Krásná procházka americkými národními parky od herního stolu

Americké národní parky plné dech beroucích scenérií. Úžasné a romantické kouty nedotčené přírody, s bezpočtem rozmanitých druhů zvířat a rostlin. Přes dvě stě tisíc kilometrů čtverečních jako stvořených pro putování s přáteli.

Kdo by neznal Yellowstonský národní park. Modravá jezera, rozervané kaňony, vysoká pohoří a blyštivé řeky. To vše ležící na největším supervulkánu na světě. Lesy a louky plné zvěře. Jeleni wapiti, medvědi grizzly a vlci. Nebo Yosemitský národní park s horou El Capitan, největšími vodopády Severní Ameriky a lesy obrovitých sekvojí. A co park Sequoia, kde roste největší strom naší planety Generál Sherman. Či Aljaška, tak proslavená zlatou horečkou, řekou Yukonem a nejvyšší horou Spojených států – Denali.

Tak rád bych se tam vypravil a jen tak se toulal s partou kamarádů. Asi se mi to hned tak nepoštěstí, ale mohu alespoň do těchto velikých národních parků nahlédnout. Jak? No přece u stolu s novou deskovou hrou Parky, která již brzy vyjde i česky.

Nejprve nějaké informace

Hru Parks vymyslel Henry Audubon, kterému s ilustracemi karet národních parků pomáhalo osmatřicet umělců. Hru zaštítilo vydavatelství Keymaster Games, s nimiž se na českém překladu hry domluvilo nakladatelství Albi.

Parky jsou hrou pro jednoho až pět cestovatelů ve věku alespoň deseti let a jedna návštěva zabere půl hodinky až hodinku.

Ve hře se stanete dvojicí turistů, kteří podnikají v průběhu celého roku, tedy čtyř ročních období, výpravy do přírody. Při cestě budete sbírat vzpomínky na navštívená místa v podobě nejrůznějších zdrojů. Shromažďováním těchto zdrojů – vzpomínek, získáte možnost na konci každé túry navštívit jeden národní park. Také budete zapalovat táborové ohně, jež umožní sejít se na jednom místě s jinými turisty, a zanedbat nesmíte ani výbavu na cesty. Turisté, kteří zažijí ten nejpůsobivější zážitek díky navštíveným parkům, pořízeným fotografiím a splněným osobním přáním, zvítězí.

Obsah zavazadla

V bohatě ilustrované krabici naleznete spoustu nejrůznějších karet. Veliké karty národních parků, karty ročních období se speciálními podmínkami pro každé roční období – kolo hry, karty roku sloužící jako tajné osobní cíle jednotlivých hráčů, karty výbavy, karty čutor a karty pro sólovou hru. Dále se zde nachází dřevěné žetony zdrojů v nádherném plastovém zásobníku. Žetony pro voda, slunce, stromy, hory a rozmanitá zvířata. Ze dřeva jsou také dvě figurky turistů pro každého hráče. Z kartonu jsou pak fotoaparát, žetony fotografií, žetony táboráků, startovací a cílové místo výpravy a destičky počátečních a pokročilých míst. Poslední komponentou hry je kovový žeton začínajícího hráče. Samozřejmě nechybí ani pravidla hry.

Intermezzo I:

Co mohu na první pohled říci, je, že Parky jsou nádherná hra. Všechny prvky hry vypadají velmi podařeně. Třeba zásobník na žetony má tvar kmene stromu a vypadá nádherně. Líbí se mi ale také ilustrace na kartách národních parků. Tato kreslená varianta na mě působí mnohem lépe, než kdyby autoři zvolili třeba fotografie míst v národních parcích a určitě bude radost si tyto karty při hraní prohlížet. Trochu mě zarazily jen karty vybavení, které na mě působí oproti ostatním ilustracím poněkud nedotaženě. Ale až je budu mít v ruce, třeba změním názor. A žetony? Jsou dřevěné, pěkně tvarované, každé zvířátko má svůj unikátní tvar. To bude krásné hraní.

Přípravy na putování

To, že dáme doprostřed stolu herní plán je asi jasné. Vedle herního plánu položíme z obou stran zásobníky se zdroji. Pak se zamíchají jednotlivé balíčky karet a položí se na vyznačená místa na herním plánu. Z balíčku národních parků a vybavení se pak tři karty vyloží. Otočí se také jedna karta ročního období. Každý hráč si pak vezme dvě karty roku a jednu z nich si vybere a uloží tajně před sebe. To je hráčův tajný cíl roku.

Dále se musí naplánovat trasa výletu. Na počátek se položí výchozí místo výletu, pak se vezme pět dílů základních míst, přidá se k nim náhodný dílek z pokročilých míst, vše se zamíchá a vyloží vedle výchozího místa. Na konec řady se pak položí cílové místo výletu. Každý hráč si poté položí své dva turisty na startovní dílek a před sebe si položí žeton táboráku otočený zapáleným ohněm vzhůru.

Nakonec je třeba zvolit začínajícího hráče. Jak? No je to samozřejmě ten, který byl naposledy na výletě. Tento hráč obdrží kovový žeton začínajícího hráče a hráč vpravo od něj získá fotoaparát.

Pravidla výpravy

Pravidla hry jsou moc pěkně napsaná a naučit se z nich hru hrát mi nepůsobilo vůbec žádný problém, přestože jsem hru u sebe neměl. Je zde spousta obrázků, a to nejen pro ilustraci díky nim jsem pochopil pravidla rychleji.

A jak se Parky hrají?

Hráči se střídají v jednotlivých tazích. Každý ve svém tahu vybere jednoho ze svých turistů a přesune jej na libovolné vyložené místo výpravy. Podmínkou je, že se turista nesmí vracet, vždy musí postupovat ve směru cesty směrem k cíli výletu. Jakmile turista na nové místo dorazí, musí vždy vyhodnotit akci tohoto místa. Pokud to udělat nemůže, nesmí na místo vstoupit. Jestliže již je na tomto místě jiný turista, lze jej navštívit jen s pomocí žetonu táboráku. Hráč si jej po použití otočí na stranu s vyhaslým ohněm a aktivovat jej znovu může až v dalším ročním období. Podle počasí jsou na jednotlivých místech umístěny žetony. Ty si hráč může při své návštěvě vzít jako bonus do své zásoby. Jak jsem již psal, každé místo má svou akci. Základní místa mají akci jednoduchou. Hráč si prostě vezme odpovídající zdroj. Na pokročilých místech je to již zajímavější. Lze si měnit libovolný zdroj za jiný, lze si také měnit zdroj za žeton zvířete, který slouží jako libovolný zdroj. Na jiném místě může hráč odevzdat žeton vody a zkopírovat akci libovolného místa, kde se nachází jiný turista, či si může zakoupit nové vybavení, zarezervovat návštěvu parku, či do parku rovnou vyrazit. Poslední místo nabízí akci vzít si novou čutoru, která po naplnění vodou přinese hráči nějaké zdroje navíc, či zaplatit dva žetony a pořídit si fotografii. Fotografie je vlastně vítězný bod.

Intermezzo II:

Pohyb turistů po plánu mě docela zaujal. Může to být při hraní docela hlavolam. „Jdi si kam chceš, do lesa, k vodě, do prosluněného kaňonu, k vodopádu, do skal či se jen toulej loukami, ale pozor! Vždy jen směrem k cíli.“ Už vidím, jak si při hře lámu hlavu: „Támhle vepředu je na kartě akce –pořízení fotografie. Mám fotoaparát, takže mě fotka bude stát jen jeden zdroj místo dvou, navíc na kartě leží zdroj slunce díky počasí, to je skvělé.“ A uvažuji dále: „No jo, ale je to úplně poslední místo před cílem, jeden z turistů mi tedy v tomto kole nenavštíví žádnou další akci. Vyplatí se mi to? Raději jedno kolo počkám, snad tam nikdo neskočí.“ A hle, hned další hráč tam vleze, a já budu naštvaný. Ano, ano, přesně takové hlavolamy nás při hraní čekají.

Také se mi líbí pravidlo, které posledního turistu ve hře automaticky posílá na cílové místo – přece na něj nebudou ostatní čekat. Takže žádné pomalé postupování vpřed a sezobávání jedné akce za druhou, ne, ne. Ale pozor. Pokud má jeden z hráčů stále dva turisty ve hře, tak může pokračovat a navštěvovat jedno místo za druhým, sledován závistivými pohledy ostatních hráčů.

Pojďme ale zpět do hry.

Turisté, kteří dosáhnou cíle cesty, znovu zažehnou svůj táborový oheň a poté mohou udělat jednu z cílových akcí. Mohou si zarezervovat jednu z karet národních parků a položit si jej před sebe pootočený o devadesát stupňů a v průběhu další hry mohou park za zdroje předepsané na kartě navštívit, a započítat body za návštěvu, nebo, pokud mají ihned dostupné zdroje, mohou park navštívit rovnou a započítat. Poslední cílovou akcí je pak nákup nové výbavy, jež hráči poskytne výhodu do další hry.

Jakmile jsou už všichni v cíli cesty, nastává konec ročního období. Všichni přesunou své turisty zpět na startovní místo, posbírají se destičky míst, přidá se k nim nové náhodné místo z nabídky, všechny místa se zamíchají a utvoří se nová cesta pro další roční období. Každá nová cesta je tedy o jeden dílek delší než předchozí. Poté se otočí nová karta počasí, rozloží se podle ní nové zdroje na místa a hra pokračuje dalším výletem turistů po jednotlivých místech. Začínající hráč je ten, který v předchozím kole do cíle dorazil jako první.

Po čtvrtém ročním období je hra u konce. Všichni hráči si spočítají body za navštívené parky, body za fotografie a body za bonusy na kartách osobních úkolů, a nový začínající hráč získá také ještě bod. No a kdo má bodů nejvíc, získal v průběhu roku nejvíce cestovatelských zážitků a vítězí.

Intermezzo III:

Parky mě nadchly svým zpracováním. Po prohlédnutí fotek a videí mám dojem, že se bude jednat o opravdu krásnou hru. Na první pohled se mi však zdálo, že je více krásná než hratelná. Už si to nemyslím. Po načtení pravidel a shlédnutí videí jsem naopak přesvědčen, že se bude jednat o hru, po které s kamarády budeme často sahat Hra má velice snadná pravidla, které zvládnou i deskovkáři začátečníci, ale zároveň zde čeká spousta nesnadných rozhodnutí a kombinací pro hráče matadory. Velmi se těším, až si Parky zahraji. A pokud mě nešálí zrak, nebude to ani trvat moc dlouho.

A co další výlety?

Zároveň se základní hrou si pro nás Albi připravilo i první rozšíření. Parky: Po setmění.

Kromě nových karet parků, které nebyly v základní hře, nových žetonů zvířátek a nových karet roku s osobními úkoly, nalezneme v rozšíření i desku a dílky tábořišť a žetony stanů.

Deska tábořiště a tři vylosované dílky se umístí pod připravenou cestu. Na místa na trase se dále položí po žetonech počasí i žetony stanů. Tábořiště přináší nové zážitky k vašemu putování. Chcete-li však co nejvíce využít jeho výhod, musíte tak jako při každém kempování trochu plánovat. Jakmile totiž hráč přijde na místo, kde leží žeton stanu, může vyhodnotit akci místa, stejně jako v běžné hře, nebo může vzít z místa žeton stanu a položit jej na volný dílek tábořiště a následně vyhodnotit akci tábořiště.

Intermezzo IV:

Rozšíření si ke hře pořídím také. Zaprvé jsem zapřísáhlý kompletista a za druhé myslím, že do hry přináší mnoho zajímavých kombinací a rozhodnutí navíc. Už jen to, že zpestřuje nabídku akcí je skvělé. Zároveň se mi zdá, že akce tábořišť jsou silnější. No samozřejmě, přenocovat v divočině je vždy větší zážitek než jednodenní výlet. O místa na tábořišti bude opravdový boj.

Hru je možné předobjednávka zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: