Na co se těšíme v příštím roce?

Nedávno jsme dali hlavy dohromady, a nadhodili několik her, které by bylo fajn pořídit pod vánoční stromeček. Uplynulo pár dní a blíží se nám oslavy konce roku a začátku toho nového. S tím vyvstala otázka, čeho nového, krásného a úžasného se dočkáme v nadcházejícím roce – tedy co se deskoherního světa týče. Čeká nás slušná nálož her a nemusí být úplně jednoduché se v té přicházející lavině her orientovat. I pro nás je to mnohdy těžké, ale tentokrát jsme zauvažovali nad tím, na co se v novém roce těšíme ze všeho úplně nejvíc. Pokud vás naše úvahy zajímají, pak se pohodlně usaďte, popadněte sklenku vína či korbel piva a pusťte se do dalších řádků.

Opozdilec Divinity

Nejvíc se těším na jeden kickstarterový průšvih. Téměř tři roky zpoždění, hra překopaná od základů, takže z původního konceptu, který jsme na Kickstarteru podpořili, nic nezbylo. Nicméně, Divinity: Original Sin je naše srdcovka, a nakonec to vypadá, že to herně bude něco mezi ISS Vanguard a Aeon Tresspass: Odyssey. A do toho příběh z Divinity. Těším se a zároveň mám trochu strach, co se z toho vyklube. Přinejhorším budeme mít figurky pro Divinity RPG. Dorazit má (teď už prý opravdu) v prvním kvartálu 2023.


Poslední holka

Hru Final Girl z úspěšné kickstarterové kampaně bude lokalizovat vydavatelství REXhry a jedná se o čistě sólovou hru. Ty já rád. V češtině jsme se dočkali už například Nebe v plamenech od MindOKu a teď nám další čisté sólo nabídne boj s nechutnými filmovými vrahy. No a proč se na hru těším? Může za to nádherný art hry, ať už si za ním představíte tematické ilustrace, nebo to, že každá z dívek má svoji krabičku vypadající jako obal VHS. Moc se mi líbí i řešení úspěchů v soubojích potažmo akcích. Ve hře jsou použity šestistěnné kostky, které na sobě mají dva úspěchy, dvě strany se symbolem karet a dvě prázdné strany. Pokud hráč hodí kostkami dva úspěchy, hra ho velice štědře odmění. Pokud to bude jeden úspěch, dostane průměrnou odměnu a bez úspěchu ho stihne krutý trest. Pokud padnou již zmíněné karty, může odhozením karet z ruky jeden úspěch přidat. Tato idea se mi moc líbí. Zkrátka to krásně eliminuje náhodu a to, že kostky hráče zcela zaříznou. Navíc zahrát si v roli krasotinky ze závěru hororu je prostě téma, které mě silně láká. Už se těším, až společně s nějakou slečnou budu zachraňovat nevinné civilisty a čelit brutálním vrahům.


Faustovo dilema

Tematicky mě lákají připravované historické hry Jan Žižka a Robin Hood. U té první ale čekám již dlouho a stále nevidím světlo na konci tunelu. U druhé jsem zvědav na „převratný systém pohybu“. Obě hry jdou však stranou, protože se na nás chystá Smlouva s ďáblem – česká hra od Matúše Kotryho, tvůrce Alchymistů, nad nimiž jsem strávil mnoho a mnoho hodin. Stejně jako jeho prvotina využívá spojení s mobilní aplikací, kartonové díly tvoří 3D herní komponenty, graficky si jsou obě hry podobné a navíc obě využívají dedukci. Smlouva s ďáblem bude však zčásti čistokrevná budovací eurovka (získáváte zdroje a stavíte), doplněná o aplikací řízenou obchodovací fázi. Limitující může být nutnost účasti přesně čtyř hráčů: dva představují smrtelníky, jeden ďábla a jeden ďáblem ovlivněného kultistu. Ďábel je nejmovitější hráč co do zdrojů, ostatní mu tedy za ně budou muset nabídnout něco hodnotného, třeba i část své duše. Tento režim a riziko tvoří základ hry, spolu s asymetrií jednotlivých rolí a neustále přítomného podezření ve stylu kdo je kdo. Zní to jako zmatený koktejl, ale právě proto by to mohlo fungovat. Alchymisté též nebyli přímočaří, ale dokázali odměnit ty, kteří zdolali náročná pravidla a kombinační styl.


S vlky do lesa

V příštím roce se těším na dva tituly. Prvním je hra Forestry od Michala Peichla, ve které těžíte dřevo, které upravujete a prodáváte na zakázky, či naopak stromy sázíte a pomáháte revitalizovat les skrze vodní stavby. Neustále se rozhodujete, zda váš příští tah povede předák, který může dřevo upravovat či získávat sazenice, anebo traktor, který jezdí po lese a krajinu buď ničí či naopak přispívá k její obnově. Forestry se o vydání bude ucházet v crowdfundingové kampani a snad stihne v roce 2023 i své finální vydání. Hru jsem již několikrát testoval a mohu ji vřele doporučit jako těžší a přitom stále široce přístupný euro titul, ve kterém je zobrazená problematika atmosféricky věrně uchopena a mechanicky podepřena.

Také se těším na to, až Mindok lokalizuje hru o vlcích z posledního Essenu, tedy titul Wolves. V ní budujete svou smečku, verbujete osamělé vlky, lovíte kořist a bojujete o území. A budeme-li mít štěstí, tak se rovněž někdo chopí lokalizace Lacrimosy


Další vinařství

Osobně se nejvíc netěším na samostatnou hru ale na rozšíření. A to ke hře Vinohrad s názvem Toskánsko. Původní Viticulture je jednou z našich nejoblíbenějších her, u které máme nahrány již desítky partií, takže věřím, že dokážeme ocenit všechny nové prvky, které Toskánsko přidává. Zrovna tady je vidět, že některé hry nestárnou a pořád mají na trhu své místo. Jsem moc rád, že se do této politiky vydávání her Albi pustilo.


Hrdinové

Příští rok se nejvíce těším na hru, na kterou jsme před nedávnem měli možnost přispět na Kickstarteru a očekávána je v prosinci 2023 ve čtyřech jazykových verzích – angličtině, polštině, němčině a francouzštině. Na český, a další jazykový překlad, si případně budeme muset ještě dalšího půl roku počkat. Už je určitě jasné, že uvedenou hrou budou Heroes of Might & Magic III The Board Game. Tím, jestli se vydání zvládne v předpokládaném termínu, nebo se vydání protáhne, se však budeme muset nechat překvapit.


Příšeří v ZOO

Keep the Heroes out s oznámeným českým názvem Příšeří: Hrdinům vstup zakázán od MindOKu. Hlavně kvůli dceři, protože to je kooperativní hra pro starší (udávané 10+) s roztomilými ilustracemi a rozkošnými meeply. A pro sebe se těším na nedávno oznámenou novinku, která prošla kickstarterem a před lety jsem u její PC verze strávila hromadu času – Zoo Tycoon od ADC Blackfire. Jednak kvůli vzpomínkám, ale i tématu budování zoo. Navíc má krásné ilustrace a zejména velké množství meeplů – zvířátek – jako je slon, panda červená a mnoho dalších. Příjemným bonusem je možnost hrát sólo.


Zmrzlí punkáči

Obvykle jsem příznivcem menších, rodinných her, ale tu a tam se najde nějaká opulentní velká deskovka, co mě zaujme. Stejně tak je tomu i u hry Frostpunk, kterou nám snad za pár týdnů, v mrazivém lednu na pulty obchodů přinese společnost Albi. Jak někteří z vás asi tuší, jde o hru, která vznikla na motivy úspěšné videohry, která hráče zavedla do nelehké budoucnosti plné mrazu a beznaděje. Přesněji řečeno, naděje je to jediné, co hráčům vtělených do vůdce Posledního města zbývá, protože musí svým lidem ukázat „teplé“ světlo na konci tunelu. Zároveň jsou před hráče kladena morálně náročná dilemata – kupříkladu jak naložit s nemocnými, povolit přistěhovalcům přístup do města, povolit dětskou práci apod. Frostpunk mě zaujal natolik, že se ještě před vydáním pokusím sepsat obsáhlejší preview.


Resistentní zvířátka

Za mňa to budú dve hry. Jednou je česká lokalizácia Resist! od Fox in the Box, a Festival Zvířatek od BoardBros. Zatiaľ čo Resist! pojednáva o Španielskej občianskej vojne z roku 1936, a teda je postavená na pevných historických základoch, tak Festival Zvířatek nám ponúkne voľne pokračovanie zo sveta Útulných doupat. V roku 2022 boli zvieratkovske témy „in“, a tak som veľmi zvedavý, či tento trend bude pretrvávať aj do roku 2023. Festival Zvířatek ponúka odlišný herný zážitok ako jeho predchodca. Vsadil na úplne iné herné mechanizmy, a tak sa otvorili nové možnosti a množstvo strategických rozhodnutí. Čo si však zachovalo, je vizuálna stránka a tematická vernosť, a to ma na tom láka najviac. Rozšíriť zbierku, sériu o ďalšiu hru je jednoducho „must have“. Zato Resist! je úplným opakom. Hra stavia najmä na mechanizmoch kariet, tematicky sa približuje skúsenejším hráčom a je výhradne pre jedného (teda sólo) hráča. Najviac ma však zaujal vizuál. Tu tvorcovia vsadili na komiksovo vyzerajúcu hru, ktorá trochu odporuje povesti vojenských hier, kde je dôraz kladený skôr na mechanickú a strategickú stránku, na úkor horšieho vizuálu. Pre mňa to je však signál toho, že hra aj na prvý pohľad pôsobí dostupne a víta aj „vojenských“ začiatočníkov.


Zbojník obklopen zimou

V novém roce jistě vyjde řada her, které budou stát za pozornost a vyzkoušení. Shodou okolností mě osobně nejvíce zaujaly hry, které k nám přijdou z vydavatelství Albi. Hrozně moc se těším na Frostpunk, jež by měl dorazit již v prvních měsících nového roku. Jedná se o postapokalyptickou hru, v níž budu s ostatními hráči představovat vedení posledního města lidí
obklopeného mrazem. Láká mě kooperativní stránka hry, kdy s ostatními hráči budu řešit problémy obyvatel města a pravděpodobně i činit nepopulární rozhodnutí. Také mě na Frostpunku zaujalo jeho zpracování. Těším se, až mi na stole vyroste mé město s tou ohromnou tepelnou továrnou uprostřed.

Další hrou, kterou mám chuť vyzkoušet je Robin Hood. Ten k nám zavítá sice až na podzim, ale už nyní se nemůžu dočkat. Jedná se opět o kooperativní hru. Zde mě nejvíce zaujal herní plán, který skrývá spoustu okének s dobrodružstvími a já se klepu nedočkavostí, až tento zvláštní adventní kalendář začnu prozkoumávat. Těším se až se začtu do knihy dobrodružství a společně s ostatními budu prožívat to, co možná kdysi tento ikonický zbojník.

Ale úplně nejvíc se těším na zimu příštího roku, kdy má vyjít pro mě srdcová záležitost – Frosthaven. Deskoherní přátelé, dohrál jsem dvakrát Gloomhaven, dokonce jsem rozluštil i tajemnou šifru a získal tak drobný zajímavý bonus do dalších her, mám za sebou rozšíření Gloomhavenu Zapomenuté kruhy a recenzoval jsem po dohrání i Gloomhaven: Lví chřtán. Zkrátka se této dobrodružné hry nemůžu nabažit a tak se moc těším, co si na nás autoři připravili v nové, jistě vymazlené, krabici s Frosthavenem. Věřím, že k tradičním mechanikám hry přidají něco navíc. Těším se třeba na budování vesnice, jež by měla být součástí hry a taky jsem zvědavý na zapojení léta a zimy do hraní. Zkrátka příští rok já osobně mám ve znamení kooperativních her od Albi.


Jakým shledáváte náš výběr? Shodli jsme se na některé z připravovaných her a podělíme se společně o herní zážitky? Pevně věřím, že ano. A´ť už je to jak chce, určitě v příštím roce vyjde alespoň jedna hra, pro kterou se nadchnete.

Chtěl bych vám touto cestou popřát vše nejlepší v novém roce a ať se vám podaří na co sáhnete. Nezapomeňme na zdraví, bez kterého se dalších úspěchů nedočkáme. Také bych vám chtěl poděkovat za návštěvy našeho webu, protože bez vás – našich čtenářů, bychom nebyli ani my. Ono by nás to totiž nebavilo psát, kdyby to nikdo nečetl. Za uplynulý rok na naše stránky zavítalo víc než 100 000 návštěvníků, což svědčí o tom, že nás přeci jen někdo čte.

Ještě jednou vám děkujeme za přízeň a doufáme, že nám ji zachováte i nadále!

Šťastný nový rok a spoustu deskoherních zážitků přeje redakce Říše her.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: