Poklidná plavba

Spolupracování v naprosté tichosti.

Úvod

Rexího portu nám do Říše her dorazila plavebná karetní hra. Lze ji hrát i sólově, ale v základu se jedná o kooperativní filler pro dva až pět hráčů. Jejím autorem je James Emmerson a hru pod původním názvem Tranquility vydalo v roce 2020 studio Board Game Hub. Za hypnotizující ilustrace hra vděčí Tristamu Rossinovi.

Podaří se vám navigovat svou loď skrze moře a jeho ostrovy tak, abyste dorazili k osamocenému ostrovu, na kterém naleznete klid?

Úspěšně dohráno v posledním tahu.

Jak se plavit

Ve hře Poklidná plavba vykládáte vzestupně karty hodnot jedna až osmdesát do mřížky 6 x 6, tedy tak, aby hodnota karty nalevo byla vždy nižší než hodnota té napravo a hodnota levé horní byla vyšší než pravé dolní. Hledáte tak cestu skrze ostrovy v moři z levého dolního do pravého horního rohu. Každý hráč má na ruce pět karet a svůj vlastní dobírací balíček. Přestože se jedná o hru kooperativní, je hrána v naprosté tichosti. Hráči si nesmí sdělovat hodnoty ani druh karet. Karty lze vyložit kamkoliv na volnou plochu mřížky. Pokud je karta pokládána vedle karty jiné, je nutné za ni zahodit z ruky karty ve výši rozdílu hodnot karty pokládané a karty již ležící. To znamená, že rozdíl nemůže být víc jak čtyři, a také, že v případě sousedění vždy z ruky zahodíte alespoň jednu kartu. Pokud nechcete či nemůžete z ruky kartu vyložit, dvě odhodíte. V obou akcích si na konci tahu doberete ze svého balíčku do pěti karet.

Jakmile si někdo dobere kartu Začátek, musí ji ve svém tahu vyložit a cena za její vyložení je osm karet, které všichni hráči dohromady musí odhodit. Součástí balíčků jsou i karty Konce. Takovou kartou je nutné hru završit a položit ji tehdy, když karta Začátku i požadovaných třicet šest karet je již vyskládáno. Pokud se to podaří, hráči vítězí.

Jestliže však někomu dojdou karty a již nemůže provést akci – vyložit kartu či za vykládanou kartu zaplatit – hráči prohrají. Rovněž tak, pokud si v rámci uvolnění ruky vyhází všechny karty Konců a nebudou na konci partie schopni žádný Konec vyložit.

Každých deset karet má svou vlastní ilustraci ostrova.

Zhodnocení hry

Poklidná plavba je rychle naučitelná přístupná hra pro rodiny i zkušené dospělé hráče. Že by ale byla poklidná, to se říci nedá. Umí být i nervy drásající. Hráč se totiž neustále rozhoduje, zda umístí kartu do prázdné plochy tak, aby s jinou nesousedila, čímž ztíží budoucí tahy sobě i ostatním, anebo zda umístí kartu vedle karty jiné a zaplatí hodnotový rozdíl zahozením karet z ruky, což mu tenčí balíček a celou skupinu to přibližuje konci hry. A jak se má rozhodnout, je čistě na něm. Nikdo mu neporadí a s nikým své břemeno hodících se či naprosto mizerných karet nemůže sdílet. Konec hry nastane poměrně rychle a člověk po první partii začne přehodnocovat své prolízávání se balíčkem či placení tří čtyř karet za sousedění dvou jiných.

Mechanicky hra funguje dobře a připomíná The Game či The Mind. Člověk se musí naučit přemýšlet určitým způsobem a je tedy rozdíl, když hrajete partii se znalými oproti těm plavbou nepolíbenými. Artwork na člověka působí uklidňujícím dojmem a tak alespoň vyvažuje občas se dostavující stres plynoucí z vykládání těžko zařaditelných karet a tenčících se dobíracích balíčků. Pravidla jsou srozumitelná, ale klíčová mechanika se svým nabízeným dilematem by měla být zcela vysvětlena, popsána explicitně.

Ukázka karet z minirozšíření.

Vyzdvihnout však chci množství variant, jak ke hře přistoupit. V krabičce je vedle základních osmdesáti karet ostrovů uloženo také osmnáct karet tří minirozšíření. Ostrá skaliska nabízí posouvající se kartu, která svým efektem blokuje pro vykládání celou řadu a je ze hry odstraněna až po zaplnění čtyř řad. Mořské nestvůry plevelí hráči ruku a lze se jich zbavit pouze vyložením na kartu ostrova, která je tímto zničena. Mohou tak sloužit i k pročištění špatně vyložených karet. Třetí celek Bouře a kompas nabízí…Karty tří druhů bouří a karty kompasu. Zatímco bouře hráče omezují, kompasy mu pomáhají se bouří a jejich vlivu na hráčovu ruku či herní plochu zbavit.

Ale to není vše. Jednak si hráči mohou pro usnadnění hry zamíchat okrajové karty do balíčků a užívat je jako žolíky místo karet začátků, konců či kompasů, nikoliv však ostrovů, nebo si hru ztížit náhodným odebráním karet ostrovů před začátkem hry, anebo také sáhnout po nějaké další nabízené variantě. Hráči mohou vykládat karty do mřížky tvaru pyramidy či vysokého oblouku namísto tvaru čtverce, hrát proti sobě v duelové verzi, či si zahrát Den a noc. Touto variantou se vlastně dostáváme k pokročilé verzi kooperativní hry, pro kterou je zásadní půlení karet. Hráči vykládají karty sluncem nahoru, ale na konci hry musí byt tři řady sluneční a tři řady měsíční, tedy s otočenými kartami o 180°, čehož hráči docílí využitím nové akce, ve které zaplacením/odhozením jedné karty mohou pootočit jinou již vyloženou kartu.

Velký oblouk a Pyramida.

Vedle základu tu tedy máme dalších devět modulů a verzí a to jsem zapomněl zmínit solitérní mód (fungující obdobně jako hra ve více hráčích). Znovuhratelnost je vysoká a málokterá hra za cenu tři sta korun toho tolik nabízí. Pokud máte prostornější stůl, alespoň 80 x 80 centimetrů, rozhodně doporučuji vyzkoušet. Odehrajete to za slíbených dvacet minut a ať již utrpíte porážku či slavně zvítězíte, chcete si ji zahrát znovu. Nenajdete tu příběh ani boj, ale široce přístupný a konec konců i oddychový zápřah na paměť a propočítávání pravděpodobnosti.

Komu nevadí trnout v tichosti, jak že to vlastně dopadne, nechť vstoupí na palubu a křižuje proti větru za vysněným opuštěným ostrovem.

Poklidná plavba získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: