Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Nevyzpytatelní

Temnota z hlubin

V roce 1927 vzniklo v USA nové literární univerzum. Neslo název mýtus Cthulhu. Za jeho otce není považován nikdo jiný, než pan H. P. Lovecraft. V roce 1917, ještě před vznikem univerza, sepsal povídku s jednoduchým názvem Dagon. Právě Dagon je ústředním záporákem hry Nevyzpytatelní. Ten po boku své chotě matky Hydry vládne podmořskému humanoidnímu národu obojživelníků zvaných Hlubinní. Není úplně jasné, jestli se dá řadit mezi Prastaré, nebo zda jsou spolu s matkou Hydrou jen zmutovanými příslušníky svého národa. Díky mutaci by mohli být dlouhověcí a dorůst nevídaných rozměrů. Pan Lovecraft je mistrem sci-fi hororu a tato hra se ponese právě v tomto duchu.

Příběh

Píše se rok 1913 a vy jste se ocitli na palubě krásné lodi s honosným názvem SS Atlantika. Ta má namířeno do bostonského přístavu a cesta jí bude trvat týden. Nicméně, cesta neproběhne tak hladce, jak čekáte. Už na začátku se objevují zprávy o podivných předmětech a tvarech ve vlnách lodního šroubu. Někteří cestující se chovají divně a stále jen něco vyhlížejí v pustém oceánu. Vše graduje třetího dne, kdy je v lodní kapli nalezená zavražděná žena. K vaší smůle se jedná o vraždu, jíž byl přerušen jakýsi rituál. Co nevíte je, že šlo o rituál, který vás a vaši loď má ochránit. Aby toho nebylo málo, ve stejný okamžik se začne ozývat křik a nářky cestujících. Na loď právě cosi zaútočilo.

Krásně ilustrovaná krabice

V této hororové hře plné skrytých rolí, intrik a paranoi pro 3 až 6 hráčů, se pokusíte naplnit svoje poslání a přirozenost. Pokud jste člověkem, budete se snažit zachránit posádku a cestující. Pokud jste zrádci a na loď vás poslali Hlubinní, budete se snažit o to, aby SS Atlantika do Bostonu nedoplula! O to se můžete pokoušet až 4 hodiny s cestujícími, kterým by nemělo být méně než 14 let. Aby to nebylo tak jednoduché, tyto role jsou tajné a je třeba co nejdříve zjistit kdo je váš přítel a kdo nepřítel. Lidé se mohou během plavby vybavit předměty, které jim pomohou v boji s Hlubinnými, s ochranou posádky a hlavně v udržení lodi nad hladinou. Na konci tahu je pak čekají těžká rozhodnutí a zkoušky. Pokud se lidem podaří spolupracovat tak dobře, že doplují až do Bostonu, zvítězí. Pokud zrádci budou své sabotáže chytře maskovat a podaří se jim potopit loď, pak zvítězí oni.

Hru jako první publikovalo vydavatelství Fantasy Flight Games a na náš trh ji lokalizuje ADC Blackfire. O design hry se postaralo duo Tony Fanchi a Corey Konieczka. Obzvláště pak druhý jmenovaný by měl být zárukou kvality, a zřejmě právě díky němu tato hra staví na herních mechanikách z Battlestar Galactica. O hlavní ilustrace se postarali Deborah Garcia a Jeff Lee Johnson.

Karty předmětů

Obsah krabice

Největší dominantou hry budou zřejmě krásné plastové figurky nestvůr. Těch je v krabici celkem 22. Dvě jsou výrazně větší a představují otce Dagona a matku Hydru, zbylých dvacet drobnějších figurek představuje lid Hlubinných a všechny vypadají opravdu velkolepě. O to víc zamrzí, že postavy hrdinů jsou v podobě standees a je jich ve hře deset, stejně jako postav. Ke každé postavě pak náleží i tabulka postavy. V krabici najdeme i 291 karet, 14 žetonů, ukazatele cestování a rituálu, osmistěnnou kostku, přehledové karty a velký herní plán, který je osazený pohyblivými ukazateli. V neposlední řadě také pravidla, která jsou poměrně obsáhlá a vysvětlují hru na 28. stránkách. Jsou hezky přehledná a plná obrázků, které podporují vysvětlivky a příklady. Obsahu je ve hře opravdu hodně. Jde o povedenou produkci a grafika je takřka identická s těmi, které jsme zvyklí vídat v hrách inspirovaných lovecraftovými příběhy. Celý obsah po rozložení na stole vypadá opravdu impozantně a svádí ke hře. S tím jde očekávaně ruku v ruce i cena, která je díky tomu trošičku vyšší, ale rozhodně adekvátní vůči obsahu.

Jak se to hraje

Tah hráče sestává z několika kroků. Konkrétně ze 4. a zde se o nich rozepíši trochu podrobněji.

  1. krok – Dobrání karet dovedností, které slouží k vykonání speciálních akcí, a vůbec všelijak pomáhají danému hráči.
  2. krok – Provedení některé z akcí, jako je pohyb, útok, záchrana cestujícího, použití speciální akce, výměna a odhalení se coby zrádce. V tomto kroku můžete zahrát dvě libovolné akce.
  3. krok – Zahrání karty z balíčku mýtů. Mezi hráči nenáviděné karty, které na ně sesílají všemožné peripetie a strasti. Tyto karty ve hře zastupují zlo.
  4. krok – Odhození přebytečných karet dovedností. Těch smíte mít na ruce pouze 10. Všechny karty nad tento limit se odhodí.
Tabulka postavy

Každý hráč, který je na tahu, provede tyto 4 kroky a poté předá žeton aktivního hráče dalšímu na řadě. Toto se opakuje do té doby, než dojde k jedné z podmínek vítězství. Ty jsou nejspíš pro lepší zapamatování také 4.

  1. podmínka – Zjednodušeně řečeno, když parník dojede do cíle.
  2. podmínka – Jeden ze zdrojů klesl na nulu.
  3. podmínka – Šest karet poškození na lodi.
  4. podmínka – Pokud musíte umístit figurku Hlubinného, ale v zásobě již není figurka.

Po splnění jedné z podmínek nastává konec hry a je třeba zjistit kdo vyhrál. Výsledek se bude lišit podle karet rolí. Pokud loď dopluje do Bostonu, vyhrají lidé. V opačném případě zlo.

Karta role

Postřehy

Rozhodně zajímavý je systém karet rolí. Například ve hře 3. hráčů vychází 1 karta hybrida na 5 lidí. Je tedy velká pravděpodobnost, že ve hře vůbec hybrid nebude. Nicméně stále bude v hráčích hlodat jakási otázka. Takové to: ,,A co když je fakt mezi námi? Fandovi to dnes vůbec nejde. Co když to není náhoda?” Myslím si, že to bude super. Hráči budou neustále v jakémsi napětí a budou se strachovat. Ať už oprávněně, či nikoliv. V půlce hry ale přijde fáze procitnutí a rozdají se zbylé karty rolí. Teď už je tedy jasné, že mezi hráči je hybrid a nezbývá, než přijít na to kdo to je.

Moc se mi líbí i drobné detaily ve hře. Například postup ukazatele na stupnici cestování. Parník se tak vlastně posune blíže ke svému cíli a díky tomu se figurky nestvůr ve vodě šoupnou o jedno pole zpět, ale ty na palubě nikoliv. Krásné znázornění pohybu parníku SS Atlantika.

Systém záškodnictví zrádců je také hezky vyřešen. Při provádění zkoušky všichni hráči vykládají skrytě karty, které ovlivní tuto zkoušku. Ty se ještě navíc zamíchají a poté se vykládají. Pokud tedy bude někdo chtít škodit, není šance přijít na to, kdo to byl.

Nebo žeton prvního hráče. Pokud pominu fakt, že se jedná o krásné tematické kormidlo parníku, má i jistou funkci. Má na sobě římské číslice, které slouží k zaznamenávání počtu akcí. Pokud začínám a mám dvě akce, nastavím kormidlo číslem 2 nahoru. Pokud pak zahraji jednu akci, otočím ho 1. nahoru.

Očekávání

Hra by měla vzhledem k ozkoušeným mechanikám z Battlestar Galactica herně fungovat. Graficky vypadá opravdu krásně a to ještě podtrhují krásné figurky nestvůr. Spolu se silným příběhem inspirovaným světem pana Lovecrafta, paranoiou a silnou atmosférou u stolu by se mohlo jednat o velice zajímavou hru. Těšíte se na ni? Já neuvěřitelně!

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: