Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Ukaž, že jsi jedlík, slupni ještě fuflík

Deskové hry vycházející z retro videoher jsou zřejmě “in”, protože po nedávném Sonicovi zavítal mezi lokalizované deskovky i legendární PAC-MAN. Ač je hra v češtině, ani mocné vydavatelství ADC Blackfire nenaučilo žlutou kouli jinou frázi než legendární “Waka-Waka”, což ale vůbec není špatně, protože “Hamy-Ňamy” nebo doslovné “Pusť se do toho” by znělo fakt střeleně.

Celá tato deskovka se veze na mohutné vlně nostalgie, takže už samotná krabice probouzí vzpomínky na dobu, kdy stačilo do herního automatu vhodit minci a následovalo několik stresujících minut v modročerném bludišti.

Deskový PAC-MAN je stejně jako jeho digitální verze akční hrou, ve které je cílem hráče ovládajícího hlavního hrdinu sníst všechny tečky/kuličky/fuflíky rozmístěné v bludišti a přitom se vyhnout duchům – Blinkymu (červenému), Pinkymu (růžovému), Inkymu (modrému) a Clydeovi (oranžovému). Zatímco ve videohře duchy ovládá umělá inteligence, v deskovce jejich pohyb určují jeden až čtyři protihráči. Ti nemají na práci nic jiného než spolupracovat a otesánka PAC-MANa chytit. Pokud se PAC-MANovi podaří vyzobat všechny fuflíky v bludišti, následuje další úroveň.

Hra je určena dvěma až pěti hráčům od deseti let a během jedné partie nabídne přibližně dvacetiminutovou zábavu.

Videoherní automat v krabici

Je možné zážitek, který dodnes bezvadně funguje na obrazovkách, přenést do deskové podoby? Uvidíme. Nejprve hurá na šmejdění v krabici. Tam se nalézá:

  • pětidílná plastová herní deska, jednotlivé díly se podobně jako puzzle zacvaknou do sebe
  • 1 figurka PAC-MANa a 4 figurky duchů
  • 40 karet důchů
  • 3 žluté hrací kostky
  • 7 druhů žetonů
  • 1 bodovací bloček
  • 1 aršík samolepek
Unboxing hry

Kartonové žetony se vylupovaly bez problémů, v krabici jsou i dva sáčky, do kterých je možné je následně uschovat, aby se nerozsypaly po celé bedně. Karty mají standardní gramáž, s ohledem na černý podklad karet bych doporučil jejich obalení, jakákoli oděrka hrany karty je totiž automaticky světlá, což kazí vzhled. Karty mají “magickovský” rozměr, takže pasují do běžně dostupných obalů 63,5 x 88 mm.

Co všechno ukrývá krabice

Dalším papírovým komponentem jsou samolepky (žlutý START a šedivé pozice kolem “domečku” duchů), které je potřeba nalepit na plastovou herní plochu. To mi přišlo trochu škoda, protože samolepky se mohou časem ošoupat. Na čtyřech vnějších deskách jsou modrou barvou natištěny stěny bludiště. Mezi ně se usazuje vnitřní středový díl s duchy, který je přitom potištěný všemi potřebnými barvami. Jen na pozice kolem středového dílu a také na výchozí pozici PAC-MANa barva nějak “nezbyla” a proto je nutné použít přiložené samolepky.

Pět plastových dílů herní desky do sebe hezky zapadá, před jejich složením je ale dobré nastrkat do nich žluté fuflíky. Ty mají podobu plastových výstupků, které je nutné před začátkem každé hry povysunout nahoru, aby měl PAC-MAN co baštit. Výstupků je v balení o dva kusy více pro případ jejich ztráty, což je s ohledem na jejich miniaturní velikost fajn. Složená herní deska není žádný drobek, měří cca 42 na 47 cm.

Když je vše připraveno ke hře, působí herní plocha parádně, jakoby se obrazovka videohry zhmotnila na stole. Dokonce nechybí na pravé a levé straně “tunel” sloužící ke zkratce mezi krajními pozicemi bludiště.

Nejhezčími herními komponenty jsou figurky PAC-MANa a duchů. Pokud se právě neprohánějí po herní ploše, mohou s přehledem zdobit chlubicí poličky hráčů. Figurky duchů jsou duté, takže při jejich pohybu nedochází k zamačkávání fuflíků. Figurka PAC-MANa je naopak na spodní straně plná a ukrývá tlačítko. Při každém zamáčknutí fuflíku se tlačítko aktivuje a spustí legendární zvuk WAKA-WAKA. Vtipná záležitost, jen pozor na hru ve vlaku, tam by z toho mohla spolucestujícícm časem prasknout žilka.

V krabici není insert, většinu plochy zabírají díly herní plochy a vycpávky bránící pohybu dílů. V papírové vycpávce a zároveň přepážce je prostor pro figurky, kostky a žetony. Jakmile jsem však obalil karty duchů, musel jsem krabici přeuspořádat, protože se tam vše nechtělo pohodlně vejít. Nakonec jsem si nechal jen pěnové vycpávky, papírovou přepážku vyhodil, a na její místo uložil karty i ostatní komponenty.

Vše je připraveno ke hře

Vložte minci

Mechanika hry je velmi snadná a svižná. Hráč ovládající PAC-MANa umístí na začátku partie svou figurku na samolepkové políčko START. Hodí najednou třemi žlutými kostkami a jejich součet určuje, o kolik polí se může posunout. Pohyb PAC-MANa není nijak limitovaný, může se pohybovat v rámci bludiště horizontálně i vertikálně, během svého tahu se také smí vracet na pole, ze kterého právě přišel.

Protihráči v roli krotitelů duchů si před začátkem hry určí, kdo hraje za kterého ducha. (Při hře dvou hráčů je jeden hráč PAC-MANem, druhý ovládá včechny duchy.) Duchové se narozdíl od PAC-MANa neovládají kostkami, ale kartami duchů. Na každé kartě je určeno pořadí, v jakém se budou duchové pohybovat a také počet polí, které jednotliví duchové překonají. Duchové mají stejně jako v digitální verzi několik limitů. Nemohou se pohybovat přes ostatní duchy a nemohou se vracet na políčko, ze kterého se právě pohnuli. Pořadí, ve kterém se pohybují, je obzvlášť na začátku hry důležité, protože dokud se nepohne červený duch Blinky, jsou ostatní duchové uvězněni v domečku a jejich tahy propadávají.

První tah PAC-MANa a duchů.
Shodou náhod se mohl pohnout jen červený duch, ostatní jím byli zablokovaní v domečku.

Bludišťovou honičku ozvláštňují 4 žetony síly, které se nacházejí po jednom v každé čvrtině plochy. Jakmile PAC-MAN žeton síly sní (žeton se otočí lícem vzhůru), jeho tah je přerušen (zbytek možných pohybů hozených na kostkách propadá) a hráč hází kostkami znovu, tentokrát ale každou zvlášť.

Hra po prvních dvou tazích PAC-MANa a dvou tazích duchů.
Ve hře se díky kartě ovoce objevil žeton třešní.

Během této fáze může sníst své pronásledovatele. Pokud se mu to podaří, odstraní figurku snězeného ducha ze hry a nahradí ji žetonem očí. Hráč ovládající tohoto ducha musí pomocí karet duchů přepravit oči do “domečku”, kde se z nich stane opět plnohodnotný a nebezpečný duch, který znovu vyrazí na lov. Za každého snězeného ducha hráč získá žeton ducha, který má hodnotu 200 bodů.

Ve třetím tahu PAC-MAN snědl žeton síly a začal likvidovat své pronásledovatele.

Na několika kartách duchů je místo pohybu duchů obrázek ovoce. Pokud dojde k otočení karty ovoce, umístí hráči na startovní pozici PAC-MANa žeton ovoce. Když se PAC-MANovi podaří tento žeton sníst, získá body navíc. Ovoce má tři varianty, nejprve do hry přicházejí třešně za 100 bodů, po nich jahoda za 200 bodů a nakonec meruňka za 500 bodů. Dokud není předchozí ovoce snědeno, nemůže se na jeho místě objevit další.

Postupně se PAC-MANovi podařilo sníst modrého a oranžového ducha. Při hodu poslední kostkou mu bohužel padla jednička, takže nemohl z místa činu utéct dostatečně daleko.
Pro ostatní duchy bylo hračkou pomstít své kamarády.

Další bodový nášup lze získat vyjedením některé části bludiště. Každá čtvrtina má hodnotu 800 bodů, při vyjedení celé herní plochy hráč získa 3200 bodů. Aby se na body nezapomínalo, získá hráč za každý vyjezený sektor žeton. Bodovat je možné také volitelným arkádovým způsobem, kdy za každý snědený fuflík hráč získá 40 bodů.

Bonus za spořádání všech fuflíků v jednotlivých částech bludiště

Když je celé bludiště vyjedené, hráč zapíše své skóre do bodovacího bločku a přichází druhá úroveň. Herní plocha se připraví stejně jako v prvním kole a hráč odevzdá všechny žetony. Do balíčku karet duchů se přimíchá 5 karet druhé úrovně, které se liší žlutým orámováním a hlavně většími pohybovými možnostmi duchů.

Bloček pro zápis bodů

Hra pokračuje dokud není PAC-MAN chycen. Hráči se ve svých rolích vystřídají a na konci celé herní seance porovnají svá zaznamenaná skóre.

Zážitky z bludiště

Hra vypadá moc hezky a doslova vizuálně láká k vyzkoušení. Tím, že není nijak složitá, by se mohlo zdát, že doporučený věk 10 let je přehnaný. Jenže… za vyšším doporučeným věkem budou nejspíše drobné fuflíky, které by mrňousci mohli po vzoru PAC-MANa pozřít. A pak také frustrace.

Na první pohled to nevypadá, ale život PAC-MANa opravdu nebývá dlouhý. Sebelepší strategii úprku před duchy mohou jedním nešťastným hodem pokazit kostky a pak nezbývá, než se tomu zasmát, nebo se vztekat. Mnohokrát jsem si posteskl, že hra nedisponuje nějakými pokročilejšími pravidly – například neumožňuje za nějakých okolností přehození kostky, nebo že kostky nezačínají alespoň číslicí 2. Když se smůla lepí na kostky a padnou tři jedničky, tak je na 90 procent s PAC-MANem ámen. Hrál jsem hru s dětmi 6 a 9 let a nikoho netěšilo, že hra po pár minutách skončila. A věčné dítě ve mně si také zoufalo. Což o to, původní videohra také nebyla snadná. Ale člověk mohl vyčítat sám sobě, že nebyl rychlejší, že nezvolil jinou cestu. V případě deskovky často nezbývá než proklít kostky nebo karty duchů.

U videohry jsem to tak nevnímal, ale v deskovce je mnohem víc hmatatelný fatální osud hlavního hrdiny. Pro PAC-MANa totiž neexistuje možnost, že by hru vyhrál. Vždy musí být lapen a hra končí.

Pro snížení obtížnosti jsme si upravili arkádový mód, kterým hra rovněž disponuje. Změna spočívá v tom, že PAC-MAN má tři životy a tím pádem zvětší své šance na lepší bodový zisk i celkovou délku života. Správně má být arkádový mód hrán rovnou s kartami duchů druhé úrovně, ale v naší herní partě nefandíme záměrnému sebepoškozování, takže jsme si bohatě vystačili s první úrovní. Taková hra se mým malým testerům líbila mnohem víc.

Kde podle mě může PAC-MAN velmi dobře zabodovat, je párty. Hra vypadá fakt hezky, hosté si ji rádi zkusí ze zvědavosti nebo z nostalgie. Pravidla jsou vysvětlena během půlminuty, a pak už nezbývá, než ladit nejlepší výsledek. Že ladění závisí velkou mírou na náhodě…no co už, hlavně že je zábava, párty to jistí.

Závěrečné shrnutí

Pro fanoušky osmdásátkových herních arkád s přesahem k deskovkám může být PAC-MAN hezkým a herně fungujícím sběratelským kouskem. Pro ostatní je to rychlý a jednoduchý filler s velkou mírou náhody, což někomu sedne a jinému ne.

PAC-MAN získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: