Pochmurný kraj
Když se dva perou a třetího věší, budoucnost je vskutku nepotěší.
Úvod
Chtěli jste někdy zlikvidovat čarodějnici? A co takhle se vypořádat s následky vesnického lynče?
Fox in the Box nám po lokalizaci MIND: MGMT kanadského vydavatele Off the Page Games přináší další hru na motivy komiksové předlohy. Tentokrát si Jay Cormier ke spolupráci pozval Shada a společně nás zavedli do nenápadného kraje vesničky Harrow County, kde se zapomenutými místy pohybují podivné bytosti ploužící se po pustých pláních. Hrůzy venkova ve své pochmurnosti zachytil v původních komiksech i v současné hře Tyler Crook.
Hra je určena pro dva hráče a ti, kteří ji ovládnou, si mohou zkusit asymetrický boj rozšířit o třetího vyzyvatele. Anebo rovnou i o čtvrtého, neboť v české krabici najdeme i rozšíření Říše víl. Ovšem frakcí tu najdeme pět. A tak nakonec se mohou dva zkušení duelanti střetnout v rolích víl a čarodějnice, stejně jako solitérní výprava se bude nést ve znamení čarodějnické msty vůči zdejším viníkům a jejich potomkům.
Na jakou stranu se hráči mohou přidat?
Ochránci usilují o záchranu zdejších domorodců, kteří ještě nezešedivěli a neodstěhovali se. Rodina chce zdejší kraj zničit, přestože nemá svou oběšenou příbuznou v lásce. Čarodějnice Hester se chce pomstít za to, co na ni bylo vykonáno. Intrikánka Kami se snaží dostat k moci nad zdejšími, kteří s ní ale hrají hru na schovávanou s panenkou, ve které tkví Kamina ztracená síla. A Říše víl se stará o místní dění pouze tehdy, když by to mělo napomoci odhalit cestu ke ztracené královně, to pak může přijít zdejším militantním čarodějům nejedna výhodná nabídka..
Frakce jsou v průběhu partie zastoupeny hrdiny – legendami. Jejich jedinečné schopnosti mohou zásadním způsobem ovlivnit směřování každé partie.
Dalšími jednotkami ve hře jsou běsi, jejichž věrnost své legendě je nezlomná… Dokud ji svými kouzly nezlomí proradná Hester a běsy neovládne.
Nakonec skutečně nezbyde nic jiného, než se uchýlit k násilí.
Ovšem ani takový útok na nepřítele nemusí být jistý podnik, protože je jeho výsledek závislý na aktuálním rozpoložení stromu, který nemusí vydat všechno, co do něj bylo vhozeno.
Pravidla jsou rozdělena do kapitol, které postupně obohacují základní kostru hry o další herní mechaniky a umožňují pozvolný vstup do hry. Pro základní hru dvou hráčů jsou určeny tři frakce (Ochránci, Rodina, Kami), jejichž vítězství je ještě celkem standardně určeno bodovací stupnicí (tedy spíš kotoučem). V každém kole hráči odehrají tři ze čtyř nabízených základních akcí, které mohou oživit různými bonusy nebo zahranými kartami. Zkušenější hráči mohou do hry zapojit třetího hráče hrajícího za Hester. Tím se ještě umocní asymetrické klání na herním plánu. Hester ovšem ukončuje hru náhle a záleží na ostatních, zda a jak lehkovážně ji nechají hodovat na svých vnitřnostech. Díky rozšíření Říše víl, které je v českém vydání součástí základní hry, je možné zapojit i čtvrtého hráče a nadto dokonce umožnit vzájemný střet Hester a Říše víl opět ve hře dvou hráčů. Na své si přijdou i sólohráči, kteří ve svých tazích ovládají Hester, zatímco dvě základní frakce pak řídí sama hra. Deskoherní adaptace komiksu Pochmurný kraj je dílem vývojářského studia Off the Page Games, jehož předchozí titul Mind MGMT je rovněž součástí Liščího portfolia.
Pod víkem
Kapitola první
Sešit pravidel je rozdělen do šesti kapitol, která vás postupně seznámí s mechanikami i s frakcemi, za něž se dá hrát. Díky rozšíření a sólitéru si Pochmurný kraj můžete zahrát ve čtrnácti různých kombinacích. A každou kapitolu si je dobré zahrát víckrát, nejen pro pochopení asymetrických mechanik, ale i bližší seznámení se s jedinečnostmi, které nabízí právě střet různých frakcí. Pojďme si nyní stručně představit, jak hra funguje.
Hráči se pohybují po hexové mapě složené ze čtyř druhů krajiny (bažiny, mokřadů, plání a lesů) a dalších hexů v podobě hor a centrálního políčka trní, které přináší bonusové body.
V první kapitole se střetne Ema z Ochránců snažící se zachránit obyvatele a Levi z Rodiny usilující o zničení zdejších stavení. Zatímco Ema buduje řetězce svých pomocných běsů a stezek za účelem převést obyvatele sousedící se sídlem Rodiny přes celý kraj až k sobě domů, Levi rozšiřuje bouře tak, aby dosáhly až na domy sousedícím s útočištěm Ochránců a všechny je pozřely.
Vedle mapy centrum dění tvoří deska akcí, kdy každý z hráčů má k dispozici čtyři zavařovačky. Po odehrání zavařovačky se hráči střídají na tahu. Jakmile každý z nich odehraje tři tahy, dojde k vyhodnocení. Bod získá ten, kdo ovládá hex trní. V průběhu tahů hráči získávají 1 bod za každý úspěšný útok a 2 body za splnění svého cíle (záchrany obyvatele či zničení budovy). Kdo má ve fází vyhodnocení alespoň sedm bodů, vítězí.
Akční zavařovačky
A co že za síly se skrývá v řadě zavařovaček?
Zavařovačka schopností umožňuje posunout svou jednotku po mapě (legendu/postavu či běsa), zplodit nového běsa (řadového přisluhovače) anebo posílit svou magii kolem stromu, který rozhoduje boje (přidat kostku na bojiště). Zatímco Ema akci žetonu provádí podle síly dané činnosti na své desce, kam žetony umisťuje, Levi provádí vícero akcí, ale vždy jen o síle 1. Jaké akce to jsou, se odvíjí od toho, jaké žetony si vylosuje ze svého váčku kouzel.
Zavařovačka divočení umožňuje provést tytéž činnosti, ale podle počtu dosud nasbíraných žetonů divočení. Každé divočení je tak strašlivější, aby ne, když máte rudo před očima.
Zavařovačka legendy umožňuje aktivovat jedinečné schopností vašich postav. V první kapitole, jak jsme si řekli, je to rozšiřování stezky pro Emu a vyčarovávání bouří pro Leviho. Ovšem v dalších kapitolách je možné nejen tyto schopnosti obměnit, ale především hrát za jiné přívržence a využívat jejich unika.
Zavařovačka útoku vám umožní opět posunutí, zplození či posílení. Lze to využít před bojem anebo až po něm. Kdo z hráčů má zapojeno v boji vícero jednotek, získá jednu kostku posílení navíc. Tu společně se kostkami z bojiště hráči vhodí do stromu a vypadlé kostky určí, kdo vítězí a jak může dál postupovat podle rozdílové síly útočníka a obránce. Při své kostkové převaze můžete ničit soupeřovy běsy.
Strom má v sobě překážky a tak ne vždy všechny kostky propadnou. Jedná se o prověřenou mechaniku zvanou Cube Tower či Combat Tower, kterou na počátku tisíciletí představily dva zapomenuté tituly Towers of Yoma a Im Zeichen des Kreuzes. Následně ji roce 2002 zpopularizoval Wallenstein a později v roce 2006 i jeho variace Shogun.
A aby toho nebylo málo, akci útoku lze následně spustit znovu použitím jakékoliv jiné zavařovačky. Klidná noc to tedy opravdu nebude.
Nesmíme též zapomenout, že díky bonusovým destičkám bude vždy odměněn ten hráč, který akci svého druhu aktivuje první. Tak čemu dáte přednost vy, angreštovému kompotu, anebo plození běsů?
Další kapitoly
Druhá kapitola přinese balíčky karet a řadu nových legend do obou frakcí. Zatímco Ochránci svůj arzenál posilní kartami taktik, Rodina díky svým kartám vylepšení získá vylepšující žetony.
Kapitola třetí vám ukáže, že bodovací číselníky jsou též kotouči běsů, že ne všechny komponenty je nutno mít na mapě hned z počátku partie a že přiložené bonusové destičky tam neleží je tak pro parádu.
Kapitola čtvrtá konečně na scénu uvede Kami, která byla stejně jako Ema kdysi nalezena v dutině vražedného stromu. Kami přichází se svou asymetrií odrážející se v její jedinečné desce na žetony činností i trojici skřetíků, kteří ji jsou k ruce. Jejím cílem je též dosáhnout alespoň sedmi bodů. Ovšem pokud se Kami podaří najít svou starou panenku, v níž je její ztracená síla, získá 4 body. Hráči za Rodinu i Ochránce tak musí sem tam přenášet skutečnou panenku i další dvě návnady a nenechat Kami zmocnit se své síly.
Kapitola pátá představuje Hester, která se chce vráti k životu. Aby se jí to povedlo, musí na své desce zaplnit šest políček nakaženými běsy či dalšími žetony. K jejímu vítězství jí pomáhají plazivé kořeny, hadi šířící nákazu mezi běsy a rozdělávání dalších a dalších ohňů.
Podle pravidel této kapitoly se řídí i solitérní varianta, která je tak přístupná pouze zkušeným a trpělivým hráčům, neboť je třeba znát fungování všech frakcí a jejich mechanik. Zážitek se mi sice pozdával velmi, ale cesta k němu je trnitá a běsná. Pokud máte Pochmurný kraj s kým hrát často, pak uvítáte i zdejší sólo mód, ovšem kvůli němu samému bych osamělým vlkům nedoporučoval si pořizovat celou hru.
Kapitola šestá – rozšíření Říše víl – přináší opět nový styl hraní, který se pojí nejen s novými žetony a kartami, ale i stříbřitým váčkem, stíratelným fixem a kartou naleziště. Je to taková vlastní hra ve hře. Jakto? Protože královnu unesly běsy a je potřeba nalézt její meč, její korunku a nakonec i ji samotnou. Ke smůle víl je všude v okolí hromada magie, bestií a kotle lepkavé temnoty. Frakce víl hraje dvakrát častěji než ostatní hráči, tedy mezi tahy ostatních frakcí. Zvítězit víly mohou pouze při nalezení královny. Jejich vítězství se však tak nevylučuje s bodovým vítězstvím jiné frakce.
Zhodnocení
Hra se mi líbila velmi. Mohlo by se zdát, že Foxové přišli zase s něčím, co vám roztaví mozkové závity a že nestojí za to se tím trápit. Chyba! Pokud vás neodrazuje téma běsů a magie a temnoty a máte-li již něco nahráno, směle se pusťte klikatou cestou do Harrow County. Dobře sepsaná pravidla, skvělé komponenty, gradující zážitek, vysoká znovuhratelnost a poměrně jednoduchá asymetrie. Kdo by čekal area-control, ten by se zmýlil, neboť se jedná spíše o tahové euro, kde se vlastně vytvářením řětězců snažíte vyřešit zadání úkolu, hlavolam, puzzle. Boj to celé jen provází a zpestřuje, byť i zaměření se na něj s vidinou zisku bodů může být strategie, jak si vydobýt vítězství. Hra ve mě evokuje vydařenou hru Ve svitu půlměsíce, která je nakonec také jiná, než by se mohlo na první pohled zdát.
Nastudování pravidel a příprava hry vám sice pár hodin zabere, ale následně je reálné se vejít s partií do hodiny až hodiny a půl (podle hráčů). Jenom je samozřejmě pro tento typ hry silně doporučeníhodné hrát ve stejné skupině podivínů, neboť pro pořádný průzkum zdejší krajiny a frakcí budete potřebovat několik desítek hodin. Však hra také nabízí třináct kombinací frakcí a solitér, což je třicet osm zážitků ve hře více hráčů a tři obtížnosti třicátého devátého sólo módu. A to nezohledňuji počet legend, kterými vždy svou frakci můžete reprezentovat. Však v každé partie vám pomáhá jenom jedna.
Zde je mých pět drobných výtek
Ve hře mi chybí nějaký přehled kombinací frakcí podle počtu hráčů a to třeba i s uvedenou obtížností či časovou náročností. Minimálně pro první zorientování se po rozbalení by mi to přišlo vhod.
Sešit pravidel by mohl mít o dvojlist navíc a tak by se na něj vešly ilustrační obrázky pro rozšíření Říše víl i nějaké další pro vysvětlení tahů Hester a solitérního módu. Zkrátka druhá půlka sešitu je jen pro bystré s velkým pamatovákem veškerého obsahu prvních kapitol.
Bojový strom funguje, byť kostky někdy létají hodně, jindy málo. Zkrátka je radno strom zásobit střelivem a po skončení partie zatřást krabicí. Zásadní je však to slovo létají, respektive vylétávají. Je třeba, aby zachytávací bazének bojiště byl postaven delší stranou kolmo k dutině stromu. Když je bojiště postaveno tak, jak je vidno na fotce, kostky prudce vypadávají a mají tendenci rozmetávat komponenty na mapě. Proto by bojiště mělo mít vyšší okraj. Pokud by byl vyšší dvojnásobně, stále by bojiště korespondovalo s výškou dutiny a nebylo by třeba dalších úprav sklonu dutiny, jako při zvednutí trojnásobném.
Plastové stojánkové klipy pro standies legend by mohly být řešeny trochu volněji, či by jich mělo být přítomno vícero. Každá další výměna legendy mezi stojánky s těsnými čelistmi působí ničení kartonových postav a obávám se, že při častém hraní postavy takto nevydrží. Možná tak zůstanu u pokládání žetonů legend na mapu.
Poslední připomínka směřuje ke skladování žetonů a figurek. Hráči se ohledně komponent musí připravit na pytlíčkování pro absenci insertu, který byl součástí pouze kickstarterové kampaně, stejně jako dřevěné žetony. Nevadí, zdejší kartonové bohatě stačí. A pytlíčkovaná není tak strašná, když si doma člověk přidá větší pytlíky pro smysluplné rozdělení komponent po frakcích. Z prvního sklízení vás ale švihne.
Co bych rád ještě zmínil?
Přestože mi není úplně blízký grafický styl komiksu a hry, byl jsem jím a přehledností textů vtažen a dostal chuť si to celé přečíst. Sešit pravidel je pevný a bylo radost si jím prvních několik večerů jen listovat a postupně se seznamovat s temnotou kraje.
Hra svými pravidly není jednoduchá a snadno přístupná, přesto se z velkých her v Liščím portfoliu jedná o přístupnější titul. Mohu ji však vřele doporučit komukoliv, kdo navnazen jednoduchostí Neznámé planety a příběhem Detektiva z Města andělů se rozhodne přijmout více herní výzvu v pěkném kabátu postavenou na rozsáhlém příběhu, který zde sice slouží pouze jako odrazová plocha pro hru samotnou, ovšem i přesto se jedná o hru velmi tématickou.
Je skvělé, že v české verzi vyšlo i uvedené rozšíření. Pokud kdy vyjde ještě nějaké rozšíření, nebo pokud Foxové přijdou se speciálním balíčkem komiksů Pochmurného kraje, ať neváhají napsat. U nás doma upalujeme zachraňujeme rádi. Jak mi potvrdil Jay Cormier, nyní se další rozšíření nechystá, ale když se bude hře dařit, rádi se k ní ještě vrátí!
A říkal jsem už, jak dutina v krabici vás při nandávání víka pěkně ofoukne a že ještě nikdy nebylo vytlačování vzduchu tak jednoduché? Drazí vydavatelé, díru do každé krabice!
Pochmurný kraj získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.
Hru můžete zakoupit přímo zde.