Paralýza druidů.

Úvod

„Uprostřed skrytého rozlehlého lesa stojí posvátný Pradub – mocný a  majestátní strom rostoucí zde již od počátku světa. Podle pradávných pověstí právě z jeho dřeva Vznešení stvořili první zvířata a lidi. U  jeho mohutných kořenů se pravidelně scházejí druidové různých řádů ze všech koutů země. Nejvyšší druidové žehnají svatým místům a vztyčují menhiry poseté runami. Bardové sbírají příběhy, aby jimi lákali nové stoupence. Ovaté čtou znamení, jež poodhalují věci budoucí, a krkavčí spáry svou mocí chrání věrouku svých řádů. Samotný duch Pradubu si nakonec vybere pouze jediný z přítomných řádů a jen tomu vyjeví svá nejhlubší tajemství. Dokážeš před posvátným duchem Pradubu prokázat, že právě tvůj řád je tím vyvoleným? Že je hoden nahlédnout do pramene starobylých tajemství Vznešených?“

Za originálním worker-placementem stojí Wim Goossens a jedná se o jeho velký debut. Dosud si pouze sám vydal Castle Madness v roce 2017. Pradub vyšel letos díky kickstarterové kampani belgického studia Game Brewer a českou verzi obstaraly TLAMA Games. Zátiší dubových hájů ztvárnil Maciej Janik, který nás loni zavedl do sibiřských pustin v Stroganovi.

Pod víkem

Krásně zelená malovaná krabice je napěchována obsahem. Na vrchu společně s pravidly naleznete plata kartonu s destičkami hráčů, žetony pěti druhů přísad, kotlíky s lektvary, kulaté destičky artefaktů či bodovací čočky. V samotné krabici v prosté papírové vložce čekají dva balíčky karet, látkový váček na přísady, mnoho dřevěných figurek a žetonů včetně dutého ukazatele kola a zlatého ukazatele slunce. Samozřejmě nechybí ani vyhlášené plastové modifikátory vašich figurek druidů, tedy šest druhů odění a doplňků, kterými lze označit vašeho povýšeného druida na stařešinu se speciální schopností. To vše doplňuje velký jednostranný malovaný čtvercový herní plán.

Principy hry a představení pravidel

Hra je hrána na pět kol. Jádro hry tvoří worker-placement a hand-management a společně s nimi i otevřená nabídka neboli open-drafting.

Ve svém tahu smí hráč provést tři typy akcí – buď zahraje kartu shromáždění a po zaplacení zdrojů umístíte svého aktivního druida na pole jednoho z chrámů či popojdete pasivním druidem po větvi Pradubu, nebo využije políčko zvláštní akce a umístí svého aktivního druida na svou hrací desku či zakoupený artefakt, anebo konečně pasuje a jeho zbylí pasivní druidové u kořenů Pradubu mohou začít sbírat přísady v lese. Je nutné se naučit rozlišovat pojem aktivní druid a pasivní druid, stejně jako (řadový) druid a stařešina. Každý hráč začíná hru se třemi aktivními druidy na své hráčské desce a šesti pasivními u kořenů Pradubu. Aktivní druid je ten, pro něhož má hráč místo k odpočinku, zkrátka slot na své herní desce popřípadě kartě svatyně u své desky.

základní karty

V krabici je pět různých hráčských desek poskytující svému majiteli jinou výhodu. To jsou druidské řády. V každém řádu lze řadové druidy vylepšit povýšením na stařešiny, těch je šest druhů. Každý hráč smí vlastnit jen jednoho stařešinu od každého druhu. Ve hře existují tři zdroje, z nichž druidi čerpají sílu pro své akce, a jim odpovídající chrámy – pírka, jmelí a runy. Dále je ve hře pět přísad pro vaření lektvarů – kořínky, kůra, borůvky, houby a žaludy.

Ve svém tahu hráč umístí svého aktivního druida na některé z polí a vyhodnotí efekt. To je obvykle možné jen díky zahrání karty z ruky, s výjimkou umístění na pole akce na své vlastní herní desce či artefaktu. Hráč má na začátku hry tři základní karty, každou spjatu s jedním chrámem/zdrojem. V průběhu hry si může postupně pořídit další tři karty s vylepšenými anebo levnějšími akcemi. Při uvaření speciálního lektvaru Srdce Pradubu je možné se dostat i k sedmé kartě.

Když hráč zahraje kartu shromáždění, zvolí na ni řádek, který chce aktivovat. Vybírá ze čtyř možností. Typ karty určil chrám, kam umístí pracovníka a každý chrám má tři úrovně. Hráč tedy zvolí úroveň, zaplatí zdroje a druida umístí na herní plán za účelem vyhodnocení efektu akce. Čtvrtou možností je postoupit kupředu na určené větvi Pradubu pasivním druidem, či na počátek větve takového druida od kořenů Pradubu přemístit. Na každé větvi Pradubu smí hráč mít pouze jednoho druida. Větve Pradubu hráči poskytují odměny při vyhodnocení slunovratu a na jejich koncích se skrývají bonusové bodovací podmínky pro hráče.

Příkladem budiž, že na konci jedné větvě hráč na konci hry obdrží jeden bod za každých dosud získaných pět bodů, na konci jiné dva body za každý uvařený lektvar apod.

Zvolí-li hráč akci chrámu, umístí na dané prázdné políčko aktivního druida. Je-li však takové políčko již obsazeno jiným druidem či druidy, musí navíc zaplatit dalšího aktivního druida a přemístit ho jako nově pasivního ke kořenům Pradubu.

pokročilé karty

Hráči si mohou z veřejné nabídky koupit artefakt, kartu bytosti či kartu svatyně/menhiru. Bytost hráči přináší do konce hry nějakou schopnost a body, artefakt body a výhodu, kterou lze víckrát aktivovat umístěním druida a zaplacením ztrátou bodů, či lze postavit menhir nebo svatyni. Karta menhiru/svatyně je oboustranná a nabízí tři různé efekty. K nim se však hráč dostane rozdílným způsobem, protože kartu samotnou lze získat různými způsoby a hráč se musí předem rozhodnout při plánování svých akcí, na jakou stranu menhiru/svatyně bude cílit. Tomu podřídí zvolenou akci svým druidem a objem placených zdrojů.

Menhir vám získá šest bodů, jeden typ svatyně čtyři body a odpočinkové místo pouze pro řadové druidy, anebo dva body a odpočinkové místo pro stařešiny či řadové druidy.

Kolik smí hráč mít karet bytostí a svatyň je omezeno kapacitou jeho herní desky. Chce-li ji navýšit, musí tak učinit samostatnou akcí.

Vše výše zmíněné se děje při zvolení akce na kartě shromáždění. Hráč skrze ni smí uvařit i lektvar, má-li ke spotřebování požadované přísady. Co dělají pasivní druidi? Ti jenom čekají na postup po Pradubu, anebo při pasování hráče mohou jít do lesa sbírat přísady (v každém tahu je jeden hráčův druid je vyslán pro jednu přísadu).

Zbývá zmínit slunovrat. Podél počítadla bodů běží stupnice pohybu slunce. Žeton slunce je posunut kupředu vždy, když někdo překročí žeton pohybu svým druidem na větvi Pradubu, anebo také tehdy, když skončí kolo. Na stupnici slunce se střídají pole bez efektu a pole slunovratu. Když nastane slunovrat, hráči obdrží odměnu náležící jejich druidům dle pozice na větvích Pradubu. Ovšem pouze ti hráči, kteří svým bodujícím žetonem zaostávají za pozici slunce. Jsou-li moc napřed, nedostanou nic. Na počátku dalšího kola hráči obdrží příjem základních zdrojů a jede se další kolo.

Zhodnocení komponentů a organizace hry

Pravidla jsou strukturovaná i napsaná dobře, byť v nich chybí obrázek a přehledný popis celého herního plánu či několika odvoditelných, avšak nevysvětlených připomínkových ikon právě na herním plánu. V pravidlech naleznete úvodní principy hry, názvosloví a spojená pravidla, průběh hry i bohatou ikonografii a přehled všech efektů.

Všechny komponenty dřevěné i kartonové jsou solidní. Výjimku tvoří tenké papírové čočky, tedy počítadla zdrojů. Hůře se vylupují z plata a mohou se snadno rozlepit. Plastové modifikátory na druidy pasují a drží dobře, pouze v případě, že váš druid byl strojem přespříliš ztenčen ze strany držené hole, může z jejího vrcholku snáze sklouzávat či přímo padat krkavec. To se však liší kus od kusu a alespoň v mé kopii hry na většině figurek krkavec seděl a ani se nehnul. Jste-li ochotni si připlatit, zvažte pořízení si deluxe verze, neboť čočky v ní jsou dřevěné, figurky druidů potisknuté, ale především narazíte na dvouvrstvý kartón hráčské desky, která brání snadnému posunu čoček zdrojů při drcnutí do stolu, stejně jako rozhození karet bytostí a svatyň po obvodu hráčovy desky. Bonusem je v deluxe verzi oboustranný herní plán (navíc s noční stranou) a také doma sestavitelný kartonový insert, zatímco ve verzi běžné je nutné vše napytlíkovat.

Zhodnocení hry

Pradub přináší originální provázanost karet shromáždění a umisťování pracovníků po herní ploše. Přehlednost herního plánu je dobrá, ikonografii neshledávám stoprocentně srozumitelnou, ale s nabývající zkušeností vám dojde, co čím autor myslel.

Ovšem není to jednoduchá rodinná hra. Pokud má někdo rád složitá eura, neměl by Pradub minout. Ten totiž nabízí velkou možnost kombinací a volbu různých vítězných strategií. Ovšem to vše za cenu obtížného a pomalého prvního zahrání. Ve hře existují desítky efektů a pro ty všechny včetně karet shromáždění je nutné neustálé nakukovat do sešitu pravidel. V nich jsou efekty všech karet a destiček vysvětleny, pokrývá to však šest stran.

Hru bych tak neodporučil jako rodinnou oddychovku, ale jako dobře tematicky uchopený euro počin pro zkušené. Ono je snadné během prvního tahu si koupit za šest zdrojů silný artefakt, avšak než se k obnovení tohoto zdroje dostanete, může vám to trvat dost dlouho. Když hru budete hrát špatně, tak vás zaseká a protivníci získají náskok v bodech i budování jakéhosi enginu, tedy provázanosti svých uskutečnitelných akcí.

Jako milovník stupnic musím vyzdvihnout mechaniku slunovratu a jako eurař upozornit na analytickou paralýzu plynoucí ze snahy zkombinovat akce pro dané kolo napříč kartami shromáždění. Každá karta shromáždění, základní i pokročilá, je totiž odlišná a nabízí hledanou odměnu na jiném řádku při zaplacení jiných nákladů.

Upřímně jsem očekával od debutu Wima Goossense jednodušší a plynulejší hru. Nicméně obojí se zvyšuje s každou další partií. Proto bych doporučil Pradub hrát ve stejné skupině hráčů – zkrátka ho nechcete stále znovu učit nově příchozí. Je škoda, že vysvětlení efektů je v rámci sešitu pravidel a nejedná se o volné listy či minisešity ve více kopiích pro všechny čtyři hráče. Vzhledem k obtížnosti a komplexnosti bych si uměl také u takovéto hry představit návrh několika scénářů či průvodce hrou, přestože se jedná o euro. Příběhově by se totiž dalo mnohé vymyslet.

Pradub se mi líbí svým tematickým zasazením a zpracováním, ovšem za každou větví se jmelím se skrývá analytická paralýza. Buďte tedy opatrní, s kým se do pronikání tajů časů pradávných pustíte.

.
Pokud vás Pradub zaujal svým vizuálem,
možná si rádi přečtete rozhovor s jeho ilustrátorem Maciejem Janikem.
.

Pradub získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: