasoval jako první, bude v následujícím kole začínajícím hráčem a získá daný žeton, který navíc dává jeden vítězný bod. Takže občas se dá tak trochu nečekaně spustit ukončovací podmínku i pomocí tohoto žetonu.

Alfou a omegou celé hratelnosti jsou spustitelné efekty na kartách. Obecným cílem hráče je vyložit do své herní oblasti takové karty, které se navzájem kombinují a generují esence, které hráč následně dokáže dobře zkonvertovat na body pomocí získaného místa moci.

Efekty karet jsou různorodé, za zmínku ale asi nejvíce stojí velmi pěkná mechanika, kterou osobně nazývám zúročení: spustíte efekt karty, zaplatíte nějaké esence a za to si položíte na danou kartu více esencí. Ty si ale budete moci vzít až na začátku dalšího kola.

Interakci do hry poté hlavně přidávají karty draků, které po spuštění nutí ostatní soupeře, kteří ještě nepasovali, ztratit nějaké esence. Za zmínku také stojí efekty, které vám po spuštění dávají nějaké esence na základě toho, kolik určitých esencí má váš soupeř.

Hráči se tedy střídají na tazích, vždy po jedné provedené akci. Jakmile pasují všichni, zkontroluje se, zda někdo nemá 10 či více bodů a pokud ne, pokračuje se dalším kolem. Obvykle to trvá 4 až 5 kol, než někdo dosáhne potřebného počtu bodů a stane se vítězem.

Dojmy

Res Arcana tak trochu klame tělem. Jednoduché, a nutno podotknout že i ničím objevné, mechanismy sice naučíte každého nováčka za pár chvil, ale už po první partii zjistíte, že těch možných kombinací efektů je ve hře nepočítaně a hra nabízí až překvapivou herní hloubku. Každý efekt může mít diametrálně odlišný dopad na herní strategii v různé kombinaci vyložených karet. A je skoro až neuvěřitelné, kolik možných kombinací se dá v každé partii vymyslet. A to jen za pomocí osmi karet + pár karet monumentů a míst moci.

Efekty jsou mnohdy velmi situační, ale kouzlem této hry je to, že vy sami si utváříte konkrétní situaci, kdy jsou dané efekty prospěšné. Je sice nutné vše důkladně propočítat a vzít v potaz i karty artefaktů, které se vám ještě do ruky nedostaly, ale lze si v případě potřeby vypomoct odhozením karty nebo chytrým nákupem monumentu. Samozřejmě nejlépe na tom bude ten hráč, který tyto mechanismy nebude používat jako záchranu, nýbrž jako původní součást plánu.

A právě plán je v Res Arcaně všechno. Náhody je zde poskrovnu a pomocí sledování soupeřů se lze i vcelku snadno vyhnout útokům draků ostatních hráčů.

Poněvadž znáte dopředu všechny karty artefaktů, které vám postupem hry přijdou na ruku, je ono promyšlení nejefektivnějších kombinací karet a správné načasování jejich vyložení základem k úspěchu. Většinou se pak stačí držet jen jedné strategie, určité šablony, kterou si narýsujete už v prvních chvílích hry. Ten pocit, když to všechno do sebe zaklapne a vy víte, co máte pro vítězství udělat, patří k tomu nejlepšímu, co Res Arcana může nabídnout.

Je sice pravdou, že drobné náhodné prvky v průběhu hry vám tyto plány mohou do jisté míry hatit, ale zároveň můžou nabízet i příležitost, jak svůj „engine“ ještě více zefektivnit. Nedá se tak úplně říct, že už zpočátku hry víte přesně, co máte po zbytek hry dělat, ale spíše můžete mít velmi dobrou představu, jak docílit vítězství. Toto samozřejmě platí jen pro zkušenější hráče, kteří se naučí určité synergie karet a pochopí rytmus hry, nováčci budou hrát hlavně intuitivně.

Hra je dostatečně krátká na to, abyste nepocítili repetetivnost vedoucí z oné šablony. V praxi to vypadá tak, že v první čtvrtině vám to „klikne“ a máte před sebou geniální plán (vždycky vypadá geniálně, i když se později ukáže, že byl spíše geniálně špatný), poté strávíte valnou většinu hry plněním onoho plánu a zjišťováním, jak jej dokončit ještě rychleji a v moment, kdy se rozjede váš generátor na body, je to už jen otázkou několika minut, než díky němu dosáhnete požadovaného počtu bodů a ukončíte tak hru.

Propočítatelnost a šablonovitost, které zmiňuji výše, sice nejsou zase až tak výrazné neduhy, jako spíše prvky tohoto druhu her, ale stále je s nimi dobré počítat. Čistě teoreticky, když nějaký hráč bude chtít, může docela dlouhou dobu strávit na začátku hry plánováním optimální cesty k vítězství a pak ji praktikovat po celou hru s jen malými obměnami. Naštěstí jsem osobně na takového hráče u Res Arcany nenarazil, takže se vždy plány rozvíjeli za chodu.

Co se týče interakce, líbí se mi, že obzvláště pro zkušenější hráče není tak devastační. V zásadě vás nutí jen mírně upravovat váš původní plán a pokud se vyloženě nepřehlédnete, tak by vám neměla nikdy vyloženě zhatit všechnu vaši snahu. Může za to hlavně střídání se po akcích, kdy v zásadě víte vždy minimálně tah dopředu, že je zde hrozba útoku a můžete se tomu nějak přizpůsobit, ať už to je utracením všech nebo většiny esencí tak, abyste následně neměli o co přijít, nebo nabráním esencí potřebných k odvrácení útoku.

Takže to, co se mi jevilo po prvních partiích, jako přesílená strategie, se později ukázalo jen jako součást geniálního dizajnu, kdy vše do sebe krásně zapadá a navzájem se ovlivňuje a vy tak nemůžete ignorovat ani jeden z mechanismů hry, pokud chcete uspět.

Res Arcana podle mě přesně spadá do kategorie těch her, u kterých si vždy myslíte, že už ji máte prokouklou a víte jak na ni, jen abyste pak u každé další partie přicházeli na nové možnosti a kombinace, které hra nabízí. Takže znovuhratelnost je podle mě na dobré úrovni, hlavně díky vzájemné provázanosti všeho se vším.

Je však pravdou, že pokud budete tuto hru hrávat častěji v krátším časovém horizontu, tak si můžete zapamatovat některé dobře fungující kombinace karet a obecné strategie vedoucí k vítězství. Je pak jen na vás, zda na ně budete chtít hrát nebo raději zkusíte něco nového. Po deseti odehraných partiích a po pročtení snad všech příspěvků na bgg věnující se vyváženosti hry, si myslím, že ve hře není přítomna nějaká dominantní strategie, takže v objevování nových vám nic nebrání.

V recenzi jsem hned několikrát zmínil podmínku zkušenějších hráčů k tomu, aby hra plně fungovala a byla pro všechny zábavná. Faktem je, že nováčci se sice Res Arcanu naučí vcelku snadno, ale aby hra byla vyvážená a popravdě i hratelná, je potřeba draftu na začátku partie, takže prvních několik her bohužel bude u Res Arcany spíše zaškolovacích tak, aby hráči věděli, co za karty si vlastně vůbec vybírat.

Závěr

Res Arcana je svižnou kombinační karetní hrou s jednoduchými, zároveň však vzájemně provázanými mechanismy. Možných kombinací je zde nepočítaně, z naprostého minima karet se dá vyčarovat důmyslně fungující „engine“ a vše do sebe krásně zapadá. Hra je sice do jisté míry v rámci jedné partie propočítatelná, ale zároveň je také dostatečně krátká na to, aby to příliš nevadilo. Obecně mohu Res Arcanu doporučit komukoliv, kdo rád hledá komba i tam, kde na první pohled nejsou a je fanouškem „engine building“ her. A hlavně všem, kteří mají rádi promyšlené strategické hry, které se dají odehrát během chvilky. S trochou nadsázky si troufám tvrdit, že Res Arcana je ultimátní strategický filler.

Res Arcana získává od Říše her ocenění

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.
Tags:

3 Replies to “Res Arcana”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: