Zažijte dobrodružství! Ponořte se pro poklad ukrytý v hlubinách oceánu.

Deep Sea Adventure je hra japonského vydavatelství Oink Games, kterou si vzalo do parády rodinné deskovkářství 4 Kavky. To se postaralo o lokalizaci pravidel, které přidávají ke hře. Komponenty jsou jazykově nezávislé, což je logické, když jsou bez textu že? V Ponorce, jak si hru Kavkovi pojmenovali, se hráči ocitnou v roli potápěčů. Úkolem těchto dobrodruhů je se potopit co nejdál do hlubin oceánu pro zisk velkého bohatství. Má to ovšem jeden háček. Zatím jsou tito dobrodruzi chudí jak kostelní myš, a tak se musejí dělit o vzduch ponorky. S přibývajícími poklady navíc spotřebovávají více vzduchu. Dobrodruzi tedy musejí důkladně zvážit, kam až se mohou potopit. Řečeno slovy hráče: „Jedná se o klasický push-your-luck mechanismus.“

Co se skrývá v oceánu?

Nevelká krabička o rozměrech 112x66x37 v sobě skrývá poměrně dost komponent. Především se jedná o čtyři typy žetonů, které představují jakýsi chodníček pro figurky hráčů. Každý typ má jiný tvar a barvu, což je tematické. Totiž stejně jako v oceánu jsou žetony tmavší, čím hlouběji se hráči dostanou. Hned u ponorky jsou žetony světle modré a na konci trasy, kde se uvažuje s velikou hloubkou jsou žetony tmavší. Jde sice o nepatrný detail, ale o detail, který mě ohromně baví. Tyto žetony mají průměr zhruba tři centimetry stejně jako kulaté žetony s křížky. Křížky slouží k nahrazení žetonů, které potápěči uzmou na svém dobrodružství. Žetony jsou samozřejmě z kartonu a dodávají se již vyloupané. Ze stejného materiálu je vyrobena i ponorka, která nese jakousi číselnou stupnici. Jak už vám možná došlo, stupnice je ukazatel spotřeby vzduchu v ponorce. No a aby bylo jasné, jak na tom hráči se vzduchem jsou, zaznamenávají jeho hodnotu maličkým červeným kolečkem o průměru jednoho centimetru. Toto kolečko je ze dřeva, stejně jako figurky potápěčů a házecí kostky. Figurky skutečně vypadají jako maličcí potápěči a jejich tvar má celkem velký vliv na hru. Figurka se totiž natáčí, aby bylo patrné, kterým směrem právě hráč postupuje. Opět moc hezký detail, který mohl padnout použitím běžných kuželkových figurek. S kostkami jsem zažil takové malé faux pas, ke kterému se musím přiznat. Hrál jsem už asi čtvrtou výukovou hru (stále sám) a začal jsem se vztekat, co to je za kostky! Proč mi nikdy nepadne šestka ksakru! No a pak jsem si kostky pořádně prohlédl a zjistil jsem, že to nejsou obyčejné kostky. Tyhle kostky jsou začarované kostky – respektive nesou pouze hodnoty jedna až tři. Nevím, kde jsem přišel k takové slepotě. A´t už je to jak chce, pravdou zůstává, že všechny komponenty působí velice kvalitně a takřka z nich sálá japonská preciznost. Karton se nikde netrhá ani netřepí, dřevo se neštípe a je precizně vyřezané i obroušené. Kvituji i použití neobvyklých pastelových barev, které hře dodávají na originalitě i atraktivitě.

V miniaturní krabičce najdeme také několik verzí pravidel rozdělených podle jazyků. Samozřejmě taky ta česká, za kterými stoji 4 Kavky. Musím říct, že pravidla jsou sepsána čtivě a přehledně. Při pochopení hry jsem s nimi neměl jediný problém a vzhledem k preciznímu popisu jsem si vše dokázal představit. Tedy původní obrázky z originálních pravidel mi ani moc nechyběly. Rozhodně by s nimi byl návod přehlednější, ale není to nic strašného. Navíc pokud v pravidlech tápete, můžete mrknout třeba na videonávod přímo od paní Kavkové.

Nechť započne dobrodružství

Pravidla hry jsou opravdu jednoduchá a v krátkosti se vám je pokusím osvětlit. Nejprve je třeba hru připravit. Každý hráč si vezme figurku a tu postaví na kartonovou ponorku, na které nesmí chybět červený ukazatel hladiny vzduchu. Poté se rozestaví žetony do libovolně tvarované cestičky a to vzestupně podle čísel znázorněných tečkami. Hráč na tahu hodí kostkami a poskočí po cestičce o danou hodnotu. Cílový žeton může uzmout a nebo si ho nevšímat. No a právě tento okamžik je stěžejní prvek celé hry. Je třeba neustále zvažovat, kdy se vám žeton vyplatí sebrat a kdy nikoliv. Jakmile totiž žeton uzmete, bude vás tížit a ubírat vám na vzduchu. Pokud začínáte tah s nějakým žetonem, musíte ubrat tolik vzduchu, kolik máte žetonů. Navíc vás bude žeton zpomalovat během chůze! Po hodu kostkami totiž musíte od hozené hodnoty odečíst počet nesených žetonů. To znamená, že čím více nesete žetonů, tím více můžete získat bodů, ale zároveň tím těžší bude návrat na ponorku. Jakmile dojde vzduch, nebo do ponorky dorazí všichni hráči, nastává konec kola. Pokud se tak stane na konci třetího kola, končí celá hra. Hráči si spočítají hodnoty ze spodní strany žetonů. Ten, kdo napočítal nejvíc bodů, se logicky stává vítězem.

Hodně nebo málo vzduchu v ponorce?

Nejlepší počet hráčů bude pro každého trochu jiný. On totiž počet hráčů poměrně dost ovlivňuje hratelnost Ponorky. Ve hře dvou hráčů mají oba soupeři daleko lepší kontrolu nad stupnicí vzduchu a lépe dokáží předvídat vývoj hry. Mohou tedy lépe plánovat a snáze odhadnout, jak až hluboko se ve svém pátrání mohou pustit. Ve hře čtyř a více hráčů je už hra hodně nepředvídatelná. Proto se v tomto počtu hra většinou vede v duchu – dojít pár kroků pro jeden poklad a mazat zpátky. V jedné partii pěti hráčů jsme opravdu pokoušeli své štěstí, a dopadlo to tak, že ani v jednom ze tří kol se na palubu ponorky nedostal nikdo. Tudíž jsme hru skončili aniž by před sebou někdo měl položený jediný poklad. Pokud tedy patříte mezi hráče, kteří mají rádi hru pod kontrolou, a přesně ví co se bude dít, určitě si zahrajte v co nejnižším počtu hráčů. Pokud máte rádi anarchii a totál chaos, zahrajte si Ponorku v co nejvyšším možném počtu hráčů.

Insert

Kavkovi jsou velice podnikaví a vynalézaví, a tak se rozhodli opatřit si inserty do svých her. To se týká i recenzované Ponorky. Jsem velký nadšenec do obalování a pořizování herních doplňků, a proto jsem insert do Ponorky nutně potřeboval. Inserty pro 4 Kavky tiskne Myší doupě a ten můj vypadá slušně. Sem tam se sice najde nějaký ten otřep, ale nic co by nešlo vyřešit nehtem

Co se týče prostoru pro herní komponenty, je insert bezchybný. Vše má jasně určené místo a každý chlíveček je tak akorát velký, aby se do něj vešlo to co má, drželo to v něm a zároveň to šlo dobře vyndat. Než začnete hrát, je dobré insert vyndat z krabičky. Během hry totiž slouží jako zásobník kulatých žetonů, a z krabičky byste je horko-težko dolovali. Z kraje insertu také najdeme zásobník potápečů, který uchovává tyto dobrodruhy v poloze stojmo. Když se hezky vyskládají vedle sebe, vypadají opravdu dobře. Společnost jim dělá prostor pro dřevěné šestistěnky a červený žeton. Slot pro žeton je opravdu velmi těsný, a vždy mám problém ho tam dostat. Doufám, že se mi žeton nebude odírat. Zatím to tak ale nevypadá. Pak už nám zbývají jen čtyři přihrádky a žetony, které tvoří potápěčskou cestičku do hlubin. Je celkem jedno, do které přihrádky je dáte, protože se vejdou do každé. Každopádně pokud je seřadíte, usnadní vám to setup hry. Když byly žetony jen tak naházené v krabičce, musely se nejprve roztřídit a pak až rozmístit. Kopice nudné práce navíc. Nyní stačí vytáhnout jeden druh najednou a hezky ho rozložit. Super je i využití insertu jako zásobníku na kulaté žetony. Ty se nikde neválí a vždy mají své místo.

Součástí tohoto insertu je i malý papírový návod, který říká, kam co patří. Nemusíte tedy mít strach, že byste tápali nad tím, co kam patří. V krabičce už není nepořádek a komponenty v insertu vypadají fakt dobře. Navíc se v krabičce nic nepohybuje. Vzhledem k tomu, že jde o cestovní hru, se jedná o vítaný dopad. Když se komponenty v krabičce nepohybují, neničí se. Myslím si, že 4 Kavky měly super nápad, a že inserty Oinkovkám opravdu chyběly.

Shrnutí

Ponorka disponuje spoustou kladných vlastností. Mezi nimi najdeme především rychlost přípravy, odehrání partie, ale i vysvětlení pravidel. Je to zkrátka skladná rychlovka na cesty. Po grafické stránce je hra velice originální a moc se mi líbí rozložená na stole. S tím souvisí i geniální nápad žetonkové cesty. Je super pro děti, protože si ji pokaždé mohou postavit jinak. Jednou může vést jako spirála kolem ponorky, jindy zase jako rovná linie. Tato funkčnost se ale může hodit i při nedostatku herního prostoru. Zkrátka si hru zamotáte jak budete chtít – třeba na stolečku ve vlaku.

Hra utíká rychle, hráči příliš dlouho nečekají na svůj tah a můžete zažít i okamžiky škodolibé radosti, když to někdo nestihne včas na palubu. Což mi připomíná poměrně protřelý trik, který může pomoci k výhře. Jedná se o úmyslné vyčerpání vzduchu. Někdy zkrátka jeden či více hráčů ví, že to nemohou včas stihnout. No a tak si naberou co nejvíce pokladů to jen jde, aby vyčerpali vzduch z ponorky. Tím zamezí zisku bodů i těm, kteří by to mohli stihnout. No a teď stojím nad otázkou, zda je to dobře nebo špatně. Spíš se přikláním k té druhé možnosti. Totiž prohrát, a nemít ani minimální možnost s tím něco udělat je dost frustrující. Další věcí, co by mi na hře mohla vadit je obrovský podíl náhody a interakce. Někdy se zkrátka můžete snažit jak chcete, ale když vám nebudou padat kostky a ostatní hráči vám budou užírat kyslík, nemůžete pro výhru udělat vůbec nic. To je úzce spjaté s vyšším počtem hráčů, kdy je tento nešťastný vliv vyšší a vyšší. I přes to musím říct, že Ponorka je hrou zábavnou. Ve správné partě lidí se u ní prostě pobavíte. Pokud hledáte hru na odlehčení, či takovou, která se vám vejde do kapsy kalhot, pak bude Ponorka to pravé ořechové. Pokud chcete mít přehled nad svými tahy a mít přesně naplánované kroky, raději se Ponorce vyhněte. Stejně tak se jí vyhněte, pokud nevyhledáváte silnou interakci a škodolibou zábavu.

Především kvůli rozměrům, grafickému provedení a variabilnímu hernímu plánu uděluji Ponorce ocenění Originální počin. Hra také disponuje velice jednoduchými pravidly a přístupnou hratelností bez složitějších herních mechanismů. Díky tomu si Ponorka vykoledovala ocenění Vstupní hra. Posledním oceněním je Propojení tématu a mechanismů. Když se vydáte s potápěčem po cestě, jdete po tmavších a tmavších žetonech, jako byste se skutečně potápěli. Stejně tak sbíráte poklady, které jsou těžké, a proto vám ubírají síly a vzduch. Se vzduchem navíc musíte pracovat obezřetně, jinak se nedožijete zisků z nalezených pokladů.

Ponorka pro mě byla celkem silný zážitek a to nejen herně. Jde o opravdu originální počin, jako většina her z dílny Oink Games. Už se nemůžu dočkat, co nám Kavkovi naservírují příště.

Ponorka získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 4 Kavky.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Ponorka”

  1. Pingback: Boj o poklady –

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: