Ráj na Zemi: Earth

Earth je nová hra kanadského designéra Maxima Tardifa a kanadského studia Inside up Games, jež nedávno úspěšně dokončila kampaň na kickstarteru, kde ji podpořilo téměř 10 000 backerů. Minulý týden oznámil vydání její české verze MindOK, pravděpodobně si ji budeme moci pořídit na začátku roku 2023. „Země“ se ale jmenovat nebude, jelikož MindOK už v portfoliu hru tohoto jména má, a tak jí zatím budeme říkat Earth.

Earth je hra určená pro 1-5 hráčů od 13 let s herní dobou 45-90 minut. Jejími hlavními mechanikami jsou engine building (hráči si na stole vytvářejí vlastní „ostrov“ v podobě sestavy 4 x 4 karet) a výběr akcí (které mají hráči na své desce a přinášejí jim různé výhody podle toho, jaké karty mají na svém ostrově). Asi největším lákadlem Earth je skutečnost, že hráči vůbec nečekají na tah a hrají v zásadě pořád. Aktivní hráč provede silnější verzi akce, kterou zvolil, ostatní hráči využijí její slabší verzi. 

Rozehraný prototyp hry Earth

Earth vám umožňuje vytvořit si svůj vlastní kousek ráje na Zemi. Komponenty jsou zatím k dispozici v prototypu, ale vypadají hezky a účelně, byť někomu mohou vadit fotografie na kartách. Každý hráč má svou vlastní herní desku, na níž se nacházejí pole čtyř akcí a dále základ jeho ostrova, který tvoří vždy jedinečná kombinace tří karet: karta ekosystému, karty ostrova a karta klimatu (pomocí těchto karet nabízí hra přes 25 000 různých startovních nastavení). Žetony vítězných bodů mají podobu lístků v barvě každého hráče a využívají se také k označování vybrané akce. Zajímavé jsou žetony růstu, s jejichž pomocí budou na rostliny některých kartách skutečně vyrůstat do výšky. Ve společné zásobě mají hráči k dispozici také žetony rostlin a půdy a dobírací balíček karet země (z nichž budou postupně vytvářet svou sestavu 4 x 4 vyložených karet). Ve společném prostoru se nachází ještě deska fauny a flóry, na níž se nacházejí 4 náhodně vylosované karty zvířat a 2 karty ekosystému. Karty zvířat představují úkoly, za jejichž splnění obdrží hráči vítězné body podle pořadí, v jakém daného cíle dosáhli. 

Prototyp žetonů růstu na kartách: bílé žetony kmene a zelené žetony koruny. Přinejmenším v kickstarterové verzi budou rostliny stabilnější ažetony budou do sebe navzájem zapadat.

Hráči se v Earth střídají na tahu, dokud se jednomu z nich nepodaří dokončit sestavu 4 x 4 karet. Ve svém tahu si hráč nejprve zvolí jednu ze čtyř hlavních akcí na své desce. Rozhodne-li se zasadit rostlinu, vyloží až 2 karty do své sestavy a zaplatí jejich cenu v žetonech půdy. Poté si dobere 4 karty, 1 z nich si ponechá v ruce a ostatní odhodí na společnou odhazovací hromádku. Všichni ostatní hráči mohou zároveň vyložit 1 kartu do své vlastní sestavy (opět po zaplacení její ceny v žetonech půdy) a doberou si 1 kartu. Poté aktivní hráč i všichni ostatní spustí (zleva doprava a shora dolů) všechny zelené efekty svých vyložených karet. Rozhodne-li se aktivní hráč kompostovat, získá až 5 žetonů půdy ze společné zásoby a dobere si (lícem dolů) 2 karty, které ihned umístí na svůj „kompost“ – odhazovací hromádku na své desce hráče. Všichni ostatní hráči si buď doberou 2 žetony půdy nebo zkompostují 2 katy z dobíracího balíčku. Třetí hlavní akce, zalévání, umožní aktivnímu hráči vzít si ze společné zásoby až 6 kostiček rostlin a umístit je na volná místa na svých vyložených kartách a také dobrat si 2 žetony půdy. Ostatní hráči mohou získat buď 2 kostičky rostlin nebo 2 žetony půdy. Poslední hlavní akcí je růst. Hráč, který zvolil tuto akci, si dobere 4 karty z balíčku karet země a může umístit celkem 2 žetony růstu na příslušná místa nebo místo na svých kartách. Ostatní hráči si buď doberou 2 karty nebo umístí na své vyložené karty celkem 2 žetony růstu. V případě kompostování (červená), zalévání (modrá) a růstu (žlutá) se po odehrání akce spouštějí všechny efekty příslušné barvy a všechny tříbarevné efekty na vyložených kartách. Jediné karty, které je možné vyložit bez příslušné akce, jsou karty událostí, které je možné vyložit kdykoli a dávají aktivnímu hráči okamžité výhody, ale mohou jej na konci stát několik vítězných bodů.  

Čtyři hlavní akce hry: zelené sázení, červené kompostování, modré zalévání a žlutý růst

Takto se pokračuje, dokud jeden z hráčů nevyloží svou 16. kartu. Poté tento hráč získá 7 vítězných bodů a dohraje se aktuální kolo (tak, aby každý měl odehráno stejné množství tahů v roli aktivního hráče). Následuje bodování. Hráči získávají body za své vyložené karty a na nich umístěné žetony, za karty ve své kompostovací hromádce, za splněné úkoly na kartách fauny a ekosystému na centrální desce, za karty na desce hráče včetně karet událostí (které mohou body odečítat). V případě shodného výsledku vítězí ten hráč, který má nejvíce nevyužitých žetonů půdy. 

Ukázka bodování karet zvířat: zelený hráč splnil jako první úkol na kartě gorily (15 VB) a jako druhý splnil úkoly na kartě krtka a srnky (2 x 11 VB); červený hráč splnil jako první úkoly na kartách krtka a srnky (2 x 15 VB) a jako třetí úkol na kartě gorily (8 VB) atd. Žeton fialového hráče vpravo zabírá jediné místo pro zisk bodů za vyložení 16 karet.

Earth je podle mne ideální pro chytré rodinné hraní. Na stole vypadá krásně (na fotografiích vidíte prototyp, přinejmenším v kickstarterové verzi budou žetony a herní desky propracovanější), hraje se svižně a má zřetelnou a srozumitelnou ikonografii. Zejména pro starší děti je skvělé, že všichni hráči pořád hrají a nikdo nemusí čekat na tah. A zahrají si i ti, kdo začali špatně: i nedokonalý engine vám nějak poběží, i z nesprávně rozložených karet vám budou neustále plynout výhody. Hru rozehrajete téměř okamžitě (stačí si přečíst 9 bohatě ilustrovaných stran pravidel), naučit se ji ale zahrát dobře nějakou dobu potrvá, což zaručuje zajímavou znovuhratelnost Earth. Navíc, kdo by si v dnešní době nechtěl postavit svůj vlastní ráj na Zemi?

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: