Paláce Carrary

Přetvořte pověstný toskánský mramor na paláce italských měst.

Paláce Carrary vezmou hráče do Toskánska, do věhlasných mramorových dolů a okolních měst, která těží svou krásu právě z použití místního mramoru. Jedná se o takzvanou eurohru od tvůrců Michaela Kieslinga, který stojí za sérií Azul, a Wolfganga Kramera. Nutno dodat, že se nejedná o novinkovou hru, ale o reedici deset let staré hry, která doznala spíše kosmetických změn. Ačkoli však má již dekádu na svém hřbetě, tak rozhodně nepůsobí zastarale či překonaně.

Paláce Carrary vzbuzují podobný pocit ze hry jako právě Azul, ačkoli se značně liší. Jedná se o čistokrevnou eurohru, která je založená na budování, získávání surovin a strategii. Hra nabízí dvojici herních modelů – základní (či začátečnický) a pokročilý. Ten první slouží primárně k osvojení si základních mechanismů a principů, ten druhý poté přidává více různorodosti a faktorů, které tvoří hru napínavější a hůře čitelnou.

Obsah

Krabice standardních rozměrů nabízí dvojici herních ploch – primární pro obchod se surovinami, nabídku budov a zaznamenávání bodového skóre hráčů. Sekundární, určenou pro bodovací figurky a bodovací akce. Obě plochy tvoří středobod hry uprostřed stolu. Samotnou distribuci surovin velmi nápaditě řeší otočný kotouč, sestavený v jedné části primární plochy, jenž určuje proměnlivou cenu surovin, které se v nabídce „točí“ a postupně doplňují.

Suroviny pro stavbu v podobě dřevěných kvádrů v šesti barvách. Ty jsou uloženy v látkovém sáčku, odkud jsou doplňovány náhodným výběrem na obchodní kotouč. Budovy jsou představeny kartonovými dílky šesti různých typů a pěti bodových hodnot (plus speciálních monumentů). Nechybí kartonové mince čtyř různých hodnot a pro případ postavení monumentů je k dispozici nabídka osmi vylepšení. Pro pokročilý herní zážitek ještě hráči využijí zásobu dřevěných postaviček soch v sedmi barvách a dekorací šesti různých typů a tvarů.

Každý z až čtyř hráčů obdrží ještě vlastní oboustrannou desku, která obsahuje šest měst, nad nimiž se do sloupečků budou stavět budovy. Na spodní části je prostor pro několik bodovacích pozic. O skrytou zásobu mincí a stavebních bloků hráčů se postarají kartonové 3D zástěny v designu paláce. Na udržování bodových hodnot je pro každého určena dvojice dřevěných bodovacích žetonů a k bodovacích akcím celkem osm bodovacích sloupků. Pozitivním dojmem je nejen grafická čistota a přehlednost všech komponent, tak i jejich materiál. Grafická podoba některých částí hry je založená na specifiku mramorového vzoru, ale většina je vyvedena čistě a bez rušivých propracovaných detailů. Absence plastových dílků ještě stále není samozřejmostí, ačkoli začíná být pomalu novým standardem. Pro hráče je práce s „přírodními“ materiály příjemnější. Plastové kostičky mají vždy větší tendenci klouzat po herních deskách.

Základní hra a její principy

Samotná herní partie probíhá v kolech, kdy má každý hráč možnost využít jednu ze čtyř hlavních akcí. Díky pouze jediné akci za fázi nevznikají ani při hře čtyř hráčů nějaké divoké prostoje, spíše je k dispozici trocha času k promyšlení vlastního dalšího tahu. Díky tomu má hra celkem spád a udržuje si příjemné napětí po celou délku partie.

První z akcí je nákup surovin. Hráč může z jednoho dílku kotouče nakoupit jakékoli dostupné množství, které si zvolí (samozřejmě pod podmínkou, že má na zaplacení v mincích). Krásou této akce je proměnlivá cena zaručená právě kotoučem tržiště. Hráč nejdříve otočí kotoučem a doplní zásobu stavebních bloků do plného počtu jedenácti kusů (pro celé tržiště). Následně si vybere šestinovou výšeč, z níž bude nakupovat. Je tedy třeba počítat s pohybem kotouče dopředu.

Druhou akcí je stavba budovy. Z nabídky devíti budov na herním plánu si může hráč vybrat kterýkoli dílek a následně zvolit, do kterého ze šesti měst své herní desky ji postaví. Budovy se staví do sloupečku nad města a cena stavby je určena hodnotou destičky budovy (1–5) v kombinaci s vybraným městem, jenž určuje barvu/y stavebních bloků použitelných ke stavbě v daném místě. Kromě budovy může hráč postavit i monument hodnoty osm, a to buď z ničeho, nebo povýšením již existující budovy stejného typu ve svém městě a doplacením rozdílu hodnot. V případě stavby monumentu si hráč může navíc vybrat jednu z destiček vylepšení, které přinášejí modifikátory zisku měst nebo druhů budov (viz dále).

Spíše dodatkovou možnou akcí je pasování. Pokud hráč nemá žádné peníze či nechce/nemůže využít jinou akci, může pasovat tah a „vydělat“ si tak dvě mince. Jedná se sice o poslední instanci, ale občas je prostě potřeba. I strategicky je občas lepší takovou akci učinit, aby si hráč doplnil své finance pro další kolo.

Poslední akcí, kterou si hráč může vybrat ve svém tahu je spuštění bodování. To může každý hráč absolvovat až šestkrát během partie. Ale je to právě potřeba plánování bodování, jež přináší do hry element napětí a soutěživosti. Pokud totiž hráč spustí bodování, vybere si svůj sloupek z jednoho z polí na středové sekundární ploše a získá tím určitý bonus. Zároveň ze stejného pole musí v následujícím kole spustit své bodování i ostatní hráči, jinak daný bonus pro ně propadne a sloupek je posunut na pole bez bonusu. Ačkoli jsou bonusem zdánlivě malé částky (pět mincí nebo tři body), jedná se stále o bonus, o který hráči nechtějí přijít. Hráč tedy může soupeřům značně „zavařit“, pokud správně a dostatečně rychle spustí bodování.

Hráč při bodování svůj sloupek přesune na jedno z bodovacích polí. Mezi ně patří šestice měst na primární ploše, zde však může každé město obodovat pouze první příchozí, následně je toto pole již nedostupné. Pro bodování musí hráč splnit limit počtu budov, následně si spočte hodnoty všech budov města a vynásobí je koeficientem města. Ty mohou přinést buď body nebo peníze, navíc navýšené o destičky vylepšení. Další možnosti bodování jsou poté na herních deskách hráčů a jsou tedy dostupné vždy pouze jim, což znamená, že stejné bodování mohou spustit klidně všichni hráči během jedné partie. Mezi ty patří šest druhů budov, tedy hráč si oboduje všechny své budovy určitého druhu tak, že jejich hodnoty vynásobí koeficientem měst, v nichž stojí. Takto tedy může hráč získat klidně i kombinaci peněz a bodů. Poslední možností je dvojice políček pro druh krajiny – městská či venkovská, jenž dovolí obodovat budovy buď městské (žlutohnědé pozadí, čtyři typy budov, ziskem jsou peníze) nebo venkovské (zelené pozadí, dva typy budov, ziskem jsou body).

Partie hry končí ve chvíli, kdy některý z hráčů vyčerpá své bodovací sloupky (všechny je využije k bodování) a zároveň je vyčerpána zásoba kartiček budov. Těch není mnoho, takže hra netrvá nijak dlouho a spíše se jedná o správné načasování průběžných bodování tak, aby hráč vytěžil z každého dostatečný zisk, aniž by zároveň začal ztrácet vůči soupeřům. Rozhodně není dobrý nápad vynechat třeba dvojí bodování kvůli potenciálně vyššímu zisku, protože na to odložené bodování již ani nemusí dojít. Na samotném konci hry se dopočítají body, které tvoří vlastně jen peníze přepočtené v kurzu pět-ku-jedné na body. O vítězi rozhodne samozřejmě bodové skóre na konci hry.

Pokročilé možnosti hraní i výzdob

Do pokročilé hry hráči zařadí extra komponenty v podobě soch a dekorací. Zároveň využijí opačnou stranu svých hráčských desek, druhou stranu sekundární herní plochy, i „rubovou“ verzi otočných kotoučů tržiště. Druhá strana tržiště přináší dostupné bonusy hráčům (sochu či dekoraci), kteří vykoupí všechny suroviny z některého dílku tržiště. Druhá strana hráčských desek nabízí více pozic pro bodovací sloupky – hráči mohou obodovat všechny budovy se sochami vždy v páru měst. Pokročilá sekundární plocha nabízí více pozic pro bodovací sloupky na začátku hry (osm namísto šesti), pozice nabízejí více různých bonusů za spuštění bodování, zároveň jsou zde dvě nové bodovací pozice (každá pouze pro jediného hráče), které jim poskytnou lepší kurz peněz na body na konci hry (tři-ku-jedné a dva-ku-jedné).

Sochy a dekorace přinášejí dodatečné možnosti a efekty pro bodování, ať už v průběhu hry nebo na jejím konci. Dekorace navyšují hodnoty budov, na nichž stojí, naproti tomu sochy ne, ale ty zase mohou spustit dodatečné bodování staveb se sochami. Dodatečné bodování dekorací a soch na konci hry dokáže nemálo promluvit do výsledku hry. Dekorace přinášejí dodatečné bodové příjmy za počet v jednotlivých sériích stejného druhu. Sochy zase přinášejí body dle pořadí v počtu soch v jednotlivých městech. Oba tyto bodové příjmy tvoří nemalé položky, je třeba se jejich systematickému sbírání věnovat a zahrnout je do svých strategií.

Verdikt

Paláce Carrary je určitě potřeba zahrát vícekrát v základní verzi, aby se hráči sžili s mechanismy, tržními specifiky hry a správným časováním bodování a ostatních akcí. Tím se hra dostane pod kůži, ale teprve pokročilá hra přinese ten opravdový zážitek ze hry. Hra působí vyrovnaným dojmem, snad až na destičky vylepšení pro druh krajiny. Bodový zisk z venkovských budov spolu s bonusem vylepšení vytváří celkem silné kombo, které bylo v našem případě většinou rozhodujícím elementem. Pouhým snížením koeficientu z třikrát na dvakrát u dané destičky, lze docílit více vyrovnané partie, ale to je snad jediná část hry, která působila rušivým dojmem.

Podobně jako autorovo pozdější dílo, Azul, i Paláce Carrary jsou ryzí eurovkou, která je zábavná a užijí si ji nejen rodiny se staršími dětmi, ale i pokročilejší hráči. Je určena hlavně pro eurovkáře, kteří rádi budují a nepotřebují neustálý konflikt se soupeři – ti si hru užijí nejvíce. Zároveň se však jedná o docela pokročilejší kombinační hru, takže se člověk může u promýšlení a propočítávání během partie značně opotit. Neexistuje zde žádná jednoduchá, nebo prvoplánová strategie vedoucí k automatické výhře. V pokročilé verzi je naopak hra až do posledního dopočítání bodů po ukončení partie stále napínavá a výherce je přinejmenším nejistý. Hra rozhodně nepůsobí překonaně svým věkem, může naopak být obstojným soupeřem jiných novinkových her. Během svého života navíc získala několik nominací na různá ocenění, včetně získaného ocenění za nejlépe napsaná pravidla na Essener Feder 2013.

Paláce Carrary získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: