Port Royal

Je ráno. Vlny se líně převalují jedna přes druhou a mlha pomalu stoupá. Ze dveří nedaleké krčmy vypadla nějaká postava. Na obzoru se objevila loď. Admirál znejistěl. Přiváží bohatství nebo zkázu? Přístav začíná žít.

Karetní hra Port Royal pro dva až pět hráčů vás zavede do 17. století, kdy byl tento jamajský přístav největším městem a obchodním centrem v Karibiku. Oblast původně kolonizovali Španělé, ale později se z přístavu stalo sídlo a obchodní základna britské koloniální vlády. Po určitou dobu zde našli útočiště také piráti, kteří se souhlasem Britů útočili na lodě ostatních námořních mocností.

S loděmi, piráty, námořníky, vojáky, slečnami a dalšími oblíbenými „kulisami“ přístavu se setkáte i ve hře, kterou v roce 2013 navrhnul rakouský autor Alexander Pfister. Port Royal patří mezi jeho úspěšné prvotiny, zkušení deskohráči budou jistě znát i Alexanderovy další herní skvosty jako Ostrov Skye, Boží zboží nebo třeba Great Western Trail.

Ale zpět do přístavu, kde jste se právě stali protřelými obchodníky a toužíte udělat kšeft svého života. Budete z lodí inkasovat mince, najímat za ně do svých služeb postavy, které poskytují různá vylepšení či ovlivňují míru náhody, a hlavně získávat prostřednictvím postav body vlivu, protože kdo jich jako první získá dvanáct, vyhrává. V deskoherní hantýrce by se dal Port Royal popsat jako mix herních mechanik „engine buliding“ (vytvoření kombinace karet, které zefektivní příjmy a možnosti) a „push your luck“ (pokoušení štěstěny způsobem všechno nebo nic).

Karty na jeden i více způsobů

Hru tvoří 120 karet. Rub mají všechny karty stejný a je na něm vyobrazena mince. Pokud je karta otočena rubem vzhůru, pak představuje platidlo a má hodnotu právě jedné mince. To je vtipné řešení, protože není potřeba dalších herních komponent, které by zabíraly místo, a vše se snadno vejde do menší krabičky ideální i pro cestování.

Podle líce karet je možné balíček rozdělit na:

  • Karty lodí v pěti různých barvách. Podle počtu vyobrazených mincí znamenají pro hráče příjem hotovosti. Kromě mincí má každá loď také svou bojovou sílu vyjádřenou počtem zkřížených šavlí. Čím více šavlí, tím víc Adida…eh…tím hůře se dá lodi „rozmluvit“ přistání v Port Royal.
  • Karty postav, které mají různou cenovku, schopnosti a také bodovou hodnotu vlivu
  • Karty expedic, jejichž splněním je možné získat další body vlivu i mince
  • Karty výběru daní – ty jsou černou můrou škudlilů, ale dost možná udělají radost hráčům, kteří splňují některou z uvedených podmínek

Hurá do přístavu

Na začátku hry dostanete do ruky tři karetní mince, což je váš vstupní kapitál. Ze zbylých karet vytvoříte lícem dolů dobírací balíček, který je k dispozici všem hráčům. Tah hráče má v ideálním případě dvě fáze: objevování a obchodování/najímání postav. Hráči se v tazích postupně střídají.

Fáze objevování

Jste-li na tahu, začnete ve fázi objevování vykládat na stůl karty z dobíracího balíčku. Je-li na otočené kartě postava, umístíte ji do nabídky přístavu a pokračujete otočením další karty. Pokud je na kartě loď, můžete jí dovolit zakotvení v přístavu, protože představuje zdroj hotovosti. Vykládání karet do přístavu je ovšem pokoušením štěstěny. Nabídku totiž můžete rozšiřovat jen tak dlouho, dokud se v ní neobjeví dvě lodě stejné barvy. Jakmile taková situace nastane, máte smůlu, všechny vyložené karty musíte odhodit na odhazovací balíček a na tahu je následující hráč. Smůle lze v pozdější fázi hry předejít najmutím postav námořníků a pirátů. Ti, mají-li stejný nebo větší počet šavlí než připlouvající loď, dokáží zakotvení zabránit – kartu nechtěné lodi pak odhodíte na odkládací balíček a můžete štěstí pokoušet znovu.

Fáze obchodování a najímání postav

Jakmile usoudíte, že už máte riskování dost, nastává fáze obchodování a najímaní postav. Pokud se vám podařilo do přístavu vyložit 0-3 lodě různých barev, můžete si z nabídky vzít jednu kartu. Zakotvíte-li v přístavu 4 různobarevné lodě, smíte si vzít karty dvě. Jste-li dítětem štěstěny a máte v přístavu zakotveno pět různobarevných lodí, máte právo vybrat si karty tři.

Budete-li vybírat z karet lodí, pak každá loď pro vás představuje zisk jedné až čtyřech mincí. Pokud zatoužíte po některé z postav, žádné mince nezískáte, ale naopak musíte zaplatit cenu postavy, tj. odevzdat své mince nahoru na dobírací balíček. Pořadí výběru je na vás a v okamžiku získání karty můžete hned využít její efekt. Například za kartu lodi se čtyřmi mincemi získáte hotovost a tu okamžitě využijete k nákupu postavy. Díky postavě můžete ještě ve stejném tahu třeba splnit expedici.

Postavy mají celkem 11 povolání, které vám pomohou získávat mince i body efektivněji. Obchodníci v pěti barvách umí z lodí své barvy vytěžit o jednu minci navíc. Slečny snižují o jednu minci cenu postav, které chcete najmout. Guvernér zase umožňuje vzít z přístavu o jednu kartu více, než na kolik máte podle zakotvených lodí nárok. Postav stejného povolání, které takovýmto způsobem přímo ovlivňují tah hráče, smíte najmout více. Jejich efekt se pak násobí a lze je používat opakovaně.

Expedice do neznáma

Zvláštními postavami jsou osadník, kapitán, mnich a všeuměl. Ani jeden z nich nepřináší okamžitý herní efekt (kromě bodů vlivu), ale jen oni se mohou vydat na expedici. Karty expedic jsou zamíchány v dobíracím balíčku a při jejich vyložení se umísťují mimo nabídku přístavu. Od té chvíle jsou dostupné pro všechny hráče. Kdo ve svém tahu splní podmínky expedice, bere si kartu k sobě, získává body a navíc i nějakou tu minci. Podmínky jsou různé, například, je-li stanoveno, že expedici s bodovou hodnotou 4 splníte pomocí dvou kapitánů (každý má hodnotu jednoho bodu), tak odhozením kapitánů získáte kartu expedice v hodnotě čtyř bodů a navrch ještě dvě mince. A to se vyplatí 😊.

Ach ty daně

Daně se nevyhnuly ani přístavu Port Royal. Odkryjete-li během objevování kartu daní, pak všichni hráči, kteří mají 12 a více mincí, musí polovinu odevzdat (vrátit na dobírací balíček). Pokud někdo z hráčů splňuje podmínku na kartě daní (ve srovnání s ostatními nejméně bodů vlivu nebo nejvíce symbolů šavlí), získá jednu minci. Poté kartu daní přesunete na odhazovací balíček a váš tah pokračuje dále.

Kámo, zaplať!

Jakmile ukončíte druhou fázi svého tahu, zbylé karty v přístavu nabídnete ostatním hráčům. Po směru hodinových ručiček si i oni mohou vybrat jednu kartu. Pokud tak učiní, zaplatí hodnotu vybrané karty (loď = 0, postavy dle ceny) a jednu minci dají navíc i vám jako poděkování za využití vaší nabídky. Kdyby na nějaké hráče žádná karta nevyšla (protihráči je stihli z přístavu vykoupit nebo v důsledku zakotvení lodě stejné barvy byla celá nabídka přístavu přesunuta na odhazovací balíček) a tito hráči by měli ve svých službách postavu vtipálka, získají za každého svého vtipálka jednu minci.

Tím váš tah končí a na řadu přichází váš soupeř po levici. Hra pokračuje do chvíle, kdy někdo získá 12 bodů a zároveň všichni hráči odehráli stejný počet tahů.

Komu se bude hra líbit?

Jak už jsem naznačil v úvodu, hra se skládá jen z karet a návodu v češtině a slovenštině. Návod má všeho všudy čtyři strany a je doplněn názornými ukázkami herních situací, takže vstřebání pravidel je dílem několika málo minut. Kdo se i přesto nerad prokousává pravidly, najde na youtube několik videonávodů v mateřtině. Pravidla nejsou složitá, během hraní jsme nenarazili na situaci, která by byla sporná. Hru připravíte k akci během minuty a ještě rychleji ji máte po dohrání sbalenou. Tyto atributy z ní dělají ideální záležitost pro začátečníky a zároveň příjemný a rychlý “filler” pro zkušenější hráče.

Karty ilustroval Klemens Franz (Boží zboží, Agricola, Ostrov Skye, Caverna, Santo Domingo…), hezky navozují atmosféru přístavu a jsou na nich srozumitelné piktogramy efektů. Díky nim lze Port Royal hrát i bez znalosti jazyka. Na kartách jsou sice texty jako „námořník“ nebo „fregata“, ale zároveň má každý typ karty unikátní ilustraci, takže není problém hrát s dětmi, které si efekty karet snadno zapamatují.

Na krabičce je uvedený doporučený věk od osmi let. Pokud mají děti s deskovkami předchozí zkušenosti, určitě zvládnou hru i dříve. Za mě je Port Royal pro hraní s dětmi ideální. Jako rodiče by mě nebavilo nad dětmi neustále vyhrávat jen proto, že mám lepší strategii a více zkušeností. Stejně tak by pro mě nebylo zábavné hrát úmyslně špatně, aby měly děti vůbec nějakou šanci vítězství. U Port Royal si mohu “strategicky” vybrat, co udělám – mám risknout otočení další karty z balíčku, koupit postavu s výhodným efektem nebo vyfouknout z nabídky kartu, o kterou usilují protihráči)? Mohu mít sebelepší plán, ale míra náhody někdy doslova zamíchá kartami a vyhrají děti. A to je neskutečně těší a baví. Mě vlastně taky 🙂 Mnohem víc, než nějaké jednotvárné házení kostkou, posouvání figurek figurek do domečku s téměř nulovými možnostmi volby.

U mladších může být překážkou udržení pozornosti, ale to jen ve hře více hráčů, kdy s vyšším počtem narůstá i herní doba. Ve dvou až třech hráčích zabere jedna partie asi dvacet minut, v pěti to může být i hodina. V průběhu hry se hráči nemají čas nudit ani ve chvílích, kdy nejsou na tahu. Jednak hra rychle odsýpá, ale hlavně hazard s vykládáním karet do přístavu je atraktivní v tahu všech hráčů, takže by se napětí u stolu dalo krájet. Hurónský smích, který vybuchne poté, co někdo z hráčů po deseti vyložených kartách stále nemá dost a jeho nová karta posílá celou nabídku přístavu “do smetí”, si určitě umíte představit.

Pokud se vám hra zalíbí, můžete si k ní pořídit i dvě rozšíření, která přináší nové postavy, efekty, kontrakty, příběh a také kooperativní či dokonce sólo variantu hry. Cena základu je kolem tří stovek, což je za mě vzhledem k zábavnosti a znovuhratelnosti sympatické.

Délka hry, její přístupnost, téma, zábavnost i skladnost dělají z Port Royal dobrého společníka na doma i na dovolenou. Je to zkrátka jednoduchá karetka se špetkou hazardu.

Port Royal získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru je možné koupit zde.

Tags:

2 Replies to “Port Royal”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: