Přežijí vaši mariňáci válku ve Vietnamu?

Vietnam, 1967. Vedete oddíl čerstvě vycvičených mariňáků džunglí. Přemýšlíte, jak se ti kluci osvědčí v ostrém boji. Výbuch. Chvíli nic nevidíte, nic neslyšíte. Pak litujete, že to tak nezůstalo. Pach spáleného masa, zoufalý křik vašich kamarádů, krev, končetiny… Kolikrát už jste to v téhle Bohem zapomenuté džungli zažili a kolikrát to ještě zažijete? Ale musíte dál. Pomoci raněným, povzbudit přeživší a splnit úkol, i když se vám okolí slévá do jakési podivné purpurové mlhy…

Purple Haze je taktická příběhová kampaňová hra z prostředí války ve Vietnamu, v níž se 1-4 hráči od 14 (Gamefound uvádí 18) let ujmou role velitele malého oddílu amerických mariňáků. Jedna mise by měla zabrat kolem 90 minut a oddíl dostane hlavní a vedlejší cíl, které se jako velitel budete snažit splnit, aniž by přitom vaši vojáci zemřeli. Každý mariňák má své jméno a jedinečný příběh, a tak vás zranění či ztráta každého muže bude skutečně bolet (obzvlášť pokud jako já vidíte vojáky i pod žetony v ASL). Autoři si kladou za cíl propojit taktickou hratelnost se silným příběhem, a pokud se jim to podaří, budeme skutečně moci prožít jeden z nejvíce traumatizujících konfliktů americké historie. 

Na začátku mise připravíte hru, tedy zejména karty vojáků, mapu, plán počítadel, karty událostí a knihu příběhů. Zároveň umístíte na mapu značky cílů. Základem každé mise je pohyb vaší jednotky po mapě. Pohyb žetonu oddílu o jedno pole rovně nebo diagonálně je prvním krokem každého tahu. Každý takový pohyb vás bude stát 1 hodinu na počítadle času a body únavy podle typu terénu, který je uveden na mapě, a dále zvýšení ohrožení (v případě pohybu diagonálně o celé 3 úrovně) + výsledek hodu kostkou ohrožení, která může přidat 0, 1 nebo 2 další úrovně ohrožení. V případě, že váš pohyb skončil na místě s žetonem, řešíte příběhovou událost. V případě, že je pole, na než jste se přesunuli, prázdné, si doberete kartu střetnutí. Střetnutí se dělí na povinná a volitelná, a budete v nich muset učinit důležitá rozhodnutí nebo podstoupit s některými z vašich mariňáků test nějaké schopnosti (může jít o prohledávání objevených trosek, sledování stop apod.). Povinná střetnutí musíte před pokračováním mise vyřešit, volitelná můžete ignorovat (čímž se vyhnete možnému zranění a vzdáte potenciální odměny). Testy probíhají pomocí kostek, nicméně náhodu můžete alespoň částečně vyrovnávat. Hodíte určitým počtem červených, bílých a modrých kostek podle aktuální herní situace: počet červených kostek odpovídá příslušné schopnosti mariňáka provádějícího test, počet bílých kostek odpovídá úrovni obtížnosti daného testu, modré kostky jsou vždy 3. Úspěchy představují všechny hodnoty na červených kostkách, které se shodují s nějakou hodnotou na modrých kostkách. Všechny hodnoty na bílých kostkách, které se shodují s nějakou hodnotou na modrých kostkách, představují naopak neúspěchy. Úspěchy a neúspěchy se navzájem vyruší a přebývající úspěchy/neúspěchy představují výsledek testu. Efekt naleznete přímo na kartě střetnutí. 

V případě příběhových událostí je zajímavé, že hra obsahuje mechanismy, které reflektují váš dosavadní postup, a příběh se tak bude odvíjet pokaždé trochu jinak. Příběhová událost může vést k boji (a k boji dojde také pokaždé, když žeton ohrožení dosáhne na počítadle příslušnou ikonu). V takovém případě si vezmete horní kartu z balíčku boje. Pokud obsahuje ikonu terénu, odpovídající ikoně terénu políčka, na kterém stojíte, vyřešíte ji, v opačném případě ji odhodíte a dobíráte si další karty, dokud nenarazíte na boj odpovídajícím terénu.  V případě boje představují bílé kostky vojáky Vietkongu rozmístěné v terénu a hodnoty na nich počty jejich životů. Vaším cílem je nepřátele co nejrychleji eliminovat (na boj se hází podobně jako na test, nicméně bez bílých kostek, vaše úspěchy – zásahy tedy nic neruší), protože každé kolo, kdy se dostanou k boji, pravděpodobně vašim vojákům dokážou uštědřit nějaké to zranění (boj za vojáky Vietcongu je jednodušší, pouze vytáhnete z pytlíku žeton výsledku jejich střelby). Po vyhodnocení střetnutí, události a/nebo boje tah končí a začíná nový, opět pohybem celého oddílu po mapě.

Hra je v současné době na Crowdfundingové platformě Gamefound, kde již zaujala přes 1800 backerů a je ji možno podpořit do 14. 2. 2022. Z předběžného představení hry mám pocit, že půjde primárně o sólo hru nebo hru pro dva hráče, pokud sólo není váš šálek kávy (my doma hrajeme kooperativně i sólový Combat! nebo Pavlov’s House a přijdou nám tak lepší). Ve čtyřech si sice můžete rozdělit jednotlivé mariňáky, ale skutečná taktická rozhodnutí se odehrávají na rovině oddílu/jeho velitele, z části hráčů by se tedy snadno mohli stát pouzí robůtci na pohyb figurkami. Ostatně, taktika: testy i boj jsou řízené kostkami, je tu tedy vůbec prostor pro taktická rozhodnutí? Kostkám můžete poměrně výrazně „pomoci“ – je na vás, jak si kterého mariňáka vybavíte, která volitelná střetnutí budete ignorovat, sami vidíte, má-li smysl urychlit si pohyb diagonálně, když vám takový přesun téměř jistě spustí boj… Ano, nakonec hodíte kostkami, ale to už je nebezpečí války, v níž štěstěna vždycky hrála ne bezvýznamnou roli. 

Pokud tedy máte rádi válečnou tématiku, hrajete primárně ve dvou nebo sami a umíte slušně anglicky (textu je tu poměrně dost), mohla by Purple Haze být právě pro vás.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: