Pátek
„Ten Robinson se sám o sebe nepostará a bude tady snad věčně…“
Pátek je sólová hra inspirovaná dílem Daniela Dafoe s názvem Robinson Crusoe, jež využívá obou hlavních postav – Robinsona a Pátka. K nám konečně dorazila i v české lokalizaci, a to díky vydavatelství Tlama Games. Jedná se o německou hru z roku 2011, která je takovým průkopníkem moderních sólových karetních her. Hra je vhodná pro hráče od cirka deseti let a partie se v pohodě vejde do půl hodinky. Jejím autorem je Friedemann Friese; zajímavostí je, že jeho hry (jichž na českém trhu známe již několik) začínají v originále často stejnou hláskou jako jeho křestní jméno… A příjmení… Prostě F: Pátek = Freitag, Famiglia, Vysoké napětí = Funkenschlag, Fauna, Felix: Kočka v pytli, Fiji, Pravěk (v originále First Sparks) a Továrník (Factory Manager).
Jmenuješ se Pátek a spokojeně trávíš čas na pustém ostrově. Jenomže jednoho dne u ostrova zčistajasna ztroskotá loď a na břeh se vypotácí Robinson. Klid a pohoda jsou tytam. Jestli má mít Robinson alespoň nějakou šanci z ostrova zase vypadnout, musíš ho naučit základy přežití, aby nepodlehl některé z mnoha ostrovních hrozeb. Pokud Robinson na konci hry porazí dva piráty, úspěšně odpluje z ostrova a ty budeš mít zase pokoj…
Pátek je chytrá karetní hra v kompaktní krabičce – všehovšudy sedmdesát dva karet, tři hráčské desky, dvacet dva žetonů a pravidla. Přesto nabízí na svou váhovou i cenovou kategorii dost zábavy a slušnou míru znovuhratelnosti. Ne nadarmo hra patří k nejoblíbenějším sólovým hrám i více než dekádu po svém uvedení na trh. Hra je navíc prostorově i pravidlově nenáročná, takže ji můžete rozložit celkem kdekoli. Naučit se ji nevyžaduje ani hodiny nad pravidly, ani nad video-návody.
Robinsonův příjezd
V rámci přípravy hry si hráč rozloží všechny tři herní desky, připraví si žetony zdraví a balíčky karet – osmnáct počátečních karet v balíčku Robinsona zamíchá a připraví na jednu desku, třicet karet hrozeb zamíchá do druhého balíčku a připraví na druhou desku. Následně si připraví balíček stárnutí sestávající ze tří pokročilých karet naspod balíčku a sedmi základních karet navrch (kartu úplně pitomý odloží do krabice), a tento balíček na poslední desku. Tři karty fází připraví na stůl v pořadí červená, žlutá a zelená navrchu. Z deseti karet pirátů si vylosuje dvě náhodné a položí na bok herní oblasti lícem nahoru. Díky tomu již od začátku ví, co ho čeká na konci herní partie a může na základě toho upravit svou herní strategii.
Hráč bude postupně čelit různým nástrahám z balíčku hrozeb, proti nim bude hrát své karty z balíčku Robinsona a snažit se dané hrozby překonat. Nejprve se podívá na dvě karty hrozeb a jednu z nich si vybere; tu druhou odloží na odhazovací hromádku hrozeb. Na vybrané kartě je uvedeno, kolik karet maximálně má dovoleno zahrát zdarma, následně může hrát další karty, ale každá taková stojí jeden žeton zdraví. Jakmile je se svým tahem spokojen, může jej ukončit a vyhodnotit:
- Pokud číslo hrozby (barevně odpovídající probíhajícímu kolu dle karty fází) dorovnal hodnotou svých karet, nebo jej dokonce překonal, uspěl v dané výzvě a bere si všechny použité karty na svou odhazovací hromádku; zároveň se zdolaná karta hrozby stává součástí jeho výbavy – je otočena vzhůru nohama a stává se z ní karta znalosti, kterou může použít v budoucích výzvách; získaná karta putuje také na hráčovu odhazovací hromádku.
- Pokud je číslo hrozby vyšší, je třeba doplatit svými žetony zdraví rozdíl mezi hrozbou a zahranými kartami; toto je moment, kdy se hráč může zbavit některých svých karet, protože zdaleka ne všechny jsou pro něj přínosné – za každý takto ztracený bod zdraví může odhodit jednu kartu, v případě karet stárnutí je cena za jejich odstranění dvojnásobná.
Pátek takto projde třemi koly/fázemi hry, kdy se vždy utká s polovinou karet hrozeb. Jakmile dojde balíček hrozeb, zamíchá se odhazovací balíček a vytvoří se nový dobírací a zároveň se odhodí horní karta fází – hra tak pokročí do dalšího kola a všechny hrozby pokročí o úroveň výše a jsou náročnější.
Hráč pracuje se svým balíčkem, který do začátku není nic moc, takže není úplně na škodu prohrát několik soubojů, i za cenu ztracených žetonů zdraví, aby se zbavil škodlivých karet z balíčku. Jakmile dojdou karty v balíčku Robinsona, hráč si vezme horní kartu stárnutí – tyto karty jsou silně negativní, hráči budou kazit jeho tahy, dokud se jich úspěšně nezbaví. Jakmile si přibere kartu stárnutí, zamíchá ji do karet odhazovací hromádky a vytvoří tak nový dobírací balíček.
Výše popsaným způsobem hráč pomáhá v kůži Pátka Robinsonovi v boji s výzvami a hrozbami ve třech postupně se stupňujících fázích, při nichž snižuje počet karet v balíčku hrozeb, a zároveň si buduje silnější vlastní balíček s více zdroji, aby byl schopen uspět v závěrečném souboji. Tím je boj s piráty – postupně se utká s oběma kartami pirátů v libovolném pořadí. Karty pirátů taktéž určují, kolik karet může hráč zahrát „zdarma“, následně může vykládat další karty za cenu žetonu zdraví v poměru jedna ku jedné.
Znovu na stejný ostrov vstoupíš, Robinsone…
Pátek se snaží Robinsonovi pomoci v boji s jednotlivými hrozbami i s piráty. Jeho cílem je vyhrát partii, čímž by se Robinson dostal z ostrova, což je pro Pátka příležitost vrátit se k normálnímu životu. Využívá jednoduchého deck-buildingu, kde karty představují jak Robinsonovy silné, tak i slabé stránky. Na kartě pirátů je uvedena hodnota, které musí dosáhnout, nebo ji přesáhnout, aby proti pirátům uspěl. Na kartách Robinsona, stárnutí i znalostí je často navíc text, který může podmínky souboje i hodnoty karty/karet měnit, čímž celý souboj ozvláštňuje.
Karty jsou jednoznačně a často vtipně pojmenovány, jejich ikonografie je jednoduchá, stejně tak i ilustrace jsou nerušivé, spíše jemně doplňují hlavní příběhovou linku. V průběhu hry jde primárně o počítání bodových hodnot zahraných karet, mnohé karty však mají ještě dodatečné efekty, kterými je uzdravení či zranění (zisk či ztráta žetonů zdraví), jiné karty jsou zbraněmi či jinými předměty a vlastnostmi, kdy přinášejí možnost vyložit extra karty zdarma, vyměňovat již vyložené karty za jiné, ničit vyložené karty, kopírovat buď efekty jiných karet, nebo naopak zdvojnásobovat hodnotu jiných karet. Některé karty stárnutí mají opačný účinek, navíc mají většinou zápornou hodnotu.
Hráč začíná s balíčkem, který má mnoho karet s hodnotou mínus jedna, kterých je třeba se zbavit. Značí to fakt, že ztroskotavší Robinson je unavený, zmatený, oslabený a rozhodně není duševně na výši. Postupně se však jeho stav lepší, zároveň však jeho čas na ostrově není nekonečný, karty stárnutí a žetony zdraví tedy dokumentují jeho stav po celou dobu jeho pobytu na ostrově, a postupně ukrajují zbývající čas do konce partie. Sám by to rozhodně nezvládl, proto je hráčova role Pátka průvodní v celé partii, a Robinson na jeho expertízu nemálo spoléhá.
Vzpomínky na trosečnický život
Na malém prostoru se zde opravdu rozehrává celkem zábavná partie. Díky jednoduchým „trikům“ je zajištěna celkem slušná znovuhratelnost, každá partie je odlišná a lze k ní i odlišně přistupovat. Ať už z důvodu hráčských vrtochů, nebo v rámci promyšlené strategie založené na znalosti finálních soupeřů v podobě karet pirátů. Všichni piráti totiž vyžadují trochu jiná kritéria, a tím i přístup ke sbírání karet a „zbrojení“ v průběhu hry. Naopak v průběhu hry si hráč vždy vybírá ze dvou karet hrozeb – zde kromě náhody vstupuje i hráčské rozhodnutí; jednou půjde do většího rizika s vidinou vyššího zisku, jindy zase bude hrát více „na jistotu“. Jen musí myslet na to, že každou nevybranou kartu z prvního a druhého kola ještě potká.
Množství karet pirátů, z nichž si hráč vybírá dvě, též zajišťují variabilitu. Stejně tak karty v balíčku stárnutí, u nichž velice záleží, kdy vstoupí do hry a jestli/kdy se hráči podaří danou kartu odstranit. Další možností hry je nastavení obtížnosti, kdy krom popsané základní hry lze jednoduchou modifikací upravit náročnost partie o další tři úrovně. Teprve tehdy se hra stává ultimátní zábavou i výzvou, ale do začátku je určitě třeba naučit se hru v základní úrovni obtížnosti.
Samotné nároky na hru nejsou nijak vysoké, pravidla jsou vcelku jednoduchá, textů je na kartách minimum, vlastně jen pár (jednoslovných) hesel, zbytek tvoří čísla hodnot. Takže vlastně počítání je nutnou schopností pro hru, stejně jako smysl pro strategii. Ale stejně tak do toho můžete (alespoň v prvních partiích) jít po hlavě. Ono to nějak dopadne, partie není nijak dlouhá a i takovouto strategií se hráč učí a získává zkušenosti do dalších her.
Hra produkčně odpovídá své kategorii – karty jsou hezky zpracovány, dřevěné žetony a herní desky hru doplňují o základní materiál, aby byl hráčsky příjemný, jednoduše ovladatelný a přehledný. Veškerý materiál se do kartonového „insertu“ v krabičce krásně vejde a zbytečně v krabičce nelítá. Hra je tedy nejen zábavná, ale i chytře zpracovaná.
Jednotlivé karty jsou povětšinou výstižně a vtipně pojmenovány, od základních karet Robinsona slabý (osm kopií), zmatený, soustředěný, najedený či geniální (pouze jediná kopie); přes karty hrozeb jako na voru k vraku, průzkum (srdce) ostrova, divocí tvorové a kanibalové; karty znalostí jako jídlo, zbraň, vybavení, strategie, vize či vnuknutí; až po karty stárnutí se jmény hladový, vyděšený, pitomý, zhroucený, debilní a úplně pitomý. Každá z nich jasně popisuje svou funkci či vlastnost nebo vystihuje Robinsonův stav, čímž též doplňují příběh.
Pátkovi vlastně není moc co vytknout. Hra má spád, je napínavá a zábavná zároveň. Ačkoli hraje hráč sám, tak jelikož pomáhá Robinsonovi, tak je morálně na výši a necítí se sám. Oproti starým klasikám jako je solitaire, má hra výhodu v příběhu, i když se stejně jedná hlavně o přebírání a vykládání karet. Ale právě díky příběhu hra zůstává relevantní a atraktivní.
Pátek získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.
Hru můžete zakoupit přímo zde.