Res Arcana: Lux & Tenebrae

Světlo a temnota ve věcech tajemných

Karetní hra Toma Lehmanna Res Arcana (recenzi Říše her naleznete tady) si díky chytré hratelnosti a krátké herní době získala mnoho příznivců. Nyní jsou ke hře k dispozici dvě rozšíření. První nese název Lux et Tenebrae (Světlo a temnota) a druhé Perlae Imperii (Perly moci). S rozšířeními je to složité. Jsou taková, která hru výrazně promění nebo alespoň oživí, taková, která sice do hry vnesou trochu více variability, ale v zásadě je nepotřebujete, a nakonec i ta, která dokážou původně skvělou hru rozbít (takto pro mne (ne)fungovala rozšíření hry Na křídlech – ptáci jsou nádherní, ale s oběma nyní dostupnými rozšířeními natolik roste podíl náhody ve hře, že se ztrácí její jinak geniální design). Jak si stojí rozšíření pro Res Arcana?

Obsah krabice

Krabice prvního rozšíření skrývá 2 oboustranné karty míst moci: Dračí hnízdo/Křišťálový palác a Chrám v propasti/Brána pekelná, 4 karty mágů: Krotitelku, Barda, Démonoložku a Věštce, 4 karty monumentů12 karet artefaktů2 karty magických předmětů8 žetonů svitků (ty představují nový mechanismus hry), 25 žetonů esencí, 5 od každého druhu a malou brožurku pravidel. 

Obsah krabice 1. rozšíření

Nové herní prvky a mechaniky

Rozšíření Lux et Tenebrae umožňuje hrát Res Arcana až v 5 hráčích. Nově hra obsahuje také démony (mají svůj speciální symbol ďáblíka a fungují často podobně jako draci), efekty nových karet mágů, míst moci, monumentů a magických předmětů jsou často navázány právě na démony. Konečně úplně novou mechaniku ve hře představují svitky, které jsou během hry volně k dispozici, a hráč si může z dostupných svitků vzít pomocí schopnosti magického předmětu Brk a inkoust. Efekt svitku (např. přeměnu esencí, magický štít, zničení nepotřebného artefaktu a jeho přeměnu na suroviny) může hráč využít ihned nebo později, jakmile jej využije, vrací jej zpátky do společné zásoby (odkud si jej on nebo jiný hráč může opět vzít pomocí předmětu Brk a inkoust). Nakonec svitek Oživení a Démonoložka umožňují opětovné získání karty – hráč si při zahrání tohoto efektu může vzít zpět do ruky kteroukoli ze svých odhozených karet. 

Ukázka karet démonů

Kvalita produkce

Karty i žetony odpovídají kartám a žetonům základu a nejsou podle rubu identifikovatelné. Pokud byste je kdykoli chtěli vytřídit a hrát jen se základem, mají na líci snadno identifikovatelný symbol rozšíření. Vše (včetně svitků) má své místo v insertu pro základní hru. Velkou (vzhledem k obsahu až příliš velkou) krabici od rozšíření budete moci ihned po rozbalení vyhodit. A tady mám první kritickou poznámku: krabice mohla být méně než poloviční, v zásadě o velikost míst moci. Kdyby byla brožurka pravidel menší a tlustší, vše by se krásně vešlo a po světě by se nevozily kontejnery plné vzduchu. A když už jsme u těch pravidel. Pravidla rozšíření jsou psána stručně a srozumitelně, a vše jsme podle nich rozchodili bez jakýchkoli problémů. Nicméně sekce Obsah na 2. stránce je graficky tak nepovedená, až je úsměvná. Téměř nic tu není na svém místě: u karet artefaktů je sice správně vyfocen hnědý rub, nicméně lícem otočené karty ukazují 2 mágy, navíc ze základu hry. Podobně u karet mágů je správně fotografie zeleného rubu, lícové karty ale zobrazují pomocné („lama“) karty, které v rozšíření vůbec nejsou. Stejně tak u karet monumentů je správně fotografie modrého rubu, lícové karty ukazují dva artefakty ze základu hry. Logicky na kartě Trezor tedy nevidíte symbol rozšíření, který je zvětšený pod ní (údajně z jejího levého spodního rohu). Nakonec asi nejproblematičtější je zvětšenina horní části karty, která by měla být kartou artefaktu – démona a ukazovat symbol démona v pravém horním rohu (bílý ďáblík na červenočerném pozadí). Namísto příslušného artefaktu je zde zvětšená horní část karty mága – Alchymisty, samozřejmě bez symbolu démona. Celek ukazuje na nešvar, na který jsme bohužel u vydavatelství ADC Blackfire zvyklí, absenci finální předtiskové kontroly.  

Do insertu základu se vejdou obě rozšíření. Svitky patří pod místa moci a je vidět, že se od počátku s rozšířeními počítalo. Kontrolu uložení provedl náš domácí čaroděj kocour Merlin.

Jak se s rozšířením hraje

Res Arcana je příjemná a chytrá strategická rychlovka a pokud ji vytáhneme, málokdy skončíme u jedné partie. Základ baví a poskytuje poměrně slušnou šíři možností, nicméně po nějaké době začne hře chybět určitá variabilita. Občas se také stávalo, že některý z hráčů neměl ve svém tahu k dispozici dobrou volbu. Oba tyto problémy rozšíření Lux et Tenebrae řeší. Nové karty a místa moci dodávají hře dostatečnou variabilitu i pro časté hraní a démoni hru zajímavě oživují, aniž by jakýkoli mechanismus rozbíjeli. Díky svitkům a novým magickým předmětům se rozšířily možnosti toho, co ve svém tahu dělat. Celkově mi hra s rozšířením Lux et Tenebrae přijde variabilnější a zajímavější při zachování příjemně svižné strategické hratelnosti základu.

Koupit, či nekoupit?

První rozšíření Lux et Tenebrae do hry prostě patří, a pokud Res Arcana pouze neleží na vaší poličce hanby, určitě stojí za to do rozšíření investovat. Dokonce si myslím, že mělo být součástí základu, jehož znovuhratelnost je poměrně omezená. 

Ocenění

Res Arcana: Lux et Tenebrae si od Říše her odnáší ocenění Perfektní rozšíření.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme vydavatelství ADC Blackfire.

Tags:

One Reply to “Res Arcana: Lux & Tenebrae”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: