Co nejrychleji skrze džungli až k zapomenutému chrámu!

Pakal. V českých zemích neobvyklé slovo, které může evokovat spousty věcí. Skutečný význam tohoto slova je ovšem zapotřebí hledat v minulosti.

K´ inich Janaab´ Pakal byl nejslavnější mayský panovník v Palenque (mayský městský stát v jižním Mexiku). Nechal vybudovat většinu důležitých staveb včetně královského paláce. A také se za jeho života započalo se stavbou neméně slavného mayského pohřebního monumentu – Chrámu nápisů.

A možná právě do něj se budete snažit, co možná nejrychleji dostat, skrze nepřístupnou džungli, následujíc symbolů a řešíc hádanky.

Vlevo: Chrám nápisů (zdroj wikipedie).
Vpravo: ukázka mayského písma – nápis na hrobce krále Pakala i s překladem (zdroj wikipedie).

A jen pro zajímavost – král Pakal vládl úctyhodných šedesát osm let, což z něj činí pátého nejdéle vládnoucího panovníka na celém světě a na americkém kontinentě má dokonce prvenství (žebříček doložených dob vládnutí na wikipedii).

Teď již rychle zpátky k samotné hře, která u nás vyšla v rámci Albi+. Tyto hry mají pouze omezený náklad, protože nejsou úplně mainstreamové, ale na druhou stranu jsou natolik zajímavé, že by byla škoda je nevydat. K dostání jsou pouze v síti Albi a u specializovaných prodejců.

Pokud jste si objednali Albi předplatné (komplet nebo rodinné), tak Pakal je jejich součástí.

Základní informace:

  • autoři: Luca Bellini a Luca Borsa (oba autoři už spolu pracovali na několika zejména dětských hrách)
  • ilustrace: Roberta Esposito/Studio Labo
  • vydavatel: Cranio Creations
  • distributor pro ČR: Albi
  • u nás vyšla letos, přesněji 26.1.2023 (v zahraničí 2020)

Obsah krabice

Pod víkem pestrobarevné krabice se toho ukrývá spousta – čtyřicet osm barevných kamenů (dvanáct pro každou barvu), třicet dva průhledných kamenů, dvacet jedna obdélníkovitých destiček cíle, devět kulatých žetonů pokroku, čtyři barevné dřevěné kroužky, čtyři černé hráčské desky, čtyři oboustranné karty se symboly a velká oboustranná deska jakožto stupnice pokroku. Bohužel krabice obsahuje i vcelku dost prázdného prostoru.

Devět žetonů pokroku – lícová a rubová strana.

Pro mayskou kulturu byly symboly velice důležité a i tady ve hře Pakal hrají klíčovou roli. Na rubové straně žetonů je vyobrazen symbol Hunab Ku, který je známý především v latinské Americe, a okolo kterého je opředeno nejedno tajemství. A otázka do pléna – co znamená tmavě modrý symbol? Ostatní se nám podařilo rozklíčovat, ale nad tímto si stále lámeme hlavy…

Hru máte nachystanou během pěti minut. Existuje k ní i aplikace Pakal. Pro samotné hraní by postačily i obyčejné stopky. Na druhou stranu, aplikace obsahuje tematický hudební podkres a zvýrazněných posledních pět sekund odpočtu ukončených gongem.

K samotné hře

  1. Každý hráč si vezme černou desku a k tomu kartu se symboly.
  2. Poté poskládá jedenáct kamenů ve své barvě a čtyři průhledné tak, aby se zakryly všechny symboly na desce. Pouze jedno pole zůstane úplně volné, aby se dalo kameny posouvat.
  3. Na stůl se dále nachystá deska se stupnicí pokroku (cesta džunglí), dřevěné kroužky v barvách hráčů na startovní pozici, zamíchané destičky cíle rubovou stranou nahoru,  počet hráčů plus tři = počet žetonů pokroku pro danou hru (kulaté se symbolem) a stopky/aplikace.

Všichni hráči hrají současně, takže žádné dlouhé a nudné čekání na tah. Hezky svižně – připravit se – pozor – TEĎ!

  • Ve stejnou chvíli zahájit odpočet a otočit destičku cíle, na které jsou vyobrazeny tři symboly.
  • Posouváním kamenů na své desce se snažíte tyto symboly najít a překrýt průhledným kamenem, popř. je nechat odkryté. Na konci vašeho snažení by měly být viditelné pouze ty tři konkrétní symboly (ani méně, ani více).
  • Jakmile máte pocit, že jste splnili zadání = vyřešili hádanku krále Pakala, tak si smíte vzít jeden ze žetonů pokroků, které jsou pro tuto hru k dispozici. Dle vyobrazeného symbolu se posunete vpřed skrze hustou džungli až na nejbližší odpovídající pole. Ale opatrně, pokud si vybere symbol, který byl součástí aktuálního zadání, tak zřejmě spustíte tajnou past, protože se neposunete ani o píď – tak vybírejte moudře a také rychle, aby vám ty nejlepší žetony nesebrali soupeři. Jelikož je ve hře vždy dostatek žetonů pokroku, nestane se, že by na vás zůstal ten nepostupující.
  • A to vše do čtyřiceti pěti sekund při lehké hře nebo do třiceti sekund při obtížné.
  • Samotný postup džunglí je zaznamenán na stupnici pokroku pomocí barevného kolečka, jež reprezentuje vašeho věhlasného dobrodruha. Pokud projdete skrze pochodně (celkem na vás čekají čtyři), tak se cesta stává zrádnější – musíte si vyměnit jeden svůj barevný kámen za průhledný.  Na první pohled se může zdát, že je to vlastně výhoda, ale nenechte se zmást. Sice budete mít lepší přehled, kde jsou ony symboly, ale také bude těžší umístit všechny ostatní pod barevné kameny. Když se dané kolo vůbec nepohnete z místa, z jakéhokoliv důvodu, tak si můžete naopak vyměnit jeden průhledný dílek za ten barevný.

Cílem hry by mělo být dosažení posledních devíti symbolů na stupnici pokroku, takže až do samotného nitra chrámu se stejně nepodíváte. Kdo se tam dostane jako první, vyhrál – pokud se tam v jenom kole umístí více hráčů, vyhrává ten, který to má k pomyslnému mayskému bohatství nejblíže.

Doma většinou hrajeme večer až uspíme nejmenší. Vyhrál manžel (zelený). Mě se podařilo zapomenout zakrýt ještě jeden symbol. Takže jsem měla viditelné čtyři a tudíž, i když jsem si vzala žeton pokroku, tak jsem jej musela odložit a zůstat „trčet“ na místě.

Herní dojmy

Upřímně jsem od toho moc neočekávala. O to více mě hra mile překvapila. Jedná se o velmi jednoduchou a přístupnou hru, kterou zvládnete dohrát i s nachystáním za patnáct minut. Kombinuje v sobě hlavolam a rychlé uvažovaní. Děti starší osmi let Pakal v pohodě zvládají a myslím si, že by to zvládly i menší. Jelikož hrají všichni najednou, tak nehrozí, že byste dlouho čekali na svůj tah, stále se „něco děje“. A hlavně je to něco nového, neotřelého – než jen další karetka, kostky… Taková příjemná změna. Ideální filler. Celý večer bych to asi nedokázala hrát, protože by mi z těch symbolů šla už hlava kolem, ale na oživení je to parádní hra. Znovuhratelnost je dobrá. Máte de facto k dispozici osm karet se symboly, což se bude všechno špatně pamatovat. A i kdyby přece jenom, tak se dají dokoupit další. Deska se stupnicí pokroku je taktéž oboustranná, aby vám symboly snáze zamotaly hlavu. A v neposlední řadě také záleží, jaké destičky cíle otočíte pro danou hru. Do jedné partie hry se jich dostane asi tak šest až dvanáct. Během hry je prospěšné si postupně zapamatovat polohu symbolů na vaší desce, abyste je pak v dalších kolech rychleji našli. Na druhou stranu pak může dojít k nevyrovnanému zápolení, pokud je bude někdo až moc „studovat“ před samotnou hrou. Na to se nám osvědčilo chystání si desek navzájem. Líbí se mi i systém postupného zvyšování obtížnosti během hry díky výměně kamenů. Či naopak ulehčení, když se tolik nedaří. Tím dochází i k mírnému vyrovnávání hry.

Občas bylo trochu zejména dětské frustrace – ono totiž záleží na momentálním rozložení symbolů na desce hráče a také jaké kartičky cíle se zrovna točí. Protože může nastat situace, kdy je kartička cíle dvě kola po sobě skoro stejná, tudíž nedá tak velkou práci zaměnit jeden symbol. Anebo jsou tyto nové symboly hned vedle těch předchozích. Takže někdo může skončit za chvilku a další ještě zuřivě posouvá, vrčí a posledních pět vteřin třeba i lehce rozladěn vypouští a nedoskládá to. Do značné míry zde hraje roli i náhoda. Může se stát, že dvakrát po sobě si vybíráte žeton pokroku jako první, ale bohužel to nevychází na ty správné, které by vás posunuli daleko. Pak se další kolo tolik nedaří, soupeř si vybírá a může vzít symbol, který byl v předchozích kolech zakázaný. Tím se třeba i dostane až těsně za vás. Na druhou stranu je dobré, že ani odskok neznamená jasnou výhru a jde to dohnat.

Závěr

Ve hře Pakal se snažíte uprostřed džungle objevit dávno ztracený mayský chrám, řešíte hlavolamy a postupujete vpřed po starodávných symbolech. Díky jednoduchosti pravidel zvládnou Pakal hravě i děti. Díky tomu, že hrají všichni současně, se nemusíte bát zdlouhavých tahů protihráčů. Naopak budete jejich nerozhodnost vítat. A v neposlední řadě krátká herní doba a neotřelé mechanismy z ní dělají dobrou hru, když není tolik času, nebo chcete ozvláštnit herní ráno/odpoledne/večer.

Pakal získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: