Newton a velké objevy

V kůži prostého vědce

Isaac Newton neměl šťastné dětství. Otec mu zemřel a matka jej opustila, Isaac vyrůstal s prarodiči. V dospělosti se zcela oddal vědecké práci, jejíž výsledky jen málo a neochotně publikoval, nikdy se neoženil a ani nebyl dobrým učitelem. Učení na univerzitě v Cambridge ho nebavilo a studenti na jeho přednášky chodili jen zřídka, často se stávalo, že byl v posluchárně sám. Ve hře Newton si vyzkoušíte život vědce, nicméně kráčet v těchto ohledech ve šlépějích Sira Isaaca pravděpodobně nebude nejlepší strategií. 

Ošoupané rohy naší krabice ukazují, že hru hrajeme rádi a často.

Hru Newton italských designérů Simona Lucianiho a Nestora Mangona vydalo v roce 2018 studio Cranial Creations a na český trh ji přineslo vydavatelství TLAMA games, a to rovnou i s rozšířením Velké objevy. Tato designérská dvojice již má na kontě hru Masters of Renaissance: Lorenzo il Magnifico a letos by měl vyjít také jejich úspěšný kickstarterový projekt Darwins Journey. Newton je euro hra určená pro 1 – 4 hráče od 14 let s herní dobou kolem 90 minut a kombinuje celou řadu mechanik. Najdete zde výběr akcí (action selection), umísťování pracovníků (worker placement), práci s kartami v ruce (hand management) a tak trochu i engine building. Na první pohled také působí značně složitě nepřehledně (když jsem před pár lety viděla gameplay, Newton mě vyděsil a prohlásila jsem, že tohle doma nechci, a to mám složitá eura ráda), ale máte-li s euro hrami alespoň nějaké zkušenosti, dokážete se s Newtonem sžít již po prvním zahrání. 

Říká se, že inspirací pro Newtonův gravitační zákon bylo jablko, které mu spadlo na hlavu, když seděl pod stromem. Skutečnost je poněkud jiná, i když o nic méně zajímavá. Nepřímým zdrojem inspirace byla totiž epidemie dýmějového moru, v jejímž důsledku musel Newton opustit univerzitu v Cambridge a vrátit se domů na panství Woolsthorpe. Tady v zahradě spatřil jablko padající na zem, které jej inspirovalo k přemýšlení o zemské přitažlivosti – a Newtonovu „gravitační jabloň“ můžete v sadu zdejšího panství nalézt dodnesVe hře Newton je velké zelené jablko žetonem prvního hráče, a i když mi na zem jednou upadlo, k žádné převratné teorii mě bohužel neinspirovalo. 

Co se skrývá v krabici

Sama krabice připomíná starou knihu ve zlacené kožené vazbě a kromě zeleného jablka s Newtonovým portrétem ji zdobí i grafy a výpočty převzaté, soudě podle písma, skutečně z dochovaných Newtonových zápisků. Uvnitř najdete ne jednu, ale hned dvě herní desky – mapu, po níž budete cestovat po univerzitách a dávných centrech vědění, a desku stupnic, po níž budou většinou cestovat vaši studenti (nerozhodnete-li se tedy následovat Isaaca Newtona a studenty zcela opomíjet). Dále zde najdete i 4 hráčské desky, studovny, po jedné pro každého hráče. Byť vypadají na první pohled úplně stejně, drobným ale významným způsobem se liší: každá obsahuje posílení jiné akce a hru tak budete pravděpodobně s každou studovnou začínat trochu jinak. Herní desky jsou doplněny o několik balíčku karet: 24 počátečních akčních karet (6 pro každého hráče), 45 akčních karet(rozdělených do 3 úrovní) a 22 karet velmistrů. Pro každého hráče se ve hře nachází 1 dřevěná figurka vědce, 4 dřevěné figurky studentů, 2 dřevěné válce a 12 dřevěných kostiček v tradičních, nicméně dnes již jen málo viděných barvách: červené, žluté, modré a zelené. Většinu z celé řady kartonových destiček a žetonůbudete umísťovat na mapu během přípravy hry a vrátíme se k nim později. Podobu kartonové destičky mají i přehledové (lama) „karty“. Klasické žetony zdrojů zde představuje celkem 20 žetonů elixíru a 32 žetonů mincí (v hodnotě 1 a 5). V krabici najdete také několik sešitků pravidel v angličtině, italštině, francouzštině, řečtině a samozřejmě češtině. Hra sama je jazykově zcela nezávislá. V sešitku najdete pravidla základní hry i rozšíření Velké objevy (viditelně oddělené).   

Deska mapy

Isaac Newton se sice proslavil pracemi z oboru matematiky a fyziky, byl ale učencem nesmírně širokého záběru. Podle některých názorů zahájila jeho Principia mathematica éru osvícenství. Zabýval se ale i přírodovědou, chronologií starověkých civilizací a náboženstvím a dokonce, byť do značné míry potají, také alchymií (za Newtona-alchymistu si můžete zahrát ve hře Trismegustus: the ultimate formula). Navzdory studiu matematických a fyzikálních zákonů si udržel víru v Boha, byť se ne vždy držel tradičních dogmat církve a kritickému bádání podroboval i biblické texty. Newtonovi nebudete hrát za samotného sira Isaaca, hledání cesty za poznáním si ale vyzkoušíte poměrně věrně.  

Příprava hry

Připravená hra pro 2 hráče. Newton zabere poměrně dost místa na stole.

Příprava hry je zdlouhavější vzhledem k velkému počtu různých destiček a žetonů, které je nutno umístit na obě herní plochy a desky každého hráče. Doprostřed stolu se nejprve umístí deska mapy a deska stupnic. Na velká kulatá pole na mapě umístíte náhodně všech 6 kulatých žetonů univerzit (červený, světlemodrý, tmavomodrý, fialový, černý a bílý). Univerzity v Cambridge, Lipsku, Krakově, Salamance a Bologni tak budou každou hru zpřístupňovat jiná pole pro umístění knih na desce hráče. Na šestiúhelníková pole umístíte rovněž náhodně tři destičky starověkých území (Stonehenge, Cordoba a Athény; v českém překladu chybně „žetony antických zemí“). Stejně jako univerzity budou i tato území odemykat různá pole pro umístění knih na desce hráče. Na 7 měst (Amsterdam, Vídeň, Bělehrad, Istanbul, Marseille, Neapol a Madrid) náhodně rozmístíte 7 kartonových destiček s bonusy měst. Na pole odpovídajícího tvaru v pravé horní části desky umístíte 1 náhodně vybranou destičku cíle. Podle počtu hráčů rozmístíte příslušný počet náhodně vybraných malých kulatých bonusových žetonů na odpovídající políčka se zlatým okrajem, políčka s modrým okrajem zůstanou vždy prázdná. Nakonec postavíte figurky vědců všech hráčů na pole Basilej (přibližně uprostřed mapy) a po 1 dřevěném disku za každého hráče na pole „0“ bodovací stupnice.  

Podobně připravíte i desku stupnic (která představuje strom poznání, po němž budou postupovat vaši studenti, tedy pokud se jim rozhodnete věnovat svůj drahocenný čas). Na příslušná pole umístíte 5 náhodně vybraných destiček cílů (jichž je celkem 10, opět pro větší variabilitu hry). Velká čtvercová pole s vykousnutým rohem jsou určena pro destičky vynálezů: z celkem 10 vylosujete 5 a náhodně je rozmístíte na tato pole. Na malá kulatá políčka se zlatým okrajem rozmístíte další bonusové žetony podle počtu hráčů. Na 5 malých čtvercových polí umístíte 5 náhodně vybraných žetonů specializací (z celkem 10). Do levého spodního rohu položíte na příslušná políčka žetony příjmů roztříděné podle druhů: elixír, 2 vítězné body, 2 mince (od každého stačí počet odpovídající počtu hráčů). Do pravého dolního rohu roztřídíe a stejným způsobem umístíte 5 druhů destiček rozvoje. Nakonec umístí každý hráč po 1 ze svých studentů na startovní poleuprostřed spodního okraje desky a po 1 ze svých dřevěných disků na počáteční pole stupnice práce v levém horním rohu desky. Poblíž herních desek připravíte nabídku akčních karet. Karty rozdělíte na hromádky I., II. a III. úrovně, každou hromádku zvlášť zamícháte a takto vzniklé 3 dobírací balíčky položíte pod sebe. Pak z každého z nich vyložíte 3 karty lícem vzhůru vedle příslušného balíčku, to bude dostupná nabídka karet. 

Ready player green – zelený hráč připraven ke hře (základní akční karty má v ruce).

Nakonec si každý hráč připraví svůj herní prostor. Jednu náhodně vylosovanou desku hráče – studovnu položí před sebe a do levého dolního rohu umístí na označená políčka 12 dřevěných kostiček ve své barvě a 4 hromádky po 3 žetonech svazků knih ve své barvě. Dále si každý hráč vezme 6 počátečních karet ve své barvě, 3 zbývající figurky studentů, 2 mincepřehledovou kartu (zejména v prvních několika partiích se bude opravdu hodit) a 4 karty velmistrů. Karty velmistrů si můžete rozdat náhodně nebo náhodu trochu omezit pomocí draftu: každý hráč si ponechá jednu z karet a ostatní pošle hráči po levici, takto se pokračuje, dokud nemají všichni hráči po 4 kartách (přinejmenším od druhé hry důrazně doporučuji draft používat, ve hře s minimem náhody mohou jinak nerovnoměrně rozdaní velmistři značně ovlivnit průběh). Nakonec náhodně vyberte začínajícího hráče, který dostane žeton jablka.  

Průběh hry

Newton se hraje na 6 kol. V každém kole se hráči střídají na tahu a každý zahraje postupně celkem 5 akčních karet. Síla akce se odvíjí od počtu symbolů příslušné akce na zahraných kartách, na kartách zasunutých „pod stůl“ studovny a na destičkách rozvoje daného hráče. Síla první zahrané akce v prvním kole je tedy buď 1 (symbol na právě hrané kartě) nebo 2 (pokud symbol na právě hrané kartě odpovídá symbolu předtištěnému v levém spodním „šuplíku“ hráčova stolu na desce studovny). Po zahrání 5. karty posledního hráče nastává fáze úklidu, kdy musí každý hráč jednu ze svých zahraných karet zasunout pod „stůl“ na své desce studovny. To znamená, že kartu už znovu nebude moci zahrát, ale jako trvalý efekt bude využívat její symbol rozvoje k posílení jedné z akcí. Zároveň si ve fázi úklidu hráči přičtou vítězné body ze své studovny.   

V prvním kole mají všichni hráči po jedné z pěti základních akcí plus jednu kartu žolíka, který může nahradit jakýkoli symbol akce. Dostupné akce jsou následující: Akce přednášky vám umožňuje vzít si z nabídky kartu úrovně odpovídající maximálně síle vaší akce. Hrajete-li akci přednášky jako první kartu ve hře, jsou vám dostupné pouze karty z prvního řádku nabídky (popř. z prvních dvou, je-li symbol akce přednášky předtištěn na vaší desce studovny). Karty se do nabídky nedoplňují, její obnova nastává teprve na konci celého kola ve fázi úklidu. Vzhledem k tomu, že se každý hráč musí na konci každého kola zbavit jedné ze svých karet, je akce přednášky velmi důležitá. Zároveň vám umožňuje získat silnější akce a bonusové efekty než jsou ty, které se nacházejí na vašich základních kartách. 

Akci cestování provedete tak, že svého vědce posunete na mapě o počet kroků odpovídající síle vaší akce. Smíte putovat po jakkoli vyznačených spojnicích, někde ale musíte za přesun zaplatit 1-3 mince (na spojnici je uvedeno -X mincí). Nemáte-li dostatek mincí, nemůžete přesun provést. Pokud cesta vašeho vědce vede přes bonusový žeton, ihned získáváte příslušný bonus a žeton si berete k sobě (na poli bonusového žetonu nemusíte přesun ukončit). Pokud přesun ukončíte na poli města, univerzity nebo starověkého území, umístíte na něj jednu dřevěnou kostičku ze své studovny (kostičky se odebírají odshora, umístění posledních čtyř vám přinese vítězené body), to znamená, že jste místo navštívili. V případě univerzit a starověkých území vám jejich návštěva umožňuje umísťovat knihy na příslušně označená políčka ve vaší studovně, v případě měst získáváte bonusový efekt uvedený na destičce města, např. mince, elixíry nebo novou figurku studenta. V případě, že je bonusový efekt města podmíněn zaplacením, nemáte-li potřebné mince, bonus nezískáte. Pokud přesun ukončíte na poli se svitkem, ihned můžete využít efekt libovolného ze svých dosud nezahraných velmistrů (a na konci hry také obdržíte vítězné body z jeho karty). 

Zvolíte-li akci studium, můžete umístit jeden žeton knih ze své zásoby na místo ve své knihovně v řádku stejné nebo nižší hodnoty, než je síla vaší akce. Jednotlivé „poličky“ knihovny na sobě mají vytištěny podmínky, které musíte splňovat pro to, abyste sem knihy mohli položit. Pro umístění knihy na 3. políčko 1. řádku knihovny musíte mít (na zahraných kartách a/nebo aktivních kartách velmistrů) 3 modré knihy. Pro umístění knihy na 3. políčko 2. řádku musí být síla vaší akce nejméně 2 a musíte mít kostičku své barvy na univerzitě č. II (bleděmodré), tuto univerzitu jste tedy museli v minulosti navštívit. Pokud se vám podaří knihami zaplnit celý sloupec či řádek, od nějž vede šipka k symbolu vítězných bodů, budete tyto body získávat v každé fázi úklidu, tedy na konci každého kola.     

Čtvrtou akcí je práce, neboli vydělávání peněz. Provádíte-li akci práce, můžete svůj disk posunout maximálně o tolik polí na stupnici práce, kolik je síla vaší akce. Za každé pole, na něž takto vstoupíte, získáte 1 minci. Efekt některého ze zvláštních polí získáte jen tehdy, pokud váš disk zastaví pohyb přímo na něm (můžete využít méně bodů pohybu, než máte díky síle akce k dispozici). Na pole cíle na konci stupnice můžete svůj disk přesunout jen tehdy, pokud splňujete příslušnou podmínku (tedy máte 3 zelené a 1 modrou knihu). Pokud se vám to podaří před koncem hry, můžete i nadále hrát akci práce a získávat mince v hodnotě odpovídající síle akce, váš disk se už pohybovat nebude. 

Poslední akcí je technologie. Hrajete-li tuto akci, můžete pohnout jedním ze svých studentů (zpočátku má každý hráč ve hře právě jednoho studenta) kupředu po jedné z cest technologického stromu o počet polí odpovídající síle akce (studenti se nikdy nemohou vracet). Platí zde stejná pravidla jako při pohybu jiných figurek: pokud pohyb studenta vede přes bonusový žeton, ihned jej vyhodnoťte a žeton si ponechte. Pokud chcete získat efekt některého ze speciálních polí, musí se váš student na tomto poli zastavit (a přijde tak o případné zbývající body pohybu dané akce). Před tím, než váš student vstoupí na žeton cíle, musíte splňovat příslušnou podmínku. Speciální pole příjmu (s vykřičníkem) vám dávají příslušný žeton příjmu, který umístíte na svou desku studovny a do konce hry budete ve fázi úklidu (na konci každého kola) získávat příslušný bonus: 2 mince, 2 vítězné body a/nebo 1 elixír. Pokud se váš student zastaví na speciálním poli rozvoje, získáte příslušnou destičku rozvoje a ihned ji umístíte na stůl na své desce studovny, kde bude do konce hry posilovat jednu z akcí (podobně jako akční karta zasunutá „pod stůl“). 

Žetony elixírů a mincí a jablko – žeton začínajícího hráče

Zdroje v podobě mincí a elixírů můžete využívat značně rozmanitým způsobem (vždy jako tzv. doplňkovou, tedy volnou akci). Mince slouží k posílení akce o 1 úroveň (zaplacením 2 mincí, omezeno na 1 za tah), k přidání 2 karet do nabídky (za 1 minci, i opakovaně), k nákupu elixíru (cena 3 mince, je možno zakoupit libovolný počet elixírů najednou) nebo k zápisu nového studenta (cena 5 mincí, opět si můžete zaplatit libovolný počet studentů najednou). Elixíry představují možnost, jak obejít podmínky umístění knih do knihovny. Za 1 elixír můžete ignorovat požadavek na 1 libovolnou knihu. (Elixírů tato můžete použít i víc, nemáte-li tedy modré knihy a chcete umístit knihy na 4. políčko 1. řádku knihovny, můžete tak učinit, pokud zaplatíte 3 elixíry. Libovolný počet těchto elixírů si můžete v tomtéž tahu dokoupit za mince). Za 3 elixíry můžete ignorovat požadavek návštěvy univerzity nebo starověkého území. Jelikož ve hře budete neustále plánovat několik kroků dopředu a možností, jak utrácet zdroje, je mnoho, často na ně můžete zapomínat. Z vlastní zkušenosti proto doporučuji mít dobře na očích lamakartu, na níž jsou všechny možnosti uvedeny.  

Obě strany lamakarty s možnostmi využití zdrojů

Každé kolo končí fází úklidu, kdy všichni hráči nejprve zasunou jednu ze svých aktuálně zahraných karet pod „stůl“ na své desce studovny a ostatní karty si vezmou zpět na ruku. Poté si všichni vezmou příjmy a zaznamenají vítězné body, které jim poskytuje jejich knihovna. Hráči společně obnoví nabídku akčních karet: všechny zbylé karty v nabídce vrátí zpět dospod příslušných balíčků a vytvoří nabídku zcela novou. Nakonec začínající hráč předá žeton jablka hráči po své levici a začíná nové kolo. Po šestém kole hra končí, z fáze úklidu se v tomto případě odehrají pouze příjmy. K vítězným bodům získaným průběžně z knihovny si hráči připočítají body za cíle, jichž během hry dosáhli, a připočítají si rovněž body ze zahraných karet velmistrů. Hráč, který získal nejvíce bodů, vyhrává.

Herní prostor vítězného hráče a deska stupnic po skončení hry. Červený dosáhl 99 bodů (titul Osvícenec)

Sólo mód

Newton je jako typické euro do značné míry multiplayer-solitér, kde si maximálně můžete navzájem „vyfouknout“ dobrou kartu nebo užitečný bonus. Na rozdíl od mnoha jiných euro her zde ani nemusíte nijak výrazně sledovat tahy protihráče. Hra jednoho hráče se tedy hraje úplně stejně. Na konci pravidel je pro sólo hráče k dispozici tabulka, v níž mohou podle svého skóre zjistit, zda si počínali jako analfabet, student, profesor nebo dokonce génius. My tabulku používáme i ve více hráčích a tuto recenzi jsem odmítla psát, dokud to nedotáhnu aspoň na profesora. Tabulka vám umožňuje sledovat, jak se v hraní postupně zlepšujete, a to příjemnějším způsobem, než pouhým zaznamenáváním dosaženého skóre.     

Rozšíření

České vydání od TLAMA games zahrnuje také rozšíření Velké objevy. Najdete v něm dva moduly, které můžete do hry zapojit i samostatně. První modul, Přednášky pro pokročilé, obsahuje 30 nových akčních karet se speciálními akcemi a více symboly. Tyto karty prostě přimícháte do příslušných balíčků. Karty s více symboly vám poskytují buď silnější akci (karty s dvěma stejnými symboly) nebo možnost volby mezi dvěma různými akcemi (karty se dvěma různými symboly oddělenými lomítkem). Pokud posledně jmenovanou kartu založíte do stolu, posiluje vám nadále obě akce zároveň. Karty se speciálními akcemi nemají žádný bonus při zahrání, ale po založení do stolu vám umožňují zahrát speciální akci vždy, když umístíte akční kartu do příslušného sloupce. Každá založená karta se speciální akcí vám tedy dává každé kolo 1 akci navíc (splníte-li její podmínky). 

Destičky velkých objevů

Druhý modul, Velké objevy, obsahuje 8 destiček velkých objevů a po jedné související destičce města, vynálezu a cíle. Destičky města, vynálezu a cíle se při přípravě hry přimíchají k ostatním, z destiček velkých objevů se náhodně vylosuje 3/4/5/6 destiček podle počtu hráčů (1/2/3/4) a položí se lícem vzhůru do společné zásoby. Hráči si kdykoli během hry mohou koupit (za mince) libovolnou destičku velkého objevu. Tu položí vedle sebe a ihned získávají její bonus. Kdykoli během hry se mohou rozhodnout (rovněž jako doplňkovou akci) aktivovat její hlavní efekt a získat počet vítězných bodů podle podmínky na ní uvedené. 

Dojmy

Komponenty jsou ve standardní kvalitě a ve střízlivých barvách, což mně ovšem dobře sedí k tématu. Koneckonců, hráči představují vědce… Ne náhodou může barevnost připomínat Cavernu, grafikem obou her (a mnoha dalších) je Klemens Franz. Krabice, která připomíná Newtonův v kůži vázaný zápisník se zlacením, se mi moc líbí, jen se mi na ní vůbec nehodí obrovské zelené jablko s komiksovým portrétem Newtona. To je ale skutečně drobnost a věc značně subjektivní. Ikonografie je funkční a rychle přejde pod kůži, žetony už svým tvarem jednoznačně ukazují, kam patří. Dřevěné komponenty hráčů jsou rovněž typické pro euro hry a fungují dobře. Modrá a zelená barva jsou nádherně syté (nicméně užití modré a zelené může být problémem pro hráče, kteří mají problémy s barevným viděním). Deskám hráčů – studovnám – by více slušel dvouvrstvý karton, rozmísťování kostiček a knih by bylo jednodušší, hra by pak ale byla dražší. Pravidla jsou psána jasně, hru podle nich bez problémů pochopíte a rozehrajete; český překlad je většinou bez problémů. V titulku akce úklid unikl korektorovi až komický „ůklid“, již výše zmiňované „antické země“ mohou kdekoho zmást. Také „desku stupnic“ by pravděpodobně šlo přeložit lépe např. jako „desku postupu“, ale to je drobnost a pro hru je nepodstatná.    

Mapa a bodovací stupnice po konci hry 2 hráčů.

V otázce tematičnosti hry se s mnoha českými i zahraničními recenzenty rozcházím. Ano, nehrajete za Newtona a máloco z toho, co děláte, kopíruje to, co by dělal Newton. Na kartách velmistrů najdete renesanční učence, ale např. i Stephena Hawkinga, hra se tedy nedrží ani Newtonovy doby vědecké revoluce a raného osvícenství. Nicméně zdaleka nejde o generické euro a kariéru vědce si vyzkoušíte poměrně věrně: budete jezdit po světových univerzitách a místech dávného poznání, pořádat přednášky, studovat knihy a do toho se budete navíc muset starat o studenty a vydělávat nějaké ty peníze. Hra nabízí tolik možností, že rozhodně nebudete moci hrát vše, co chcete, a věnovat všem aspektům hry stejnou pozornost. Můj spoluhráč Michal tak jednu hru bezděčně kráčel ve šlépějích samotného Newtona, když prohlásil „kašlu na studenty, jsem vědec, stejně jsou líní a hloupí, já cestuju, čtu a přednáším pro kolegy, kteří to aspoň ocení.“ Jinou hru jsem zase já proležela v knihách, zatímco Michal pracoval a vydělával peníze („jsem vědec a dřu tady jako mezek.“) Způsob hry, který zvolíte, se na tom, co vám hra umožní, projeví. Pokud nepracujete, musíte si alespoň to minimum potřebných mincí sehnat jinde; pokud ignorujete studenty, nedostanete se k určitým vylepšením, ale i tak můžete hrát i vyhrát. Někteří recenzenti vidí v Newtonovi jednu jedinou vítěznou strategii – akci studium a co nejrychlejší zaplnění knihovny. Je pravda, že jde o nejvíce přímočarou strategii, jelikož dobře umístěné knihy vám přinášejí vítězné body každé kolo. Důraz na studium ale zároveň vede k neustálému nedostatku všeho – s kartami, penězi i dalšími zdroji budete neustále na hraně (a pokud uděláte chybu, tak i za ní, a „vítězná“ strategie se zadrhne). Jiné strategie vám oproti tomu umožní nashromáždit množství zdrojů a díky nim dosáhnou např. destiček cílů, k nimž se při důrazu na studium dostanete jen těžko. Cest k vítězství je v Newtonovi víc, a díky tomu nabízí hra také výbornou znovuhratelnost a možnosti objevovat alternativní strategie. Co Newtonovi skutečně chybí je interakce mezi hráči. Občas si navzájem seberete nějakou tu kartu nebo bonusový žeton, většinou ale ani nepotřebujete vědět, jak a co hrají vaši protihráči a snažíte se optimalizovat vlastní strategii. Díky tomu je zde ale minimální podíl náhody. Z důvodu nedostatku interakce se Newton hraje nejlépe ve dvou (a netrpí v solitéru, pokud hrajete rádi sami). 

Postup studentů a práce uprostřed hry.

Rozšíření hru výrazně nemění. Přednášky pro pokročilé mohou do hry více hráčů vnést vyšší podíl náhody (pokud se v nabídce objeví jedna výrazně silná karta, bude mít začínající hráč výhodu) a větší boj o karty, Velké objevy přinášejí více bonusů a zajímavou mechaniku odměňování za strategie, které jste ve hře nevyužili – zejména destičky přinášející vítězné body za nevyužité velmistry nebo nedosažené cíle mohou být na konci hry bodovány opravdu výrazně. O ty nejlepší destičky velkých objevů spolu budete pravděpodobně soupeřit. 

Studovna zeleného hráče po konci hry.

Je Newton hra pro vás? Pokud máte rádi středně těžká eura s malým podílem náhody a raději řešíte vlastní strategii než se přetahujete s ostatními hráči, budete v Newtonovi s každou hrou objevovat nové strategie, synergie a cesty k vítězství. Byť vypadá na stole hodně komplikovaně, nejde o opravdu těžkou hru a komplexitu her Vitala Lacerdy od Newtona nečekejte. Pokud od her vyžadujete interaktivitu, Newtonovi se vyhněte, ta tu opravdu chybí. Naopak pokud hrajete primárně sólo či ve dvou nebo s komplexnějšími euro hrami začínáte, představuje Newton s množstvím bonusů a postupným objevováním komplexit hry jednu z velmi příjemně hratelných možností. 

Ocenění

Newton si od nás odnáší ocenění za nízký vliv náhody a solitérní zážitek. Množství strategií a nemožnost hrát vše v jediné hře zaručuje skvělou znovuhratelnost, a jelikož si ve hře vždy velmi živě představuji dilemata skutečného vědce, připojím i propojení tématu a mechanizmů.

f

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Hru je možné koupit zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: