Rybolov na japonský způsob.

Namiji je desková hra z rodiny Tokaido, jde vlastně o jednodušší verzi původní hry Tokaido. Je určena nejen pro rodiny, ale pro jakékoli hráče od věku osmi let (k tomu více níže), kteří chtějí spíše oddechovou zábavu, než nervydrásající partie na hodiny, při nichž jakýkoli výpadek soustředění může znamenat prohru. Autorem je Antione Bauza, který stojí za 7 divy světa, Oltréé, Příšerkami ze skříně či Takenoko. Podobnost s komplexnějším sourozencem je logická i po grafické stránce, stejně jako inspirace japonskou kulturou a reáliemi.

Obsah hry a její příprava

V krabici, která zaujme pěknou ilustrací na jinak čistě bílém pozadí, nám Blackfire (a Funforge) přináší pohledné komponenty, které reflektují stejnou čistou bílou grafiku s ilustracemi s japonským nádechem. Velká čtvercová herní plocha, na níž probíhá samotné putování rybářských lodí, dále je na něm místo na balíčky kartiček či žetony a v neposlední řadě též počítadlo bodů. Pro každého z až pěti hráčů je zde kartonová herní deska představující košík o ploše 3×4 pole s dodatečným prostorem na další žetony.

Každý hráč má do začátku čtyři žetony obětin na své herní desce, jejich odložením během hry si snižují bodový postih na konci hry, jenž je dán počtem zbývajících žetonů. Dřevěná figurka lodi bude zobrazovat hráčův postup po herním okruhu, stejně barevný žeton bude ukazovat jeho aktuální bodové skóre na hlavní herní ploše.

Na herní desku si hráči připraví ostatní zásoby: karty posvátných kamenů (přinášejí hráčům tajné úkoly, jejichž splněním mohou získat body), karty přístavu (získávají hráči po dosažení každého přístavu, přinášejí buď vylepšení nebo body), žetony ryb (tří druhů a tří barev, kruhové žetony), žetony sítí (dominu podobné dílky s dvojicí shodných ryb) a karty vyhlídek (velryby, delfíny, chobotnice). V bílém látkovém sáčku je ještě zásoba korýšů – krevety a krabi. Dle počtu hráčů jsou vedle herní plochy vyloženy žetony rychlosti těch nejvyšších hodnot (7, 5, 3, 2 a 1).

Průběh hry

Hráči postaví své lodě do počátečního přístavu v náhodném pořadí. V průběhu hry se hráči střídají v tazích, aktivním hráčem je vždy ten, jehož figurka lodi je poslední na herním plánu. V určitých případech se může stát, že některý z hráčů bude na tahu i vícekrát v řadě. Hráči si zvolí směr, kterým budou po plánu putovat – po či proti směru hodinových ručiček. Na trase jsou různá pole, zastavením na nich jsou aktivované příslušné akce. Na trase jsou též tři přístavy, na nichž se všichni hráči sejdou, než posléze vyrazí do další etapy hry. Hra končí doplutím všech hráčů zpět do počátečního přístavu, tedy po absolvování plného okruhu všemi zúčastněnými.

Hra vychází z podobných principů a mechanismů, jako například Patchwork, jen je hratelná i ve vyšším počtu hráčů, než jsou dva. Naopak je Namiji hratelný od tří do pěti účastníků a v případě pouze dvojice soupeřů je nutné přidat třetí loď na plochu, jejíž pohyb bude ovlivňovat vždy ten z hráčů, který je nejvíce vpředu. Tento fiktivní třetí hráč nezískává body, nemůže se umístit v konečném pořadí, ale ovlivňuje svým pohybem dostupnost polí na trase, stejně jako výběr karet přístavu nebo žetonů rychlosti.

Hlavním herním tématem je rybolov. Pokud tedy hráč zastaví svou loď na poli rybolovu, může si vzít jeden žeton (skrytý nebo některý z odhalených) ryb z plochy a umístit jej do svého košíku. První žeton musí jít na pole nejvíce vlevo nahoře, další mohou být přikládány tak, aby vždy sousedili s nějakým již vyloženým v rámci košíku. Při zaplnění některého řádku či sloupce žetony ryb (či sítí) hráč získá vyobrazený počet bodů, pokud všechny ryby v dané sérii mají buď stejnou barvu, nebo stejný druh (nebo obojí, samozřejmě). Druhým je pole sítí, díky nim si hráči vezmou horní žeton sítí a mohou jej umístit do svého košíku dle stejných pravidel jako u žetonu ryb. Pokud žetony ryb či sítí nechtějí, mohou je odložit zpět do zásoby, ale náhradní nezískávají, takže tím hráči propadne tah. Občas je to však v rámci strategie nutné, aby si nevyblokoval řádky či sloupce, jejichž dokončením by hráč nezískal žádné body (druhová a barevná různorodost).

Další zastávkou mohou být mělčiny, v nichž je možnost lovit korýše. Z látkového sáčku může hráč lovit žetony až do pěti kusů, ale je to za cenu rizika ztráty kořisti: pokud vyloví dva žetony krabů, o celý úlovek přijde. Je tedy jen na jeho preferenci, nakolik bude riskovat, či půjde pouze po bezpečném (ačkoli nižším) zisku. Pole vodního víru dovoluje hráči odložit jeden žeton obětin ze své desky. Tím odhalí nižší bodový postih pro konec hry, pokud se hráč nezbaví ani jednoho žetonu, tento postih je -15 bodů.

Hráč se může zastavit též na vyhlídce, a to buď delfíní, velrybí či chobotničí. Tyto vyhlídky jsou buď třídílné (delfíni), čtyřdílné (chobotnice) či pětidílné (velryby). Hráči si na daných polích doberou další nejbližší kartu v pořadí dané vyhlídky. Karty jsou očíslované (1–3, 1–4 a 1–5) a poskytují stejný počet bodů. Hráč, který jako první zkompletuje určitou vyhlídku, získá ještě bonusovou kartu dané vyhlídky s tříbodovým bonusem.

Na některých polích je možné získat kartu posvátných kamenů, respektive jejich dvojici, z nichž si zvolí dle svých preferencí. Každá karta přinese určitý bodový zisk v případě splnění vypsané podmínky (za nesplnění nehrozí žádný postih). Po dosažení přístavu hráč počká na své soupeře a jakmile jsou v přístavu všichni, dle pořadí v přístavu (to si volí při příchodu) si vybírají z karet přístavu. Těch je na výběr tolik, co hráčů, plus jedna. První v pořadí má největší výběr karet, ale to je vykoupeno tím, že naopak jako poslední opustí přístav.

Po dokončení okruhu hráč získá nejvyšší dostupný žeton rychlosti, který mu přinese stejný bodový zisk. Po doplutí všech rybářských lodí dojde na finální vyhodnocení karet posvátných kamenů a odečtení postihů na základě neodhozených žetonů obětin. Celá partie se pohodlně vejde do hodiny, která je naplněná příjemnými pocity hraničícími s relaxací a pohodou, čímž se tato zenová hra liší od mnohých upachtěných a stresuplných titulů. Sbírání rozličných zážitků z plavby a rybolovu je pozitivním efektem hry Namiji.

Verdikt

Základní mechanismy Patchworku zde příjemně spolupracují s akcemi a výhodami jednotlivých polí. Díky možným ziskům bodů z více zdrojů je hra různorodá, méně přímočará co do průběžného pořadí. V některých případech je zde vliv náhody, který ale není příliš přehnaný, aby byl rušivým. Svým tempem i nekonfliktností je hra příjemným zpestřením, které je vhodně doplněné ilustracemi. Nepravidelné pořadí ve hře udržuje všechny hráče neustále v kurzu, nedochází tedy k hluchým čekacím momentům. Atraktivní je též variabilita postupu, kdy hráč může buď postoupit na nejbližší pole, aby toho co nejvíce stihl, nebo naopak obětoval některá pole, aby nepřišel o možnost zastavení na preferované akci (na každém poli se může zastavit pouze jeden hráč).

Velice dobře funguje hra nejen ve větším počtu hráčů, ale i ve dvojici. Doplňující figurka lodi vnáší do hry element strategie, jejímž využitím mohou hráči promluvit do výsledku partie. Celé hře však dominuje právě plánování vlastních kroků tak, aby hráči dosáhli vyhlédnutých polí, jejichž zisk je klíčový pro jejich strategii. Hra má díky tomu všemu spád a je zábavná.

Namiji bych doporučil jak rodinám, kdy spodní věková hranice udávaná vydavatelem (osm let) není zdaleka směrodatná. Po opakovaném odehrání i s dcerou (čtyři a půl roku) můžu potvrdit, že i díky absenci textu na mnohých komponentech lze odehrát celkem kvalitní partii i s mladšími dětmi, jsou-li zvyklé na základní pravidla a principy deskových her. Na druhou stranu hra potěší i pokročilé hráče, kteří si užijí pohodové, nikterak protahované partie, ale přesto vyžadují určitou dávku plánování a počítání.

Namiji získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Namiji”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: