Papá Winchester

 Rvačka o pozemky nad rakví nebožtíka.

Úvod

„Popřejte si upřímnou soustrast, protože papá právě zemřel a zanechal za sebou kromě truchlící rodiny i obří majetek!

Papá Winchester zaklepal bačkorama. Ano, ten starý zazobaný Winchester, král šejdířů a podvodníků. Posledním přáním umírajícího lišáka bylo, aby si nashromážděné jmění a pozemky rozdělili jeho potomci. A nejbohatší z nich aby se stal novou hlavou rodiny. Nejdůležitější pro něj koneckonců vždycky bylo, aby peníze zůstaly v rodině. Papá myslel na všechno, a proto vám zanechal přehled svého majetku. A tak jste se tu sešli s ostatními dědici nad mapou pozemků, abyste si rozdělili jmění vašeho milovaného Papá.“

Loni Dino lokalizovalo taškařici francouzského designéra Jérémy Pingeta, který se divokému západu věnoval již i ve své předešlé hře Outlaws: Last Man Standing. Za grafikou stojí Sylvain Aublin a původně hra vyšla u Blue Orange Games.

Jak jste již pochopili, hra je o handlování, blafování a přetahování se o peníze a pozemky.

Jak se stanete hlavou rodiny?

Herní plán se skládá z mnoha lokací. Najdete na něm tři zlaté doly v rámci pouštního terénu, řeku, železnici, pozemky lesní a prérijní, ranč a saloon. Vedle herního plánu se nalézají hromádky s penězi, které si vyzvedne ten, kdo jako první splní příslušný cíl na kartě společných cílů. Vedle toho ještě hráči disponují kartami tajných cílů, tedy soukromých, které jim dodatečně přinesou další peníze při splnění daných podmínek na konci hry.

Při přípravě hry každý hráč obdrží 8000 $ a žeton souboje.

Hráči se střídají v tazích. Ve svém tahu hráč vyvolá dražbu o pozemek jeho náhodně vylosovaným číslem. Po směru hodinových ručiček hráči zvyšují svou nabídku, anebo pasují. Kdo pozemek vydraží, vyplatí ostatní dědice. Každému dá stejný maximální možný díl a případně zbylé peníze položí na saloon. Poté si vezme k sobě ceduli s číslem pozemku, z pozemku odebere bonusový žeton a ihned vykoná jeho akci. Nakonec si pozemek označí svým kloboukem, aby každý viděl, komu pozemek patří.

Bonusové žetony jsou tří typů. Prvním je žeton pohybu. Ten umožňuje pohnout kamkoliv po trase lokomotivou či lodí a tím okamžitě zhodnotit přiléhající pozemky k místu, kde stroj zastaví. Druhým je žeton saloonu, díky kterému si hráč ihned vybere veškerou hotovost v saloonu. Třetí žeton tajností umožňuje hráči se podívat na kartu ranče či jednu ze tří karet dolů. Zjistíte tak, zda má smysl o příslušný pozemek bojovat, neboť na rozdíl od ostatních hráčů budete vědět, zda se na pozemku skrývá odměna 3000 $, 5000 $, anebo vůbec nic!

Zbývá zmínit žeton souboje. Jakmile ve hře zůstanou pouze dva hráči, může kterýkoliv z nich místo nekonečného přehazování toho druhého vyzvat na souboj. Každý z hráčů si vylosuje jednu kartu souboje. Jeden trefí, druhý mine. Tak jednoduché to je. Vítěz souboje zaplatí posledně nabídnutou částku v dražbě bez ohledu na to, kdo ji podal. Žeton souboje je odhozen, takže pozor! Každý hráč se může stát vyzyvatelem pouze jednou.

Jakmile se vydraží všech 19 pozemků, hra končí. Kdo vlastní nejvíce pozemků, získá 5000 $. Každý si připočte také peníze za splnění svých tajných cílů. Kdo má nejvíce peněz, stává se hlavou rodiny.

Zhodnocení hry

Pravidla jsou prostá, dobře napsaná a samotná hra má co nabídnout. To, že se tu šermuje hrstmi plnými peněz a že to je od Dina neznamená, že to jsou další Dostihy a sázky či hra a la Monopoly. Hru vysvětlíte do pěti minut a pak jsou již všichni kol stolu připraveni na párty láteřících dědiců.

Hra nedisponuje žádným ostříleným mechanismem moderních deskových her, a přesto se na ni mnoho naučíte. Hru lze rozhodně doporučit jak pro rozjařené dospělé, tak pro hraní s dětmi. A v čemže je výchovná hra o penězích a gamblingu se špetkou chamtivosti?

Skrze karty tajných i společných cílů je neustále prověřována pozornost a postřeh. Dá se tu naučit základní strategie – tedy naplánovat si postup na několik kroků. Setkáte se s prověřováním rizika karet skrze žetony tajnosti, bezhlavým riskováním či počítáním pravděpodobnosti při usilování o pozemek s rančem či pozemky se zlatými doly. Naučíte se tu kalkulovat s tím, že váš draze vykoupený zisk nyní posiluje soupeře v dalších kolech a vás naopak alespoň momentálně oslabil. Protože čím více nyní zaplatíte v dražbě, tím více peněz se mezi ostatní hráče rozpočítá a naopak vám budou tyto peníze citelně chybět v následujících kolech.

Strategie by tu měly být rozvinuty okolo karet cílů zhodnocující určitý typ pozemků (sousedící, nesousedící, u řeky apod.). Ona i koupě pozemku u železnice či řeky s žetonem pohybu lokomotivy či lodi již učí základnímu myšlení zvažování výhod a nevýhod, zkrátka kdy se co vyplatí.

Mezi komponenty z kartonu vyniká sestavená lokomotiva a loď. Obě lze sestavené skladovat v krabici v insertu na míru. Jenom je ve hře málo bankovek. Nám v posledním kole hry již chyběly a to se měly rozdávat ještě peníze z banku za splněné tajné cíle. Celkově je kvalita komponent fajnově průměrná – komponenty zkrátka plní svůj účel.

Hra neaspiruje na komplexnost či snad předávání nějakých hodnot a znalostí. Je přímočará a čas od času ve správné skupině lidi dopálí a rozvibruje bránice všech kol.

Papá Winchester získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dino.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: