Paříž – město světel

Jak jsme vám oznámili v novince koncem února, brněnské vydavatelství REXhry pro nás v záplavě „tetrisoidních“ titulů valící se na naše stoly (viz New York ZOO, Alenčina Zahrádka atp.) také usilovně kuje své želízko ve skládacím ohni – nepůjde v něm však o zvířátka ani surreálné fantazie, nýbrž se přeneseme do okouzlující Paříže konce devatenáctého století.

V roce 1889 byla expozice Universelle ideální příležitostí k ohromení světa silou elektřiny. Díky své síti plynových pouličních lamp byla Paříž již od začátku 18. století známá jako „město světel“, ale zavedení elektrického veřejného osvětlení způsobilo, že ohromená byla celá země. Ve hře se hráči vžijí do role jedné z nejdůležitějších osobností města a úspěch jejich úsilí a snažení bude zaručen zajištěním toho, aby budovy, které staví a vlastní, byly co nejvíce osvětleny. Inspirujte umělce a překvapte Pařížany i návštěvníky krásou a úžasem nových světel města! 

V dnešním preview se podíváme na pravidla hry a přiblížíme její základní mechanismy.

Příprava a průběh hry

Hra zaujme už na první pohled originálním zpracováním akčních karet ve formě krásných pohlednic. Hráči se nejprve dohodnou, které akční pohlednice (akční karty) použijí, a poté položí po dvou pohlednicích ke každé straně herního plánu. Stranou se ponechá společná zásoba destiček budov. Každý hráč si zvolí barvu a obdrží 4 akční žetony, 7 komínů a 8 destiček dlažby, ze kterých utvoří hromádku a jednu si dobere skrytě na ruku. Začíná hráč, který prohrál poslední partii – je až překvapivé, kolik hráčů toto aplikuje jako „house-rule“ a jak málo her má toto ve svých oficiálních pravidlech.

Hra se hraje na postupně na 2 fáze; hráči se střídají v tazích. V první fázi má hráč k dispozici ve svém tahu jednu z následujících dvou možností:

  1. Umístit destičku dlažby na herní plán (a dobrat si na ruku novou z vlastní hromádky)
  2. Vzít si destičku budovy ze společné zásoby a přidat si ji do vlastní zásoby

První fáze končí v okamžiku, kdy je celý herní plán pokrytý destičkami dlažby.

Začíná druhá fáze, kde má opět hráč k dispozici ve svém tahu jednu z následujících dvou možností:

  1. Umístit destičku budovy z vlastní zásoby, a to na položené destičky dlažby takovým způsobem, aby ležela na hráčově či neutrální barvě dlažby a současně aby nepřekrývala pole s pouličním osvětlením. Na umístěnou destičku budovy položí hráč komín ze své zásoby.
  2. Provést akci pohlednice, která je dostupná; po provedení akce položí hráč na pohlednici svůj akční žeton – tímto znepřístupní akci dané pohlednice po zbytek partie. Pohlednice umožňují provádět následující akce:

* Levitace – umožní prohodit budovu z vlastní zásoby s budovou ze společné zásoby a novou budovu umístit na herní plán;
* Metropolita – umožní v budoucím tahu umístit budovu na pole s pouličním osvětlením;
* Zahrada – umožní umístit zvláštní dílek zahrady dle běžných pravidel
* Sacré Coeur – hráč na konci hry neztrácí žádné body za zbylé budovy ve vlastní zásobě;
* Malíř – umožní umístit figurku malíře na neutrální či hráčovu barvu dlažby; za každé pouliční světlo v oblasti s malířem hráč obdrží na konci hry další 2 body;
* Grafik – hráč si vezme ze společné zásoby zvláštní dílek neutrální dílek dlažby, kterým může v dalších tazích překrýt dlažbu protihráčovy barvy a okamžitě na ni umístit vlastní budovu či fontánu;
* Antikváři u Seiny – hráč si vezme ze společné zásoby dílek přístavku a umístí jej na dlažbu vlastní barvy tak, aby se dotýkal stranou dříve umístěné hráčovy stavby. Přístavek zvětšuje velikost této stavby o 1;
* Pouliční lampa – hráč si vezme dílek pouličního osvětlení a položí jej na dlažbu vlastní barvy;
* Moulin Rouge – umožní umístit figurku tanečníka na hráčovu barvu dlažby; za každý nezastavěný dílek dlažby v oblasti s tanečníkem hráč obdrží na konci hry další 1 bod;
* Fontána moří – hráč si vezme ze společné zásoby dílek fontány a umístí jej na dlažbu vlastní či neutrální barvy. Na konci hry hráč získá další 3 budovy za každou vlastní stavbu, která se dotýká alespoň jednou stranou fontány;
* Pomník – hráč si vezme ze společné zásoby dílek pomníku a umístí jej na dlažbu vlastní. Na konci hry hráč získá 2 body za každé nezastavěné pole sousedící s pomníkem ortogonálně a 1 bod za každé nezastavěné pole sousedící s pomníkem diagonálně;
* Velké světlo – hráč si vezme ze společné zásoby dílek velkého světla a umístí jej na pouliční osvětlení. Velké světlo osvítí 2 pole ortogonálně a 1 pole diagonálně.

Pravidla doporučují pro první hru použít akce/pohlednice s jednoduššími a přímočařejšími efekty. Druhá fáze hry končí v okamžiku, kdy ani jeden z hráčů již nemůže přiložit žádnou budovu a současně bylo využito všech 8 pohlednic. Hráči sečtou vítězné body, které v obdrží za:

  • počet lamp násobený počtem dílků hráčových budov ozařovaných těmito lampami;
  • počet dílků hráčových budov, které dohromady tvoří největší hráčův největší konglomerát budov;
  • pohlednice se známkou Vítězného oblouku;
  • každou nepostavenou budovu v hráčově zásobě – zde ovšem hráč získává záporné 3 body (jinými slovy body ztrácí)!

Vítězí hráč s více body!

První dojmy

Po prostudování pravidel to vypadá, že se nás čeká velmi jednoduchá, rychlá a v zásadě abstraktní hra pro dva hráče s originálním tématem a nevšedním vizuálem. Nejvíce Paříž připomíná právě skládáním dílků hru Patchwork, která si mezi hráči vydobyla jako rychlá téměř abstraktní dvojkovka značnou popularitu. Z mého pohledu je téma přeci jen poněkud lépe uchopeno v Patchworku, kdežto Paříž nabízí zajímavější vizuální stránku ve formě pohlednic, ze kterých dýchá kouzelná atmosféra předválečné Paříže.

Zajímavě také vypadá rozdělení hry do dvou fází – nechme se však překvapit, jak reálnou hratelnost zažijeme na vlastní oči a na vlastním recenzním stole. Naštěstí nemusíme čekat příliš dlouho – vydavatelství REXhry již poslalo podklady do tisku, takže se na Paříž můžeme těšit již někdy v průběhu letošního léta.

Tags:

One Reply to “Paříž – město světel”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: