Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Nemesis: Karnomorfové

Domácí mazlíčky do vesmíru neberte

Kdo z nás by neměl rád kočky? Chlupaté přítulné zvířátko, lehce vrnící na klíně, když ho hladíte. Naprosto neškodný tvor, říkáte si. A přesto jedna taková kočka byla původcem katastrofy na lodi Nemesis. Jen tak nenápadně se v nestřeženém okamžiku připletla dovnitř a nikoho v tu chvíli ani nenapadlo, jak velký problém by z toho mohl být. No a pak přišel hyperskok… Za normálních okolností by to byla jen část vesmírného letu, kdy palubní posádka leží pěkně v bezpečí svých hibernačních kójí. Kvůli velkému zrychlení se ovšem zmíněná číča proletěla pár nádobami se vzorky a její pozůstatky po spojení s mimozemskou DNA zmutovaly do formy, kterou vážně tváří v tvář potkat nechcete.

Figurky karnomorfů. Zleva sekáč, masodravec, belhal. Dva menší jsou metagorgové.

Konečně přišla dlouho očekávaná chvíle, kdy nám společnost MindOk dodala na naše stoly dvě nová rozšíření k monstrózní hře Nemesis plně v češtině – Psychonauti a Karnomorfové. A nyní se budeme věnovat právě Karnomorfům, kteří nám do hry přinášejí zcela novou formu krvelačných monster, se kterými si není radno zahrávat.

Obsah balení.

Podívejme se spolu pod víko krabice jaký herní materiál tu na nás čeká. Máme tu nový herní panel karnomorfů, 8 červených a 2 modré žetony metagorgů, 1 žeton masodravce a 4 žetony mršiny vetřelce. Pak je tu balíček 20 karet nových událostí, 20 karet útoku karnomorfů, 12 karet mutací, 8 karet adaptace a 5 přehledových karet. A teď to nejzajímavější – nové figurky: 8 figurek metagorgů ve dvou různých provedeních po 4 kouscích, 8 figurek belhalů, 3 figurky masodravců a 1 figurka sekáče. Opět se jedná o velmi kvalitní a do detailu propracované miniatury ošklivých potvor, kdy je problém rozeznat ruku od nohy či jiné části těla a to se nám hodně líbí. Atmosféra hry díky tomu nabízí ještě větší autentičnost a strach z blízkého setkání přímo cítíte. Nesmíme opomenout ani nedílnou součást balení – pravidla hry. Velkou výhodou zde je, že obsahují detailní popis přípravy jako u základní hry a červeně je vyznačeno ve kterých krocích je změna a co se chystá jinak. Není tedy třeba mít obavy z komplikací při chystání, protože většina kroků je stejných.

Pojďme se krok za krokem věnovat změnám, které nám rozšíření přináší.

Panel karnomorfů

Na něj si nachystáte všech 8 vajec ze základní hry. Místo slabin vetřelců se zde používají karty adaptace. Náhodně vyložíte 3 karty na příslušné místo na panelu, na první místo postavíte jednu figurku belhala, na druhé místo 1 figurku masodravce a na poslední místo figurku sekáče. Oproti původní hře zde adaptace nefungují jako slabiny, ale naopak karnomorfy nějakým způsobem posilují. K aktivaci adaptace dochází ve chvíli, kdy do hry vstupuje daná figurka karnomorfa a je aktivní do té doby, než ji analýzou příslušného vzorku odstraníte.

Příklad: Když má do hry vstoupit belhal, současně s ním se otáčí karta adaptace z tohoto místa. Ta je platná do doby než ji analýzou lidské mrtvoly odstraníte ze hry.

Panel karnomorfů a adaptace.

Karty událostí

Fungují stejně jako v základní hře. Navíc zde mohou ovlivňovat i počty karnomorfů na herním plánu. Jsou zde karty, které v jedné chvíli veškeré karnomorfy ze hry odstraní, nebo na místa, kde jsou nějaké vzorky, přidají nové metagorgy či do místností se vzorky nalákají karnomorfy ze sousedních místností, aby se měli ve fázi žraní čím nakrmit. Kromě toho jsou zde události, které třeba ovlivňují funkčnost evakuačních komor, mohou spustit autodestrukci lodi nebo zavřít dveře do místností s osobami zasaženými slizem.

Karty událostí.

Karty útoku karnomorfů

Útok samotný funguje stejně jako u základu Nemesis. Pokud je vyznačený druh útočícím karnomorfem, karta určuje hráči rozsah poranění. Výjimkou jsou metagorgové. Při jejich útoku se netahají karty útoku, ale poškozená postava vždy obdrží kartu mutace (pokud již nějakou nemá), kartu infekce a utrpí jedno lehké poranění. Poté, co si metagorg na hráči lehce pochutnal, utíká z místa pryč, někde v ústraní zmutuje a v důsledku toho se nahradí metagorgův žeton v sáčku s vetřelci žetonem belhala. Oproti základní hře je zde malý rozdíl v odolnosti potvor vyskytujících se na lodi. Nejslabší druh, metagorgové, zde má svou vlastní kolonku s menší odolností. Všichni ostatní karnomorfové mají odolnost větší v druhé kolonce. Obě jsou umístěné v levém horním rohu karty.

Karty útoku karnomorfů.

Karty mutace

Přicházejí do hry ve chvíli, kdy je útočícím karnomorfem metagorg. Poškozená postava si z balíčku mutací táhne dvě karty a vybere, kterou z mutací si ponechá. Příslušnou mutaci pak hráč může kdykoliv použít ve fázi akcí jako akci samostatnou. Je k tomu ale potřeba ještě karta infekce. Tu si hráč oskenuje a podle toho, zda je infekce s parazitem či bez, zvolí příslušnou variantu mutace. Za každé takové použití si na svou herní desku dá červenou kostičku. Pozor, jakmile získá 4 kostičky mutace, postava umírá.

Karty mutace.

Přehledové karty

Z jedné strany obsahují popis evoluce vetřelců. Podle vytaženého žetonu hráčům určí další postup. Z druhé strany jsou popsané body fází hry a vpravo dole je číslo pořadí hráče. Fáze hráčů je stejná jak jsme zvyklí. Ve fázi událostí přibývá nový bod s názvem žraní. Každý karnomorf, který je v místnosti s nějakým vzorkem, vejcem či jiným karnomorfem, se krmí, a to v pořadí od nejsilnějšího jedince. Během žraní se navíc regeneruje, takže pokud má krmící se karnomorf nějaké zranění, automaticky se v tomto kroku vyléčí. Navíc zmutuje na silnější potvoru a pohltí kořist dle priority uvedené na poslední straně pravidel. Může se stát, že karnomorf sežere vzorek modré lidské mrtvoly, která je zapotřebí pro splnění úkolu „důstojný pohřeb“. Pokud se tak stane, není možné tento úkol splnit, protože se žeton odstraňuje ze hry. Ovšem netřeba se ničeho bát, protože modrá lidská mrtvola je, dá se říct, spíš jakýsi dezert – je totiž až poslední na řadě pomyslného jídelníčku.

Další změny ve hře

Vzhledem k přidanému materiálu dochází k úpravám i u některých úkolů, které byly založeny například na splnění analýzou nějakého vzorku a objevení slabiny vetřelce v původní Nemesis. Tady naopak budete pomocí analýzy odstraňovat adaptace. V případě úkolu zabití královny jde o ekvivalent, tedy o zabití sekáče. Veškeré tyto úpravy jsou přehledně popsány taktéž na poslední straně pravidel v závěrečném shrnutí. Poslední změnou, avšak neméně důležitou, je úprava při zranění a zabití karnomorfů. Jsou totiž odolnější než původní vetřelci. U dvou slabších jedinců, tedy metagorgů a belhalů, po jejich zabití zůstává na místě mršina. Nepříjemně zajímavé to začíná být ve chvíli, kdy se hráči v boji podaří zabít masodravce. Po něm nejen, že na místě zůstává mršina vetřelce, ale navíc i figurka belhala, který, když se vám v daném herním kole nepodaří jej zlikvidovat, ve fázi událostí mršinu sežere a opět zmutuje zpět na masodravce. Podobně funguje i boj se sekáčem. Při jeho zabití se v místnosti objeví místo mršiny dva belhalové. Jeho figurka se odstraňuje ze hry a nemůže se do ní již vrátit.

Při hraní hry Nemesis: Karnomorfové je zásadní pozvolný rozjezd hry. Sem tam se objeví nějaký metagorg, trochu si z vás ukousne, někde si v klidu zmutuje a už na vás v tmavých zákoutích číhají silnější a zrádnější belhalové. Když už se podaří některé mutanty zlikvidovat, není radno zůstávat na místě, ale raději prchněte hodně daleko, protože dříve či později se objeví další potvora, která si na nich smlsne a bude tak ještě nebezpečnější.

U hry se dá mnohem jednodušeji zařídit hladší průběh při méně hráčích. V takovém případě to, s nadsázkou řečeno, může být „procházka růžovým sadem“, ale čím více postav se bude po lodi potulovat, tím větší rámus nadělají a tím více nebezpečí k sobě přilákají. Zároveň je tak postaráno o zajímavý příběh se spoustou napětí a očekávání co horšího by se ještě mohlo stát, než že vás pomalu začne některý karnomorf ochutnávat.

Zásadní je zde postupný výskyt nepřátel, nemůže se stát, že by na hráče sekáč vyskočil hned v prvním kole jako tomu mnohokrát mohlo být u královny v základní verzi Nemesis.

Poslední pocity při návratu na Zemi

Dalo by se jednoduše říct, že koho baví Nemesis, toho budou bavit i Karnomorfové. Jedná se o příjemnou obměnu hry, která pro hráče znamená zcela jiný příběh. Jiní nepřátelé, jiné nebezpečí, jiné výzvy. To, co nás hodně zaujalo, jsou mutace. Do hry tak vstupuje další možnost rozhodování ve vyhrocených situacích, avšak za cenu pozdějšího rizika. Vzhledem k vyšší ceně bychom navíc uvítali třeba další herní postavu nebo nové úkoly, což by tomuto rozšíření přidalo na atraktivitě. Nicméně i tak je obsah vzhledem ke kvalitě komponent odpovídající a věříme tomu, že fanoušci hry Nemesis, kteří si Karnomorfy pořídí, nebudou litovat.

Když se potká více karnomorfů nevznikne z toho nic dobrého.

Nemesis: Karnomorfové získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: